Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå må du ikke rote bort tankene helt, Fredrik! Tenk da på speilene til w124 og w201 :)

Det er et irritasjonsmoment - jeg hadde en 1991 W201 i fjor med to ulike speil.

En kamerat av meg kjøpte en meget pen 1996 Audi A6 2,6 Avant for noen år siden, og den hadde også to ulike speil. Det så jo ikke bra ut...

Dette har irritert meg siden den dag jeg handla 124'n. Det ser stygt ut, og det er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidene forandrer seg. Da W124 kom på markedet ble finesser som de ulike speilene og singel vinduspusseren betraktet som et stort fremskritt. Det mange eiere på den tiden (rundt 1985-86) irriterte seg over var de skrå baklysene. Ettermarkedet utviklet derfor hurtig en slags plate som man kunne sette på mellom baklysene slik at lysene fikk en utbygging og lignet mer på tradisjonelle avlange baklys a la forgjengeren W123 og ikke minst W201.

Mange sluttet heller aldri å irritere seg over bakenden på W124 sedan som ser ut som om den er skåret tvers over med en kniv. Bruno Saccos design var utvilsomt både utradisjonelt og spennende. Jeg elsket det umiddelbart. I ettertid er det åpenbart mest speilene, singel vinduspusseren og ikke minst den spesielle "alt i et" armen til bl.a blinklys og vinduspusseren som irriterer eiere av W124 og W201 mest.

W201 hadde forøvrig ikke singel vinduspusseren (iallefall ikke med gear) det første produksjonsåret og 5-trinns manuell gearkasse var ekstrautstyr. Min første W201 var en 1984 modell med 2,0 motor som jeg hadde i 1985 og den hadde kun en firetrinns manuell gearkasse. Det var helt håpløst selv den gangen og bilen ble derfor hurtig solgt videre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Etter mine mange år i merceverden har jeg enda til gode å lese om en bruker som IKKE liker "alt i ett" armen på rattstammen... Dog er det en del som synes monoviskern er teit om den ikke får den smøring den skal ha iløpet av livet sitt...

Visste forøvrig ikke at w201 kom med to viskere noensinne....Bilde av en slik en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det med de hendelene og noen av de spesielle automatgir kassene som gjør at jeg ikke trives i Mercedes, hvorfor må de gjøre alt så komplisert og vanskelig. Men når det gjelder lite speil på høyre side så er dette noe som går igjen på de fleste tyske biler, faktisk helt opp til dagens modeller.

Mine foreldre kjøpte en slik A6 2,4 ny på slutten av 90 tallet og jeg husker min far undret seg over den lille speilet på høyresiden og hvilken mening det skulle ha. Hva var galt med å ha et vanlig speil som det var på E34en de bytta inn i Audien? :roll: Merklig nok så hadde ikke forhandlern ett bedre svar enn at det høyre speilet ble ikke brukt så mye som de venstre...

pfp1dp7d7kaagucphq7h.jpg

Enkelte hevdet at det kun var på importbiler fra Europa at disse speilene var så små men på min første bil, en 2001 Passat 1,8T så var det også ett lite speil på Høyre side. Både A6en mine foreldre hadde og min Passat var solgt nye i Norge så dette var likegjerne ett Norsk "fenomen" som europeeisk.

c69ht3npin6fuskdhfza.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":11972hoo]En annen ting som irriterer megnår det gjelder lys:

Mercedes E-klasse stasjonsvogn har høyt bremselys som er en hel rekke med leds. Forran en av disse ledpærene er noe jeg vil tro er dysen til bakrutespyleren. Det gjør at jeg alltid irriterer meg over at det ser ut som en led har røket.

(Ok, jeg er litt sær) :)

Akkurat det har jeg og synes ser irriterende ut, men nå er det vel uansett en skjeldenhet at mer enn 25% av disse diodene virker slik at mellomrommet forsvinner i mengden..

Synes heller ikke det ser noe særlig ut å bruke grøftelysene til hjelpelys i sving som på VW og MB, og at det ser mer ryddig ut å ha det slikt i hovedlykten som BMW og mange andre har, men symetri blir det jo uansett ikke. Sikkert en del som tror at jeg tidvis har 1. fjernlys tent, men det er tidvis veldig praktisk det lyset.

