Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

[…] Jeg har hørt rykter om X7 i snart 5 år nå, når får vi vite noe mer om denne modellen? 

 

X7 har vært på bordet mange ganger, men ble skrinlagt da finanskrisen kom i 2008 slik som Concept CS. Hadde ikke finanskrisen vært et faktum ville vi sett CS med både V8, V10 og V12 på markedet i dag. X7 har i utgangspunktet kun vært en "forlenget X5", men som i senere tid har blitt omgjort til en "high-end ultra luksus SUV" som et direkte svar til Bentley SUV. Sammen med X7 vil vi etterhvert se Rolls Royce SUV. Det er bekreftet en massiv satsing i luksussegmentet fremover.

 

Dette skal visstnok ikke være langt unna endelig resultat for RR SUV og X7´s fasong og størrelse.

Rolls-Royce-Coach-Illustration.jpg

 

 

 

[…] Ang den nye B58 motoren, har den samme spesifikasjoner som sin forgjenger N55. Altså 3 liters volum, seks sylindre i rekke og turbo?

 

Ja, den har tre liters volum, seks sylindre i rekke og turbo slik som N55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell på en 728 med 6 sylindre, og et lydbildet godt over det vanlige, og en 728 med rekke 4, som kakker som en hvilken som helst vw touran.

Rekke 4 er skandale nok i 320+, om den ikke dkal inn i det virkelige premiumsegmentet også.

Folk vet kanskje ikke bedre. Neste generasjon har kun hørt skikkelig motorlyd på gamle filmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en shitstorm bestående utelukkende av stemmene til tenåringer som aldri ALDRI kommer til å kjøpe en ny 7-er. De aktuelle kundene som bryr seg om antall sylindre, de kjøper heller 740 og oppover.

Og hvordan vet du dette? I følge den amerikanske undersøkelsen J.D Power så har BMW falt langt tilbake når det kommer til hvordan Amerikanerene ser an merket, dette skjedde altså rett etter at BMW innførte firesylindrede motorer i de mest solgte BMW modellene 528I og 328I i USA. Merkelig, kanskje ikke det er en gjeng med drittunger likevel ;)

Amerikanerene er svært kresene bilkjøpere og iallfall i det segmentet BMW befinner seg i der borte, BMW er langt mer folkelig og "vanlig" her i Europa. Når du da fjerner noe av esensen med merket så kan dette slå uheldig ut. Som Fredrik sier ang 7 serien så er det ett steg for langt ned.

Med alminnelig 7-serie mener jeg alle modeller i 7-serien inkl. 760Li. Jeg tror ikke at BMW kommer til å fortsette med å tilby 760 modellene hvis både Mercedes-Benz og Audi tar V12 modellene ut av programmet. Mercedes-Benz har allerede gjort dette, men såvidt jeg forstår er det meningen at den kommende Pullman modellen/serien skal tilbys med V12 motorer. Pullman er MB´s svar på Rolls-Royce og Bentley iom. at Maybach prosjektet er lagt ned. Helt generelt er ikke V12 motoren hensiktsmessig nå som V8 motoren er like kraftig og samtidig har langt lavere drivstofforbruk. Det vil nok allikevel være et marked for V12 motorene også i fremtiden.

Tror du ikke at vi ser S600 om ett til to åra tid, S600 så vi jo ikke før i 2006 i W221. Jeg tror at både BMW, Audi og Mercedes kommer til å beholde V12ern i sine topputgaver :)

X7 har vært på bordet mange ganger, men ble skrinlagt da finanskrisen kom i 2008 slik som Concept CS. Hadde ikke finanskrisen vært et faktum ville vi sett CS med både V8, V10 og V12 på markedet i dag. X7 har i utgangspunktet kun vært en "forlenget X5", men som i senere tid har blitt omgjort til en "high-end ultra luksus SUV" som et direkte svar til Bentley SUV. Sammen med X7 vil vi etterhvert se Rolls Royce SUV. Det er bekreftet en massiv satsing i luksussegmentet.

