Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takker... jeg elsker slike gamle skikkelige motorsport filmer. Derek Bell´s kommentarer og kjøring er top notch. Morsomt med den BMW-Porsche hybridmotoren også. Apropos Derek Bell... så er han en av mine gamle favoritter ved siden av Hans-Joachim Stuck. Derek Bell eier privat bl.a en av kun 59 produserte Porsche 924 Carrera GTS´er (937). Før Porsche 944 Turbo (951) kom på banen var dette Porsches råeste alternativ på den billige siden av 911 Turbo (930) og 928 S.

Porsche 924 Carrera GTS har en rekkefirer på 1984 cm3 som i gateversjon yter 245 HK ved 6250 rpm og 335 Nm ved 3000 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 6,2 sekunder og topphastigheten er 250 Km/t. Modellen kom på markedet i 1981, men man kan allikevel se en klar parallell til dagens motor i f.eks F30 328i... :)

http://dedeporsche.wordpress.com/tag/19 ... rrera-gts/

Derek Bell´s private Porsche 924 Carrera GTS (937) anno 1981

71qk2plmkeu9x5x5em2j.jpg

Clubsport versjonen av Porsche 924 Carrera GTS var forøvrig trimmet til 270 HK og den såkalte 924 Carrera GTR (939) hadde hele 375 HK fra den samme rekkefireren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos diskusjonen F10 M5 vs. Porsche Panamera Turbo S. Akkurat som AMS (Auto Motor & Sport) velger Motor Trend å sammenligne Panamera GTS direkte mot F10 M5. Dette tiltross for at Panamera GTS ikke har et sett med turboer og dermed har hele 130 HK og 160 Nm mindre enn F10 M5. Panamera GTS gjør allikevel en meget god figur mot F10 M5.

Hvorfor velger seriøse bilmagasiner som f.eks AMS å sette Panamera GTS, og ikke Panamera Turbo eller Turbo S, opp mot F10 M5?

Det handler interessant nok om hvordan man opplever bilene bak rattet og i den forstand behøver ikke Porsche å hente frem de helt store kanonene mot BMW. Dette er absolutt et interessant fenomen som BMW bør ta alvorlig og Jonny Lieberman forklarer hvorfor.

Jeg forstår godt at de tester Panamera S og M5 mot hverandre siden begge bilene koster rundt $90k. GTS kan også til nøds sammenlignes med M5 med en prisforskjell på ca $20k.

Når det kommer til Turbo koster den $50k mer enn en m5 mens Turbo S koster nesten det doble av en M5. Dermed blir klasseforskjellen såpass stor at den heller bør settes opp imot andre biler.

Ser ikke for meg at noen står og vipper mellom å kjøpe enten M5 eller Panamera Turbo S, dermed vil ikke en sånn sammenligning være av særlig interesse for forbrukerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen uten norske avgifter er selvfølgelig et poeng, men de aktuelle testene fokuserer faktisk mest på opplevelsen bak rattet. BMW har helt klart en jobb å gjøre når det gjelder å finne tilbake til røttene vedr. motorsportkonseptet (BMW Motorsport GmbH/BMW M GmbH). Det hjelper ikke at dagens M-modeller er hurtige hvis de ikke leverer en tilstrekkelig dose fahrfreude. Det er åpenbart på dette området Porsche er spitzenklasse idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen uten norske avgifter er selvfølgelig et poeng, men de aktuelle testene fokuserer faktisk mest på opplevelsen bak rattet. BMW har helt klart en jobb å gjøre når det gjelder å finne tilbake til røttene når det gjelder motorsport (BMW Motorsport GmbH/BMW M GmbH). Det hjelper ikke at dagens M-modeller er hurtige hvis de ikke leverer en tilstrekkelig dose fahrfreude. Det er på dette området Porsche er spitzenklasse idag.

Fahrfreude har blitt ødelagt av markedet. Alle skriker etter å ha mest mulig effekt samtidig som bilene skal være større og mer utstyrt som igjen fører til høyere vekt. Du kommenterte jo selv at det var urettferdig å sammenligne Panamera GTS mot M5 pga den store effektforskjellen, men i mine øyne har man mer enn nok effekt i begge bilene så det er mer interessant og sammenligne kjøreegenskaper.

Får håpe at Toyota GT86 får de tyske bilprodusentene til å igjen fokusere litt på lette sportsbiler med moderat motor som er morsomme å kjøre. BMW gjorde ett godt forsøk med 1M, men jeg synes de kunne spart seg for turboene og slanket den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fahrfreude har blitt ødelagt av markedet. Alle skriker etter å ha mest mulig effekt samtidig som bilene skal være større og mer utstyrt som igjen fører til høyere vekt. Du kommenterte jo selv at det var urettferdig å sammenligne Panamera GTS mot M5 pga den store effektforskjellen, men i mine øyne har man mer enn nok effekt i begge bilene så det er mer interessant og sammenligne kjøreegenskaper.

Får håpe at Toyota GT86 får de tyske bilprodusentene til å igjen fokusere litt på lette sportsbiler med moderat motor som er morsomme å kjøre. BMW gjorde ett godt forsøk med 1M, men jeg synes de kunne spart seg for turboene og slanket den litt.

Der er vi 100% enige og effekthysteriet bør helt klart snart få en ende. Spesielt Ferrari, men også tildels Porsche har heldigvis allerede meldt ut at redusert vekt er en mer konstruktiv måte å øke ytelsene på enn mer effekt.

