Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er jo bare trist..

Har reagert mange ganger på folk som er stolt over å mangle elementære basiskunskaper for å ta vare på seg selv, og løser dette med penger, fordi de kan det.

Synes og at slikt som å kunne dra på sjøen og fange fisk, for deretter sløye og tilberede den, eller tilsvarende på jakt, er noe man bur de sørge for at folk fikk erfaring med. Jeg er i hvert fall glad for å kunne forsørge meg og mine på gamlemåten om det trengs.. Trivelig er det og!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er litt sjarm over dette med "den gamle skolen", å kunne gjøre enkle praktiske ting selv. Som å kunne sage, spikre, sløye fisk, lage standard norsk mat, skifte hjul på bilen osv.. Min samboer var fast bestemt på å være med å legge gulv i stuen og ene soverommet og fikk prøve selv å sage med el-sag og måle opp og mestringsfølelsen fra hennes side når alt gikk bra var kjempestor. Synd skolene begynner å ta fra ungene/ungdommene det samme. Men det er vel blitt "for uforsvarlig" som alt annet som kan gjøre vondt... Ender vel opp med at de bare er pipestilker igjen og må leie fagmann for å skifte lyspære(for å sette det på spissen).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel nok til å ha hatt foreldre som opplevde den andre verdenskrigen (begge var 7 år gamle da krigen brøt ut). Hverken min mor eller far kom egentlig over opplevelsen selv om de begge vokste opp under relativt beskyttede forhold i hhv. Gausdal og Hjartdal. De bodde begge hos fjerne deler av slekten, mens mine besteforeldre på begge sider var opptatt med motstandskampen i Milorg og i tilknytning til eksilregjeringen i London.

Da jeg var ung gutt på 70-tallet var den andre verdenskrigen stadig veldig nærværende. Først og fremst fordi krigen stadig hadde stor betydning for mine foreldre, men også fordi jernteppet og det kommunistiske østeuropa stadig fantes. Da jeg i 1988/89 var i militæret hadde Norge stadig et totalforsvar og en stående styrke på over 100000 mann som til enhver tid var innrullert i forsvaret (godt og vel 300000 mann ved mobilisering). Idag er det totale antallet ca. 25000 og ca. 85000 ved mobilisering.

Et viktig poeng den gangen var at vi måtte være så selvforsynte med mat og utstyr som mulig. Derfor hadde vi stadig mange gårder og derfor hadde vi store forhåndslagre med militært utstyr samt egen produksjon av tog, anleggsmaskiner, lastebiler og busser. Folk flest hadde stadig muligheten til å fyre med vedovner (også i byene) og de aller fleste visste hvordan man kunne reparere vanlige forbruksgjenstander. Hvis ikke fantes det stadig mange reparatører som til en billig penge kunne reparere alt fra radioer til vaskemaskiner.

Min far gikk et skritt lenger og hadde bl.a en gammel skomaker jernlest med tilhørende utstyr i tilfelle det skulle bli krig. Han visste hva dårlig og utslitt fottøy hadde å si for velværet spesielt vinterstid. Skikkelige sko var å få kjøpt under krigen, men de var dyre og penger hadde stort sett kun tyskerne og enkelte overløpere/kollaboratører. Folk reparerte det som kunne repareres og dette var en innstilling de fleste hadde i Norge helt frem til midten av 80-tallet da regjeringen Willoch innførte flere økonomiske reformer, som bl.a førte til den såkalte jappetiden der folk begynte å låne over evne og kastet etterkrigstidens generelle nøysomhetskultur overbord. 

Med dette ble Norge langsomt forandret til et regulært forbrukersamfunn og mange gamle tradisjoner gikk tapt (inkl. mange gårdsbruk, produksjonsbedrifter og håndtverksfag). Langt fra alt var verdt å ta vare på, men min påstand er at vi har blitt mer sårbare og i mange tilfeller sløser for mye med våre felles midler. Jeg er også usikker på hvordan samfunnet idag ville ha klart seg hvis en krisesituasjon skulle oppstå. Noe av det første som fienden vil forsøke å slå ut er strømnettet, mobilnettet, radionettet og internettet. Samtlige nett er relativt sårbare for anslag og jeg frykter at mange vil være ganske hjelpeløse i en situasjon der de hverken kan google eller høre på radio vedr. hva de skal gjøre og foreta seg. Det er en overhengende fare for at de relativt hurtig må lære seg hvor hamburgeren egentlig kommer fra... for å si det litt firkantet og banalt.   

http://www.aftenposten.no/nyheter/-Den-store-krisen-kommer-hvis-Telenors-kjernenett-svikter-8365190.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finner en kilometerstand fra hver EU-kontroll på vegvesenets sider!

Et bra våpen å bruke ved bruktkjøp.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

En i Porscheklubben sjekket 10 tilfeldige luftkjølte Porscher som har blitt solgt det siste halve året. 3 av dem hadde vesentlig lavere km-stand ved siste salg enn ved import.

Spørs om det er mye bedre i BMW-leiren?

 

Fant en 1991 5-serie på finn nå f.eks.

Artig lesning!

163.000km nå.

Historikk:

23.06.2015 - 160 477

11.10.2013 - 270 261

14.07.2013 - 279 166

29.08.2011 - 257 630

28.07.2011 - 257 247

08.09.2009 - 251 313

28.08.2009 - 251 007

26.09.2007 - 234 718

22.08.2007 - 234 044

06.09.2005 - 224 951

19.08.2005 - 244 477

09.10.2003 - 213 422

15.09.2003 - 213 422

05.09.2001 - 205 909

30.08.1999 - 185 268

Er nok en del som svetter litt nå :)

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik tjeneste, som egentlig er litt merkelig at først kommer nå, hadde jeg bruk for da det gikk opp for meg at min tidligere 1997 E36 323i ganske sikkert var skrudd temmelig mye tilbake. Dette var i 2002 (i Danmark) så det begynner å bli noen år siden, men rent teknisk kunne man hatt en slik tjeneste også den gangen.

Bilen fremsto som veldig pen og hadde jmf. selgeren, som den gangen var BMW's eneste bilforretning her i Århus, kun kjørt 64000 Km. Jeg reagerte på den relativt korte kjørelengden (kun ca. 16000 km årlig), men jmf. selgeren hadde bilen vært brukt som konebil for en av de mer velstående finansmennene her i Århus. Dette sjekket jeg opp og historien virket plausibel nok.

Det var en enkel bil etter dagens standard... helt original, manuelt gear, ikke klima/ac, sport stoffseter (velour... relativt uvanlig kombo), originale 15" felger (205/60-15), soltak, skinnratt og skinn gearspake. Motorrommet var pent... ikke for rent, men langt fra skittent. Lakken var pen, men hadde et par mindre stenslag foran ved grillen. Disse var nogenlunde ordentlig repareret (jeg kunne ikke ha gjort det bedre selv) og var ikke noe jeg heftet meg ved. Ja... selv prisen på bilen var helt grei i relasjon til bilens alder, kjørelengde og standard... og ikke noe som skilte seg ut i positiv eller negativ retning.

Allikevel tok det ikke lang tid før vitale komponenter som starteren, dynamoen og radiatoren (lekkasje) sviktet. Dette er komponenter som er konstruert til å holde ganske lenge selv om bilen har kjørt langt (jeg skiftet f.eks ingen av disse delene på min tidligere E46 tiltross for at den etterhvert ble 10 år gammel og hadde kjørt 340000 Km). Jeg begynte å ane ugler i mosen, men istedenfor å klage hos BMW valgte jeg heller å rose dem for glimrende service (les: det var forsåvidt sant mhp. montering av de nye delene (som jeg måtte betale) samt at Århus er en liten by). På den måten visste jeg at når bilselgeren hos Citroën (jeg var klar for å bytte BMW'en inn mot en C5 2,0 HDI) ringte BMW for å sjekke opp bilen ville han få et positivt svar. Sorteper var sendt videre uten et alt for stort økonomisk tap og jeg kjøpte min første Citroën, men det er en annen historie... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har snøballen begynt å rulle nå. Banken er kontaktet, og så fort noen papirer er fylt ut så får vi se om det blir kapital til en M3.

Dilemmaet mitt er om jeg skal beholde Touranen også. Om jeg endrer forsikringen til kun ansvar, og kjører den i det daglige, spesielt på de kjipeste vinterdagene, så vil den ikke koste alt for mye å holde.

Årsavgift, forsikring og EU-kontroller, samt en dråpe diesel en gang i blandt, samtidig som da M3en kan stå i garasjen istedet for på togstasjonen.

Jeg tenker jeg kan få rundt 30.000 for touranen ved salg. Det er ikke akkurat mye penger, og således er den kanskje mer verdt å bare ha til den sier takk og farvel.

Hengerfeste har den også. Det er jo kjapt 10k av de 30k rett i hengerfeste på X1. Litt teit.

