Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Smaken er som baken, jeg og Fredrik90 deler fødseslår, men deler ikke helt syn på hva hvordan bilene våre skal se ut. Jeg er ikke spesielt fan av opphora rånebiler, men jeg liker at bilen min skal skille seg ut litt fra mengden - og se ut som jeg vil at det skal.

 

For min eget vedkommende går dette alltid på "reverserbare" modifikasjoner, litt penere felger og andre små forandringer som gjør at den ikke ser ut som alle andre biler.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, jeg og Fredrik90 deler fødseslår, men deler ikke helt syn på hva hvordan bilene våre skal se ut. Jeg er ikke spesielt fan av opphora rånebiler, men jeg liker at bilen min skal skille seg ut litt fra mengden - og se ut som jeg vil at det skal.

Ja det er godt vi er forskjellige :) Men jeg ser flere som sier at de vil at deres E34 eller E36 skal skille seg ut, så da senker de, setter på litt felger, M deler og gjerne uoriginale farger på lykter og blinklys. Da ender man jo opp med en bil som nettopp ser ut som 80 prosent av alle andre tilsvarende E34 og E36, mens de som beholder bilen fabrikkoriginal er de som ender opp med en bil som skiller seg ut. Jeg har ikke vært på så mye treff med min E34 men det er helt klart at den skiller seg ut ifra mengden der jeg kommer rullende, så langt har det gått på disse modellene.

Jeg trodde aldri at min originale E34 skulle bli en "Head turner" men, en fin sommerdag, nyvasket bil og en kjøretur i sentrum snur hoder på overraskende mange. Godt voksene som husker bilen ifra de var nye og yngre som ser en eldre BMW i original stand, noe de ikke ser så ofte lengere.. Det synes jeg er litt artig og ikke minst givene motivasjon til å ta vare på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Fredrik90. Det er litt av et paradoks at det normale kan bli unormalt, men slik er det når alle gjør de samme tingene. Jeg har imidlertid ingen problemer med å forstå at det er kult å gjøre noe ekstra med bilen når man er ung og bilen betyr nesten alt (boys will be boys), men det er imidlertid verdt å gjøre seg noen refleksjoner når andre/eldre bilentusiaster forteller hva de lærte etterhvert som de ble eldre. Når man er ung tror mange at de er unike og at ingen tidligere har gjort de tingene de gjør, men slik er det ikke. Eldre bilentusiaster har normalt ingen problemer med å kjenne seg igjen når yngre bilentusiaster forteller hva som er kult og morsomt. Forskjellen går mest på sosiale og økonomiske forskjeller. Der jeg vokste opp var det ikke sosialt akseptert å modifisere bilene ut over det BMW selv gjorde. Ergo var alle mine biler stort sett originale eller tilnærmet originale som f.eks med originale BBS felger iom. at BMW selv brukte BBS som offisiell leverandør. Hadde jeg vokst opp et annet sted ville den sosiale kodeksen ha vært en annen og bilene sikkert sett annerledes ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i forskjellige sammenhenger diskutert hvordan myndighetene i ulike land stadig kommer med nye miljøkrav (mer eller mindre korrekt betegnelse) til bileierne i form av avgifter, avgasskrav og restriksjoner. Så langt har de såkalte euronormene når det gjelder utslipp av spesielt nox og co2 fått mest oppmerksomhet. Disse normene betyr f.eks at kun dieselbiler med partikkelfilter og bensinbiler med katalysator har lov til å kjøre i større byer (definert som miljøsoner) som f.eks Berlin, Hamburg, Stuttgart, München etc.

 

Paris går nå et skritt lenger ved at de fom. 2016 ganske enkelt forbyr alle biler som er produsert før 1997. Forbudet strammes til fortløpende og innen 2020 (altså om knapt fem år) vil forbudet gjelde alle biler produsert før 2011. Ergo vil man forsere 14 års teknisk utvikling i løpet av bare 5 år. Dette er temmelig dramatisk og det er dessverre god grunn til å tro at andre byer i Europa vil følge etter. Frankrike er forøvrig det landet etter Norge der det relativt selges flest elektriske biler. Det er imidlertid også det landet i Europa som har den største andelen av eldre dieselbiler.

