Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Sant nok... det beste man kan gjøre er å finne den balansen som passer best for den enkelte. Alt jeg ber om er stabilitet og ro i en ellers ganske masete verden. Jeg sier som Arne Næss sa (omformulert)... minimum risiko, maksimum (kjøre)glede, minimum trivialitet, maksimum egenverdi, minimum tullball og maksimum innlevelse.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at mine kommentarer kan oppfattes som om jeg ikke er nok interessert i biler til å skrive så mye som jeg gjør i div. bilfora, men når du tenker etter så tror du nok ikke helt selv på denne kritikken (som jeg heller ikke oppfatter som ondsinnet). Det er mange måter å være interessert i biler på og akkurat nå er den ikke spesielt fysisk betinget... en 318d teller ikke i denne sammenhengen... eller kanskje allikevel. Jeg skal forklare hvorfor.

Jeg bor i Danmark (der skikkelige biler koster minst 25% mer enn i Norge). Jeg har et stort hus som genererer ganske mye eiendomsskatt og grundskyld (en dansk kommunal skatt). Vi har et av verdens høyeste skattetrykk i Danmark... betydelig høyere enn i Norge. Jeg har to barn der den ene begynner universitetesstudier til neste år og den andre går i barneskolen. Slikt koster og alt sammen prioriteres høyere enn biler.

Dog ikke høyere enn at jeg tok meg råd til å bruke litt av det surt opptjente overskuddet igjennom mange år på en nesten ny BMW. Den kostet 480000 danske kroner... ca. 530000 danske kroner med ekstrautstyr. Dette tilsvarte ca. 560000 norske kroner i 2004 da jeg kjøpte bilen. Bilen er kjøpt uten lån så mye av sparepengene ligger i denne bilen. Jeg er imidlertid svært tilfreds og har alltid vært det (i snart 9 år og 300000 Km). Tilsvarende andre biler koster like mye eller mer og når bilen samtidig skal være en familiebil er den i likhet med dagens 3-serie et temmelig godt bud på en god allround bil for en som er bilinteressert og kjører mye.

Hvorfor fokuset på kunst? Det er fordi kunst tjener minst to formål. Det kan være pent å se på og det er et godt sted å oppbevare penger i et land der alt annet skattelegges. Staten kjenner imidlertid ikke til hva som henger på dine vegger eller står i din stue og dette kan man utnytte når man sparer til en ny sportsbil eller ønsker å betale universitetesstudier for en datter. Selvfølgelig bør man vite hva man gjør når man sparer i kunst. Man bør kjøpe kvalitet og gjenstander som har et relativt stort marked. Mer spesielle ting er for spesialister og viderekommende.

Hva gjør man så i mellomtiden når barna går seg store og kunsten forhåpentligvis stiger i verdi? Jeg gjør mitt daglige dont og lever ut min bilinteresse bl.a her inne. Jeg liker også lange turer sydover med BMW´en til sommerhuset i Sydfrankrike. Det er også hyggelig å dra på vinterferie til Gålå med BMW´en. Vår E46 318d Touring slutter aldri å imponere på disse turene og som et kompromiss er den en forbasket god bil... 8)

Apropos kule biler, deg og dama. Vi har vært mer priviligerte den veien enn de aller fleste iom. at vi tok den helt ut på dette området i 5-6 år (1985-91). Det var en fin tid og jeg anbefaler alle å ta seg tid til slikt (dog ikke nødvendigvis i så lang tid). Vi fikk tid til hverandre og ble svært sammensveiset som par i løpet av denne tiden. Dette er helt sikkert mye av årsaken til at vi stadig er sammen 27 år senere. Med tiden fikk vi andre fellesprosjekter... hytte, barn og husbygging. Livet har forskjellige faser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 318d er nok en god bil fredrik, men om det faller under kategorien autofili kan nok diskuteres :) . Jeg håper også at du kommer tilbake til bensinbiler mens du enda er ung, livskvaliteten er viktig vet du!

Forøvrig synes jeg det er vanskelig å forsvare kunstkjøp fremfor en gammel 911, særlig når du kan kjøre europa rundt i en rassmotorisert naziboble og beskue kunst til du kreperer :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del skjønner jeg innlegg som utfordrer dine lidenskaper og stiller spørsmålstegn ved dem Fredrik.

Samtidig, begynner jeg å bli voksen selv, og ser dine prioriteringer.

Jeg har i den grad jeg har kunnet, og evnet, prioritert mye bil.

Pr idag kjører jeg en fantastisk lite inspirerende E83, og en noe hyggeligre E46 320ia. (faen å bra E46 er, personlig liker jeg denne best av samtlige av mine tidligre 3 serier, også ranket over E9* faktisk)

Har kjøpt og solgt hus og sussler med det, og med 2 barn på 4 år og 5 mnd, så blir det begrenset med mine krumspring også.

Mine kreative tanker går hen til E53 (gammelt og dyrt) og E70, evt F25, men sistnevnte blir nok med tanken, dessverre - og heldigvis!

Jeg kan nå se på biler med beundring, men jeg MÅ ikke ha dem selv lenger, noen ganger består gleden i venting på det som evt kan komme også.

Mager trøst men...

Slik er det å bli eldre, stort sett ræva, men på samme måte deilig!

Den dagen man virkelig realiserer Porsche drømmen (eller andre drømmer), smaker det evt så mye bedre, og tror jeg, man kan glede seg mer over det, enn å "bare" kjøpe det man vil, når man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn enig i det som blir skrevet...MEN! Hva er fordelen med å kjøpe bil til 580k kontant kontra kjøpe den med lån/pant?

Er i fasen der jeg også skal selge bilene unna og prioritere hus... Rart hvor fort man endrer livsstil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn enig i det som blir skrevet...MEN! Hva er fordelen med å kjøpe bil til 580k kontant kontra kjøpe den med lån/pant?

Er i fasen der jeg også skal selge bilene unna og prioritere hus... Rart hvor fort man endrer livsstil..

Hvis du har hele kjøpesummen kontant er det ikke veldig enkelt å finne noe annet å bruke pengene på som gir høyere avkastning i kroner og øre enn hva du må ut med i rentekostnader, spesielt hvis det er et billån på minst 5-6%, for å låne penger til bilen. Altså skal det du bruker pengene på i stedet for bil helst dekke renteomkostningene og vel så det for at det skal være lurt. Skattemessige og ikke økonomiske hensyn ikke medtatt.

For min del så lånte vi ca. halve kjøpesummen da vi kjøpte bil nå, selv om vi kunne kjøpt den kontant. Dette fordi vi har både bad, kjøkken og annet hjemme som skriker etter oppussing. Oppussingen gir oss både økt verdi i form av trivsel og salgsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 318d er nok en god bil fredrik, men om det faller under kategorien autofili kan nok diskuteres :) . Jeg håper også at du kommer tilbake til bensinbiler mens du enda er ung, livskvaliteten er viktig vet du!

Forøvrig synes jeg det er vanskelig å forsvare kunstkjøp fremfor en gammel 911, særlig når du kan kjøre europa rundt i en rassmotorisert naziboble og beskue kunst til du kreperer :mrgreen:

Hehehe.... kunsten i de europeiske museene kan fint nås med vår 318d. Vi har vært på kontinental turne syv ganger med bilen og den fungerer fantastisk til slikt bruk. Jeg tror heller ikke at man blir mer lykkelig med en større motor iom. at det er vanskelig å utnytte de ekstra kreftene slik som trafikken er på kontinentet idag.

Nå er det jo ikke slik at jeg ikke har lyst på en skikkelig sportsbil. Det har jeg helt klart, men som alltid må ting gå opp i en høyere enhet før ting kan la seg realisere. Jeg har to modus for slikt... billig og enkelt (som med Alfa Spideren) eller skikkelige saker og full entusiasme (som med den påtenkte Boxsteren/E85). Selv om den ikke er en sportsbil ser jeg også et stort potensiale i et mer sofistikert prosjekt som f.eks en Mercedes-Benz W124 Cabriolet (A124). Altså litt i den samme gaten som f.eks W201 190E 2,3 eller en annen klassisk Mercedes-Benz... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at alt i alt så koker det ned til prioriteringer :) Jeg selv prioriterer bil veldig høyt, en god og fin bil gir meg mye glede og morro. Drømmen er en strøken E24 og den drømmen har jeg tenkt å oppfylle om ikke så alt for lenge, selv om vi står midt oppi husbygging og at jeg kanskje må låne en liten sum i banken til den bilen. Men likevel så gir det så stor glede for meg å ha en sånn bil at det veier opp mange ganger :) I mellomtiden så koser jeg meg med min E90 og E34, sistnevnte bøter på lengselen etter en rekkesekser bensin under panseret samtidig som den oppfyller sine krav som en nummertobil på en ypperlig måte :)

