Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, KasperR skrev:

850 csi matcher en 928 gts fint, som er den rette modellen å sammenlikne mot.

R129 er en bil som prøver å fremstå som en liten sportsbil, men veier utrolig nok oppimot 1900 kg. Mercedes på den tida var nok ganske " over- engineered" 

850i ble laget for å være og fremstå som en kontinentalkrysser,  med masse comfort og kraft. Se på reklamevideoer fra når den kom ut, så skjønner man hva BMW ønsket med modellen. Jeg synes derfor det blir litt dumt å kritisere den for å være tung og lite dynamisk.

Design er jo en smakssak,  928 er også veldig omdiskutert hva angår design. Modellen har ikke hatt den høyeste anseelsen blant porsche - entusiastene,  og den ser rett og slett litt pussig ut fra enkelte vinkler.

Hva gjelder å oppføre seg uforskammet synes jeg ikke trådeier oppfører seg mye bedre enn andre her. Jeg skjønner ikke helt det markeringsbehovet som gang på gang kommer frem. Jeg tror de fleste her på forumet vet at du eide en 928 når den engang var ny nå. Det gir deg ikke automatisk rett i diskusjoner som angår samtidige og konkurrerende modeller.

Ellers synes jeg dette er en fin tråd som jeg leser hyppig! :-)

 928 er vel den eneste klassiske Porschen jeg kan tenke meg. Den har alltid tiltalt meg. Gamle sjefen hadde en slik en og det var en fornøyelse og skru på den. Trangt som f... men alt var lagt opp på en veldig logisk måte. Kontrastene ble veldig store da vi fikk inn en Jaguar med V12 fra tidlig 80 tall på høggeri. Det var ormebol.

Det med språket på et forum kan være veldig vanskelig og som sagt begge Fredrikene kan være veldig bastante noen ganger. Jeg tro flesteparten kunne trengt og tenke seg om et par ganger før de trykker send. Jeg pleier og tenke nøye gjennom hva jeg skal skrive før jeg begynner, men jeg tror ikke alle gjør det. Hvis man blir revet med så er det fort gjort og bare ture på og trykke send. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevt tidligere et par ganger liker jeg E31, men jeg synes ikke at modellen er signifikant i en historisk kontekst i relasjon til BMW's 100 års jubileum. Det som imidlertid er litt interessant er at S70 motoren om ikke annet var en inspirasjon da BMW skulle utvikle den fantastiske S70/2 motoren i McLaren F1 som kom på markedet i 1992. Såvidt jeg forstår (TRF kan mer om dette) deler motorene ikke så mye rent teknisk, men de er i alle fall beslektet rent historisk. S70/2 motoren på 6064 cm3 er helt unik med sine 627 HK og 651 Nm uten ladeluft. Jeg er usikker, men trolig er den stadig en av de kraftigste bilmotorene uten ladeluft som har blitt utviklet frem til idag. Poul Rosche, som også sto bak bl.a S14B23 motoren i E30 M3, var den tekniske ansvarlige for motoren... :)

Vel... det har aldri vært mitt poeng å spesielt fremheve mine egne biler i denne tråden og det har jeg heller aldri gjort et stort nummer ut av. Mitt poeng med å fremheve f.eks min tidligere 928S i denne diskusjonene er fordi den er, som du poengterer, relevant i forhold til E31 (Fredrik 90 mener dette ikke er tilfellet, men det er altså helt feil). 

De som leser mine innlegg opplever sikkert det jeg skriver forskjellig. At noen evt. opplever det jeg skriver som et personlig markeringsbehov beklager jeg. Jeg stikker nesen frem og da vil det alltid være noen som oppfatter dette som et markeringsbehov. Det er imidlertid ikke min hensikt og heller ikke noe jeg trakter etter. Det som alltid har vært motivasjonen bak tråden, ut over en nogenlunde saklig diskusjon, er den totale informasjonen som kommer frem i en tråd som denne. Jeg er bare en del av en større helhet og tråden blir ikke bedre enn hva vi alle kan bidra med. 

Da jeg hadde mine Porscher på 80-tallet var det et stort problem at de eneste fornuftige kildene til informasjon om bilene var div. magasiner (altså papirmagasiner som f.eks CAR, AMS, Automobil etc.) samt venner og bekjente som hadde erfaring med bilene. Internettet fantes ikke og når dette så ble alminnelig på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet (for min del med det gamle BMWCCN forumet) var det for meg nærmest en åpenbaring. Denne tråden er en forlengelse av den åpenbaringen og nå etter nesten 7500 innlegg er det utrolig så mye informasjon som er samlet i tråden om biler som er interessante (i alle fall slik jeg vurderer det). 