På den annen side blir det 2 biler i garasje og en på gårdsplassen... Hmm. Jeg heller egentlig litt mot å beholde den, men vet ikke hva min bedre halvdel mener om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og jeg håper at du snart får en M-modell i garasjen. Det er et verdig skritt opp i forhold til Z4'en. Det høres helt klart ut som om folkevognen har en større bruksverdi enn handelsverdi. Kjør den ut (noe som tar mye lenger tid enn man tror) med mindre du går lei av den og/eller den begynner å streike... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den holder nok i mange år til. 

Er litt begynnende rust, og denne uka streiket sentrallåsen på passasjersiden. 

Men den har nye sommer og vinterdekk, og nye bremser. Får se hva eu-kontrollen sier nå. Det blir litt spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er mye å like med Alpine sin kommende sportsbil. :) Dessverre så har jeg ikke sett noen tegn som tyder på at den får 3 pedaler.

Aprops ABS. Det var lenge siden jeg hadde kjørt uten ABS, men det ble en dag med M3n nå i år hvor jeg kjørte på snø uten. Smilet strakk seg da enda lengre opp mot ørene enn ellers. :D Jeg synes det er gøy å kjøre på glatten uten. Når det er sagt så er ABS en form for støttehjul som jeg aksepterer. Jeg foretrekker å ha ABS på tørt underlag og synes generelt det er greit å ha. I tillegg så er det ikke alltid ideelt å koble det fra siden biler som kommer med ABS ikke nødvendigvis har den beste pedalfølelsen eller optimale bremsekraftfordelingen når systemet er avkoblet. 

Som Werther så er ikke interessen for nye biler så stor. Mye pga at den mer analoge kjøreopplevelsen forsvinner eller dempes.

Jeg tror jeg har abonnert på Autofil bladet i 10-12 år, men forrige uke sa jeg opp slik at jeg på sommeren ikke fornyer automatisk. Egentlig litt synd å ikke støtte et Norsk bilblad lenger, men det er så mange nye biler jeg har lite/begrenset interesse av. Noen av testene til Autofil blir også tilgjengelig på nettsider som dinside.no.

Mange nyere biler begynner å bli kjedelige datamaskiner på hjul hvor selv mye av det mekaniske ikke har fokus på å maksimere kjøreglede. Når det først er nye biler jeg har interesse av så finner jeg som oftest mye bedre og mer informasjon på nettet raskere.

Ta M2 f.eks. Man finner nå anmeldelser lagt ut mange steder. Jeg har allerede lært mer om bilen enn en fremtidig artikkel i Autofil vil gi meg. Eksempelvis at automatisk turtallsmatching ved girskifte er blitt introdusert, en funksjon man ikke kan slå av i noen av de vanlige kjøremodusene. Synd at BMW nå mener at sjåføren ikke skal gjøre slikt selv. Synes det er litt trist at retningen i selv en fullblods M-bil går den veien. Heldigvis så forsvinner den funksjonen dersom man slår av "alle" støttehjul, så det er ingen stor krise. :)

Nå kan det selvsagt diskuteres hvor analog kjøreopplevelsen er i en 2016 modell. Noen vil nok si at selv biler fra 90-tallet er lite analoge med elektronisk motorstyring og opptil flere "datamaskiner" som kanskje styrer ting som ABS og opptil mange andre systemer. For min del så er det ikke viktig at ting skal være mest mulig analogt så lenge det elektroniske ikke går i veien for kjøreopplevelsen. Men på moderne biler med mye elektronik så synes jeg det er viktig at sjåføren får kontroll over alle essensielle funksjoner på en enklest mulig måte. Det er der ting ofte går galt på moderne biler. Noen ting er gjort tungvindt, andre ting får man ikke slå av eller styre i det hele tatt. 

Normalt sett så har alltid M-avdelingen tatt hånd om svakhetene til standardbilene med tanke på elektroniske og mekaniske begrensninger. Men nå har har selv M2 begynt å bli dummet ned med turtallsmatchingen som jeg har nevnt. I tillegg så har den såvidt jeg vet ikke programerbare M-knapper på rattet som en M3/M4. (1M Coupe hadde en slik knapp). Med andre ord, her dropper BMW lettvint kontroll over elektronikken. Gjort med vilje for å tydeligere differensiere bilen fra den "skikkelige" M3/M4?

