Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Z4 har definitivt passert best før datoen. Det har etterhvert også dagens 5-serie og ikke minst 6-serie. X3 og 3-serien er heller ikke direkte sexy i fremtoningen selv om jeg synes at F30 holder seg forbausende godt mot de nyere konkurrentene fra Mercedes-Benz og Audi. Utfordringen for BMW er at denne listen av hensyn til salgstallene mer eller mindre bør prioriteres i motsatt rekkefølge. En ny 3-serie er definitivt mer påkrevet enn en ny Z4 selv om dagens Z4 er fra 2009. Helt generelt har BMW en ganske moderne line up med modeller og det er egentlig ikke så mye å sette fingeren på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Z4 fortsatt er fette nais... Men de selger lite av dem, snakk om rundt 20 i året i Norge f eks, ikke rart det ikke er prioritert bil. Med TT-fulltrefferen så bør neste roadster være skikkelig kjøreglad og.

Syns også F10 fortsatt ser og holder seg bra. Blir sykt å finne disse til 150-200 om noen få år, en av BMWs mest gjennomførte luksusbiler (med riktig utstyr seff).

Er glad for konkurransen, det blir stadig bedre!

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg overhode ikke enig, all den tid X5 fortsatt er blant de aller beste SUVene i sin klasse og desidert den mest solgte iblandt dem. Den svakeste i rekken nå vil jeg si at er X3 og F10/11 som nærmer seg slutten av sin generasjon. Likevel holder de veldig god stand forsatt hvis man leser litt tester og ser på salgstall:)

X5 i form av E70 og E53 vant de fleste tester de deltok i og med rette.

Samt konkurransen var famlende i forhold.

I disse dager blir F15 slått av XC90, Cayenne og nye Q7.

Teknisk er den lite imponerende, da den baserer seg mye ifra E70, feil er det plenty av også.

Så X5 syns jeg personlig er en svak oppfølger fra foregående modeller, spesielt sett mot den økende konkurransen.

F25 og i3 er de BMW som selges mest i Norge og førstnevnte holder seg latterlig bra i pris.

Visuelt og teknisk er den ikke mye imponerende, men konkurrentene er også aldrende, så den står seg meget bra om enn så lenge.

Mtp Z4 så er salgstallene for Roadster så lave at det er forståelig at dette ikke er den mest prioriterte modellen.

Jeg er usikker på hvem retning de legger seg også ifht sportslighet og konkurrenter.

Håper heller på en lettere og mer fokusert Z2, som teknisk ligger nær en 2 serie coupe, bare mer strippet og mer back to basic.

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er uhyre flinke til å lage modeller som holder seg up to date igjennom hele sin generasjon. Det er ikke mye som gjøres på facelift hos BMW i forhold til andre merker. Se bare på E60/61 og E70 X5, de kunne fint ha vært i produksjon ennå hvis teknologien i dem ble ytterligere oppgradert ut over LCI modellene. Som nevnt over her, Z4 er BMW sin eldste modell men den er fortsatt griselekker i mine øyne også. Den sliter litt mot harde og nye konkurrenter som TT og SLK, men ellers så gjør den det stadig bra i tester. Mye takket være opptatert motorteknologi. Z4 E89 er jo faktisk den siste BMWen som stadig lages under E internkode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dagens Z4 er blitt utrolig utdatert og kjedelig, så det blir spennende å se hva som skjer med arvtakeren. Det mest "spennende" her er at Z4-navnet utgår, og inn kommer Z5. Ikke helt logisk i mine øyne mht. navnestrategien med sportsligere versjoner som partall (og mulighetene for en gjenoppståelse av Z8), men de har vel sine tanker om dette også. Jeg ser vel for meg at Z-oddetall blir en roadster og Z-partall blir en coupe (evt. shooting brake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X5 i form av E70 og E53 vant de fleste tester de deltok i og med rette.

Samt konkurransen var famlende i forhold.

I disse dager blir F15 slått av XC90, Cayenne og nye Q7.

Teknisk er den lite imponerende, da den baserer seg mye ifra E70, feil er det plenty av også.

Så X5 syns jeg personlig er en svak oppfølger fra foregående modeller, spesielt sett mot den økende konkurransen.

F25 og i3 er de BMW som selges mest i Norge og førstnevnte holder seg latterlig bra i pris.

Visuelt og teknisk er den ikke mye imponerende, men konkurrentene er også aldrende, så den står seg meget bra om enn så lenge.

Mtp Z4 så er salgstallene for Roadster så lave at det er forståelig at dette ikke er den mest prioriterte modellen.

Jeg er usikker på hvem retning de legger seg også ifht sportslighet og konkurrenter.

Håper heller på en lettere og mer fokusert Z2, som teknisk ligger nær en 2 serie coupe, bare mer strippet og mer back to basic.

