Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Forstår at bilen blir bygd på kinesisk teknologi. Jeg er ikke så oppdatert på kinesisk bilindustri, men trodde de lå noen år etter europeisk. Høres ikke ut som et kupp hvis den skal prises som en VW/Opel/Ford og kvalitet/sikkerhet er mindre bra.

Har tydeligvis ikke fulgt med i timen siden jeg ikke var klar over at Borgward var i gang igjen, og at Einar Hareide faktisk står for designet.  Jeg tror ikke Borgward kan kopiere Skoda sitt sterke comeback for 20 år siden, men kanskje de på sikt kan komme seg opp blant Kia og Hyundai sine posisjoner her i Europa. Men det krever mye penger og sikkert 15 års tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du pengterer at Borgward har en norsk sjefdesigner... det hadde jeg glemt. Jeg tror ikke at det europeiske markedet er avgjørende for Borgward's evt. suksess. I Kina starter de fra scratch og har i likhet med DS (Citroën) alle muligheter for å lykkes. Det kinesiske markedet vil etterhvert bli så stort (minst 3,5 ganger større enn det europeiske) at det helt sikkert er plass til et merke som Borgward også. Jeg tror at Kina etterhvert blir det viktigste markedet for bilmerker som f.eks Porsche og BMW også og det skal bli interessant å se hva dette kommer til å bety for designløsninger og ulike kompromisser (de fleste bilmodeller er idag et stort kompromiss når det gjelder tekniske løsninger, design, kvalitet, plass, størrelser etc.). Spørsmålet er om f.eks Porsche vil fortsette med å bygge verdensmodeller (altså at bilmodellene er helt like i alle land) eller om vi etterhvert vil oppleve at de enkelte markedene får ulike modeller (som vi f.eks ser med de lange 3-seriene i Kina som ikke selges her i Europa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos de amerikanske slagskipene i Iowa-klassen og det faktum at de militærstrategisk og teknisk er utrangerte... så er slagskipene i det minste stadig politisk aktuelle. Donald Trump (på dekket av USS Iowa) kom kort innom slagskipene den 15. september da han snakket om veteraner i militæret samt hvordan han vil gjøre det amerikanske forsvaret sterkt igjen (som om det noen gang har vært svakt de siste 60 årene). Jeg har ikke den aller største respekten for Mr. Trump, men han vet iallefall hvordan man skaffer seg oppmerksomhet og lite var jeg den 11. september klar over hva slags planer Trump hadde fire dager senere... snodig... :-k

 

https://youtu.be/OTp9FfPVT-Y?t=550

 

gallery_38233_76_612992.jpg

 

Apropos Mercedes-Benz G-Klasse så er det faktisk få som vet at den finnes i to ganske ulike serier. Det er den kommersielle 463-serien som de fleste kjenner (den med AMG modellene) og så er det den mer fokuserte 461-serien "Professional". G-Klasse "Professional" finnes i Norge kun som 300 CDI (lang versjon). Absolutt en tøff bil og kanskje mer aktuell for mange nå som Land Rover Defender blir historie om et par måneder. Mercedes-Benz G-Klasse kom på markedet i allerede i 1979 under navnet "Geländewagen" (som G'en står for idag). Jeg kjørte Geländewagen for første gang i 1982-83... :)

 

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/g-class/_w463_crosscountry/facts_/modelvariants/professional.html

 

BMWBLOG melder at BMW iht. salgssjef, Ian Robertson, at den neste i-serie modellen er rett rundt hjørnet. BMW er klart under ekstra press nå som Mercedes-Benz, Audi og Porsche har presentert deres konkrete planer for hvordan de vil få deres del av markedet for elektriske biler. Jeg tror helt klart at BMW kommer sterkt tilbake etter å ha vært litt anonyme vedr. elektriske biler på Frankfurt Auto Show.

 

http://www.bmwblog.com/2015/09/18/bmw-says-next-electric-i-car-in-final-stages/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i starten at gjenopplivningen av Borgward var veldig spennende, ett nytt tysk bilmerke er de ikke alltid man ser blir dannet. Men jeg kan ikke noe for at når jeg i senere tid har mistet litt "interessen" da jeg hørte at bilen skal bygges i Kina, med kineseisk teknologi og kun selges i Kina. Bilens design er også noe som som oser av "billig" og kinesisk, med enkel grep kunne bilen med letthet blitt gjort mer spennende designmessig. Skal bli spennende dog å se om modellene som skal selges i Europa blir bygget her, ingen tvil om at man iallfall har kompetansen.

