Gå til innhold

e46 vs. e34 og e90 vs. e39

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg mener også at e39 og e46 "hører sammen", samme med e60 og e90 og f10 og kommende f30, men dette har ingenting med det å gjøre.

Jeg sammenligner kun med forrige generasjon for å finne ut om det er verdt å satse på nye f30 kontra e60, da synes jeg det er mer riktig å forskyve rekken hele veien for å finne ut hvordan forskjellene på bilene har vært tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener også at e39 og e46 "hører sammen", samme med e60 og e90 og f10 og kommende f30, men dette har ingenting med det å gjøre.

Jeg sammenligner kun med forrige generasjon for å finne ut om det er verdt å satse på nye f30 kontra e60, da synes jeg det er mer riktig å forskyve rekken hele veien for å finne ut hvordan forskjellene på bilene har vært tidligere.

Er poenget at en 3-serie til enhver tid på mange måter er som den forrige 5-serien? Altså at f.eks E46 på den måten minner mer om E34 enn om E39. Jeg ser evt. poenget, men selv om man på enkelte områder kan sammenligne modellene på denne måten (spesielt når det gjelder størrelse) er det andre områder der man ikke bør gjøre dette.

Det er etter min mening spesielt to områder som skiller seg ut... sikkerhet og motorteknologi inkl. drivstofforbruk. E34 er ikke like sikker som E46 og den har heller ikke like moderne motorer.Tilsvarende også med E39 kontra E90. Husk at det skiller mange års utvikling mellom modellene. Det er f.eks hele 10 år mellom E34 og E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er poenget at en 3-serie til enhver tid på mange måter er som den forrige 5-serien? Altså at f.eks E46 på den måten minner mer om E34 enn om E39. Jeg ser evt. poenget, men selv om man på enkelte områder kan sammenligne modellene på denne måten (spesielt når det gjelder størrelse) er det andre områder der man ikke bør gjøre dette.

Det er etter min mening spesielt to områder som skiller seg ut... sikkerhet og motorteknologi inkl. drivstofforbruk. E34 er ikke like sikker som E46 og den har heller ikke like moderne motorer.Tilsvarende også med E39 kontra E90. Husk at det skiller mange års utvikling mellom modellene. Det er f.eks hele 10 år mellom E34 og E46.

Poenget er vel heller, i mangel av mulighet til å sammenligne de aktuelle modellene (E60 og F30), å se tilbake på historien for å finne svar på hva som er lurest for trådstarter å velge: 5-serie av forrige generasjon eller helt fersk generasjon 3-serie.

Tror det vil å ha mye å si hva du prioriterer høyest av comfort (5-serie) og sportslighet (3-serie), samt betydning av verditap på en helt ny bil kontra tryggheten med nybilgaranti (nå 5 år/200 000 km). Selv hadde jeg nok ventet til det ble mulig å prøvekjøre F30 før jeg valgte, om det var mitt valg, og uansett er jo ingen av alternativene feil! Bruker selv E46 sedan til daglig med 1. forovervendt testvinnende barnesete (min datter er så høy for alderen at bakovervendt uansett hadde blitt veldig trangt for henne) i baksetet. Er ikke veldig stor plassforskjell opp til E39 som vi også har, men den er litt romsligere å reise på tur med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg nok ventet til det ble mulig å prøvekjøre F30 før jeg valgte, om det var mitt valg, og uansett er jo ingen av alternativene feil!

Når det gjelder F30 er det nok mest fornuftig å vente til den kommer. Jeg tror ikke at E60 yter F30 rettferdighet iom. at den vil være hele 9 år gammel når F30 kommer på markedet. Utviklingen går ekstremt hurtig når det gjelder spesielt kjøredynamikk og jeg er helt sikker på at F30 kommer til å være vesentlig bedre enn E60 på dette området. Med tanke på hvor bra Audi A4 og Mercedes-Benz C-klasse etterhvert har blitt er BMW tvunget til å sette en ny standard for klassen... og det er få andre steder de kan gjøre dette enn når det gjelder nettopp kjøredynamikk. På stort sett alle andre områder er Audi og Mercedes-Benz like langt fremme med deres modeller.

