Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Først og fremst så vil jeg gratulere Fredrik med 20 000 innlegg :D Ikke værst å få til det på ett nettforum, ikke så rent lite imponerende. Vi har hatt våre "diskusjoner" og vi er unige i mye (og mye enige også) men likevel så vil jeg si at slike som deg er en styrke for forumet. Flere av "veteranene" har gitt opp Bimmers eller er lite aktive pga nivået en god del nye medlemmer her står for men min navne bror er "stil going" og det er bra :)

Virker som det er vanskelig å hente ut de store skrittene i bilindustrien om dagen - i hvertfall hvis man sammenligner med utviklingen 1950-1970, og 1970-1990

Jeg er bitte litt unig med deg der, det har skjedd MYE i bilindustrien de siste 30 åra. La meg få statuere noen eksempler under her:

I 1983 så var BMW sin raskeste diesel bil, 524td med 115 hk en sensasjon da de kom til dieselbiler. Den 2443 ccm store rekkeseksern gjorde 0-100 på 12,6 sekunder og klarte 180 km/t, ikke så rent lite imponerende i 1983. Bilen hadde 5 trins manuell og brukte 0,71 l per mil på blandet kjøring. Dagens råeste dieselbil fra BMW er M550D X-drive med 381 hk og 740 nm, et beist på 1970 kilo med firehjulstrekk. 0-100 ryker unna på 4,7 sekunder og bilen er elektronisk sperret på 250 km/t men mest imponerende er forbruket på 0,62 l per mil på blandet og 0,51 l per mil på langkjøring. Det er en aldri så liten revulusjon i dieselbilverden :)

Så tar vi for oss nye Mercedes SL 350 med sin 3,5 liters (3498 cc) V6er på 306 hester og 370 nm (og dette er en suge motor, ingen Turboer her) Den har ett imponerende blandet forbruk på 0,67 liter per mil og 0,53 l per mil på langkjøring, altså en 3,5 liters V6er som gjør 0-100 på 5,9 sekunder og topper 250 km/t. Co2 utslippet er like imponerende med 159 g per km, det er en effektiv motor det. Videre så har vi også BMW sin N20B20 som sitter i bla F30 320I, en firesylindret turbo bensinmotor på 1997 cc som yter 184 hester og 270 nm. 0-100 går unna på 7,5 sekunder og bilen når 235 km/t, likevel ligger blandet forbruk på 0,57 l per mil på blandet og 0,47 l per km på langkjøring samt at Co2 utslippet ikke er verre enn 138 g per km.

For å dra den enda litt lengre. Chevrolet Tahoe Hybrid har en 5,3 liters Bensin V8er på 335 hester og gjør 0-100 på 8,7 sekunder, vi snakker altså om et beist på nærmere 2,7 tonn. Denne bilen har ett blandet forbruk på 1,08 l per mil og klarer 0,88 l per mil på langkjøring og co2 utslippet ligger på 235 g per km. Det høres kanskje ikke så imponerende ut med dette er altså en king size US SUV med bensin V8er kjappe ytelser, god hjulpet av moderene hybrid teknologi og motorteknikk som "Sylinder on demand" (Går kun på fire synlindre når det trengs) så er det ikke så galt.

Jeg vil mene at det ikke bare er tatt store skritt i bilverdenen de siste 30 åra, det er tatt syvmils steg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel nevnt dette før - men din oppskryting av E28 524TD er ikke helt 100%. "Sensasjon" blir litt søkt ordbruk, selv om bilen var glimrende. Citroen CX TD var verdens raskeste dieselbil på den tiden.

Blir litt det samme som når MB skryter på seg oppfinnelsen airbag (W126), når Oldsmobile leverte dette i 1972...En hvit løgn blir ikke sannhet selv om den gjentas! :^o:wink::lol:

Dette er feil! Jeg er klar over at CX TD var gjevnsprek men denne er det ikke 0 til 100 tall å oppdrive på merkelig nok, så derfor blir 524 omtalt som den raskeste dieselsedanen i 1983 :) Det er jo tross alt en BMW... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det virkelig har skjedd en revolusjon i biler siste 30 år er innen sikkerhet, som har gått fra å være et nærmest ikke-tema til dagens høye standard, og dette er jo også en viktig årsak til at forbruket ikke har blitt redusert så mye som man kanskje skulle tro på samme tid; Det krever energi å skulle dra med 50-100% så mye vekt. Heldigvis har det begynt nå å skje mye på dette området også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tall jeg klarer å oppdrive sier at cx diesel har høyere toppfart.