Jeg har også fått med meg at BMW skal ut med en ny modell i I segmentet, tror dog ikke det er så nært forestående som mange hevder. Vi har ikke en gang sett kamuflerete biler av noe som kan identifiseres som en kommende elbil ifra BMW. Men BMW er i følge ryktene igang med ett samarbeide med McLaren, om byggingen av en superbil. Dagens sjefer i BMW er svært posetive til å lansere enn ren superbil ifra BMW så sjansene for at dette går igjennom er større enn noen.

post-47692-0-98726600-1442652094_thumb.j

http://www.bmwblog.com/2015/09/17/a-bmw-supercar-might-finally-be-coming-with-mclarens-help/

Dette tror jeg kan bli svært spennende, er snakk om lansering før 2020 og bilen skal om mulig ha en 4,0 liters V8er som skal yte 750 hk med hjelp av hele fire turboer. To eksosdrevene turboer og to elektriske, blir spennende å se om dette blir en realitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Å jobbe sammen med McLaren har jo vist seg å ende med svært bra resultater tidligere. Jeg synes dog det er tydelig at det denne gangen handler mest om de øknomiske fordelene ved et slikt samarbeid, som trolig igjen er en måte for M avdelingen å få dette realisert på ettersom det ikke har vært vilje til å bruke den typen penger som trengs for å stå for en slik bil selv. Det er nemlig ikke tvil om at de kan lage en slik bil helt på egenhånd om det var vilje til å satse nok penger på det.

Ryktene later isåmåte til å være edruelige og da er det jo også mulig at det blir noe hold i de. Fantastisk å lese at det er snakk om en 4.0 v8 med 750hk, men jeg er redd realiteten blir en hybrid løsning, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fantastisk med et nytt BMW/McLaren prosjekt a la McLaren F1. Jeg synes stadig at nettopp denne bilen 23 år senere er noe av det fineste som er bygget... teknisk, designmessig og ikke minst bruksmessig... i relasjon til at den er en supersportsbil som har tre seter og bagasjeplass som i en VW Polo. Gordon Murray er uten tvil et usedvanlig geni som konstruerte denne bilen basert på egne konsepter og mange års erfaring i Formel 1.

 

BMW S70/2 V12 motoren på 6064 cm3, som ble konstruert av ingen ringere enn legenden Poul Rosche, yter uten ladeluft hele 627 HK ved 7400 rpm og 651 Nm ved 5600 rpm. Dette er nok til at F1 klarer 0-100 Km/t på 3,4 sekunder, 0-200 Km/t på 9,4 sekunder, 0-320 Km/t (200 mph) på 28 sekunder og en topphastighet på intet mindre enn 391 Km/t. Dette var altså i 1992 og selv idag er spesielt topphastigheten helt suveren for en produksjonsmodell på den eldre siden av Bugatti Veyron som kom på markedet 13 år senere (407 Km/t). Spesialversjoner av F1 (som f.eks F1 LM) hadde enda mer imponerende akselerasjoner)... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært så spesielt interessert i superbiler, mye pga de er uoppnåelig og for upraktisk- men at mclaren klarte disse prestasjonene for 23år siden er absolutt enestående! S70 motoren var vel også utviklet til å stå i M8, dvs den står i det eneste eksemplaret som er bygd. Bare synd m8 aldri kom på markedet.. For DET hadde vært en rå bil! Plass til 4, ordentlig bagasjerom og komfort til å sluke mil..

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/bmw-m8-never-was

Den x5en hadde heller ikke vært å forakte..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt på den samme måten med superbilene, men jeg har valgt å fokusere på teknologien og prestasjonene istedenfor den sosiale delen (les: uoppnåelige rent økonomisk og for upraktiske). Dette gjør at f.eks McLaren F1 og Porsche 918 Spyder er utrolig fascinerende for min del. At BMW ikke gjorde alvor av E31 M8 er dumt, men 850CSi er jo på mange måter mye av det samme. Den har en S70 motor og den er bygget av BMW M. VIN nummeret begynner med WBS og ikke WBA. S70B56 motoren (5576 cm3) yter 385 HK ved 5300 rpm og 550 Nm ved 5500 rpm. Som vi ser er det temmelig langt opp til 627 HK og 651 Nm som S70/2 motoren på 6064 cm3 yter i McLaren F1. Sort of BMW M på stereoider... :)

 