Hvis jeg ikke tar helt feil vil F30 oppleves som et like stort fremskritt vis a vis E90 som E36 var i relasjon til E30. E36 og E46 er teknisk svært like og utviklingen videre frem til E90 er ikke signifikant mye større. Ergo tror jeg at vi kommer til å oppleve en svært kompetent ny 3-serie om noen måneder.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved slike familiebil spørsmål så har iallfall jeg planen klar! Skal beholde E90en fram til det blir på tale med barnevogner og bakovervendte barneseter. Når det kommer på tale så kjøper jeg en Chevy Tahoe 2009 modell med 7 seter (2008 modellen har 7 trins automat) og F10 525d :)

Dette er er biler som i dag koster ca det samme, altså rundt 650 000 kr. Har regnet ut at disse kommer seg greit ned i pris før småbarn blir akutelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at barna skal sitte bakovervendt til de blir x antall år, så er vel 3 serie bare å glemme. En barnevogn fyller også bagasjerommet.

Det går med barnestol, men passasjer setet må skyves såpass langt frem at det kun blir plass til kortvokste folk.

Jeg ville nok ha satset på en E61 fra 2007 (facelift) dersom du skal ha BMW. Alternativt er jo E34 og E39 også kurrante familiebiler med nok plass til barnestoler, vogn og "pikkpakk".

Noen som vet om den nye 3'ern er større en dagens E91?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter faktisk også og lurer på hva jeg skal gjøre med bil når de neste barnesetene skal inn. Slik det er i Touranen nå tar vogna HELE bagasjen. Altså fra seterygg til luke og helt opp til gardina jeg trekker over bagasjerommet. (Det går selvfølgelig noen bager/poser innimellom.)

De små (Altså de første) barnesetene tar det som er av plass frem til setet mitt. Har en halv cm å gå på. Da sitter jeg i racingposisjon. Altså slik at jeg kan knekke håndleddene over rattet. Jeg tviler STERKT på om jeg får inn et større barnesete bakovervendt bak meg, noe som blir aktuelt når gutta har lagt på seg 4-5 kg til. Jeg målte litt i forbindelse med kjøp av Touranen, og bakseteplassen er rimelig lik i Touran, Audi A6 (2000 mod), og e39.

Jeg leste en interessant "diskusjon" i siste Autofil, der en av reporterne har en e91 325ix, som han da mener har like god plass som en Superb. I bagasjen fordi han får inn sykkelen sin uten å demontere hjula, mens han må det i superben. Altså lettere å utnytte plassen. I baksetet fordi baksetene og baksiden av førersetene i BMWen er formet slik at barnesetet går klar av førersetet.

Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvor høy han er, eller hva slags barnesete han har, men det var interessant lesing. Det eneste han ville byttet den ut med var en e91 330iX :) (Den perfekte familiebil)

Jeg har aldri testet baksetet i en e61, men jeg tror det kan være en interessant bil å se på, i mitt tilfelle. Jeg vil jo gjerne ha BMW igjen, og nå er det faktisk dama som pusher mest på BMW, og gjerne X5, når jeg viser andre interessante biler. Ser for meg at bakseteplassen i X5 ikke er av de aller beste den heller?

Hvis ikke så har en jo Superben da...

Og så er det jo en ting til da, etter jeg solgte z4en har jeg sett hvor deilig det er å ikke ha billån! Klarer jo plutselig å spare store summer av lønna hver måned. Det er utrolig deilig, så får jeg heller kjøre kjip bil noen år, og komme sterkere tilbake når jeg casher inn en skikkelig bil nr2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel heller, i mangel av mulighet til å sammenligne de aktuelle modellene (E60 og F30), å se tilbake på historien for å finne svar på hva som er lurest for trådstarter å velge: 5-serie av forrige generasjon eller helt fersk generasjon 3-serie.

Der var det noen som tok poenget mitt. :)

Tror det vil å ha mye å si hva du prioriterer høyest av comfort (5-serie) og sportslighet (3-serie), samt betydning av verditap på en helt ny bil kontra tryggheten med nybilgaranti (nå 5 år/200 000 km). Selv hadde jeg nok ventet til det ble mulig å prøvekjøre F30 før jeg valgte, om det var mitt valg, og uansett er jo ingen av alternativene feil! Bruker selv E46 sedan til daglig med 1. forovervendt testvinnende barnesete (min datter er så høy for alderen at bakovervendt uansett hadde blitt veldig trangt for henne) i baksetet. Er ikke veldig stor plassforskjell opp til E39 som vi også har, men den er litt romsligere å reise på tur med.