 

Nå leser jeg faktisk en del tester da jeg abonnerer på flere bil magasiner (AMS og Britiske Autocar bla) og det er ingen tvil om at X5 står seg som blant de aller beste i sin klasse. Det er derimot trangt om plassen mellom X5, nye XC90 og nye Q7 og de er alle modeller som utfyller hverandre. Til X5 sitt forvar så er den de eldste av dette trekløveret, men den vinner alltid på kjøredynamikk, multimedia og drivlinje. XC90 på sin side vinner på plass og sikkerhet mens nye Q7 på innovativt utstyr og kjørekomfort (luftfjæring). Alt ettersom hva den aktuelle testen vektlegger, de rangerer bilene etter ett poengsystem. Cayenne er ikke i nærheten av X5 på annet enn kjøredynamikk, den er eldst, dyrest, dårligst motorutvalg i nedre segment og dårligst innvendig plass. Men på de punktene Cayenne er bedre en X5 er den enormt mye bedre, bare synd det ikke er nok til å score nok poeng til ett høyere testresultat. Norske bil-tester forøvrig må man bare se bort ifra, de utføres til tider såpass amatørmessig at de klarer ikke en gang å line opp biler med nogen lunde like spesifikasjoner.

 

Har funnet frem noen tester ifra You Tube som fint illustrerer hvordan konkurrentene står i forholdt til hverandre i SUV klassen:

 

 

 

 

 

Jeg er derimot enig med deg i at X5 ikke byr på så mye mer nytt enn E70 X5. Men nå var E70 X5 en vanvittig god bil som satte en knallhard standard som vel ikke ble utfordret ordentlig før mange av dagens X5 konkurrenter kom. Dagens X5 blir er nok ikke like gjennomført og bra som E70 var, men det er overhodet ingen dårlig bil. Jeg er også sikker på at mye kommer til å bli rettet opp ved neste LCI på denne. Det at det er mye feil på X5 kjenner jeg ikke til, her må du gjerne forklare nærmere og komme med noe kilder helst

 

X3 er absolutt en bra bil, men hvis vi ser litt ut over salgstall i lille Norge så er det en modell som begynner å merke alderen. Men som jeg sa innledningsvis så er BMW flinke til å lage biler som er tidløse og holder seg ferske lenge, X3 er intet unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig i at Z4 (vs SLK - Boxter), 5-serie (vs A6 - E-klasse), 6-serie Grand Coupe (vs A7 - CLS - Panamera) er utdatert. Slik jeg ser det mangler de verdig konkurranse, men litt partisk er jeg nok.. :P Jeg gruer meg helt seriøst til 6-serie Grand Coupe skal erstattes, fordi den synes jeg fortsatt er noe av det lekreste på markedet.        
Ang. BMW X5 og det øvre suv segmentet, så er konkurransen tøff. Hadde jeg hatt muligheten til å velge bil innenfor denne klassen, ville jeg ikke valgt BMW. Jeg ser ikke noe direkte feil med X5, men synes sluttprisen med "alt" utstyr blir for dyr og designet veier ikke helt opp for differansen.

De BMW modellen jeg lurer på om får et tøft år nå er 3-serien og X3. 3-serien ble snytt på designfronten i utgangspunktet (av 4-serien) og med spell nye konkurrenter i form av A4 og C-klasse kan det bli tøft. Når det kommer til X3 så har jeg et problem med innsiden av den bilen. GLC er helt ny og fremstår som soleklart mer attraktiv i mine øyne. Ny XC60 og Q5 er på trappene, så det bør bli tøft..   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg faktisk en del tester da jeg abonnerer på flere bil magasiner (AMS og Britiske Autocar bla) og det er ingen tvil om at X5 står seg som blant de aller beste i sin klasse. Det er derimot trangt om plassen mellom X5, nye XC90 og nye Q7 og de er alle modeller som utfyller hverandre. Til X5 sitt forvar så er den de eldste av dette trekløveret, men den vinner alltid på kjøredynamikk, multimedia og drivlinje. XC90 på sin side vinner på plass og sikkerhet mens nye Q7 på innovativt utstyr og kjørekomfort (luftfjæring). Alt ettersom hva den aktuelle testen vektlegger, de rangerer bilene etter ett poengsystem. Cayenne er ikke i nærheten av X5 på annet enn kjøredynamikk, den er eldst, dyrest, dårligst motorutvalg i nedre segment og dårligst innvendig plass. Men på de punktene Cayenne er bedre en X5 er den enormt mye bedre, bare synd det ikke er nok til å score nok poeng til ett høyere testresultat. Norske bil-tester forøvrig må man bare se bort ifra, de utføres til tider såpass amatørmessig at de klarer ikke en gang å line opp biler med nogen lunde like spesifikasjoner.

Jeg er derimot enig med deg i at X5 ikke byr på så mye mer nytt enn E70 X5. Men nå var E70 X5 en vanvittig god bil som satte en knallhard standard som vel ikke ble utfordret ordentlig før mange av dagens X5 konkurrenter kom. Dagens X5 blir er nok ikke like gjennomført og bra som E70 var, men det er overhodet ingen dårlig bil. Jeg er også sikker på at mye kommer til å bli rettet opp ved neste LCI på denne. Det at det er mye feil på X5 kjenner jeg ikke til, her må du gjerne forklare nærmere og komme med noe kilder.