Jeg er imidlertid ikke helt ukjent med superbiler. I årene 1985-86 hadde jeg en Porsche 928S (i tillegg til en 911 Carrera Coupé) som hadde en V8 motor på 4664 cm3 som ytet 300 HK ved 5900 rpm og 385 Nm ved 4500 rpm. Dette var nok til en topphastighet på 260 Km/t og 0-100 Km/t ble gjennomført på 6,5 sekunder. Ikke spesielt imponerende idag, men på midten av 80-tallet hadde f.eks BMW E28 M535i en topphastighet på 224 Km/t og 0-100 Km/t ble gjennomført på 7,5 sekunder. Ganske alminnelige litt påkostede familiebiler som f.eks Mercedes-Benz W123 230E klarte 0-100 Km/t på 11,5 sekunder og hadde en topphastighet på rundt 180 Km/t. Alt er relativt, men når man tenker tilbake var det definitivt ganske kult... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E28 M5 var jo på denne tiden ett fint kompromis mellom superbil og praktisk familiebil. M88 motoren ytet 286 hester og sterke 340 nm, ganske imponerende tall for en familiebil. Den gang bør man tenker på at vanlige familiebiler hadde rundt 100 hester på denne tiden, hvis ikke mindre så dette var enormt. E28 M5 var også med nåtidens øyne svært lett, veide ikke mer enn 1465 kilo og det såvidt på 3-serie nivå i dag. 0-100 gikk på 6,1 sekund og toppfarten var på 251 km/t, nok en gang enorme tall for en familiebil den gangen. Man skulle virkelig ha det råeste ifra Porsche eller Ferrari for å kunne kjøre ifra denne bilen, som forsåvidt ser ganske uskyldig og harmløs ut ved siden av en superbil ;)

post-47692-0-09029400-1442694797_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 er en bil som er glemt litt syns jeg. E30 er vel en del av grunnen til nettopp det, samtidig som den er noe anonym i fremtoningen med 15" hjul og høy bakkeklaring. Men opplevelsen av å kjøre de syns jeg er helt fantastisk. Lydbilde i m30 er heeelt enestående, (faktisk over m20 i mine ører..) selv med orginal eksos. Sportslige og komfortable biler i orginal stand i motsetning til dagens 5serier som jeg forstår ikke er bygget for inspirert kjøring på norske bygdesvinger med hjulspor og telehiv. Akkurat hvor en gammel og god e28 (+e34 og e39) gjør seg godt.. I den sammenheng merker jeg at jeg også er blitt for gammel for mpakke. Vi har det på x5en, og det er jeg dritt lei.

Porsche er noe jeg ble enormt overasket over da jeg var i tyskland for noen år siden. Vi hadde en panamera til og fra flyplass, ringen, hotell osv. Ganske gromt med v8 og knapp for å få frem ekstra godlyd.. Bilen hadde vi i 311kmt, like fin og stabil som i 111.. En av de andre vi dro sammen med hadde en 911 991 for anledningen. En bil jeg forstår godt hvorfor er så populær på banen. Nå prøvde jeg kun på landeveien riktignok, men følelsen og håndtverket i disse bilene er noe helt enestående.. En 911, så ny som budsjettet tillater, står på ønskelisten når økonomi og livssituasjonen tillater det.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virkelige supersportsbilene på midten av 80-tallet var biler som f.eks Ferrari F40 og Porsche 959. Disse klarte 0-100 Km/t på rundt 3,5 sekunder og hadde en topphastighet på rundt 320 Km/t. Det var med andre ord et stykke ned til biler som f.eks Porsche 928S og BMW M5. Det ble importert ganske mange 928S'er til Norge fordi de kunne registrers som varebiler. Hvis det ble importert noen av de andre modellene kunne de telles på en hånd. Bilen man evt. møtte på veiene i Norge var med andre ord M535i og selv den var ytterst sjelden. Derfor nevnt jeg først og fremst M535i og ikke M5 selv om den har ytelser som er on par med 928S/S4.

 

Dette var på en tid da den sprekeste alminnelige 911'en hadde 231 HK. 911 Turbo hadde 300-330 HK. Allikevel var f.eks 911 Carrera 3.2 pga. den lave vekten omtrent like hurtig som M5. 911 Turbo hadde ytelser som lå midt i mellom disse og Porsche 959. Dette var svært dyre og eksotiske biler i Norge selv om det etterhvert ble importert noen Carrera'er. 911 Turbo... vel og merke ekte modeller... var et sjeldent syn (alminnelige 911'er ble turbobreddet). Ergo var 928S/S4 en ganske fremmed fugl i Norge og ikke mange andre biler var like hurtige. Man var virkelig alene på veiene om å ha en bil med slike ytelser. Statusen som fulgte med bilen var formidabel og min påstand er at få biler idag er like interessante i denne sammenhengen ganske enkelt pga. det store antallet som er solgt. En Ferrari F12 stiller omtrent i samme liga idag vil jeg tro... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hyllest til Aérospatiale-BAC Concorde. Som de fleste kanskje vet var Concorde sammen med sovjetiske Tupolev Tu-144 (delvis) verdens eneste supersoniske passasjerfly i kommersiell trafikk. Concorde var et samarbeide mellom franske Aérospatiale og britiske British Aircraft Corporation (BAC) og fløy for første gang 21 mars 1969 og for siste gang 26 november 2003. Det var flere årsaker til at flyet ble tatt ut av trafikk, men de primære årsakene var manglende trafikkgrunnlag (konseptet var foreldet), et alvorlig styrt ved take off utenfor Paris i 2000 samt 11 september terroren i 2001. Jeg synes at flyet er utrolig elegant og vakkert... :)