Men livet er for kort til å kjøre kjedelige biler, jeg kommer aldri til å kjøpe en bil bare fordi den er praktisk, drivstoff vennlig eller billig. Jeg kunne kjøpt helt ny E90 316d LCI eller en godt utstyrt Passat 1,6 TDI for det jeg ga for 325en, men disse bilene tiltaler meg ikke det grann. For meg så handler det om følelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn enig i det som blir skrevet...MEN! Hva er fordelen med å kjøpe bil til 580k kontant kontra kjøpe den med lån/pant?

Er i fasen der jeg også skal selge bilene unna og prioritere hus... Rart hvor fort man endrer livsstil..

Som Hansh er inne på bør du ikke kjøpe såpass dyre biler med mindre den er et rent overskuddsfenomen. Jeg har allerede et nedbetalt relativt nytt hus med tilbehør. Huset ble bygget i 1999/00 og jeg sto som byggherre.

Uansett hva du gjør vil det alltid lønne seg og først nedbetale gjelden på en bolig og/eller utbedre boligen. Privatbiler er og blir en dårlig investering 99% av tilfellene. Kunsten er å finne en balanse som man er komfortabel med økonomisk, praktisk og når det gjelder bilentusiasmen... :)

Vi valgte i sin tid en relativt ny E46 318d Touring av flere årsaker. Først og fremst fordi vi gjerne ville ha en BMW. Dernest var prisforskjellen pr. liter bensin/diesel på den tiden over 2 kroner her i Danmark. Bilen måtte tåle virkelig langkjøring (type: 35-40000 Km årlig) og bilen måtte være stor nok til fire personer inkl. barnevogn. Jeg kan ikke umiddelbart se for meg en annen bil som tilbyr alt dette (altså i 2004), er like økonomisk (både i innkjøp og drift) og samtidig har like gode kjøreegenskaper... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIl tross for mine relativt harde fakta synes likevel at man aldri skal glemme den verdien en investering i opplevelse gir. Noe vi f.eks. bruker en del penger på er reise, god drikke og god mat, og selv om det absolutt tapper kontoen så gir det oss masse verdi tilbake - Akkurat slik det kan for noen av oss med den rette bilen parkert på tunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget.. Siste to ukene har jeg og fruen egentlig bare "sløst" penger på god mat og drikke, desserter etc.. Kun mat.. Bare for å nyte de få varme dagene man har... Greit nok, løksuppe til 199kr er drøyt..Men verdien tilbake er verdt mer..

Fredrik er nok i en annen fase i livet.. Barn på skolen er en kostnad i seg selv... Så skjønner godt at han avventer bilkjøp frem til dattera er selvernært med penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå så gunstig å betale ned på et boliglån med 3% rente Fredrik :)

Ja... ubetinget, men man kan evt. vurdere å øke gjeldsgraden noe hvis man allikevel har tenkt til å kjøpe noe større eller foreta større oppgraderinger av nåværende bolig. Kanskje kan man vurdere å slå til på drømmehuset tidligere enn først antatt, men så snart blekket på salgskontrakten er tørt bør man starte nedbetalingen av lånet.

Årsaken til dette er at dagens økonomiske situasjon er spesiell. Det er krisetider i Europa og i USA, men i resten av verden går det stort sett så det griner. På et eller annet tidspunkt vil dette smitte over på Europa og da stiger renten hurtig til mer normale nivåer. Det er ikke uten grunn at bankene har strammet kravene til kredittverdighet. Man skal kunne tåle en betydelig høyere rente enn dagens for å få et boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...