papertiger Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Et halvt år siden sist oppdatering på livet med den blå og hvite rondell, noe som er alt for lenge! Vi får fortsette der vi slapp, ifølge bildealbumet på mobilen var det i november i fjor høst. Halvårsoppdatering - del 1 Førjulstida bød på milde dager og løping i shorts, mens romjulstida bød på kulde, hytte, skogsveier, islagte vann og bål med venner. Aeropress er selvsagt med på de fine dagene ute: 530’en får kjørt seg og leverer varene, ser ut som den har hatt en runde i mjøldunken: Sauda er pyntet til jul, ganske så fin stemning! Klatrehall åpnet i Sauda, suksess og perfekt helgeaktivitet! Måtte utforskes, her er 6-åringen vår i autobelay: Så kom endelig snøen med nyttår, og det ble både jogging, slamlåm og bilkjøring i winter wonderland før vi tok turen utover og hjem til mer vestlige strøk. Klokka sier midten av januar 2026 og i3 hadde over lengre blitt neglisjert og fortjente en oppstrekk. Mange før-bilder, ingen etterbilder. Bra ble det i alle fall. Vekt med full tank, meg, poden og barnesete ble sjekket: 1460kg. Også 530’en trengte en nullstilling etter romjulens eskapader, og husker jeg riktig var været så fint i midten av januar og utover at bilene såg rene ut i mange uker. Jeg fant også tilbake til gleden med iPod i vinter, og har brukt den mye i stedet for mobil og Spotify når jeg kjører 5-serie på tur. Klassiker #1: Klassiker #2: Guttungen har lagt sin elsk på et par av låtene på Kanye West sitt glimrende album Graduation som ble oppdaget på iPoden, så gammel musikk og teknologi kan fremdeles appellere - det gleder pappahjertet! Vi ser siste halvdel av februar på kalenderen, og ny tur i vente, nå denne gangen garantert snø på Vågsli på høyfjellet. Her slapp for øvrig poden selen i skibakken for første gang, og er nå å anse som selvgående både i skiheis og bakke 🤩, nydelig å være vitne til den mestringen. Er som å oppleve livet på nytt i nyanser, når en ser hvor mye mestringen betyr for de små. Ny fjelltur betyr ny vask ved hjemkomst. Bilene ser normalt sett ikke ut etter en tur på fjellet. Februar og mars ble skienes måned, med mye aktivitet i skitrekket for å ri alpintbølgen som guttungen seilet på. Vi fikk latterlig fine dager i trekket med kompiser praktisk talt for oss selv der andre tenkte at sesongen var over. Avslutter del #1 med dette bildet som en slags last hurrah - for en dag. m-blå, eivi91, Eystein Ose og 3 andre reagerte på dette 6
papertiger Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden (endret) Del 2 April kom. Og med det kom Autopia og The Big Six også. For et skue, også her i Stavanger, 15 minutter hjemmefra! Beklager, men dette krever litt bilder: Kjent forumbil på nye trakter: En tapt æra dette også, med N/A V8 i A4: Var en som kommerte så betimelig på Bimmerpost under Top Gear sin test av nye RS5 Avant vs M3 CS Touring: konklusjonen på at M3 var bedre enn nye RS5 var også en anerkjennelse av at performancebilenes utvikling har nådd et høydepunkt og det som kommer fremover blir dårligere biler rett og slett. Godt formulert. Deretter var det på tide med vask av begge biler og bort med skiboks. God timing med vask ved inngang til en lengre periode med finvær. I tillegg stod dekkskift for tur samt og kontrollmåling av rulleomkrets på den ene av de to med fordelingskasse. 2115mm bak vs 2118mm framme gir 3mm / 0,14% avvik, nå på tredje sesongen. De holder ut denne sesongen på mønsterdybde bak. Deilig med sommerdekk på nyvasket bil: Begynte å høre en del knake- og knirkelyder fra styringa på i3’en, fryktet tannstang. Ved en rask sjekk i forbindelse med dekkskift viste det seg å være denne lille rakkeren som lagde trøbbel i paradis, kilt på det smaleste mellom bremseskjoldet og opphengskula bak hånda mi. Utrolig hvordan metall kan bære lyd på den måten. Tilbake i februar hadde vi garantiutløpstest på i3’en hos BAVARIA, det eneste de gjorde var å bytte en fothviler som jeg hadde påpekt at knirket. Noen dager etter testen begynte bilen å knirke veldig fra bakhjulsopphenget, så klarte å få meldt inn dette og byttet det dagen før garantien utløp. De påpekte også at bremsene nærmet seg ferdige (bilen har gått 105k), så da passet det fint at Humpfy her på forumet hadde et komplett sett med skiver, klosser og sensor til salgs for en billig penge, så de ligger klar til den dagen det skal byttes. Endret 1 time siden av papertiger Marius2002, m-blå og Otis reagerte på dette 3