Finner også 10.2 på 0-100 mot 524td sine 12.9.....

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk 2

Da har du sikkert en link til kilden du fikk disse talla også, så vi får dokumentert det skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotete med linker når jeg sitter på telefonen, men det tar ikke lange tiden å snuse det frem i Google ;) mener jeg søkte på 'citroën cx diesel 0-100' men må huske at det var flere versjoner av den. Fikk vel opp tall på et par av de når jeg lette.. kan eventuelt legge inn linker i kveld..

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotete med linker når jeg sitter på telefonen, men det tar ikke lange tiden å snuse det frem i Google ;) mener jeg søkte på 'citroën cx diesel 0-100' men må huske at det var flere versjoner av den. Fikk vel opp tall på et par av de når jeg lette.. kan eventuelt legge inn linker i kveld..

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk 2

Hmm, mulig jeg er dårlig til å lete men jeg Googla både CX TD 0-100 og CX diesel 0-100 men jeg fant ikke tall på eldre biler enn 1987, prøvde til og med Carfolio.com. Fant ingen tall på 83 eller 84 modell, men på 524td derimot så finnes det tall fra dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotete med linker når jeg sitter på telefonen, men det tar ikke lange tiden å snuse det frem i Google ;) mener jeg søkte på 'citroën cx diesel 0-100' men må huske at det var flere versjoner av den. Fikk vel opp tall på et par av de når jeg lette.. kan eventuelt legge inn linker i kveld..

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk 2

Hmm, mulig jeg er dårlig til å lete men jeg Googla både CX TD 0-100 og CX diesel 0-100 men jeg fant ikke tall på eldre biler enn 1987, prøvde til og med Carfolio.com. Fant ingen tall på 83 eller 84 modell, men på 524td derimot så finnes det tall fra dette tidsrommet.

Denne siden kanskje?

http://www.citroen-ca.com/CXguide.html

Edit: CX was also offered in several diesel versions including the DTR Turbo 2, the quickest production diesel in the world: top speed of 120 mph and 0-60 mph in 10.1 seconds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden kanskje?

http://www.citroen-ca.com/CXguide.html

Edit: CX was also offered in several diesel versions including the DTR Turbo 2, the quickest production diesel in the world: top speed of 120 mph and 0-60 mph in 10.1 seconds.

Nja.. :? ett raskt søk på Google avslører at CX DTR Turbo 2 kom i 1987, atså 4 år etter 524TD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi nå faen i speca til en gammel Citron da, herregud!

Personlig syns jeg vi lever i en spennende tid, det skjer mye, og vårt kjære merke ligger ikke på latsiden, har dere f.eks sett dette...?

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=745662

Ta gjerne diskusjonen om denne her: viewtopic.php?f=9&t=227461&hilit=active+tourer&start=15

Jeg synes absolutt den ser spennende ut! Håper de beholder lysene i interiørlistene, kanskje med unntak av de bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":mm6w8gth]
Gi nå faen i speca til en gammel Citron da, herregud!

Personlig syns jeg vi lever i en spennende tid, det skjer mye, og vårt kjære merke ligger ikke på latsiden, har dere f.eks sett dette...?

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=745662

Ta gjerne diskusjonen om denne her: viewtopic.php?f=9&t=227461&hilit=active+tourer&start=15

Jeg synes absolutt den ser spennende ut! Håper de beholder lysene i interiørlistene, kanskje med unntak av de bak rattet.

Den blir vel konkurrent med Mercedes-Benz A-Klasse? Forøvrig synes jeg også den nye A-Klassen er råstilig! Håper at BMW kommer med denne, samtidig kunne BMW ha lansert en ny sportsbil ala SLS AMG og R8 :)

2012-mercedes-benz-a-class-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...