Jeg kan langt fra alt om oldschool modeller fra Porsche og bilmodeller fra 80-tallet generelt, men jeg kan ganske mye og det vil jeg gjerne skrive om. Spesielt vil jeg gjerne skrive om bilene i en bredere sammenheng der de blir satt i en sosial og markedsmessig kontekst. Veldig mye er forandret på dette nivået siden 80 og 90-tallet og ikke alt som skrives om de gamle bilene i denne sammenhengen på nettet ellers er helt korrekt. Årsaken er formodentlig at folk på min alder, som samtidig hadde disse bilene for 30 år siden, ikke er så veldig aktive på nettet. Kanskje kan jeg gjøre en liten forskjell der i relasjon til dagens bilmodeller. Det er i alle fall motivasjonen med tråden... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også liker E31 veldig godt,  og har ønske om å eie en endag. Den hadde nok kommet med på min personlige topp 10 liste over BMW'er,  men hadde nok falt utenfor skulle jeg laget en liste på vegne av BMW / allmenheten.  

Den oppnådde dessverre for lite som modell,  og var nok litt misforstått. Noe av det høye potensialet til modellen fikk vi heldigvis se et glimt av i 850 csi.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik skrev:

Da jeg hadde mine Porscher på 80-tallet var det et stort problem at de eneste fornuftige kildene til informasjon om bilene var div. magasiner (altså papirmagasiner som f.eks CAR, AMS, Automobil etc.) samt venner og bekjente som hadde erfaring med bilene. Internettet fantes ikke og når dette så ble alminnelig på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet (for min del med det gamle BMWCCN forumet) var det for meg nærmest en åpenbaring. Denne tråden er en forlengelse av den åpenbaringen og nå etter nesten 7500 innlegg er det utrolig så mye informasjon som er samlet i tråden om biler som er interessante (i alle fall slik jeg vurderer det). 

Jeg kan langt fra alt om oldschool modeller fra Porsche og bilmodeller fra 80-tallet generelt, men jeg kan ganske mye og det vil jeg gjerne skrive om. Spesielt vil jeg gjerne skrive om bilene i en bredere sammenheng der de blir satt i en sosial og markedsmessig kontekst. Veldig mye er forandret på dette nivået siden 80 og 90-tallet og ikke alt som skrives om de gamle bilene i denne sammenhengen på nettet ellers er helt korrekt. Årsaken er formodentlig at folk på min alder, som samtidig hadde disse bilene for 30 år siden, ikke er så veldig aktive på nettet. Kanskje kan jeg gjøre en liten forskjell der i relasjon til dagens bilmodeller. Det er i alle fall motivasjonen med tråden... :) 

Nå er nok du noen år eldre en meg Fredrik men noen ganger så føler jeg meg veldig gammel når jeg skriver her inne. Da jeg kjøpte syvern så var det helt umulig og finne informasjon noen steder men nå så finner man mesteparten med et enkelt søk. De som restaurerer biler nå tror jeg ikke helt har skjønt hvordan det var for ikke så mange år siden.

Samtidig hvis jeg skal skrive et svar på noe her inne så føler jeg meg mye sikrere på noe hvis jeg har lett fram svaret i noen gamle blader eller bøker jeg har enn om jeg har funnet det på nettet. Jeg føler meg liksom sikrere på det selv om ikke alt er riktig der heller. Det kan være også litt frustrerende noen ganger, Jeg vet det står om det ett eller annet sted men er ikke kar om og finne det riktige bladet i alt rotet jeg har liggende. Skal jeg da svare noe jeg er nesten sikker på er riktig eller skal jeg lete videre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mene at dette avhenger av hva du forsøker å finne svaret på. Den siste diskusjonen om E31 er et godt eksempel i denne sammenhengen. Vi diskuterer hvor signifikant modellen er i en historisk kontekst, designet og hvilke konkurrenter den hadde. Hvis man har vært eller er interessert i modellen vet man stort sett dette uten å måtte slå opp i bøker, magasiner eller google. Man behøver heller ikke ha kjørt bilen for å kunne mene noe om historien, designet eller hvilke konkurrenter den hadde.

