Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Litt på siden dette, men noen av dere lurer sikkert på hva greia er med den såkalte "Gudspartikkelen" som for et par dager siden trolig ble funnet i et forskningsforsøk ved CERN i Sveits/Frankrike. Noen beskriver funnet av den hypotetiske elementærpartikkelen som det viktigste siden oppdagelsen av elektronet (1894) og at forsøket som indirekte påviser "Gudspartikkelen" eller mer korrekt Higgs-boson var/er mer avansert enn den første månelandingen.

Higgs-boson ble først beskrevet av den engelske forskeren Peter Higgs, blandt andre, i 60-årene og har inntil nå (tror man) vært en teoretisk beskrivelse av at alle partikler i utgangspunktet er masseløse, men ved lav energi vil de partiklene som vekselvirker med Higgs-bosonet opptre som massive partikler.

Man leter med andre ord etter etter en elemtærpartikkel som virker som en fasilitator for dannelsen av masse... vår fysiske verden og ikke minst universet slik vi forstår det. Dette er interessant for å finne ut hvorfor og hvordan universet ble som det ble etter Big Bang (les "Gudspartikkelen"). Akseleratoren i CERN prosjektet er Big Bang i miniatyr og Higgs-boson er "The Missing Link" (les: fasilitatoren)... inntil nå... :)

http://www.aftenposten.no/viten/CERN-fo ... 35849.html

Den britiske TV-serien "Reality On The Rocks" ble laget på midten av 90-tallet. Mye har blitt forsket på siden den gangen, men serien er etter min mening allikevel interessant i relasjon til Higgs-boson og ikke minst forståelsen av universet. Mange viktige forskere er med... bl.a nettopp Peter Higgs samt Stephen Hawking, John Ellis, Roger Penrose, David Deutsch m.fl.

http://www.youtube.com/watch?v=5K8ZCqBFMN0

http://www.youtube.com/watch?v=3paPm_Y6Ro4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan spør her, i og med det har vært litt MB-prat. Jeg har som du/dere sikkert vet en w202 og jeg synes rillene bak chromen i grillen er blitt mattet ned. Disse rillene er grå originalt, men jeg vurderer å lakkere de matt svart, chromen skal være slik den er selvfølgelig. Det som holder meg litt igjen er at den er jo grå originalt. Hva tror du/dere?

Jeg vil ikke bytte til Avantgardegrill, da dette ikke er noen Avantgarde... :)

Prøvde på et Mercedesforum

http://www.mbentusiastklubb.no/smf/inde ... ic=55312.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masker krommen, spray på med sort silkematt, og klarlakk..og kos deg! :)

Og siden mange vet at jeg har solgt min gode gamle C123 (deprimerende) så er jeg litt på utkikk etter ett nytt prosjekt... og denne synes jeg var veldig pen (selv med manuell)

http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=35860439

Noen meninger om denna?

39_925334651_xl.jpg

også gjøre den slik:

file.php?id=2761&t=1

(si ifra om innlegget ikke passer inn her :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz "Strich-Acht" (W114/115 - W114 med R6 motor/W115 med R4 og R5 motor) er nesten for fin til å pimpe på den måten der Wicky (selv om den utvilsomt er ganske kul med de felgene). Det er bare et tidsspørsmål før prisen tar av for skikkelige eksemplarer av denne klassikeren... de eldste nærmer seg 50 år snart.

Jeg ville hatt stålfelger og kapsler i originallakken på denne bilen. Mest mulig originalt er det eneste riktige på Strich-Acht... 8)

Marius: Som Wicky sier... kjør på med sort silkematt, men du må ikke finne på å lakkere de krommede rillene på selve grillen (slik som profilen MercedesW124 har gjort). Det blir helt feil uansett MB modell (svarer til sortlakkerte nyrer på en BMW).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... man blir litt nostalgisk når man ser slike filmer. BMW er dessverre ikke helt hva det var på godt og vondt. Jeg hadde en 1987 E30 320i i 1988 og selv den gangen var det viktig at bilen fremsto som riktig. Min 320i var en prefacelift... altså med bl.a aluminium støtfangere. Jeg synes de er finest. I 1988 var jeg 21 år gammel og selvfølgelig skulle BMW´en "pimpes" litt (uttrykket var dog ukjent den gangen). En oppsetning BBS felger ble handlet inn, 325i frontleppen kjøpt, originale sportsseter satt inn, en stor Alpine stereo med 12" subwoofer i setereyggen bak ble montert... og kanskje viktigst av alt... et M-Tech I skinnratt samt tilhørende gearspake ble satt på plass... :)

M20B20 motoren (og selvfølgelig M20B25 motoren) er en perle når det gjelder gangkultur og eksoslyd. Spesielt før katalysator ble påbudt var eksoslyden utrolig potent (selv på 320i). Vi kjørte til Barcelona (Spania), Sydfrankrike og Alpene med vår 320i. Det var en fantastisk fin tur og med unntak av et par av Porschene samt min tidligere Mercedes-Benz W201 190E 2,3 har ingen av mine tidligere biler gjort en like fin figur på langturer sydover i Europa (at 320i´en hadde soltak var i denne sammenhengen en stor fordel).