Nå hørtes jeg kanskje negativ ut til M2. Noe jeg absolutt ikke er, tvert imot! Jeg er veldig imponert over bilen og det har har lest har sålangt vært veldig positivt. En moderne BMW som for for min del har veldig mye bra å friste med. :) Men det er ikke til å legge skjul på at det analoge forsvinner gradvis, selv i de mest hardbarkede og kjøreglade "purist" bilene. Det synes jeg er synd, spesielt i de tilfellene hvor det gjør at kjøreopplevelsen blir mindre involverende eller at irritasjonsmomenter blir introdusert.

BMW-M2-vs-BMW-1M-vs-BMW-2002-13.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bimmerRJeg er enig i det ang. analoge biler. Likevel er jo sikkerhetsutstyrene kommet etter hvordan trafikkbildet er blitt, det vil jeg si er en positiv utvikling men som også har en bakside og det er at for oss bilinteresserte vil det gi en mindre utfordrende hverdag med bil og for folk flest vil det kanskje gå så langt at man tar ting for gitt(at bilen sier ifra og fikser selv om noe skulle til å gå galt) og at det i en vanskelig situasjon vil slå negativt ut. Jeg tror ikke F11 M550d, F80 M3, F30 335i osv osv er kjedelige å kjøre idag, selv om de ikke er analoge, tvert imot, de er sikkert blant klassens morsomste blant dagens biler. Men jeg tror det er mer krevende og kjøre en 2002 turbo, i den grad jeg kan sammenligne disse.

Derfor jeg ofte har lyst på en gammel bil iblant, med bakhjulstrekker. Heldigvis kan jeg skru av alt i E91en, selv om det er xDrive og 4syl diesel er den veldig moro å kjøre. Men da selvsagt på en helt annen måte enn f.eks. E36 M3, på godt og vondt. En av hver hadde vært topp :)

image.thumb.jpeg.a50ccd91dbd8ff3f0fb5bc7

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetssystemer og elektronikk i seg selv har jeg ikke nødvendigvis et problem med. Det er ikke tvil om at noen av disse systemene i visse situasjoner kan gjøre en bedre jobb en meg. Problemet er når det (unødvendig) går på bekostning av den mer analoge kjøreopplevelsen. Jeg skal prøve å ta noen litt mer konkrete eksempler selv om det blir litt repetisjon av ting jeg har vært inne på flere ganger tidligere på forumet.

Som jeg har skrevet om i tråden min så forsvant LSD i de fleste tilfeller på standardbiler når antispinn systemene ble introdusert. Hvor er logikken i at man på en E36 325I skal ha LSD tilgjengelig, mens man på en E36 328I velger å droppe den?  Det sære er at man på en E36 328I f.eks ikke hadde trengt å utvikle noe nytt engang. De kunne bare fortsatt å selge samme ekstrautstyret som tidligere. BMW kunne fint tilbudt både antipsinn og LSD. Eksempelvis så fikk man jo begge deler på amerikansk E36 M3 3.2. I Europa så klarte vi oss med kun LSD på M3. Because racecar 

Ser vi på Z4 Coupe f.eks så fikk man elektronisk assistert styring til tross for at det ikke var et særlig utviklet system for en sportsbil. Nok engang en nedgradering for "puristen" som ønsket best mulig tilbakemelding fra veien. M-avdelingen kom nok en gang til unnsetning og ordnet opp med både styring, LSD og mer på Z4 M Coupe.

Ser vi på en moderne F-serie bil, ta M135I f.eks så ble kjøremoduser introdusert. Kjøremoduser i seg selv er jo ikke et problem. Problemer oppstår når BMW eksempelvis bestemmer seg for at "DSC off" ikke skal være en sportslig modus og heller ikke lar brukeren egendefinere modusen. Problemet går også enda dypere i form av begrensninger. "DSC off" skal jo i teorien ha alle hjelpemidler av, men i praksis så er jo både ADB og mer tilstede uten at man kan gjøre noe med det dersom ønskelig. BMW vil jo selv at en M235I skal fremstå som en sportslig og skikkelig BMW, men når de skulle lage reklamefilm for M235I så gikk ikke akkurat ting på skinner.

"

Quote

What does it take to get a BMW M235i seriously sideways? Quite a lot, actually. First you get the Drift Mob - five of the world's top drifters, including not one but three former world champions - together in Cape Town to shoot the new BMW 2 Series television commercial, give them five identical brick-red M235i coupés, then stand back and watch the fun.

Er, not quite. BMW wasn't able to supply manual-transmission cars and the traction-control software on the paddle-shift cars in these shots kept getting in the way. The inside rear wheel would lift, the standard, 25 percent limited-slip differential would do its best and then the electronic stability program would shut the power down before both rear wheels got properly lit up.