Vedr. min ankdote rundt F10 M5 vs. Panamera GTS var den mest myntet på ren akselerasjon. 130 HK er en temmelig stor forskjell og selvfølgelig er Porschen dømt til å tape slike konkurranser. På den annen side viste begge de to aktuelle testene at GTS´en totalt sett klarte seg godt mot M5 og det er litt spesielt med tanke på effektforskjellen. Vi er ute i marginalene, men slik er det ofte på dette nivået... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare håpe den ikke har det håpløse kjørelys-opplegget som alle moderne Toyotaer har. Tror jeg har til gode å se en nyere Avensis eller Auris med baklysene på i tunneler. Trafikksikkerhet my ass....

Det reagerte jeg også på her om dagen!

Kjørte etter en av disse miljøbilene. Den hadde baklysene på i tunnelen, men når vi kom ut i dagslys igjen ble de skrudd av. Trodde det var påbudt med kjørelys jeg, og at det da gjaldt både fremme og bak?

(Dog ikke så irriterende som MB sine kurvelys. Tror alltid jeg møter en bil hvor den ene lampa har gått. Jeg krever symmetri!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":66snu1dz]Det reagerte jeg også på her om dagen!

Kjørte etter en av disse miljøbilene. Den hadde baklysene på i tunnelen, men når vi kom ut i dagslys igjen ble de skrudd av. Trodde det var påbudt med kjørelys jeg, og at det da gjaldt både fremme og bak?

(Dog ikke så irriterende som MB sine kurvelys. Tror alltid jeg møter en bil hvor den ene lampa har gått. Jeg krever symmetri!!!!)

Hehehe... helt enig... symetri burde være påbudt i alminnelighet. Mitt symetrigen er temmelig godt utviklet og jeg blir nesten fysisk dårlig hvis det ikke er orden og balanse på tingene... :lol:

Noe av det som irriterer meg mest med LED baklys er at de på mange biler er så lyssterke at man blir direkte blendet når bilene f.eks står og venter med bremsene på i et lyskryss. Mange har også LED kjørelys som blender så det gjør vondt i øynene når man kommer kjørende imot... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... helt enig... symetri burde være påbudt i alminnelighet. Mitt symetrigen er temmelig godt utviklet og jeg blir nesten fysisk dårlig hvis det ikke er orden og balanse på tingene... :lol:

OCD? :lol:

Men jeg må si at jeg aner ikke hva dere prater om, det er noe som har gått meg hus forbi. Så må det sies at jeg ofte kjører nye avensise, så jeg sitter gjerne inni bilen, ikke kjører bak :P

Men når man først prater om toyota. Jeg satt å venta på ferja i en avensis som var bare noen uker gammel på tidspunktet (et par mnd siden) så jeg slo opp i håndboka for å finne ut av funksjonen til en knapp. Den aktiverte en hjelpefunksjon med en litt difus forklaring. Sånn jeg forstod det så skulle den advare mot / hindre at man byttet fil eller noe sånnt. Det som var morsomt var listen over faktorer som gjorde at funksjonen ikke virket. Sånn etter hukommelse så virket den ikke når: våt vei, slitt veioppmerking, autovern vedsiden av veien, veldig svingete vei, is/snø på veien, mye grus og dritt på veien osv. (det var en lang liste)... Med andre ord så er det en funksjon som ikke virker i Norge. Sant nok så trykte jeg på knappen og aktiverte funksjonen, men ingenting merkbart hendte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler mer og mer at E46 var den siste, "ordentlige" BMW. Dvs mer tilgjengelig kjøreglede og rekkesekser for moderate summer.

E39 er selvfølgelig ikke like sportslig, men den har en tidløs sjarm pga herlig lyd samt gjennomført design innvendig og utvendig. Jeg får ikke samme følelsen av E60 og F10 dessverre.

Jeg har tidligere tatt til orde for at nettopp E46 var den siste lille 3-serien, men den er også den siste 3-serien av den gamle skolen der man kunne få en premium rekkesekser helt ned i de relativt rimelige modellene. BMW lider etter min mening av kronisk vokseverk og dagens modeller er for store (1-serien er unntaket som bekrefter regelen). BMW... hører dere... "weniger, aber besser" (less is more) er veien frem... keep it simple... :)

adivass: Jeg er ikke en gammel data/software programmerer/utvikler for ingenting. De aller fleste jeg kjenner som har dette som yrke har en eller annen grad av behov for symetri og orden. Jeg tror ikke at man kan holde på med hardcore programmering år etter år uten å være litt sær den veien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som irriterer megnår det gjelder lys:

Mercedes E-klasse stasjonsvogn har høyt bremselys som er en hel rekke med leds. Forran en av disse ledpærene er noe jeg vil tro er dysen til bakrutespyleren. Det gjør at jeg alltid irriterer meg over at det ser ut som en led har røket.

(Ok, jeg er litt sær) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om man kan være tilsvarende sær på corporate nivå. Tyskerne er viden kjent for deres "Ordnung muss sein" og "Ordnung ist das halbe Leben" attitude, men at det skulle være mulig å være så sær som Volkswagen var da de kjøpte Skoda hadde jeg aldri trodd. Skoda Favoritt (1987-94) hadde de første årene emblemet montert litt til siden for grillens senter, men etter at VAG kjøpte Skoda i 1991 ble dette endret slik at emblemet ble sentrert i midten av grillen... altså perfekt orden og symetri som alt annet fra Tyskland... :lol:

z652rnttqr35xykhqo9z.jpg

kkinygimlj9t73hkfufi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... ingen regel uten unntak. Det var heller ikke påbudt med et høyre sidespeil i Tyskland før et godt stykke inn på 80-tallet. Min tidligere Porsche 924 fra 1977 ble levert fra fabrikken med kun et venstre sidespeil... :)

Porsche 928 anno 1980

mr7gusmel1hmniycnes9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...