Det jeg synes er problemet med at det har blitt lovlig å kjøre uten baklys på dagtid fordi bremselysene skal være mer tydelig er at om en bil blir litt skitten bak så hjelper ikke refleksene og bilen blir i mange situasjoner ubehagelig lite synlig. Når man først er inne på det irriterer jeg meg fortsatt over at mange ser ut til å foretrekke å bruke lysbryteren som en gammel dame og bare kjøre med parkeringslys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":oxlisz5k]En annen ting som irriterer megnår det gjelder lys:

Mercedes E-klasse stasjonsvogn har høyt bremselys som er en hel rekke med leds. Forran en av disse ledpærene er noe jeg vil tro er dysen til bakrutespyleren. Det gjør at jeg alltid irriterer meg over at det ser ut som en led har røket.

(Ok, jeg er litt sær) :)

Akkurat det har jeg og synes ser irriterende ut, men nå er det vel uansett en skjeldenhet at mer enn 25% av disse diodene virker slik at mellomrommet forsvinner i mengden..

Synes heller ikke det ser noe særlig ut å bruke grøftelysene til hjelpelys i sving som på VW og MB, og at det ser mer ryddig ut å ha det slikt i hovedlykten som BMW og mange andre har, men symetri blir det jo uansett ikke. Sikkert en del som tror at jeg tidvis har 1. fjernlys tent, men det er tidvis veldig praktisk det lyset.

Det jeg synes er problemet med at det har blitt lovlig å kjøre uten baklys på dagtid fordi bremselysene skal være mer tydelig er at om en bil blir litt skitten bak så hjelper ikke refleksene og bilen blir i mange situasjoner ubehagelig lite synlig. Når man først er inne på det irriterer jeg meg fortsatt over at mange ser ut til å foretrekke å bruke lysbryteren som en gammel dame og bare kjøre med parkeringslys!

Slår E90en din på ett langlys ved sving? Min svinger xenonreflektorene (som inneholder både nær- og fjernlys) når jeg vrir på rattet. Aldri sett at halogenpærene i "langelysene" har tent en om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinger og justerer Bi-xenon etter rattutslag, hastighet osv, og tenner i tillegg de innerste lampene (som på eldre BMW er fjernlys, men som på min har samme funksjon som grøftelysene som tenner ett om gangen på VW og MB) i lavere hastigheter når man svinger uten fjernlys.

Forresten så er det en E92, og ikke en E90. Mulig det har noe å si. Kanskje noe som kom på LCI på E90/91?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste forøvrig ikke at w201 kom med to viskere noensinne....Bilde av en slik en?

Det ble dessverre en litt uklar formulering kl. 05:30 i dag morges. W201 kom aldri med to vindusviskere, men jeg tror ikke at monoviskeren hadde et gear det første året (altså mekanismen som får viskeren til å bevege seg opp og ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pre-face w201 var det ingen "gear" nei..kom først på faceliften..W124 hadde dette fra første modellår.

Nei... dette er ikke korrekt. I henhold til Mercedes-Benz kom den såkalte "Hubwischer" (heve/senke gearet/viskeren) vedr. W201 høsten 1984 i forbindelse med 1985 modellen. Den store faceliften (med bl.a de markante sideplatene - "Sacco Bretter") kom høsten 1988 i forbindelse med 1989 modellen. W201 kom forøvrig på markedet i Tyskland 8. desember 1982 som 1983 modell... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way... gratulerer til meg selv. 20000 innlegg er jo noen og det tilsvarer pr. idag ganske nøyaktig 0,80% av alle innlegg i forumet (ca. 2,5 millioner innlegg). Jeg har gjennomsnitlig skrevet 6,10 innlegg daglig siden jeg ble registrert for ca. 3280 dager siden... søndag 28 september 2003 som medlem/bruker nr. 128.

Ikke alle innlegg har vært like seriøse, men jeg tør påstå at jeg nogenlunde har holdt en fornuftig stil hele veien. Ikke alle liker min stil og/eller måten jeg skriver på, men jeg tør påstå at den har vært nogenlunde ordentlig og saklig hele veien. Noen synes kanskje at jeg skriver i overkanten mye om Porsche... og f.eks Mercedes-Benz, men jeg tør påstå at det nesten alltid har vært i relasjon til en eller annen relevant BMW modell.

Jeg synes at det stort sett har vært spennende å være her inne og jeg takker alle for mange fine stunder (ingen nevnt - ingen glemt). BMW tilbyr en fantastisk verden, men som veteran foretrekker jeg de eldre modellene frem tom. E38/E39/E46 + E85. Jeg kjøpte min første BMW i 1988 og det var en E30 320i (prefacelift 1987 modell). Det var en annen tid og BMW var også noe annet (og etter min mening bedre). Dagens modeller er selvfølgelig ikke dårlige, men de er etter min mening alt for store og tunge. La oss håpe at BMW i fremtiden igjen fokuserer mer i retning av "Weniger, aber besser"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...