 

http://www.thetruthaboutcars.com/2015/02/paris-begin-rolling-ban-older-vehicles-summer/

 

Dette forbudet legger seg forøvrig på linje med et mål franske myndigheter tidligere har gjort seg til fortalere for og det er å innføre en utløpsdato ("best før" dato) på biler som bruker fossilt drivstoff. Allerede idag har de innført en progressiv veiavgift som betyr at biler som er eldre enn 10 år får en temmelig høy årlig veiavgift. Målet er selvfølgelig å stimulere bileierne til å kjøpe nyere biler og dermed samtidig støtte fransk bilindustri. Sideløpende legges det stadig nye avgifter på bensin og diesel for å stmulere salget av elektriske biler. Disse bilene blir forøvrig direkte subsidiert ved at den franske staten betaler opp mot 10000 Euro (ca. 85000 NOK) for prisen av en ny elektrisk bil (avhengig av modell). Engelske myndigheter gjør tilsvarende med opp tom. 5000 Pund (ca. 60000 NOK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småkorrupt system når de tvinger folk til å kjøpe nye biler siden de vet at folk flest vil kjøpe små og billige franske biler. Fin måte å få fart på salget på når bilene er så lite attraktive at de ikke selger seg selv....

Jeg er spent på om Oslo forbyr dieselbiler innenfor Ring 2 da jeg ferdes en del der. Vil bli klin umulig å finne parkeringsplass langs utsiden av Ring 2.

Oslo sentrum er ikke plaget av mye trafikk i dag. Det er generelt ganske stille med få biler og mange busser. 7/10 biler gatelangs er diesel. Stenger de ute både besøkende og beboere tror jeg byen blir en kjedelig spøkelsesby, og det blir ikke akkurat mer attraktivt å bo i sentrum når det blir mindre liv og røre der.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos litt ukonvensjonelle klassikere... :)

 

Lancia Fulvia Sport Zagato

http://www.petrolicious.com/life-is-too-short-to-drive-a-boring-car

 

gallery_38233_76_53344.jpg

 

Peugeot 504 Coupé (Pininfarina) anno 1969-80. Over 4 millioner 504 varianter ble produsert og den siste ble bygget i Nigeria så sent som i 2005.

 

gallery_38233_76_452296.jpg

 

BMW E21 323i bygget i perioden 1978-82 med en variant av M20 rekkesekseren på 2316 cm3 og ultimativt 150 HK. Med en vekt på knapt 1100 Kg går den ganske bra selv idag... :)

 

27.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 80 Quattro (B2) anno 1982-84 med rekkefemmeren på 2144 cm3 og 136 HK dannet basis for rallybilen "urquattro" (Sport Quattro) fra bl.a de fantastiske Gruppe B løpene. Audi 80 Quattro er ingen dårlig klassiker idag, men delvis totalt oversett sammen med etterfølgeren Audi 90 (B3) 2.3E 20V med 170 HK. Jeg kjørte for mange år siden en Audi 90 2.3E 20V tur-retur Denver-Yellowstone (ca. 2000 Km) i Colorado/Wyoming i USA og det var en utrolig fin tur. Lyden fra den fantastiske rekkefemmeren på maksimalt turtall (rødmerket ved 7000 rpm) er i seg selv verdt sparepengene. Ford RS200 har jeg kort vært innom et par ganger tidligere i tråden... et genialt konsept... :)

 

 

 

Litt mer goodies fra Gruppe B... ved 2:27 kommer det en Rothmans 911SC RS 3.0 og lyden er helt fantastisk. 960 Kg og 290 HK ved 7000 rpm uten pustehjelp... bare godlyd fra en potent stor sugemotor... :cool:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som liker Chris Harris og potente 911'er. Dette var hans personlige 911 (997) GT3 RS 4.0. B6 motoren utvikler... uten pustehjelp... 500 HK ved 8250 rpm og 460 Nm ved 5750 rpm fordelt på 1350 Kg. 0-100 Km/t klarer den på 3,9 sekunder med manuelt gear og topphastigheten er 305 Km/t. GT3 RS 4.0 klarte Nürburgring på 7:27. Det ble kun bygget 600 stk. 911 GT3 RS 4.0. Jeg synes at dette er en av de aller fineste bilfilmene Chris Harris har laget... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare kult. Nürburgring med div. klassiske biler inkl. bl.a Ford Mustang Mrk.I (275 HK som mest) og Porsche 914/6 GT (210 HK) ... og plutselig ved 2:12 kommer det en BMW M1 hylende (277 HK originalt)... helt fantastisk. Det som er litt artig litt lenger ut i videoen er at Porschen klarer å kjøre forbi en Mustang tiltross for en mye mindre motor (to Mustanger kjører i sandgraven). Man kan tydelig se hvordan midtmotoren gir 914 har en fordel i svingene... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 80 Quattro (B2) anno 1982-84 med rekkefemmeren på 2144 cm3 og 136 HK dannet basis for rallybilen "urquattro" (Sport Quattro) fra bl.a de fantastiske Gruppe B løpene. Audi 80 Quattro er ingen dårlig klassiker idag, men delvis totalt oversett sammen med etterfølgeren Audi 90 (B3) 2.3E 20V med 170 HK. Jeg kjørte for mange år siden en Audi 90 2.3E 20V tur-retur Denver-Yellowstone (ca. 2000 Km) i Colorado/Wyoming i USA og det var en utrolig fin tur. Lyden fra den fantastiske rekkefemmeren på maksimalt turtall (rødmerket ved 7000 rpm) er i seg selv verdt sparepengene.