Hadde spørsmålene derimot vært av mer teknisk art eller hvordan E31 konkret er å kjøre i forhold til de samtidige konkurrentene  (altså ikke bare kjente effektall og nummere) ville det ha vært mye vanskeligere å diskutere modellen. Det er ikke mange her inne som har egen erfaring med f.eks E31, 928 og R129. Jeg har f.eks aldri kjørt E31, men jeg har kjørt 928 og R129. Jeg har selvfølgelig sett E31 mange ganger og jeg har kunnet studere den i detaljer hos BMW da den var ny samt i bøker og magasiner. Hva vi diskuterer med bilene er med andre ord ganske avgjørende for diskusjonenes karakter.

Det begynner forøvrig å haste hvis man har lyst på en E31. Av de rundt 30000 som ble produsert er det nå under 2000 igjen i Tyskland. Mange ble sikkert eksportert til USA, men noen få ble også kjøpt av f.eks Alpina. Uansett så begynner E31 å bli en ganske sjelden modell sammen med bl.a 928, R129 og for ikke å snakke om Jaguar XJS (på den modellen kan man nesten høre rusten arbeide).

Apropos alder på debattantene her inne så stiller nok jeg helt sikkert i den eldre garde. Jeg har vært med nesten fra begynnelsen (jeg mener å huske at Gunnar opprettet forumet i mars/april 2003 og jeg begynte å skrive i september). Før dette skrev jeg også i et par år i det gamle BMWCCN forumet. Da jeg var ung bilentusiast ville et forum som dette med bilentusiaster i ulike aldre ha vært som en drøm. Tenk så genialt det er å kunne trekke veksler på folk som f.eks kjøpte E46 eller E39 da de var nye. Dette er billige ungdomsbiler nå, men de var relativt kostbare da de var nye på begynnelsen av 2000 tallet.

La oss si at 25 år var et slags gjennomsnitt vedr. alder på de som kjøpte E46 da modellen var ny (gjennomsnittet var nok høyere for E39 iom. at den kostet signifikant mer). Dette betyr at disse eierne nå minst er i 40 årene. Jo lenger tilbake vi går jo mer tankevekkende blir det. Det er nok ikke så veldig mange her inne som kjøpte E30 da modellen var ny, men jeg er en av disse. Da jeg begynte å skrive i det gamle BMWCCN forumet var det folk der inne som hadde kjøpt E10 ("02") som nye. Disse BMW entusiastene er nok i 60-70 årene idag. Utfordringen er imidlertid å holde på dem i fora som dette. På et eller annet tidspunkt har man på en måte vært igjennom alle diskusjonene såpass mange ganger at man går lei, men en relativt bred tråd som dette hjelper litt på akkurat den utfordringen... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rune-K said:

Ellers er Z8 er ok bil men den har jeg aldri hatt helt sansen for. Det er ett eller annet med designet som ikke tiltaler meg, Den blir liksom litt for svulstig i formene for min smak. Husker jeg ble skuffet første gangen jeg så den i levende live. Det var liksom noe som ikke stemte i mine øyne men jeg klarer ikke og forklare hva det er. Den er penere på bilder en i virkeligheten.

Jeg er enig i at Z8 kan være svulstig og kanskje litt posør-bil, men likevel syns jeg den er fascinerende. Hvis jeg ikke husker feil så har den motoren fra E39 M5 og er designet av en danske – Fisker.

På søndag er det Vårmønstring i Sportsvognklubben på Øvrevoll og da er det bare å håpe at det stiller en Z8. Det er for øvrig et arrangement som absolutt kan anbefales og jeg har vært med som tilskuer mange ganger tidligere.

http://www.sportsvogn.no/sitepageview.aspx?articleID=589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos krigsfilmer som man bør bruke litt tid på utover "Apocalypse Now". Dette er ikke nødvendigvis de mest moderne filmene, men de er filmhistorisk viktige og for sin tid var det svært fine produksjoner. Det er selvfølgelig mange andre fine krigsfilmer som f.eks "Cross of Iron", "Platoon", "Full Metal Jacket", "Hunt For Red October" etc., men dette er i alle fall etter min mening et utsnitt av de beste krigsfilmene...  :)

"The Great Escape" fra 1963 er basert på en ekte historie og Steve McQueen var som alltid bare kul.

