Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i. Tur til Nurburgring

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Drivstoff filter

Den sitter på en av pumpene I tanken. Er ikke slik vi er vandt med på diesel, med utskiftbar del. 

https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/160554/1/NH31?vin=WBANH31070B489710

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det pakning settet til over Mechatonicen i girkassa

https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/241027/1/NH31?vin=WBANH31070B489710

Se under delefilm #1

Screenshot_20250220_201709_SamsungInternet.thumb.jpg.c69850611451e60390a1e1b8c822b0c4.jpg

19 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Blir heller ikke klok på hvilken olje jeg skal kjøpe til girkassa. Har kjøpt bunnpanne fra ZF, men ikke komplett sett med olje og det hele. 

Hadde anbefalt ZF kittet da det er rimeligere enn å kjøpe enkeltdeler løst. Da får du alt + 7L olje. Anbefaler uansett 8-9L olje tilgjengelig ved utmontering av ventilhuset da det renner en god del ut av kassen når denne demonteres. 

Servicekitt fra KOED koster 4700.  Om du kjøper 7L olje løst på siden koster dette alene 3000 kroner. Bunnpannen alene selger de for litt over 2000. Det er med andre ord ikke lønnsomt å kjøpe delene hver for seg. 

... så det beste hadde vært å kjøpe ZF kit fra start av. Jeg personlig anbefaler å bruke ZF lifeguard 6 oljen, men jeg har heller ingen erfaring med noe annet. 

Skrevet

autodoc.no tar 3119,- for et komplett zf oljeskift kit nå i kveld.

Ellers tar geparden.no 3349,- for et likedan sett, men det er ikke tilbud.

Men da trenger du pakningene i tillegg og 2 liter ekstra olje. Gjør som m-ini sier, ta 9 liter olje.

Skrevet
20 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Den sitter på en av pumpene I tanken. Er ikke slik vi er vandt med på diesel, med utskiftbar del. 

https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/160554/1/NH31?vin=WBANH31070B489710

https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/241027/1/NH31?vin=WBANH31070B489710

Se under delefilm #1

Screenshot_20250220_201709_SamsungInternet.thumb.jpg.c69850611451e60390a1e1b8c822b0c4.jpg

Hadde anbefalt ZF kittet da det er rimeligere enn å kjøpe enkeltdeler løst. Da får du alt + 7L olje. Anbefaler uansett 8-9L olje tilgjengelig ved utmontering av ventilhuset da det renner en god del ut av kassen når denne demonteres. 

Servicekitt fra KOED koster 4700.  Om du kjøper 7L olje løst på siden koster dette alene 3000 kroner. Bunnpannen alene selger de for litt over 2000. Det er med andre ord ikke lønnsomt å kjøpe delene hver for seg. 

... så det beste hadde vært å kjøpe ZF kit fra start av. Jeg personlig anbefaler å bruke ZF lifeguard 6 oljen, men jeg har heller ingen erfaring med noe annet. 

Mange takk for at du pekte meg i riktig retning 😀👍 Jeg har ikke selv vært borti at filteret sitter i tanken på denne måten, skal bli artig å prøve å bytte det.  

Grunnen til at jeg ikke kjøpte kittet var at jeg fikk tak i bunnpanna/filter fra en kollega som hadde samme girkasse men som ikke fikk brukt det. Så det betalte jeg nesten ingenting. Videre så får jeg kjøpt olje rett fra grossist så det blir faktisk billigere for meg å gjøre det sånn 😅 

17 timer siden, Otis skrev:

autodoc.no tar 3119,- for et komplett zf oljeskift kit nå i kveld.

Ellers tar geparden.no 3349,- for et likedan sett, men det er ikke tilbud.

Men da trenger du pakningene i tillegg og 2 liter ekstra olje. Gjør som m-ini sier, ta 9 liter olje.

Ja jeg kjøper 9 liter, går vel på litt ekstra olje når den får varma seg opp og gått igjennom gira. Skulle man ikke etterfylle når tempen er noen å 60 grader?

Skrevet (endret)

Om du ikke tar ned mechatronic, blir det kanskje bare 4-5 liter. Tar du ned mechatronic, som er absolutt anbefalt for å skifte tetninger, så blir det fort 7-8 liter. Men absolutt veldig nærme 8 liter. Bmw sa selv at de aldri fylte mer enn 8 liter på hp6. Jeg fylte på ca 7,9 liter.

Metode:

Temperatur på girlasse skal være under 30 grader.

Ha motor av. Fyll på så mye olje du kan, til det renner ut, skru inn fylleplugg.

Start motor. Så raskt du kan, skru ut fylleplugg, fyll på olje helt til det renner ut. Skift gjennom gir, helt til 4.gir, på tomgang. Hold hvert gir i hvertfall 3 sekunder. (3 og 4 gir rekker du bare innom, før bilen girer ned til 2.gir av seg selv)Fyll på mer olje, til det renner ut. Skru igjen fylleplugg.

Ha motor på tomgang. Vent til girkassen har 30-35 grader.

Skru ut fylleplugg, renner det ikke ut, fyll på mer. Renner det ut, la det renner til det bare drypper ut. Skru igjen fylleplugg. 

Vent til 40 grader på girkasse. Skru ut fylleplugg, renner det ikke ut, fyll på mer. Renner det ut, la det renner til det bare drypper ut. Skru igjen fylleplugg.

Ferdig.

Endret av Otis
La til info om girskift.
Skrevet

Fint om du skal til med denne jobben her @Fredrik 90 for da vet jeg hvem jeg kan spørre om hjelp når jeg skal bytte på e91 😊

Ellers morro å se at e34en brukes i ny og ne nå her .😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...