Jeg titter innom tråden fra tid til annen - alltid noe bra å få med seg!

Stadig vekk snuser jeg også på disse femmerne, etter at jeg en gang på 90-tallet hadde en Audi 90 20V Sport... dessverre var det FWD og ikke quattro og dessverre fikk jeg den kondemnert etter et møte med et autovern... Ellers var dette konseptuelt en forløper for S2 (Audi 80) og senere S4 (A4) og en meget spesiell bil med bl.a. en tommes drivaksler, smidde deler i hjuloppheng og som du nevner en uvanlig høy rødmerking og et uvanlig og herlig lydbilde. 170 hk høres ikke så imponerende ut, men bilen var ganske lett og teknisk sett avansert, særlig med quattro, og dermed kompetent nok til å plasseres mellom 325i og M3 i sammenligning med datidens E30. Mitt eksemplar kom fra Sveits og hadde behov for "MC-skilt" bak, det husker jeg som spesielt iøynefallende særlig med den fine tallkombinasjonen jeg fikk.

Kort sagt en bil jeg siden har savnet. Skaden skjedde (short story) ved at sjåføren av min bil ble provosert av en E34 535i og (long story) ved at dette var en bil som føltes rask og sikker og dermed ga overdrevn tillit (med andre ord en bil man kjører fortere og fortere med som ung gutt...).

I et begrenset hverdagsliv spørs der likevel om dette er moro-bilen man skal satse på...?

Som et lite plaster har vi til sommerkjøring en Audi 80 Cab med 2,3 l-femmeren med uten fireventilstoppen og med 136 hk (såvidt jeg husker) - en ganske dvask bil selv om lyden er litt spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi bare konkludere med at Dodge Charger Hellcat er verdens raskeste sedan, med bakhjulstrekk. Testen under her tar for seg øvelser som 0-60 mph, 1/4 miles og toppfart, samtlige gjør Hellcat rent bord. Jeg må si at det er ikke så rent lite imponerende hva Amerikanerene har fått til her, ingen hadde trodd dette for 10 år siden.

post-47692-0-03875300-1424459077_thumb.j

https://m.youtube.com/watch?v=rSFtXsOIkLo

Hellcat gjør 0-60 mph på 3,4 sek, kvartmilsen på 11,3 og har en toppfart på 328 km/t, rett bak kommer F10 M5 som gjør 0-60 på 3,8 sek, kvartmilsen på 11,8 sek men blir plassert på tredjeplass pga sperret toppfart på 255 km/t. Så selv om Jaguar XJR er tregere enn M5 på både 0-60 og kvartmilsen så tar den andreplassen pga sin toppfart på 280 km/t, litt merkelig men greit nok. Jeg tror i midlertid at denne testen kunne blitt veldig mye mer interessant om de tok med Panamera Turbo S og nå nye Alpina B6 BiTurbo X-drive men som sagt så gjalt dette kun for bakhjulstrekkere. Hellcaten hadde uansett vært raskere selv om Alpina B6en hadde tatt den på toppfart med sine 330 km/t, hvilket gjør den til den sedanen med høyest toppfart :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 80 Quattro (B2) anno 1982-84 med rekkefemmeren på 2144 cm3 og 136 HK dannet basis for rallybilen "urquattro" (Sport Quattro) fra bl.a de fantastiske Gruppe B løpene. 

 

Audi Quattro (Ur er et prefiks som er tilført i ettertid, som betyr: original, først osv.) kom før Audi 80 quattro (med liten q, kun Ur-Quattro benytter stor Q). Bilen som dannet basis for Audi Quattro var testbilen Allrad 1, en to-dørs Audi 80 med et drivverk likt det som var i Volkswagen Iltis (Iltis sitt drivverk hadde ikke senter differensial, noe som ble tilført i løpet av utviklingen av Allrad 1). Utviklingen av bilen startet i 1977 og produksjons bilen debuterte 3. mars 1980 på Geneva Motor Show som Audi Quattro.

 

Rallybilen Audi Quattro var egentlig en gruppe 4 bil, den ble tilpasset gruppe B reglene med modellene Audi Quattro A1 og A2, de tapte produksjontittelen (men vant sjaførtittelen med Hannu Mikkola) i gruppe B sitt første år (1983) mot Lancia 037, som var spesifikt designet for gruppe B, riktig nok med bakhjulsdrift.

 

 

Sport Quattro var homologeringsbilen som ble bygget spesifikt for gruppe B, den dannet basis for rallybilen Audi Sport Quattro S1, den ble bygget i rundt 200 eksemplarer (bare 160 ble solgt, da de resterende ble brukt som prototyper og rallybiler). Den er basert på Ur-Quattro, men har 32 cm kortere hjulavstand, annen motor og paneler i lettvekts materialer (fun fact: den har samme a-stolper som Audi 80). Rallybilen Audi Sport Quattro S1 deltok i gruppe B i 1984 og 1985, i 1986 tok Audi Sport Quattro S1 E2 (evolution) over. Begge bilene vant også Pikes Peak: Sport Quattro s1 vant i 1985 med Michèle Mouton, og Audi Sport Quattro S1 E2 vant i 1987 med Walter Röhrl.

Endret av Connie Cumstains
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes litt forskjellige utgaver av historien når det gjelder hvordan Ferdinand Piëch (daværende sjef for Audi's utviklingsavdeling) og Helmuth Bott (daværende sjef for VW's utviklingsavdeling) kom frem til Quattro som konsept. Det er også diskusjon om hvor historien egentlig begynner i relasjon til Quattro som begrep. VW hadde løst syslet med 4x4 siden krigens dager og på begynnelsen av 70-tallet la det tyske forsvaret ut en anbudsrunde der de etterlyste forslag til en erstatning for DKW Munga (Mehrzweck UNiversal Geländewagen mit Allradantrieb). En praktisk, liten og lett firehjulstrekker, men som begynte å trekke på årene. VW tilbød derfor en modernisert utgave av Kübelwagen som de kalte for Type 181, men den modellen hadde ikke 4x4 og var derfor ikke aktuell for det tyske forsvaret. DKW hadde siden 1969 vært en del av Auto Union (som igjen var en del av VW) og VW besluttet derfor å oppgradere/videreutvikle Munga. Resultatet av dette prosjektet var VW Iltis. Drivlinjen var primært basert på Audi 100 (C1) som hadde forhjulstrekk og dannet basis for den kommende Audi 80 quattro (som pga. svært mange tekniske likheter faktisk delte internkoden Type 85 med det samtidige Quattro prosjektet). Jeg har en idé om at det er Type 85 som evt. på et tidspunkt må ha blitt omtalt som "Allrad 1".

 

Ryktene skal forøvrig ha det til at da Helmuth Bott etter Iltis prosjektet var blitt overbevist om at 4x4 var veien fremover kommersielt kjøpte han og Ferdinand Piëch hver deres Jensen. Bott med FF (4x4) og Piëch med Interceptor (bakhjulstrekk). Deretter brukte de testbanen på Porsches utviklingssenter i Weissach utenfor Stuttgart som utgangspunkt for div. kjøretekniske tester for å finne ut om 4x4 teknologien virkelig var overbevisende. Det var den og det neste skrittet var å skaffe penger til et utviklingsprosjekt i regi av VW/Audi.

 

Piëch beordret bygging av en stor jordhaug utenfor VW´s hovedkvarter i Wolfsburg. Hensikten var å vise den øvrige ledelsen i VW hvordan hhv. en Golf med forhjulstrekk, en BMW 320i med bakhjulstrekk og nettopp en Iltis med 4x4... alle med alminnelige gatedekk... tok seg opp til toppen av jordhaugen. Pengene kom på bordet og to sideløpende quattroprosjekter fikk klarsignal. En kommersiell modell og en rallymodell kraftig basert på den kommersielle modellen.

 

Ferdinand Piëch er barnebarn av Ferdinand Porsche og eier personlig ca. 17% av Porsche og indirekte ca. 20% av VAG. Han har stått bak en rekke fantastiske biler og konsepter inkl. Porsche 917, Quattrokonseptet og bl.a Bugatti Veyron.

 

Mercedes-Benz Geländewagen var forøvrig MB's alternativ til VW Iltis vedr. en ny 4x4 til det tyske forsvaret. VW fikk dette oppdraget, men MB's Geländewagen ble akseptert senere. Ergo er Geländewagen i realtiteten like gammel som Iltis og eldre enn quattrokonseptet. Det er egentlig ganske utrolig at Mercedes-Benz stadig utvikler denne modellen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg egentlig savner den tiden der felger var viktigere enn foringer...der stereo betydde mer enn slitt frontrute... Bytte til skinninteriør var mer stas enn å fikse AC-pumpa... Etter som årene går blir slike ting mindre viktig.. å ha en bekymringsfri bil er viktigere enn store felger og senkesett...

Vi burde være takknemlige til alle ungdommene som holder liv i de gamle bilene vi voksne begjærte når vi selv var unge....

Spot on!

Det er stor forandring siste ti årene.

Bilparken er tom for kontraster. Savner tilogmed styling tiden. Kjekt å se hva folk klarte å putte på bilene sine.

Ikke det at jeg synes det var noe fint selv, men når man ser tilbake på den tiden var det jo artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...