"The Dirty Dozen" fra 1967 har ganske mange morsomme scener med forskjellige persontyper. Lee Marvin er en gammel favoritt, men også andre kjente skuespillere gjør en fin innsats i filmen.

"The Deer Hunter" fra 1978 er enda en krigsfilm fra Vietnam. Jeg synes at den egentlig er bedre enn f.eks Apocalypse Now og skuespillere som bl.a Robert De Niro, Christopher Walken og Meryl Streep gjør en glimrende innsats.

"Das Boot" fra 1973 er noe så spesielt som en tysk WW2 krigsfilm. Dette er uten tvil min all time high krigsfilm. Det er en fantastisk fin produksjon som viser krigen fra motpartens side på en sympatisk måte.

"Top Gun" fra 1986 med Tom Cruise er en filmsviske, men en kul filmsviske. Flyscenene med F-14 Tomcat og ikke minst musikken ruler selv den dag idag.

"Saving Private Ryan" fra 1998 med bl.a Tom Hanks og den gangen en relativt ukjent Bryan Cranston (Walter White i Breaking Bad) fikk 5 Oscar og dannet grunnlaget for den enda bedre TV serien "Band of Brothers". Spesielt filmens åpning på Omaha Beach i Normandie på D-dagen er enormt bra laget.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte der, spesielt "Das Boot" er utrolig bra. Det er blant de filmene man kan se om og om igjen. Liker spesielt godt scenene der de skal bunkre fra et hemmelig forsyningsskip i en portugisisk havn. Kontrastene mellom nazistene ombord på forsyningsskipet og ubåtmannskapet er bare helt geniale. 

"Band of brothers" må være noe av det mere realistiske tv seriene fra andre verdenskrig. Husker jeg ble veldig imponert over hvor bra skuespiller han "friends" skuespilleren var i første episode. Så mye for fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og for ikke å snakke om scenen der de spiser i offisersmessen (eller rundt offiserbordet er vel mer korrekt). Den unge løytnant Werner, som er en slags krigskorrespondent (selvfølgelig på vegne av nazipartiet/systemet), sitter der stiv og keitet, mens de erfarne sjømennene nærmest gjør narr av nazistene og systemet generelt. De er krigere av den gamle skolen som har respekt for fienden (de er som dem) og de mener ikke at nazistene vet hva det vil si å være i krig eller om nazismen er verdt å kjempe for så lenge middelmådige folk som Hitler og Göbbels står i spissen for systemet (les: de er store i kjeften, men vet ikke hva det vil si å være soldat).

Det er mange slike scener/anekdoter i filmen og poenget er selvfølgelig å vise at ikke alle i de tyske soldatene under den andre verdenskrigen var nazister. De utførte et oppdrag som soldater, men kunne tenke selvstendig i motsetning til krigskorrespondent Werner. Han kommer på bedre tanker etterhvert som historen går fremover og den er faktisk ganske spennende.

Jeg kom til å tenke på en annen tysk kvalitetsfilm som jeg virkelig har sansen for... "Das Leben der Anderen" (De andres liv) fra 2006. Den filmen handler på en måte om naziregimet "in desguise" (i forkledning) i fom av den østtyske etterretningstjenesten Stasi (Ministerium für Staatssicherheit). Der møter vi etterretningsoffiseren Wiesler som ved hjelp av skjulte mikrofoner overvåker div. kulturpersonligheter. Dette var stort sett den eneste gruppen mennesker som partiet (les: både naziregimet og kommunistregimet i østtyskland var diktaturer) virkelig var redde for. Kunstneriske uttrykk er vanskelig å kontrollere iom. at budskapet varierer avhengig av hvordan man tolker det. Regimet i østtyskland var klar over dette, men det var lite de kunne gjøre utover å sjikanere kunstnerne med overvåking og trusler. I likhet med løytnant Werner i Das Boot kommer også kaptein Wiesler på bedre tanker etterhvert som historien går fremover. Dette er også en film jeg anbefaler at man bruker litt tid på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i din kommentar vedrørende Top Gun. Den er undervurdert mtp de fantastiske flyscenene som vi vel ikke har sett maken til på film siden. Dette skyldes vel i stor grad støtten filmen fikk av forsvaret i USA.