"It's like driving a computer."

Californian ex-motocross star Riley Harper, whose function seems be about equal parts ringmaster, choreographer and general go-to guy, explained: "We flew in a BMW factory technician to re-write the software - which helped, but not enough."

Finally Drift Mob's own MacGyver, known only as Zach, opened the differential housing on one of the cars and welded the crown wheel and pinion gears to lock it solid. Then he fitted a rough-and-ready additional handbrake, plumbed directly into the rear brake callipers, and that did the trick, despite the concerns of the BMW egghead that the car's sophisticated electronics would not take kindly to such cavalier treatment.

Det ironiske her er jo at BMW ønsket å skape et bilde av sine egne produkter som ikke står i stil med hva elektronikken i bilen er god for. :stupid:

Nok en gang tar M-avdelingen og ordner opp med problematikken. På dagens M3/M4 fikk man ikke bare muligheten til å lage en selvdefinert modus i bilens menysystem fri for idioti, men man fikk også snarveier på rattet slik at man enklest mulig kan aktivere ønsket modus. Perfekt. :)

Eksempel fra E9x M3

M-button-2.jpg

Over årene er det blitt et mer tydelig skille hvor standardbiler er laget mer for å appelere til Ola Nordmann mens M-biler er laget for bilentusiaster. Et skille man ikke hadde tidligere på samme måte pga elektronikken. 

Jeg skal komme med en liten biloppskift. Vekt: 1150-1250kg. Effekt 170-200hk, bakhjulstrekk, god respons fra motoren, relativt smale dekk, god vektfordeling og relativt lavt tyngdepunkt. Jeg har beskrevet litt av "bunnoppskriften" i 3 forskjellige biler nå. E30 M3, Toyota GT86 og BMW I3. E30 M3 representerer i dette tilfelle den klassiske analoge bilen. GT86 representer en moderne bil med sportslig karakter mens I3 representerer en moderne miljøbil med "sportslig" karakter.  Har jeg noe imot en moderne miljøbil med elmotor? Nei, jeg kunne fint kjørt rundt i en slik bil dersom bilens kjøreegenskaper hadde vært fokusert mot en mer sportslig og analog karakter. Noe jeg tror man med elektronikken kunne fått til. Men det er akkurat fokuset som gjør at biler som på papiret kan fremstå som noenlunde like kan ha så forskjellig karakter (Det mekaniske er selvsagt viktig også). Dette fokuset styres i dag til høy grad av elektronikk. Jeg tror at dersom M-avdelingen til BMW hadde fått i arbeid å gå over elektronikken i I3 så hadde vi fått en skikkelig morsom og sær "drivers car" av en el-bil. Men som miljøbiler flest så er ikke fokuset på dynamiske kjøreegenskaper så veldig høyt.

Man må oftere over på sportsbiler for at ting faktisk skal være sportslig. Porsche har på siste generasjon biler kommet med en "I" (individual/egendefinert modus) på rattet i lag med de tre predefinerte modusene.

2017-porsche-911-991-turbo-s-interior-st

På amerikanske (og europeiske?) Mustang Ecoboost finner man også en egendefinert kjøremodus. På toppen av det så har de i motsetning til de fleste som stort sett gjør elektronikk om til noe politisk korrekt og kjedelig, utstyrt bilen med "line-lock" (burnemodus hvor bilen bremser på fremhjulene).

Nye ford Focus ST har drift-mode i tillegg til track mode og mer.gallery-1452879593-focus-rs-drift-mode.j

Drift-mode er så politisk ukorrekt at Ford fortjener stående applaus! :grin: Her brukes elektronikken til å totalt endre karakteren på firehjulstrekk systemet. Genial bruk av elektronikk og kjøremoduser. Dersom de også lar brukeren sette opp egendefinert kjøremodus (noe det er snakk om) så har det hele potensiale til å bli ganske så fantastisk. Elektronikk kan brukes på kreative og positive måter dersom bilprodusenter virkelig går inn for det.

På M2 kunne BMW kunne f.eks lett lagt "rev-matching" funksjonen inn i en meny hvor brukeren selv kunne velge å slå den av eller på. Eller enda bedre, gjort den tilgjengelig på egendefinert modus hvor man selv bestemmer om man vil ha den på. Ofte er løsninger med å tilføre elektronikk noe som kunne vært tilpasset alle sin smak. Desverre så blir det sjelden prioritert, noe som ofte går på bekostning for de som selv ønsker å kjøre og styre biler mest mulig på egenhånd.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...