I en familiebil vil jeg igrunn si at comfort er viktigere enn sportslighet, men nå kan det diskuteres hvor "sportslig" en 3-serie er også. :)

Det jeg bekymrer meg mest med ang. F30 er bagasjeromsplassen og baklukeåpningen. Sistnevnte er ihvertfall veldig liten på e90, mens på e60 er begge deler ganske greie, og det er ingen problem å sette vogna inn i bagasjerommet uten å måtte ta av hjulene. Bagen må riktignok av, men det skulle bare mangle. Jeg har min tvil om at man kan få vognen inn i F30 uten å ta hjulene av, men det er jo låv å håpe.

Jeg håper vi klarer oss til F30 blir lansert og kommer i butikkene, men jeg holder fortsatt utikk etter e60 hver dag, så om den "rette" dukker opp kan det hende det blir en slik også. :)

":30gmmgyi]Jeg sitter faktisk også og lurer på hva jeg skal gjøre med bil når de neste barnesetene skal inn. Slik det er i Touranen nå tar vogna HELE bagasjen. Altså fra seterygg til luke og helt opp til gardina jeg trekker over bagasjerommet. (Det går selvfølgelig noen bager/poser innimellom.)

De små (Altså de første) barnesetene tar det som er av plass frem til setet mitt. Har en halv cm å gå på. Da sitter jeg i racingposisjon. Altså slik at jeg kan knekke håndleddene over rattet. Jeg tviler STERKT på om jeg får inn et større barnesete bakovervendt bak meg, noe som blir aktuelt når gutta har lagt på seg 4-5 kg til. Jeg målte litt i forbindelse med kjøp av Touranen, og bakseteplassen er rimelig lik i Touran, Audi A6 (2000 mod), og e39.

Jeg leste en interessant "diskusjon" i siste Autofil, der en av reporterne har en e91 325ix, som han da mener har like god plass som en Superb. I bagasjen fordi han får inn sykkelen sin uten å demontere hjula, mens han må det i superben. Altså lettere å utnytte plassen. I baksetet fordi baksetene og baksiden av førersetene i BMWen er formet slik at barnesetet går klar av førersetet.

Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvor høy han er, eller hva slags barnesete han har, men det var interessant lesing. Det eneste han ville byttet den ut med var en e91 330iX :) (Den perfekte familiebil)

Jeg har aldri testet baksetet i en e61, men jeg tror det kan være en interessant bil å se på, i mitt tilfelle. Jeg vil jo gjerne ha BMW igjen, og nå er det faktisk dama som pusher mest på BMW, og gjerne X5, når jeg viser andre interessante biler. Ser for meg at bakseteplassen i X5 ikke er av de aller beste den heller?

Hvis ikke så har en jo Superben da...

Og så er det jo en ting til da, etter jeg solgte z4en har jeg sett hvor deilig det er å ikke ha billån! Klarer jo plutselig å spare store summer av lønna hver måned. Det er utrolig deilig, så får jeg heller kjøre kjip bil noen år, og komme sterkere tilbake når jeg casher inn en skikkelig bil nr2 :)

Akkurat det med e91-en var faktisk interessant, jeg trodde Superb var som en limousin nesten i forhold til andre biler, men det er nok et poeng i det han skriver der. X5 e53 synes jeg blir for gammel, og X5 e70 blir for dyr for oss enda. Jeg har riktignok sittet i baksetet på en e70, og jeg synes plassen var enorm, så tviler på det skulle være noe problem. I et tidligere Fahrfreude ble X5 e70 og en e61 satt opp mot hverandre på slike ting som dette, så du kan jo ta en titt på den artikkelen om du har bladet. :) Tror det var i fjor eller forfjor en gang.

Billån har jeg "dessverre" aldri hatt så vet ikke hvordan det er, men vi betaler stort ned på huslånet, så så veldig mye til "sparing" blir det jo ikke. Håper uansett på å slippe det på neste bil også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det! Må sjekke den Fahrfreudeartikkelen. e70 er dessverre alt for dyr ja, og e61 virker som en nyere bil enn e53. E61 kan en jo få relativt rimelig nå, om en holder seg til 520d. Vil ha en carbonblack med lyst skinn og de "ultracomfort" setene, panoramasoltak og 20" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke så veldig overrasket over resonnementet i den nevnte historien om E91 vs. Suberb. Størrelse når det gjelder biler er uten tvil veldig relativt. Folk har forskjellige behov og evner til å både tenke og handle praktisk.

Vi har siden 2004 klart oss kjempefint med vår E46 Touring og jeg kan med hånden på hjertet si at vi heller ikke har måttet anstrenge oss for å få plass i bilen. Vi har bl.a vært på 2-3 ukers ferier i Sydfrankrike med bilen hele 7 ganger... med 2 barn, med barnevogn og uten takboks.