papertiger Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden (endret) Del 3 Så til en litt kjedelig sak som fikk en god ende: 530’en har siden i vinter utviklet en lyd i styringen som minnet om en slags gnurelyd. Jeg har gjort mye google engineering og en del feilsøking har blitt gjort av meg og sammen med alltid gode Moe Auto for å snevre ned feilkilder. Disse bilene har hydraulisk servostyring (fantastisk vektet styring forresten!). Lyden er kun tilstede etter kjøring 10-15 minutt avhengig av bruk av styring (mye/lite), ikke på kald motor/væsker. Den er ikke tilstede med motor av, verken stillestående eller når ruller framover, altså kun ved hydraulisk trykk. Svært lite lyd stillestående med motor i gang. Mest lyd i lave hastigheter, dvs ved litt lavere belastning på styring. Og klarer ikke å fremprovosere med bil på bukk og hjul i lufta (ved enda lavere belastning). Og sist men ikke minst: lyden høres ikke fra utsiden, men tydelig fra innsiden. Så sammen med litt Copilot-diskusjon konkluderte vi med at det måtte være tannstanga. Hydraulisk trykk påkrevd og kun lyd innenfra var vippepunktene. En ny OEM tannstang koster 25k, + ca 11k i montering med seksermotor. Men med super hjelp fra Saltkjelen og Armin/M-ini her på forumet enda jeg til slutt, med en del flaks, opp med en brukt tannstang fra Koed henta fra en US 535xd testbil, gått kun 45000km! Og med fantastisk dialog med Koed fikk jeg en så god rabatt at det var bare å takke og bukke å få det hjem sammen med komplett nye endeledd. Tror både jeg og Moe Auto var like spente på resultatet etter bytte. Heldigvis, diagnosen var korrekt, og bilen er igjen lydløs 👌. Som å bli forelsket på ny etter å ha vært rimelig frustrert på bilen de siste månedene. Nå er hver tur en fornøyelse! Så dermed kommer litt kjærlighetsbilder her: Var veldig glad for at jeg gikk for en pent brukt original ZF tannstang vs en ny refabrikert Autodoc-type, denne er som ny å regne for meg. Bare noen dager etter tannstangbytte dro vi på helgetur til firmahytta i Lyngdal, med plan om å løpe tidenes første Dyreparken Løpefestival, halvmaraton for meg og barneløp på Kutoppen for guttungen. Hovedsponsoren er med som alltid. Det endte meget bra med en 8. plass for meg. Fra start i Kjuttaviga: Nydelig syn når jeg kom ut søndags morgen på hytta: Fint forbruk også for helga, med alt fra landevei, motorvei og småkjøring (snittet faktisk 0,57 l/mila fra Ålgård til Lyngdal, så lavt har jeg ikke sett før): Jeg skal også skryte litt av kone og barn, var ikke mye å gjøre innvendig her etter en helg på tur til Sørlandet - ryddet bagasjen ut av bilen og slik så det ut etterpå: Det tok noen dager så rundet bilen 170000 kjørte kilometer: Den får også kjørt seg som arbeidsbil med og uten henger til noen småprosjekter i hage og terrasse - støyping av ekstra platting til minidrivhus og full ombygging av terrassebod fra lagringsbod til sløyd for guttungen. Dekkene må uansett få plass, jeg nekter å hive de på dekkhotell 😂. I pinsehelga stod nytt løp for tur, Sauda og maraton på nydelige Rv520 fra Røldal til Sauda, akkurat åpnet for sesongen. 5eren fikk også kjørt seg her, med hovedsponsorer kjørende rundt som en mobil heiagjeng med sauebjeller og trompet på veien ned mot Sauda. Ikke før vi var kommet hjem etter langhelg der, så var det ny tur på trappene inn til samme sted. i3 fikk seg endelig en ny semi-langtur med drøye 18 mil til Sauda via heldagsmøte hos en kunde i Haugesund. Fin utsikt fra møtelokalet på Risøy: Møtte kona og guttungen ved ankomst, de hadde tatt 5eren inn via Rv13. På lørdagen var det duket for ny Energistafetten i Stavanger. I kraft av å være primus motor og lagleder for jobbens to påmeldte lag, var ikke fravær her aktuelt. Nyladet i3 på ny langtur en regntung morgen, på ferje fra Nesvik til Hjelmeland. Kjekt å kjøre disse turene uten å tenke på lading, begge turer ble avsluttet med rundt 8 mil igjen på gjettometeret. 5-serien har dermed fått kjørt seg på langtur nesten hver helg de siste helgene, og den leverer! Kilometerne ruller på, men det merkes ikke. Fikk faktisk skussmål fra kunde med på tur i baksetet her om dagen, «bermerkelsesverdig stille til å ha gått 170000km», hilsen en som kjører Golf R. Da var vi i mål! Nå er vi veldig klare for sommerferien, som også i år tar utgangspunkt i bilen - to deler i Sør-Norge og en del i Danmark 🤩 Jo - og jeg har voksa sykkelen til guttungen med Fusso og Carpro Perl på skjermer 😬 Endret 1 time siden av papertiger m-blå, laffe, ///M-ini95 og 5 andre reagerte på dette 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå