Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Syns så absolutt Mazda`s nye CX-3 bør nevnes i samme åndedrag. Syns denne er virkelig tøff, både inni og utenpå. Spesielt bakfra er den rett å slett frekk, litt ala` Alfa. Når du får den fullspekka med 2.0 150hk og 4wd til rett over 300k så er det ingenting å si på prisen heller.

http://www.side3.no/motor/prvekjrt-mazda-cx-3-awd-optimum/3422795028.html

Endret av Mkalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Chris Harris og de spørsmålene/kommentarene som fremkommer i innledningen til presentasjonen av den nye 448 GTB modellen. En fantastisk interessant innledning forøvrig, men det at de snakker om hvordan 448 GTB er konstruert for å kunne håndtere det enorme dreiemomentet er spesielt artig. Tenk at Ferraris egen testsjåfør påpeker at man intuitivt kikker på turtelleren fordi hastigheten øker så hurtig at det visuelle inntrykket (samt motorlyden) man får ikke fullt ut korresponderer med den virkelige akselerasjonen/hastigheten bilen gjør. Motoren er med andre ord så sterk vis a vis forgjengeren 458 at man ganske enkelt må tilpasse sanseinntrykkene på nytt. Dette er ikke uvanlig når det gjelder turbomotorer, men det er helt vannvittig når man tenker på hvor hurtig 458 Italia er. 448 GTB og 458 Italia er i mine øyner fantastisk elegante... lang mer elegante enn f.eks Porsche 911 GT3 RS og 918 Spyder. Ferrari er i en klasse for seg selv... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F40 og RUF Yellowbird er blant mine favoritter fra 80-tallet, det til tross for at jeg i generelt foretrekker de vanlige bilene uten pustehjelp. Disse vil nok alltid forbli "plakatbiler" for min del.

En annen kul bil med Turbo er Lotus Espirit. Her er en til 300k.

Chris Harris skriver litt mer om 488 GTB i anmeldelsen hos Goodwood.

Jeg har alltid likt 458, men aldri sett på den som en bil jeg noen gang kommer til å kjøpe. Det samme gjelder egentlig alt fra Ferrari. Jeg synes likevel det er artig å følge med på utviklingen på disse bilene.

430 er heller ikke feil. Leste et sted i kommentarfeltet til Matt Farah sin one take av bilen at de med manuell girkasse kostet flere ganger mer enn de med automat. De er sjeldne og sikkert ekstra ettertraktet siden det er siste Ferrari med manuell girkasse.

Her er en utrolig strøken 360 med manuell girkasse til salgs i Norge. Lekre bilder og video i annonsen. Ikke min favorittfront, men jeg synes likevel totalpakken 360 tilbyr er ganske rå når jeg ser gjennom annonsen.

Priser på service og diverse på Ferrari får jeg litt sjokk av, så jeg har ikke noe planer om å gå lengre enn å kikke litt bare på gøy.

Noen som har en del erfaring med Ferrari og har en del å dele rundt f.eks kostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også poenget du understreker med E30 M3 og kjøreglede i relasjon til at den ikke er hurtig etter dagens standard. OK... den er ikke like hurtig rett frem som la oss si F10 530d, men klarer 5-serien dette på litt mindre veier eller aller helst på en bane?... :-P

Litt artig det du sier der, E30 M3 EVO har vel en offisiell rundetid på 8:46 sekunder på Nurburgring. Nå er det ingen offisielle tall for F10 530d rundt samme bane men det ligger noen videoer på Youtube hvor det kjøres på 8:50 sekunder med F10 530d, jeg selv som amatør klarte en bestetid på 8:55 med min egen 530d. En mer begavet sjåfør med god kjennskap til banen bør absolutt kunne klare å tangere E30 M3 EVO sin runde tid med en 530d. Det er her man ser hvor stort fremskritt teknologien og kompetansen på å bygge bil har tatt.

Man må jo selvsagt se banen også litt an men jeg føler at Nurburgring er en bane som ikke favoritiserer noen biltyper, en passelig blanding av svinger og rettstrekker. På en bane som SPA så ville en E30 M3 slitt mot selv en 120d, blitt godt frakjørt av en 530d og totalt parkert av en 330d :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på at 3-serie gir en mer leken opplevelse på for eksempel veier som stelvio-passet enn en 5-serie. En E30 M3 Evo på de veiene hadde vært en uforglemmelig opplevelse!

5-serie derimot kanskje å foretrekke på Autobahn og veier hvor komfort og luksus er å foretrekke. Alt til sitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja opplevelsen er selvsagt en helt annen, jeg snakker om ytelse over her jeg. En moderene 5-serie holder lett følge med en gammel M3 på svingete veier, men kjøreopplevelsen er selvsagt mer spennende og involverende i den gamle M3en. Jeg hadde selv 3-serie med M-understell og like kraftig motor som 530en, men 3ern ga en mer inspirerende kjøreopplevelse. 5-serien er like effektiv, men fartsfølelsen og det udramatiske tar bort noe av den samme kjørefølelsen jeg hadde i 3ern :) Derfor vil alltid en 3-serie være mer morsom og inspirerende å kjøre enn en 5-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig det du sier der, E30 M3 EVO har vel en offisiell rundetid på 8:46 sekunder på Nurburgring. Nå er det ingen offisielle tall for F10 530d rundt samme bane men det ligger noen videoer på Youtube hvor det kjøres på 8:50 sekunder med F10 530d, jeg selv som amatør klarte en bestetid på 8:55 med min egen 530d. En mer begavet sjåfør med god kjennskap til banen bør absolutt kunne klare å tangere E30 M3 EVO sin runde tid med en 530d. Det er her man ser hvor stort fremskritt teknologien og kompetansen på å bygge bil har tatt.

Er stor forskjell på btg (som du har kjørt, og youtube videoene du har sett), full runde og auto sport runde.

8:46 tiden til E30 M3 EVO (som jeg formoder er av Johnny Cecotto med en dtm gruppe a bil (kjørte forresten 8:44 under kvalifiseringen til samme løpet)) har med hele Grand Prix banen itillegg til "full runde". 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times#Track_lengths_and_timing

Endret av Connie Cumstains
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo selvsagt se banen også litt an men jeg føler at Nurburgring er en bane som ikke favoritiserer noen biltyper, en passelig blanding av svinger og rettstrekker. På en bane som SPA så ville en E30 M3 slitt mot selv en 120d, blitt godt frakjørt av en 530d og totalt parkert av en 330d :)

Snakker du om vanlig rundetid. Eller BTG? Ser ut som du roter disse sammen.

Bruker du BTG så bør du legge på røflig 25-30 sekunder for å sammenligne med typiske offisielle tall som bruker langstrekket/full runde.

Jeg såg en runde fra F10 530D, 8:50 BTG. Kanskje den du viser til?

Det var ikke en optimal runde, tapte ihvertfall 8 sekunder i forhold til det føreren var god for. I tillegg så kjørte han på vinderdekk i januar. Bilen hadde ihvertfall mye mer å gå på med sommerdekk på sommerføre. Føreren hadde også mer å hente. 530D er dermed god for en LANGT bedre tid enn 8:46 BTG. Men 8:46 er heller ikke BTG tiden til en E30 M3 EVO, den er langt bedre. Ellers vil jo E30 M3 EVO være langt bedre på autoslalom og små baner sammenlignet med ringen. Som dere har vært inne på, ihvertfall ikke noe tvil om hvilken bil som er mest involverende og morsom.

Jeg synes 530D videoen viser en typisk kjedelig runde i en lite inspirerede bil. Kunne likegodt vært en Audi med fremhjulstrekk. Kun understyring, ikke en eneste antydning til korrigering av overstyring, noe som trolig var en kombinasjon av sport+ modusen, sjåførens begrensninger og bilens understyring. 