Så når BMW er ferdig med å "leke" med Elbiler og hybrid så kommer vi til å se spennende ting igjen, noe å se fram til med andre ord ;) Bare det ikke er for sent med tanke på Mercedes sin voldsomme satsing....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en shitstorm bestående utelukkende av stemmene til tenåringer som aldri ALDRI kommer til å kjøpe en ny 7-er. De aktuelle kundene som bryr seg om antall sylindre, de kjøper heller 740 og oppover.

de som kjøper nye 7-ere er ofte de som vil ha litt ekstra av alt, altså ekstra motor størrelse og krefter. Selv om 730D er den mest solgte så vil jeg si a de som kjøper bil i dette segmentet er en av de som er opptatt av motor størrelse enn de som kjøper 5-serie og 3-serie. 

 

Hadde jeg vurdert  7-er selv så hadde jeg sannsynlighvis gått for R6 eller v12.  menmen må nok spare en del for å oppfylle drømmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du dette? I følge den amerikanske undersøkelsen J.D Power så har BMW falt langt tilbake når det kommer til hvordan Amerikanerene ser an merket, dette skjedde altså rett etter at BMW innførte firesylindrede motorer i de mest solgte BMW modellene 528I og 328I i USA. Merkelig, kanskje ikke det er en gjeng med drittunger likevel ;)

Mulig det, men de har ikke sluttet i kjøpe BMWer.

BMW økte i alle fall salget i USA i 2013 med 9,9% iforhold til 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine tall var 5-serien opp 0,1% og 3-serie sammen med 4-serien var opp 20%.

 

http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=930814

Det der er jo for Desember måned... Men poenget var iallfall at mange fikk svekket syn på BMW når de downsizet motorene, ikke i den grad at de svekker salget nevneverdig men nok til at en liten prosent andel går til andre merker eller beholder BMWen de allerede har. Hvorfor valgte man F10 525d fremfor E250 CDI, jo fordi sekser i en bil til 800 000 kr er litt mer "riktig"? Når en amerikaner har jobbet seg opp såpass at han kan bytte sin Chevrolet i en tysk premium bil, hvorfor skulle han da velge F10 528I med firer når han får A6 2,8 TFSI og E300 med både premium, kvalitet og ikke minst riktig motor. Til og med den gamle Chevroleten hadde V6er.....;)

Enkelt forklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene jeg refererte til står til høyre under YTD, year to date, som da er hele året.

Og jeg er jo en av de som heller hadde valgt 2-liter 525d enn 3-liter 525d, rett og slett pga mer effekt og mindre vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du dette? I følge den amerikanske undersøkelsen J.D Power så har BMW falt langt tilbake når det kommer til hvordan Amerikanerene ser an merket, dette skjedde altså rett etter at BMW innførte firesylindrede motorer i de mest solgte BMW modellene 528I og 328I i USA. Merkelig, kanskje ikke det er en gjeng med drittunger likevel ;)

Amerikanerene er svært kresene bilkjøpere og iallfall i det segmentet BMW befinner seg i der borte, BMW er langt mer folkelig og "vanlig" her i Europa. Når du da fjerner noe av esensen med merket så kan dette slå uheldig ut. Som Fredrik sier ang 7 serien så er det ett steg for langt ned.

"Drittunger" var ditt ord, men for all del, det er ganske beskrivende. BMW vet hva de driver med, de skriver praktisk talt fasiten på hvilke motorer som hører hjemme i hvilke biler. Hvis de hiver en rekkefirer inn i 7-serie, da er det fordi det finnes et marked for dette. Det er så utrolig patetisk å se folk som klager over nye produkter som ikke engang erstatter andre produkter.

 

"Bu hu, nå skal de lage en BMW med forhjulsdrift, det er bare helt feil!" - Ja, så gi faen i å kjøpe den! De lager fortsatt biler med bakhjulsdrift.

 

"518d?! Det en alt for svak motor for en så stor bil!" - Slapp av og pust, de kommer med kraftigere motorer også.