Det finnes dog mer moderne krigsfilmer (enn de som er listet her)som i aller høyeste grad beskriver både konflikten i seg selv, og ikke minst enkeltstående eller mer generelle betraktninger sett fra soldaters eget perspektiv. Slike filmer blir dog ofte gjenstand for veldig mye meninger, og det kan være vanskelig å kommunisere et budskap som stort sett soldater kjenner seg igjen i til folk som ikke har hatt de samme opplevelsene.

Platoon og Full Metal Jacket er for meg oppskrytte filmer på samme plan som Apokalypse nå. Eller, for å presisere, oppskrytte krigsfilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at krigsfilmer ofte blir kritisert i samtiden er et godt poeng. Det er selvfølgelig lettere å lage en krigsfilm noen år etter at konflikten er over, som det f.eks var med "Das Boot" selv om den filmen faktisk også var kontroversiell da den kom (type: hadde tyske soldater under WW2 virkelig følelser og kunne de tenke selvstendig?). Krigsfilmer skiller som regel vandene politisk og ikke minst følelsesmessig for de som er involvert. Dette ser vi ikke minst når det gjelder moderne krigsfilmer fra Irak, Afghanistan og midtøsten generelt. Andre krigsfilmer er laget helt bevisst for å skape en politisk og følelsesmessig debatt. Dette gjelder ikke minst "Apocalypse Now" og "The Deer Hunter". Jeg kan også styre min begeistring for "Platoon" og "Full Metal Jacket".

Apropos kontroversielle meninger og politisk sprengstoff. /Drive er tilbake for fullt... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med objektivitet i krigsfilmer er nok aldri lett, det blir farget av ståstedet du har uansett hvor mye man prøver. Clint Eastwood prøvde en litt spesiell vri for noen år siden da han lagde 2 filmer om det samme tema men sett fra japansk og amerikansk side. Hvor vellykket det var vet jeg ikke da jeg kun har sett den japanske filmen. Den synes jeg var bra.

Ellers synes jeg at de fleste moderne amerikanske krigsfilmene som omhandler nåtidens konflikter blir veldig propagandistiske. Det samme med tv serier. Det er nok en grunn til at jeg ikke orker og se på de. Men det kom en tysk tv serie for et par år siden som jeg ikke husker navnet på der vi følger en kameratgjeng under 2 verdenskrig. Noen blir sykesøstre og andre kjemper på østfronten mens en er jøde og må rømme. Det var en flott og gripende serie, anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... "Krigens unge hjerter" eller "Unsere Mütter, unsere Väter" på tysk (2013). Jeg har ikke sett denne miniserien på 3 x 90 minutter, men så fort jeg får sjansen så gjør jeg det. Porsche 959 har jeg faktisk kjørt selv om det er temmelig mange år siden og jeg nok ikke helt var klar over hvilken fantastisk konstruksjon bilen er... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎05‎.‎05‎.‎2016 at 13.03, RNJ skrev:

Jeg er enig i at Z8 kan være svulstig og kanskje litt posør-bil, men likevel syns jeg den er fascinerende. Hvis jeg ikke husker feil så har den motoren fra E39 M5 og er designet av en danske – Fisker.

På søndag er det Vårmønstring i Sportsvognklubben på Øvrevoll og da er det bare å håpe at det stiller en Z8. Det er for øvrig et arrangement som absolutt kan anbefales og jeg har vært med som tilskuer mange ganger tidligere.

http://www.sportsvogn.no/sitepageview.aspx?articleID=589

Jeg skulle krysse Sørkedalsveien ved Colosseum forrige fredag og da kommer det en svart Z8 med taket nede og stopper ved fotgjengerfeltet. Når det blir grønt tømmer han første gir og halve andre gir oppover gata så det ljomer med brunstig S62-lyd i vårsola....herlig. Jeg liker Z8, men med min lommebok er nok Z3 2.8 det nærmeste jeg kommer.

Var ikke klar over at det var Fisker som hadde designet bilen. Fikk med meg at han etter Fisker Karma-floppen har gått i samarbeid med den gamle GM-sjefen Bob Lutz om å produsere en ny sportsbil helt fri for miljøalibier med den fiffige navnet "VLF Force One", basert på Dodge/Chrysler Viper.  Ser absolutt ikke gæren ut, men det blir nok ikke et dagligdags syn. Lavt produksjonsvolum og høy prislapp....

fisker-force-1-0006.jpg

Viper-Based-VLF-Force-One-with-Bob-Lutz-and-Henrik-Fisker-2.png

VLF-Force-1-10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...