http://www.youtube.com/watch?v=lqv_l4SYL0A

http://www.youtube.com/watch?v=59JKPFdX1CA

http://www.youtube.com/watch?v=9uMm16fUwoQ

http://www.youtube.com/watch?v=EMUNhroYfWE

3mkri0bfjs7r9zwncmf3.jpg

8c6yvaub5mhlkvxef2lo.jpg

lrzcanihdfsupwftdeg5.jpg

9fv6f0b05yw84nxgth7m.jpg

 

Fantastisk... tenk om dette blir virkelighet og vi igjen kan se Concorde i luften. Jeg tviler vel egentlig på om dette prosjektet lykkes, men håper selvfølgelig at jeg tar helt feil... :)

 

http://www.telegraph.co.uk/luxury/travel/83904/concorde-flights-planned-to-resume-and-aircraft-proposed-for-display-in-london.html?curator=MediaREDEF

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dagsaktuelle bilnyheter og litt info som ikke står i artikkelen. 

 

De aller fleste har sikkert fått med seg at VAG har juksa litt for å få sine biler gjennom de strenge avgasskravene til personbiler i USA. For ja, i motsetning til det folk tror så er de amerikanske kravene for alle praktiske formål strengere enn de europeiske. VAG sine 2,0tdi motorer viser seg å være programmert på en lur måte for å greie kravene og samtidig ha anstendig ytelse og drivstofføknomi. Her er en norsk artikkel om det hele: http://e24.no/bil/tysk-analytiker-om-volkswagen-skandalen-naa-maa-vi-finne-ut-av-hvem-som-er-ansvarlig/23528650

 

Det er Center for Alternative Fuels, Engines & Emissions  (CAFEE) West Virginia University som har utført testene som skaper trøbbel for VAG i USA. Det er viktig å merke seg at testene ikke baserer seg på gjeldende testregime for avgasser, men en "faktisk bruk i faktisk trafikk" tilnærming. Jeg mener på generelt grunnlag at dette kan være en tvilsom måte å gjøre det på, nettopp på grunn av manglende evne til å etterprøve resultatene under standardiserte forhold. Jeg mener derfor at testen i seg selv på ingen måte kan danne et grunnlag for rettslige reaksjoner. På den annen side så kan det være en god måte å etterprøve om gjeldende avgasstester er en hensiktsmessig måte å teste biler på. Resultatet er iallefall at VAG motorene (det er snakk om 2 stk med forskjellige metoder for avgasshåndtering) begge i realiteten slipper ut betydelig mer enn tillatte verdier, vi snakker om en faktor på 40 ift gjeldende grenserverdier (!). Og det er nettopp denne ekstreme overskridelsen som gjør at man har fattet mistanke og gådd mer nøye tilverks. Det viser seg da ganske enkelt at ECU gjenkjenner om bilen står på rullende landeveg eller om den faktisk kjøres, og ganske enkelt går i et annet modus under slik testing enn når du bruker den på vegen. Når man da greide å avsløre dette ble naturlig VAG stilt til veggs, hvorpå VAG NA litt panisk hoster opp en beklagelse. Det blir spennende å se hva rekasjonen blir, da man i lovverket kan gi reaksjoner som gjør et betydelig og smertefult innhogg i økonomien til bilprodusentene, selv en såpass stor en som VAG.

Det er ikke tvil om at de har "juksa litt." Å tilpasse motorer til ymse krav fra myndigheter er noe produsenter har gjort i all tid, også på kreative måter. Det er omfanget man har gjort det her som jeg tror gjør at det kommer reaksjoner. Jeg har selv lest rapporten fra CAFEE, og det er grunnlaget for uttalelsene mine her. Jeg synes kanskje det ropes litt ulv, men samtidig så er det et så ekstremt tilfelle at det nok er på tide også. Samtidig så er det en liten kapitalist i meg som tenker at hvis det er dumt men fungerer, så er det ikke dumt. VAG har jo i såmåte tilpasset seg testen, og gjort noen lure grep. Problemet er bare det nevnte relativt ekstreme omfanget av juks.

