hsd Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2015 (endret) Jeg også har jo bare 168mm diffen i den bilen frem til jul, men ikke bare er den veldig underdimensjonert iforhold til 188, men den har også flere direkte svakheter som at hele carrier lokket knekker rett av. Synest det er litt tryggere å bruke litt penger på en 188 diff, og den har jo man litt flere muligheter med dersom man foreksempel bytter motor til m50b25/28. Endret Desember 6, 2015 av HSD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Nå er det i en 320 med automat, så det er ikke all verden av påkjenninger, tenkte mest på å ikke spinne på glatta i oppoverbakker. En av de få dagene forrige vinter da det var snø så greide jeg å komme meg opp en glatt bakke ved å holde turtallet på ca. 2000 rpm og "kontrollert spinne meg opp". Derimot da det ene hjulet havnet i gresset midt i regnet i sommer var det ikke mye fremdrift oppover, men heller jordkasting. Nå har ikke jeg satt meg så mye inn under hvilke betingelser diffen egentlig låser, men vil nok tro at platene er uansett slitt etter over 200k km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 7, 2015 Share Skrevet Desember 7, 2015 En glimrende tråd å lese gjennom. Bilene du har er helt "rett", liker fargene og ikke minst kunnskapsnivået ditt og det aller beste, kvaliteten du legger i bilene. Veldig spennende utvikling, følger med videre. Kos deg med bilene og videre utbedring! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyskerstål Skrevet Desember 9, 2015 Share Skrevet Desember 9, 2015 Satt på en hotellrom og tråla bimmers forrige uke, da dukka det plutselig opp ett defekt E36 M3 UK instrument (med eu ettermarkedsplate) til en grei pris for mitt formål. Vanlige modeller er levert med hvite nåler, originale M biler har røde nåler og ///M emblem mellom hastighet og rpm. Tenkte derfor jeg skulle ordne meg ett slags "mtech" instrument i Is'n. Vurderte å bare lakke nålene, men originalt er jo det slik at de slipper igjennom bakgrunnsbelysninga slik man ser nålene skikkelig når det er mørkt ute. Originalt IS instrument med chromeringer. Prøvemontering av defekt instrument før demontering. Demontert panel og dradd av nålene. Demontering av bilderekkene for å flytte over ///M logoen. Logo på plass i iS panelet. Ferdig arbeid. Røde nåler og M logo, samtidig som rødemerkinga og oppløsninga på hastighet blei rett. Vurderte å bruke oljetempsmåleren, men ser ikke behovet, så bytta over til rød nål på forbruk også. Brukte rundt en time på hele ombygginga + noen hundrelapper, så jeg synest dette gjorde seg veldig iforhold til tid og penger. Eneste jeg er litt usikker på, er om jeg har vokst litt fra chromeringene. Mulig det dem blir svarte, eller evt bytte dem til noen med børsta finish. Har du noen aning om hvordan denne chippen der km står. Å bytting av denne til annet instrument foreksempel, fungerer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2015 (endret) E36 etc mener jeg bare kodes til ønskede verdier for turtall, km stand etc. Chipene mener jeg runda av etter e28/e30 generasjonen. Endret Desember 16, 2015 av HSD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 16, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2015 (endret) Diverse deler komt i hus - Komprimeringshylse for justering av lagerklaringa på pinion - Carrier lager og lagerbaner - Pinion lager og lagerbaner - Tettninger + støvring til pinion og nytt låseblekk. Carrier cover klart for lager. Varming til rundt 125-130 grader Montert lager, liming av bolter med 243. Dro lokket ned med 2 bolter først, og loctite i hullene isteden for på boltene. Da slipper man at loctiten går imellom planene og lager kast. Tok deretter runda med momentnøkkel satt til 33nm. LSD enheten ferdig med nye lager. Han som hadde diffen før meg hadde ikke bare fylt den med sand, han hadde også klart å knekke ene opplagringsbolten. Så måtte borre den ut. Det var derimot fort gjort når diffen er frahverandre. Lagerbanene fikk seg en halvtime i fryseren før montering. Smører alt inn med wd40 slik det ikke blir noen problemer med kondensering og rust. Er ikke ett must å fryse slikt, men dem glir vesentlig enklere på plass. Montert bakre lagerbanen til pinion og naturligvis spaceren som bestemmer tannbildet bakom. Snudd huset på hodet, klart til montering av kald lagerbane. Fremre lagerbane på plass. Lunka litt flensene før montering av lagerbanene. Sluppet