 

"Firesylindret 7-er?! Dette takler jeg ikke! Jeg selger min E36 Compact og går til et annet merke!" - Ingen vil savne deg.

 

Hadde BMW lansert 728i i USA og gjort dette til det eneste motoralternativet, ja da hadde det nok fått alvorlige konsekvenser. Men at denne kommer i tillegg til 740i og høyere, det betyr ingenting. Kanskje finnes det en og annen særing som ikke vil kjøpe en 760i fordi han vil ikke ha en bil som også finnes med en "ussel" rekkefirer. Det de eventuelt taper i slike salg tar de igjen og vel så det med salget av 728i. Vi vet strengt tatt ikke om en eventuell 728i i det hele tatt vil bli gjort tilgjengelig der borte. Hvis det ikke er et marked for 728i i USA, da vet BMW mer om dette enn hva vi gjør, og bilen vil aldri bli tilbudt til de kresne amerikanerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene jeg refererte til står til høyre under YTD, year to date, som da er hele året.

Og jeg er jo en av de som heller hadde valgt 2-liter 525d enn 3-liter 525d, rett og slett pga mer effekt og mindre vekt.

  

Jeg er en av de som hadde valgt 520d og heller tatt turen til Harge eller ESS, 525d er mer eller mindre en oppjustert 520d ;) Når dette er sagt så kan vi se litt på hva som skiller disse to motorene, for forskjellene er egentelig ikke så store. To literen har 218 hester og 450 nm, treliteren har 204 hester og 450 nm så bare der er forskjellene marginale. Ser vi på ytelser så går 2l til 100 på 7,0 sekunder i forholdt til 3l som bruker 7,2 sek, en forskjell på 0,2 sekunder som iallfall ikke jeg kan merke. CO2 utslippet er kuttet fra allerede lave 162 g per km til 136 g per km, blandet forbruk er sunket fra 0,61 til 0,50 og er helt klart den største forskjellen. Men tyske AMS gjorde forøvrig en test hvor treliteren gikk billigere på motorvei kjøring over 120 km/t, har selv kjørt begge to og i høyere hastigheter er det mer power i treliteren da den naturligvis har to ekstra sylindre å spille på...

Men som sagt så handler det om hva man vil ha, jeg kan si at jeg aldri kommer til å ha en BMW med mindre en seks sylindre. Det er en viktig ting for meg :)

"Drittunger" var ditt ord, men for all del, det er ganske beskrivende. BMW vet hva de driver med, de skriver praktisk talt fasiten på hvilke motorer som hører hjemme i hvilke biler. Hvis de hiver en rekkefirer inn i 7-serie, da er det fordi det finnes et marked for dette. Det er så utrolig patetisk å se folk som klager over nye produkter som ikke engang erstatter andre produkter.

 

Det med at BMW skriver fasiten var interessant, det må du utdype nærmere. Var forøvrig Mercedes som var først ute med å downsize når de kom ut med E250 CDI i 2009, liten motor med effekten til en stor motor..... Men BMW er definitivt verdens beste motorbyggere og alle motorene dem bygger er imponerende, firere som seksere og åttere, så man kan si BMW setter standarden for hvordan en motor skal være. Men ikke nødvendigvis i hvilket karosseri den skal sitte i.

"Bu hu, nå skal de lage en BMW med forhjulsdrift, det er bare helt feil!" - Ja, så gi faen i å kjøpe den! De lager fortsatt biler med bakhjulsdrift.

 

Ja og det er helt på trynet, for meg så er ikke Grand Tourer eller 2-serie GT som den så ulogisk heter noen ekte BMW. Du kan ta deg faen på at jeg ikke skal kjøpe den, MEN jeg er i min fulle rett til å kritisere den.

 

"518d?! Det en alt for svak motor for en så stor bil!" - Slapp av og pust, de kommer med kraftigere motorer også.