Hvordan er slikt mulig spør mange sikkert? Vår "hemmelighet" har vært et forovervendt barnesete med samme design som BMW´s egne barneseter til E46 samt at bagasjen primært har blitt pakket i bagger som kan presses inn der det er plass. Vi har også vært opptatt av å utnytte plassen helt opp til taket (med sikkerhetsnettet på plass) samt under bagasjerommet. Plassen bak det ene forsetet kan også brukes siden den fotbrønnen ikke er i bruk når det er et barnesete montert på baksetet.

En annen "hemmelighet" er at vi har et sommerhus i Frankrike. Vi har derfor også alltid en vaskemaskin ... og det er selvfølgelig veldig praktisk i denne sammenhengen.

Vår neste bil er ganske sikkert en F20 116i/118i. Eldstemann er nå 18 år gammel og jeg regner ikke med at hun gidder å dra på ferier sammen med resten av familien i fremtiden. Ergo er vi kun tre som skal på ferie og da holder en F20 i lange baner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en løsning kan jo være å kjøpe de barnesetene som er sikrest i forovervendt posisjon. "jeg krasjer jo ikke uansett" ;)

Det er helt klart billigere enn å kjøpe bil som passer til setene :)

Mitt problem er jo som kjent at jeg må ha to like store seter bak. Med barn på forskjellig alder hadde jeg ikke nølt med å kjøpe e91 LCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":16sptder]Ja, en løsning kan jo være å kjøpe de barnesetene som er sikrest i forovervendt posisjon. "jeg krasjer jo ikke uansett" ;)

Det er helt klart billigere enn å kjøpe bil som passer til setene :)

Mitt problem er jo som kjent at jeg må ha to like store seter bak. Med barn på forskjellig alder hadde jeg ikke nølt med å kjøpe e91 LCI.

Hmmm... jeg vet ikke helt om jeg er enig i tankegangen rundt "jeg krasjer jo ikke uansett", men det er et faktum at det stort sett kun er i Norge og Sverige at man mener at bakovervendte seter er det sikreste når barna ikke er spedbarn (0-24 måneder gamle). Jeg har enda til gode å se slike seter i f.eks danske og tyske biler.

Når det gjelder konvensjonelle barneseter for barn over 2 år er det viktig at setet er kompatibelt med isofix-systemet og at det har en pute foran som reduserer seletrykket på bryst og skuldre. Jeg har full tillit til at disse setene er mer enn trygge nok.

Vi er ikke uenige og jeg ville nok også ha kjøpt en større bil hvis jeg hadde to barn i samme alder. VW Touran er i denne sammenhengen glimrende.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant ang resten av europa. Nå er det jo mange her i landet som kjører med barnesetene forover også, nettopp fordi det ikke funker på noen annen måte, om en ikke vil/kan bla opp penger til en ny stor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tror ikke at et barn på 2 år tåler en kollisjon i et forovervendt sete, selv om de er "godkjent". Dessuten er baokovervendte seter nesten bestandig tryggere. Da tenker jeg særdeles på en evt frontkollisjon.

Rart at noen evt velger å gamble på dette punktet?

Men såklart, man trenger bare å ikke bruke setebeltet engang, så er den saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tror ikke at et barn på 2 år tåler en kollisjon i et forovervendt sete, selv om de er "godkjent". Dessuten er baokovervendte seter nesten bestandig tryggere. Da tenker jeg særdeles på en evt frontkollisjon.

Rart at noen evt velger å gamble på dette punktet?

Men såklart, man trenger bare å ikke bruke setebeltet engang, så er den saken grei.

Noen velger å lese bibelen som fanden gjør det, mens andre er mer pragmatiske. Jeg tror ikke at godkjente forovervendte seter for barn over 2 år er spesielt mindre sikre enn ditto bakovervendte seter. Når er et barn evt. gammelt nok til å sitte forovervendt? Barn er forskjellige. Det er et f.eks par gutter i min sønns 1. klasse som ser ut som om de er rundt 5 år gamle. Skal de også som 7-8 åringer sitte bakovervendt?

På et eller annet nivå har jeg faktisk mer tillit til tyskerne enn nordmenn og svensker på dette området. Ting blir ofte litt for firkantet og ekstremt i Norge og Sverige (der ideen om de bakovervendte barnesetene kommer fra). Bare noe så banalt som ordlyden i ditt innlegg bekrefter min påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...