X3 er absolutt en bra bil, men hvis vi ser litt ut over salgstall i lille Norge så er det en modell som begynner å merke alderen. Men som jeg sa innledningsvis så er BMW flinke til å lage biler som er tidløse og holder seg ferske lenge, X3 er intet unntak.

Les en gang til det du skriver Fredrik.

Du gir meg langt på vei rett i påstandene mine, E70 og E53 var langt mer vellykket som model og suveren i sitt segment - enn F15.

Sistnevnte er en svak model fra BMW nå, nær sagt mot normalt.

Og gammel, den kom i 14'...

Testene du referer til er noe nær banale, Toureg og Hyyndai...

Norske tester er prisgitt som du treffende sier selv - lille Norge, derav utvalget eller mangel på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les en gang til det du skriver Fredrik.

Du gir meg langt på vei rett i påstandene mine, E70 og E53 var langt mer vellykket som model og suveren i sitt segment - enn F15.

Sistnevnte er en svak model fra BMW nå, nær sagt mot normalt.

Og gammel, den kom i 14'...

Testene du referer til er noe nær banale, Toureg og Hyyndai...

Norske tester er prisgitt som du treffende sier selv - lille Norge, derav utvalget eller mangel på det.

Om F15 er en svak modell ifra BMW kan godt være, men den er likevel god nok til å regnes som blant de aller beste i sitt segment. Det er det som var utgangspunktet i hva jeg innledningsvis mente over her, ikke om F15 er en revolusjon eller ei.

Banale tester sier du, er det virkelig så banalt å sammenlikne X5 med XC90, MB ML, Touareg og Cayenne? Å ta med Santa Fe og Grand Cherokee i disse testene er fint for å illustrere hvordan de billige utgavene i SUV segmentet står seg mot de dyrere premium utgavene. Om det er banalt for deg så er det ikke rart vi er uenige her..

Jeg vil fortsatt at du gjerne dokumenterer litt bedre hva som er så mye feil og problemer med F15 X5, slik du hevdet over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Lasse mener er at F15 i relativ forstand ikke er like suveren i forhold til ordentlige konkurrenter som f.eks Mercedes-Benz GLE, Audi Q7 og Porsche Cayenne som E53 og E70 var det i forhold til datidens ekvivalenter. Santa Fe, Touareg og Grand Cherokee har ikke noe i dette selskapet å gjøre... og heller ikke dagens XC90 som kun har firesylindrede motorer (enn så lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Lasse mener er at F15 i relativ forstand ikke er like suveren i forhold til ordentlige konkurrenter som f.eks Mercedes-Benz GLE, Audi Q7 og Porsche Cayenne som E53 og E70 var det i forhold til datidens ekvivalenter. Santa Fe, Touareg og Grand Cherokee har ikke noe i dette selskapet å gjøre... og heller ikke dagens XC90 som kun har firesylindrede motorer (enn så lenge).

Den er jeg med på, E70 var helt suveren og dagens F15 er ikke på samme nivå som den en gang var :) Avstanden til konkurrentene var større med E70, selv om F15 fortsatt er en bra bil er ikke lenger avstanden til de nærmeste konkurrentene like stor. Om BMW er klar over dette selv gjenstår det å se på LCI når den kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jeg med på, E70 var helt suveren og dagens F15 er ikke på samme nivå som den en gang var :) Avstanden til konkurrentene var større med E70, selv om F15 fortsatt er en bra bil er ikke lenger avstanden til de nærmeste konkurrentene like stor. Om BMW er klar over dette selv gjenstår det å se på LCI når den kommer :)

Vi nærmer oss.

:-)

Avstanden fra E53 til E70 var stor, kvaliteten ble bedre og modellen var en kjempesuksess.

Og den var svært populær helt til slutten, nesten som en E39.

Misforstå meg ikke, modellen var ikke problemfri, det kan man heller ikke forvente av en tung bil med det siste av tekniske nyvinninger.

Men den var lederen, mye slik E53 var i sin tid.

Men allerede så tidlig i livsløpet, sliter F15 allerede med å markere seg som "the boss", slik vi ønsker er vant til.

En LCI vil neppe gjøre stort, da noe av problemet er interiør designet, det begynner å bli noe datert.

Ifht problemer så ønsker jeg ikke å henvise til noen kilder, utover at de kommer ifra "troverdige kilder" i Norge.

Størrelsen på problemene, tja, la meg sitere kilden(e) : "Det er flere problemer enn man kan forvente fra et flaggskip".

Dette er spesielt siden den deler mye av plattformen med E70.

Og her er noe av mitt problem med F15 - BMW valgte litt safe med denne modellen, de gjorde som "forventet" og gjorde lite spennende og nytt.

Reaultatet er at pr idag er ikke BMW X5 lenger den naturlige lederen i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på hva de kommer med av konkurrent til Audi A1, jeg etterspurte faktisk noe slikt i denne tråden for noen måneder siden!

Samme her,men eneste til nå er vel i3 som går i samme størrelses segment..

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...