Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes flobben har ett godt poeng her. Dette med entusiasmen rundt Tesla har nesten blitt en religion for noen, man blir så bergtatt av ytelsene og konseptet i seg selv at man mister evnen til å tenke realistisk om bilens åpenbare bakdeler. Men jeg har sagt til meg selv at jeg skal unngå å uttale meg for mye om Tesla før jeg har fått prøve bilen skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å skille teknisk eleganse/nyskaping fra bruks/nytteverdi. En elektrisk bil passer foreløpig ikke for alle og heller ikke for meg med det kjørselsmønsteret jeg har idag. Her i DK er det i tillegg relativt få superladere utenom motorveiene og jeg bor ca. 25 Km fra nærmeste superlader. Strøm er veldig dyrt her i DK så eneste reelle alternativ er å ha et solcelleanlegg på taket og dette er en ekstrainvestering på ca. 80000 kroner (100K NOK). Allikevel har jeg lyst på en Model S. Det er rent begjær... "vil ha følelse"... for en fantastisk fin konstruksjon... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NASDAQ melder at BMW innenfor 10 år vil gjennomføre en overgang til primært å bygge elektriske modeller inkl. hybridmodeller. Dette er BMW tvunget til pga. nye og strengere utslippskrav som kommer i 2021 og 2025. BMW har erklært at deres mål er å være Tysklands førende elbilprodusent og at de derfor vil ligge på forkant med utviklingen ved å allerede nå kunne tilby et bredt sortiment av hybridmodeller. Det langsiktige målet for BMW er imidlertid å overføre kunnskapen og erfaringen fra i-prosjektet (i3/i8) til de ordinære modellene. Det er med andre ord ingen til om hvilken vei utviklingen går og skiftet/omstillingen kommer fortere enn de fleste er klar over.

 

http://www.nasdaq.com/article/bmw-all-models-electric-within-decade-20150629-00597

 

Denne utviklingen er tankevekkende og hva er vel bedre i denne sammenhengen enn å kikke tilbake på noen av BMW's store suksesser med stempelmotorer... :)

 

http://arstechnica.com/cars/2015/08/bmw-3-series-40-years-old-and-still-the-ultimate-driving-machine/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er BMW tvunget til pga. nye og strengere utslippskrav som kommer i 2021 og 2025.

 

 

Lurer igrunn på hvorfor f.eks mercedes ikke gjør samme reformen hos seg? De spyr jo ut V8ere med og uten turbo og effektmontere for tiden... gjelder ikke utslippskravene alle bilmerker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslippskravene er naturligvis de samme for alle bilprodusentene, men effekten utslippskravene medfører for den enkelte bilprodusent varierer relativt mye. Først og fremst betyr sammensettingen av ulike bilmodeller mye og ikke minst hvor i verden de forskjellige modellene selges. Hvis f.eks Mercedes-Benz i relativ forstand selger flere bilmodeller med store motorer utenfor EU enn BMW vil uttslippskravene ha større betydning for BMW enn Mercedes-Benz. Noe helt annet er det om BMW faktisk virkelig ønsker å endre fokus til elektriske biler samt ulike hybridmodeller. Dette er jo ikke helt utenkelig med tanke på de temmelig store kostnadene BMW har postet i i3/i8 fabrikken i Leipzig.

 

BMW ble en av taperne da "fusjonskrigen" blandt verdens bilprodusenter raste på slutten av 90 og 2000 tallet. Etter mange problemer med Rover måtte BMW bygge opp Mini fra bunnen av. Utfordringen var at Mini hadde forhjulstrekk, mens alle andre modeller i BMW konsernet hadde bakhjulstrekk og/eller firehjulstrekk. Derfor måtte BMW i en overgang kjøpe ulike motorer av bl.a Chrysler, Peugeot og Toyota. Først nå ser vi reelle tekniske synergieffekter mellom Mini og BMW. Dette vil på konsernnivpå påvirke BMW's totale avgassutslipp positivt og således redusere de miljøavgiftene BMW skal betale. Mange andre bilprodusenter har for lang tid siden oppnådd den samme effekten (Mercedes-Benz med bl.a A-klassen og Smart samt et teknisk samarbeide med Renault). De franske bilprodusentene bygger flest små bilmodeller og har derfor ikke de samme utfordringene med utslippskravene som f.eks Mercedes-Benz og BMW.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er nevnt her.

 

Magnus Walker gikk jo på en liten smell her om dagen i sin 277.

 

http://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/videos/a26511/magnus-walker-porsche-crash/

 

Ang. 911 vs cayman, må jeg si selv en standard cayman, eller boxster, hadde vært helt nydelig å ha i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med 277, men bra at ingen ble skadet. Jeg har lest flere forskjellige utlegninger vedr. hva som skjedde, men hvilken som er den korrekte vet jeg ikke. Umiddelbart ser det ut til at Magnus ble overrasket over at det står en vare/lastebil i veien. Han ser at det kommer biler imot og for å unngå disse gjennomfører han en kontrollert "scandinavian flick" i et håp om å stoppe bilen på tvers av veibanen før han når opp på siden av vare/lastebilen og evt. rett i fronten på en møtende bil. Dette lykkes og det er kun små skader på hans egen bil. Hvis dette er den korrekte fremstillingen vil jeg isåfall mene at Magnus er en temmelig gjennomført og god 911 sjåfør... :)

 

Apropos 911... og/eller drømmen om ha en boxersekser i garasjen...

 

http://www.automobilemag.com/features/magazine/1511-driving-the-1990-porsche-911-reimagined-by-singer-vehicle-design/

 

Vedr. Citroën DS så er den som alltid kul selv om jeg nok hadde valgt en annen farge. Den aktuelle filmen viser forøvrig på en veldig god måte hvor langt bak motoren er plassert og ikke minst hvor god plass det er i motorrommet. I praksis har DS midtmotor og når vi så vet at de originale planene for motorisering inkluderte en luftkjølt boxersekser er DS som konsept helt utrolig kul. 8 år før Porsche kom med 911 hadde Citroën planene klare for en slags fransk "911" med fire dører og plass til hele familien. Bilen ble utviklet, men boxersekseren ble dessverre igjen på tegnebrettet. DS 23 injection électronique anno 1973 med 143 HK fra en rekkefirer på 2347 cm3 var toppmodellen hvis man ser bort fra enkelte rally/spesialmodeller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot 308 SW har fått mye bra kritikk og er vel i mange land en av de mest populære bilmodellene i sin klasse (VW Golf, Skoda Oktavia etc.). Jeg synes at designet (spesielt eksteriørmessig) er blandt de aller mest elegante blandt de små stasjonsvognene (vel... helt liten er 308 SW ikke som filmen viser). Jeg har prøvekjørt bilen, men i likhet med Mat Watson klarte jeg ikke å venne meg til rattets possisjon relativt til instrumentpanelet. Det sentrale displayet i midten av dashboardet er grunnleggende det samme som i vår C4 Cactus og virker OK, men heller ikke mer. C4 Cactus med tilsvarende motor koster imidlertid 100K mindre enn en 308 SW og i forhold til prisen er displayet derfor veldig gjennomført i Cactusen, men altså bare tilfredstillende i 308 SW. 

 

Motoren er imidlertid veldig bra og trolig en av de aller beste mindre 3-sylindrede bensinmotorene på markedet akkurat nå. Jeg ville heller ha kjøpt BlueHDi dieselmotoren på 1,6 liter (rekkefirer) som yter 120 HK og 300 Nm, men det er en smaksak. Jeg synes at 308 SW er en veldig fornuftig bruksbil selv om den kanskje ikke kan tilby enormt med kjøreglede. På den annen side gjelder dette også for de andre bilmodellene i klassen... :)

 

 

Apropos C4 Cactus vil Citroën på den kommende internasjonale bilutstillingen i Frankfurt presentere konseptmodellen "Cactus M" som er en forlengelse av den gamle Méhari modellen fra 70 og 80-tallet. Mehari var en slags SUV møter beachbuggy basert på 2CV modellen. Jeg synes at denne konseptmodellen er ganske kul... :)

 

http://blog.caranddriver.com/citroen-cactus-m-concept-driving-en-plein-air/

 

BMW utvider for tiden modellsortimentet med flere hybridmodeller og nå kommer også 330e. Ikke "e" for "eta" med en stor rekkesekser under panseret denne gangen, men derimot med rekkefireren på 184 HK fra 320i i samspill med en elektrisk motor (som er koblet direkte på det eksisterende drivverket) på 88 HK. Altså tilsammen 252 HK og 420 Nm (hvorfor 20 HK mindre enn kombinasjonen tilsier er uklart for meg, men det er sikkert en teknisk årsak til dette). Det geniale med den elektriske motoren er at den tilbyr 100 Nm fra <> 0 rpm og kan i korte sekvenser yte helt opp mot 250 Nm. Dette gjør at 330e klarer 0-100 Km/t på 6,3 sekunder og det er faktisk ikke mer enn 0,3 sekunder mer enn den kommende 330i vil klare. BMW påstår at 330e vil ha et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,21 liter/mil og maksimalt 49 gram CO2 pr. Km. Hvis dette er korrekt vil jeg uten å blunke mene at 330e er en mye mer spennende bil enn 330i... :)

 

http://www.carscoops.com/2015/09/bmws-new-330e-plug-in-hybrid-packs.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkee for godt svar. Siden bilen står i Molde skal jeg ta turen innom på lørdags formiddag å se selv. De har også en fin 508 til salgs, men dette er ikke Allure. Tenkte å se på begge. Jeg tror jeg beveger meg bort fra Hyundai, selv om i40 Premium(alt utstyr) er blitt rimelige. :)

Jeg tror 330e(forsåvidt alle modellene som kommer med "e") vil slå igjennom ihvertfall i de større byene nå som miljøkrav blir mer og mer utbredt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...