 

 

Ja 518d er ingen racerbil, men kanskje det beste alternativet av innstegsmodellene i storbilklassen. Denne tar mange kunder fra E200 CDI og kommer godt innenfor rammene til mange med firmabilordning. Når dette er sagt så kommer den til å ha modellrekkens dårligste andrehåndsverdi og den har ytelser fra tidlig 90 tallet, 518D Touring med automat gjør 0-100 på 10,3 sekunder, 0,2 sekunder raskere enn E34 520I fra 1991...

 

"Firesylindret 7-er?! Dette takler jeg ikke! Jeg selger min E36 Compact og går til et annet merke!" - Ingen vil savne deg.

 

Nei de savner kanskje ikke deg, eller nestemann men de kommer garantert til begynne å savne folk om flere og flere gjør det samme som deg.. ;)

  

Hadde BMW lansert 728i i USA og gjort dette til det eneste motoralternativet, ja da hadde det nok fått alvorlige konsekvenser. Men at denne kommer i tillegg til 740i og høyere, det betyr ingenting. Kanskje finnes det en og annen særing som ikke vil kjøpe en 760i fordi han vil ikke ha en bil som også finnes med en "ussel" rekkefirer. Det de eventuelt taper i slike salg tar de igjen og vel så det med salget av 728i. Vi vet strengt tatt ikke om en eventuell 728i i det hele tatt vil bli gjort tilgjengelig der borte. Hvis det ikke er et marked for 728i i USA, da vet BMW mer om dette enn hva vi gjør, og bilen vil aldri bli tilbudt til de kresne amerikanerne. 

 

Vi vet strengt tatt ikke om det blir noen 728I i det hele tatt, BMW valgte tydligvis å skrinlegge dette. Som du selv sa så vet BMW best hvilke motorer som skal i vilke biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Bradbury. Det er jo i bunn og grunn så enkelt som at BMW ønsker å tjene mest mulig penger. Ergo bygger de biler de mener de vil kunne tjene penger på. Det er mye folk rundt om på denne planeten, med forskjellige behov og ønsker på bilfronten. Så da vil det jo lønne seg å ha et sortiment som kan tilfredstille ganske mange av disse folkene.

 

Jeg tror det må være ekstremt få som vil droppe å kjøpe den 760/M5/550/M4/etc/etc de hadde så lyst på fordi den samme bilen også leveres med en motor de ikke liker. Eller droppe å kjøpe drømmebilen på grunn av at BMW også leverer en elbil som de selv synes er tåpelig, eller en forhjulsdrevet bil for den saks skyld. Det blir rett og slett for dumt i mine øyne, jeg klarer bare ikke tro at noe i nærheten av en signifkant andel av kjøpemassen tenker slik.

 

Jeg skal slutte å kjøpe Cola, for jeg syntes Cola Light smaker vondt!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har sagt at kunder kommer til å droppe andre modeller i BMW sortimentet bare fordi de skulle ha en "kjip" innstegsmodell. Det tror ikke jeg iallfall, men det kan være kunder hadde droppet en eventullet 728I og heller valgt en 528I. Det kan også være de dropper 528i og heller velger E300 fordi den har sekser og det er mer "riktig" for en bil i denne klasse og med denne prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg missforsto da, jeg trodde det var nettopp dette du mente når du skrev: (fikk ikke til quote-greiene her)

 

Bradbury, on 10 Jan 2014 - 23:25, said:
"Firesylindret 7-er?! Dette takler jeg ikke! Jeg selger min E36 Compact og går til et annet merke!" - Ingen vil savne deg.

 

Fredrik 90, on 11 Jan 2014 - 00:32, said:

Nei de savner kanskje ikke deg, eller nestemann men de kommer garantert til begynne å savne folk om flere og flere gjør det samme som deg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå heller ett dumt svar på en dum påstand, ser nå at den kunne misforståes. Var ment for å sette ting litt i perspektiv generelt sett ;) Jeg tror ikke BMW hadde mistet noe særlig kunder ved å innføre 728I, men kundene hadde valgt større motoralternativer eller gått ned på 5 serie med tilsvarende pris eller motor.

Men vi burde kanskje stoppe her, vi er langt off topic :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...