 

I testen var det dog 3 kjøretøy. Typer nevnes ikke i rapporten. De to første er VAG. Begge stryker så det ljomer etter. Bil C er en stor feit dvask suv som på en måte blir en slags referanse i denne testen. Den består så og si alle tester med glans og ligger betydelig under grenseverdiene, med et lite unntak av "motebakke/nedoverbakke" kjøring hvor den er noe over på enkelte verdier. Jeg fattet kjapt mistanke utifra tallene til hvilken bil dette var, og ved å være litt detektiv  viser dette seg å være nettopp e70 x5 35d 265hk usa versjon. Dette er en bil som BMW måtte påkoste betydelige summer, henge på flere systemer, helt ny type ecu, og justere ned effekten på for å imøtekomme amerikanske avgasskrav. Kudos til BMW for faktisk å gjøre det skikkelig og redelig. Det er klart at det da finansielt blir helt urettferdig å konkurrere med det VAG driver med.

For de som ikke liker å leke detektiv så var den mer effektive måten å bekrefte at det var x5 på enkelt å greit å bla lengre ned i rapporten hvor det er bilde av avgsannlegget, og da kan man relativt enkelt som bmw mann se hvilken bil det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absloutt et veldig dagsaktuelt innlegg i tråden og takk skal du ha. Jeg har bare hurtig fått med meg de store overskriftene og har således ikke detaljert kjennskap til saken (relativt), men du gjengir åpenbart det viktigste. Det er iallefall ingen tvil om at denne skandalen kommer til å koste VW veldig mange penger... selv om saken helt sikkert i mange år kommer til å gå som en føljetong i rettsapparatet. Aksjekursen for VW er ned 20-25% på den tyske børsen og det forteller hvordan investorene ser på saken. Mest alvorlig er nok allikevel tapet av anseelse og goodwill som VW kommer til å oppleve i fremtiden. Miljøbevisstheten er kraftig stigende selv i USA og folk liker heller ikke å bli lurt når de kjøper en bil.

 

VW har nå stoppet salget av dieselbiler i USA (dette må inkludere Audi siden de bruker de samme motorene som VW). Jeg vil tro at konkurrentene (spesielt Toyota) kommer til å bruke denne skandalen for alt hva den er verdt. Toppsjefen i VW, Martin Winterkorn, får ganske sikkert sparken (syndebukker skal helt sikkert finnes) og dette er ikke godt nytt for familien Porsche som for kort tid siden satte VW's gamle nestor (og familiemedlem), Ferdinand Piëch, utenfor innflytelse i VW konsernet. Martin Winterkorn ble i sin tid håndplukket av nettopp Ferdinand Piëch, men de ble av ukjente årsaker uvenner. Winterkorn var imidlertid godt likt av Wolfgang Porsche, som er styreformann i Porsche AG og Porsche Automobil Holding SE (som har aksjemajoriteten i VW) og han tok derfor over roret i VW etter Ferdinand Piëch. Nå blir det garantert oppvask på kammerset i VW's eierfamilier (Porsche og Piëch).

 

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE8037478/Volkswagen-stopper-salg-af-dieselbiler-i-USA/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng som jeg føler er litt vitkig i denne sammenhengen når folk spør om "hvorfor" VW / VAG har gjort som gjorde her. Teknlologi koster penger, det å utvikle motorer som greier avgasskrav og fortsatt yter adekvat (effekt og drivstofforbruk) koster penger. Nå har jeg ikke nybilprsiene foran meg, men jeg mener å huske (kanskje du Fredrik har oversikt over dette?) at det knapt er 5000usd (tror det er mindre) som skiller mellom en Passat 2,0tdi fra BMW 328d i USA (328d er tilsvarende vår 320d). Skulle den differansen blitt betydelig mindre som et resultat av dyrere produksjon og utvkling, tror jeg du som VW forhandler ville slitt fælt med å selge Passat når differansen er så liten opp til en BMW, spesielt i et land som USA.

 

Det jeg synes er interessant er hva som skjer om man skulle teste vag diesel fra 90 og 2000 tallet i USA. I denne perioden solgte ikke BMW dieselmotorer i USA da de ikke greide avgasskravene (iallefall ikke uten omfattende påkost). Jeg vet at det ofisielle svaret alltid har vært at diesel ikke skulle i et luskus merke som BMW, men det tror jeg er mer et svar man var nødt til å gi fremfor "vi kan ikke / vil ikke lage motorer som består gjeldende avgasskrav i USA".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...