Jeg vil ikke si at jeg savner bilen idag (been there, done that), men jeg ser absolutt poenget når folk som er betydelig yngre enn meg lovpriser E30 for hva den er. Utfordringen er at de ofte glemmer hva E30 ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz "Strich-Acht" (W114/115 - W114 med R6 motor/W115 med R4 og R5 motor) er nesten for fin til å pimpe på den måten der Wicky (selv om den utvilsomt er ganske kul med de felgene). Det er bare et tidsspørsmål før prisen tar av for skikkelige eksemplarer av denne klassikeren... de eldste nærmer seg 50 år snart.

Jeg ville hatt stålfelger og kapsler i originallakken på denne bilen. Mest mulig originalt er det eneste riktige på Strich-Acht... 8)

Marius: Som Wicky sier... kjør på med sort silkematt, men du må ikke finne på å lakkere de krommede rillene på selve grillen (slik som profilen MercedesW124 har gjort). Det blir helt feil uansett MB modell (svarer til sortlakkerte nyrer på en BMW).

Er enig...Men med tanke på "stilen" mine gamle mercer har hatt, så blir det "dessverre" senk og felger på min neste veteranbil...men det er ikke verre enn å sette på originalfjærene og originalhjulene igjen når jeg blir gammel nok :P Ja er litt rart at prisene ikke er høyere på fine eksemplarer i Norge... ligger en til 16k på finn..selv om den trenger en god del TLC....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... man blir litt nostalgisk når man ser slike filmer. BMW er dessverre ikke helt hva det var på godt og vondt.

Men jeg ser absolutt poenget når folk som er betydelig yngre enn meg lovpriser E30 for hva den er. Utfordringen er at de ofte glemmer hva E30 ikke er.

Vel, det er en annen tidsalder, vi og tiden har forflyttet oss, 25 år gjør mye.

Hva som den gang var viktig, er kanskje mindre viktig nå, og andre elementer har fått større prioritet.

Det som også er viktig å tenke på er at for 25 år siden var BMW mer av en nisjespiller.

og MB var den store alle så opp til.

Den gang solgte BMW omtrent like mange biler som Volvo, ca 400.000 i året.

Siden den gang har BMW tredoblet sitt salg, mens Volvo fremdeles selger omtrent det samme volumet som de gjorde for 25 år siden.

Så fra å være en sportslig up and coming merke, er de nå veletablert som det største premiums merke i verden.

Jeg liker å sammenlikne de med Apple, ifht fremtoning og establishment, to merker jeg stoler mer på enn andre (personlig sett), og sett ifht branding er de helt i toppen som overnevnte, og ifht andre bilmerker, er de ledende!

De pusher nye nisjer som til eks X6, 5 serie GT, og ikke minst med den kommene i serien, og de er nå mer eller mindre ledende ifht design og teknisk (HUD osv).

Så ifra å være et bøllete brand, som gjerne små merker liker å indentifisere seg med, er de nå voksne, kjedelige og ikke så puritanske.

Allikvel holder de seg til velkjente designelementer og motoriseringer, og ingen andre enn MB er vel i nærheten av det ifht historikken.

Spesielt 1M vil jeg trekke frem som et ekstremt vellykket prosjekt!

Så tiltross for voksesmerter og hylekor ifra nostalgiske (voksne) mennesker, hyller jeg de for å ta sjanser, utnytter nisjer, og være progressive, selvom man kan diskutere hvorvidt det er kreativt å kaste inn produkter som X5M.

Den dagen de slutter med det, er den dagen det begynner å gå nedover, bare se på Nokia og andre brands som pushet verden fremover for bare få år siden, nedturen er bratt.

Hva er alternativet, alt annet enn progresjon blir feil, se på Alfa, nei - BMW gjør mye riktig om dagen, og GC er siste hit på himmelen spør du meg.

Man trenger ikke like alt, som F20 sitt design, men i det store og det hele, fra E30 til nå, ekstremt vellykket og spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...