dem ned, og rengjort shimsene som bestemmer lagerklaring/tannklaring. Mere ble det ikke i dag, må dreie meg noen kopper så jeg får pressa inn tettingene i morgen. Skal varme på pinion lagrene og prøve å få den ferdig i morgen. Fant også noen bilder jeg hadde glemt av Endret Desember 16, 2015 av HSD E.C. og santho96 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2015 (endret) Dreid presshylse til utgående tettningene. Målte litt først, slik det var bare å presse jevnt med lagerhusene. Da ble det perfekt iforhold til oljehullene. Fant meg ett rør, og plana over det i begge ender. Ny komprimeringshylse på plass. Så fant jeg en aksling med omtrent samme diameter som enden av pinion, som var lang nok til at selve huset ikke rakk ned når jeg satte det over. Deretter var det å presse ned det øvre lageret. Pressa det ned til omtrent 3 tiere i klaring. Deretter startet tålmodighetsbiten av prosjektet. Finjustering av lagerklaringen. Til mere man drar sammen mutterern, til lengre ned drar man det ytre lageret. Valgte selv å spenne opp diffen slik selv. Så var det bare å dra av hjertets lyst, men bare bittelitt imellom hver måling. Smurte gjengene og anleggsflata til mutteren med ett tynt strøk med gris mellom hver tiltrekking. Hver gang jeg var ferdig å trekke, så satte jeg ett nytt strek. Hadde da ett lite referansepunkt til neste gang, og dro bittelitt lengre. Skal jo omtrent ikke være klaring i det hele tatt, men jeg rigga meg til med måleur for å ha litt kontroll, og for å få ett slags forhold til hvor mye klaring som minka iforhold til hvor mye jeg dro. Måtte snurre rundt 10-15 ganger for å få den til å "sette" seg, så bare dytta jeg den opp med henda. Arbeida meg fra rundt 0.30 etter pressa, ned til omtrent 0.02mm da var det over til slepmoment. Har derimot ikke momentnøkkel for den slags, så da ble det å lage seg verktøy inspirert av guiden til Hardtop på forumet. Så var det litt justering på feeling, ved hjelp av hvor raskt arma falt. Brukte en del tid på dette, og tok det veeldig rolig. Merka meg deretter opp hvor jeg var. Så tok jeg av mutter og flensen, for montering av tetting. Tetteflata på flensen hadde ett lite slitemerke fra den gamle simmeringen, så den fikk seg ei runde i benken før endelig montering. Monterte også ny støvkappe etterpå. Rengjort gjenger og mutter med brakecleaner. Påført Loctite 243 på før endelig montering/finjustering. Så var det frem med arma igjen, og ta det helt piano. Merka at når jeg løsna mutteren for montering av simmeringen, så økte klaringa bittelitt igjen. Så tok det til tusjmerket, og bittelitt til denne gangen slik arma falt litt saktere. Siste nikket måtte jeg løsne stikka og kjenne på 4-5 ganger før den kom. Smørte ett tynt strøk med loctite 243 rundt låseblekket, banka det inn og bøyde ut låsehakene. Monterte inn LSD enheten for sjekk av tannklaring. Målte ingenting før jeg demonterte diffen, for man vet egentlig ingenting før man har den sammen igjen med nye deler. Tar man foreksempel tannklaring på slitte lager så får man naturligvis mere klaring. Måler ca midt på tanna. La litt press ene vegen, og nullstilte. Så bikka jeg det andre vegen og fikk 0.08mm, kjempegreier Toleransen er etter det jeg har funnet 0.06 til 0.14mm. Endret Januar 1, 2016 av HSD Eystein Ose og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet Desember 25, 2015 Share Skrevet Desember 25, 2015 Blir bra det her! Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Desember 26, 2015 Share Skrevet Desember 26, 2015 Bra jobba. Veldig fine oppdateringer du kommer med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 28, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Laber aktivitet grunna jul og andre prosjekter, men prøver å gjøre litt hver dag Bytta foringer i bakdekselet. Rengjort lokk og triggersensor + ny o-ring på den. Smørt på permatex på lokket og diffen i tillegg til pakning. Stelt litt med medbringerene Sjekka tannbilde, noe som var greit og smelt på lokket. Ble ikke noe shining på utsiden da bilen skal brukes vintertid, så blir bare å spyle hele røkla med tectyl. Kom også noen cm med snø, noe som gav god motivasjon for montering av bremsen. Ser nesten ut som det står øyelokk på dette bildet, men det gjør det naturligvis ikke! Ble derimot plussgrader en dag, så da ble det en liten vask før diffbytte. Tappa av oljen på gamlediffen, mener jeg ikke har bytta den selv, så var egentlig litt at den