Kjører man ringen på under 7 min så har man snitthastighet på ca 180km/t!

Nordschleife er en høyhastighetsbane som favoriserer motorsterke biler.

Se på Fredrik Sørlie ratte sin gamle Cressida rundt ringen, en gammel (modifisert) bil med ca 200hk på hjulene. Ser 10 ganger mer morro og involverende ut i mine øyner. Vedder på at det er det også.

Det er takket være sjåføren at bilen går så fort. Ikke takket være bilen. Her ser vi også at han kjører det bilen er god for. Slik kjøring kan jeg se om og om igjen. Bilens oppsett og kommunikasjon ser helt perfekt ut.  :) Her er det snakk om å kjøre det bilen er god for og virkelig mestre den ved å balansere den helt i grenseland hele tiden. Nydelig å se på når det er harmoni mellom en god sjåfør og en god bil. :)

Når vi er innpå Fredrik Sørlie så synes jeg disse to klippene fortjener en plass i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva jeg kan finne ut av så kjører E30 M3 Sport Evolutione Nordsløyfa på 8:50, altså ca like raskt som man kan klare med en 530d i dag. Mitt poeng med det store tekniske fremskritt står altså fremdeles :) Kjøreopplevelse er noe helt annet selvsagt, som nevnt over.

http://petrolsmell.com/2011/04/18/nurburgring-fastest-lap-times-updated/

Edit:

Ser nå at det er forskjellige tider for forskjellige baner, noen som vet Btg tiden for E30 M3. Jeg finner ikke ut av noe mer nå...

Jeg synes 530D videoen viser en typisk kjedelig runde i en lite inspirerede bil. Kunne likegodt vært en Audi med fremhjulstrekk. Kun understyring, ikke en eneste antydning til korrigering av overstyring, noe som trolig var en kombinasjon av sport+ modusen, sjåførens begrensninger og bilens understyring. 

Har du kjørt mye F10 på Nurburgring eller? Foreslår at du først tar deg en tur i en F10 også tar du deg en tur i en A6 med fremhjulstrekk, har nemmelig hatt det også jeg og der er forskjellene enorme. Jeg opplevde på ingen som helst måte at F10en understyrte, mulig bilen på videoen gjør dette nettopp fordi den som du sier har vinterdekk på. Men det er ikke til å komme unna at det er en tung bil, men det er imponerende hvor godt den kamuflerer vekten sin og hvor sportslig den faktisk kan føles når den kjøres riktig. Er jo nettopp dette BMW har fått så mye skryt for på sine modeller, jeg skjønner at modellen er litt langt unna små sportsbiler med lavt tyngdepunkt men ta den for den sedanen på 1,8 tonn den er.

Det som er så fint er at jeg har eiet både 3-serie og nå 5-serie, har kjørt dem begge på ringen og kan fortelle min erfaring om hvordan disse to bilene oppleves. De er like effektive, men 3ern gir mer kjøreopplevelse pga mer fartsfølelse, lavere vekt osv. Men dette har jeg allerede skrevet over her :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at F10 er langt bedre å kjøre enn forhjulsdrevet aldrende A6. Og med veldig forskjellig oppførsel under gasspådrag.

Det er likevel tydelig fra videoen at bilen understyrer og ser lite inspirerende ut med det oppsettet som brukes i videoen. Man trenger ikke å ha kjørt en F10 på ringen for å se det. Men alle har sine preferanser.

Du skriver i forrige innlegg at "Jeg opplevede på ingen som helst måte at F10 understyrte", samtidig så har du skrevet for kort tid siden om din erfaring med din F10 på ringen. "Eneste begrensningene mine var at dekkene foran var av billig merke så de kunne slippe litt når bilen virkelig ble pressa."

Kjøp noen fornuftige dekk isåfall slik at opplevelsen av bilen ikke blir dårligere enn nødvendig. Det er en liten sum opp mot bilens verdi.

Ellers er jeg helt enig i at F10 garantert er en fin bil å cruise til og fra ringen, samt at jeg mye heller hadde kjørt den enn noen av konkurrentene på ringenn.

Skal du ha mer nøyaktig sammenligning av vanlig tid og BTG så ser her.

En 140hesters Suzuki Swift (stage 2 leiebil med R888 dekk) kan kjøre BTG på 8:38, lett modifisert bil med 140hk. :)

Sist jeg såg orginal tid på GT86 så var tiden 8:45 på normale performance gate dekk. På orginaldekkene så er bilen god for ned imot  8:50-8:55 under gode forhold, men "prius" dekkene er ikke akkurat de beste for rundetider.
R56 184hk Cooper S er god for ca 8:50. Så disse bilene er omtrent på linje med E30 M3 (evo). Men det er jo vanskelig å få sammenlignet noe direkte når man prøver å sammenligne med en bil som er rundt 25år gammel. Jeg vil uansett tro F10 530D er på linje med disse bilene rundt ringen.  :) Jeg blir ikke forbauset om MX-5 ND 2.0 er sånn røflig på det nivået også.

Når det kommer til hvilke biler som er mest involverende så har alle sine preferanser på hvordan en bil skal være. Det viktigste er at man selv er fornøyd og har det gøy. :) Nordschleife er uansett en fantastisk bane.  :love:  Men tider kan lett føre til mye diskusjon. Mclaren f.eks gikk aldri ut med en offisiel tid, men bare en video som sier de kjørte på under 7 min. Så her kan man tolke så mye man vil.

Videoen er uansett flott, fant ikke den orginale, men her er samme klippet hvor man ser man Chris Goodwin i aksjon. Flere kjenner han nok fra Chris Harris sine videoer.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker E12... løp og kjøp! Jeg tror imidlertid ikke at det er det helt store samler/verdipotensialet i denne modellen (det er de alminnelige 5-seriene normalt ikke), men som et ganske fint oldtimer eksemplar synes jeg at denne bilen er fornuftig. Det er åpenbart en BMW frelst eier som har bilen og det gir ekstra sikkerhet for at bilen er hva den utgir seg for. 65K er ikke mye for en såpass gammel og fin BMW, men forvent ikke kjøreglede på nivå med din nåværende 02... :)

Apropos kjøreglede på Nürburgring. Min mening er... uansett hvor bra F10 er som en relativt motorsterk og alminnelig familiebil er det helt begrenset hvor interessant den er å kjøre på enn bane. Vi snakker tross alt om hele 1800 Kg bil og selv om den får hjelp av at "Die grüne Hölle" er en høyhastighetsbane snakker vi ikke om kjøreglede utover at det går fort rett frem. Nürburgring er ganske enkelt ikke et spesielt godt eksempel på en bane som er teknisk krevende i tradisjonell forstand... den er og blir en høyhastighetsbane dog en av de beste i den sammenhengen. På den annen side finnes det ikke så veldig mange andre eksempler på baner i denne kategorien og dermed er det lett (kanskje for lett) å bruke Nürburgring som en referanse når man skal teste ulike bilmodeller i høy hastighet. Jeg tviler imidlertid ikke på at F10 530d kan være svært hurtig, men spesielt morsom å kjøre er den helt sikkert ikke.

To helt ulike tilganger til Nürburgring som jeg liker... en relativt billig måte og en dyr måte... og begge går så det suser. Det er interessant å merke seg at motorsykler ikke har en sjanse mot hurtige biler på Nürburgring (fire hjul har mye bedre veigrep enn to når det går ordentlig fort)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist... kondolerer. Med din og din families sans for gamle biler tror jeg at du vil angre om noen år, men jeg er imidlertid ganske sikker på at du finner en god erstatning med tiden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...