var så pass bra. Sandblåste, malte og tectylerte alt under for ett par år siden, så det er heldigvis bra Showfinish er derimot ikke, når jeg skal ta M3'n blir det lyseblått under og med fokus på grå understellsdeler. Måtte løfte på lokket på den originale 168 3.45 diffen for en liten inspeksjon, men alt så greit ut. 188mm lsd vs normal 168mm Endret Desember 28, 2015 av HSD Eystein Ose, Sndvik, santho96 og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2015 (endret) Det eneste jeg ikke har bytta under bilen tidligere, var foringene i baklokket som blei bytta nå, mellomakslingslageret (som blir bytta i morgen) og hjullagerene bak og fremme. Gjorde derimot ett lett forsøk i 2012 på å demontere drivakslingene bak når jeg for over bakstillinga. Hadde derimot ikke presse den gang, eller tilgang på det så jeg bare maskerte akslingene. Noterte meg derimot at de ikke var helt bra, og i 2013 fikk jeg tak i 2 greie akslinger fra en delebil. Bilen har jo blitt brukt lite til nå, så det har ikke vert noe problem med slarken, men har har hørt litt klunking av og til. Dette var jeg nå lei, og gikk løs på å få ut jævelskapen når jeg først har nede diffen. Det viste seg ikke å bli enkelt, spessielt ikke siden jeg var bestemt på å ikke løsne bærearmene da bilen kun har gått 250 mil siden hjulstillingskontroll. Startet derimot med godt mot med en liten ters. Det var på godt norsk bare å glemme. Det bar derimot videre med lett sleggemekanikk siden jeg da var innstilt på å bytte både aksling og lager. Er nesten flau over dette bildet, men følte det var nødvendig for å vise for enormt fast det hadde satt seg i splineforbindelsen mellom navet og drivakslingen. Har skrudd en del både på privaten og ikke bilrelaterte, men mekaniske ting i jobben. Har derimot aldri vert borti noe som har satt seg noe så jævelig som dette. Kom frem til at enten var det jeg som slo som ei jente, eller så var det en jobb for en muskel som ikke sitter i armene. Tok meg en tur innom jobben og lånte meg med 13 tonns Enerpac jekk og luftpumpe. Varma til rundt 150-200 grader, prøvde først med lagerters. Drivakslingen bare lo, og knakk kukko tersen min rett av. Plan B Heavy duty edition, som jeg skrudde direkte på navet med hjulboltene. Luftjekken pumpa saktere og saktere, og med ett helvettes smell ordna det seg omsider, med påfølgende jubel og hansa premium. Tersa av navet Rimelig trøtte greier innvendig Måtte uansett dreie meg noen skiver til å ta ut hjullagerene med, og siden jeg allereie hadde armert meg med verktøy brukte jeg det. Dette gikk derimot som en lek. Klart for nye lager på begge sider. Håper bare posten klarer å få dem hit iløpet av morgendagen. Endret Desember 31, 2015 av HSD Sndvik, bimmerR og BjornarHS reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
williamthomas Skrevet Desember 30, 2015 Share Skrevet Desember 30, 2015 Man kødder ikke med hjulagerne på en E36 kjøpte nye hjullagre bak for 2 år siden og har med jevne mellomrom prøvde å bare få av bolten uten suksess. har ikke tilgang til noe presse eller luft, så når jeg ser dette blir jeg ikke akkurat motivert til å prøve igjen men lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet Desember 31, 2015 Share Skrevet Desember 31, 2015 jesus for en prosses for å få bytta de hjullagra da! oO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 31, 2015 Share Skrevet Desember 31, 2015 Begynte å lure på hvor ille det egentlig er så sjekka litt på Youtube, fant en kar som ikke så ut til å slite så mye med å få bytta. Var ikke så mye spesialverktøy han hadde, ting som kan anskaffes for kurant pris ser ut som. . Finnes en video rett etter der han setter på igjen, så også kurant ut. Jeg skjønner dog at ting kan sitte litt verre hos enkelte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2015 (endret) Det som skjer på filmen du linker til er at han drar ut selve navet fra hjulageret, brukte faktisk akkurat samme metode til det om du ser ca midt i posten. Eneste var at jeg tok knekken på lagertersen min på det første forsøket, så måtte improvisere med noen stålbiter som mothold. Problemet mitt var at selve akslingen satt fast i navet, som han sier i vidoen så var den så løs at han bare dro akslingen varsomt ut med armene. Når jeg demonterte de "nye" drivakslingene fra delebilen, var de også "løse" slik de skal være. Endret Desember 31, 2015 av HSD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå