Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, er nok greit å ha det når man først hadde det som utstyr. Jo, det er en versjon av det med airbag, men akkurat det rattet har visst forskjellig kobling fra de andre airbagrattene.

Her står det litt iallefall! :)

 

http://forum.bmw5.co.uk/topic/54844-e34-steering-wheel-options/

 

Stemmer.. :P Har vel sett på den siden der før hehe. Jaja, får beholde det jeg har da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ny oppdatering gitt!

I dag har jeg vært på skroten og fant faktisk en skipose og et originalt feste til brannslokningsapparat på en E36. Etter litt graving og søking på google viste det seg at E36-sedan-skiposen passer E34! Og det stemte bra det, akkurat samme konstruksjon som den originale til E34, bare forskjellig delenummer.

Festeplaten til brannslokningsapparatfestet er derimot ganske annerledes fra den som kom til E34, men jeg tror jeg skal klare å modifisere den så vidt så den blir tilnærmet lik den som ble levert til min bil. Det skal jeg gjøre i morgen!

 

Dagen i dag har sett slik ut:
50791400938_8f3d5ef426_b.jpg

50792151131_14f8f6dc0b_b.jpg

50791400923_dffd75e9b5_b.jpg

 

Og som mange sikkert fikk med seg monterte jeg jo skinninteriør sist jeg la inn oppdatering her (har forresten fått montert dørtrekk bak i dag)! Brukte som sagt en Meguiar's skinnrens og pleie som jeg ikke ble helt fornøyd med. I dag har jeg vært på Swisswax-butikken på Lillehammer og kjøpt meg et fullt Leather Care Kit. Det består av leather cleaner, leather milk, børste til rens, mikrofiberrondell til melk, håndkle til å tørke med og en liten boks med leather fat, elephant museum formula. Har sett mye fantastiske resultater med Swissvax sine skinnpleieprodukter, så dette gleder jeg meg til! Prøvde meg på en liten flekk på et sete med rensen og børsten, og skummet børsten lagde av rensen ble fort grått av skitt. Etterlot seg en ganske mye mattere finish en Meguiar's-produktet mitt gjorde!
50791400878_bffe769e3a_b.jpg

50791400778_14387aa675_b.jpg

 

Ellers har jeg endelig klart å få god oversikt over hvordan jeg kan ettermontere cruisekontroll i bilen min, som ikke har lagt opp ledninger til ettermontering fra før. Jeg var jo så heldig at jeg fikk plukket ut absolutt alt som hørte til og var kobla til cruisekontroll i en 520i som skulle vrakes i fjor sommer, så jeg har fått med meg spaken, hjernen, motoren til gasspjeldet, clutch-bryter og alt som fantes av ledninger til. Jeg tok til og med fra hverandre flere sånne store bunter med ledninger som var under sikringsboksen på den bilen for å få med meg alt. Så, etter litt lesing av forskjellige DIYer og etter å ha oversatt en EBA fra tysk (Einbauanleitung=installasjonsinstrukser) som BMW har laget for å veilede verksteder til å ettermontere slike ting har jeg fått for meg hvordan det skal gjøres skikkelig, som om bilen faktisk var levert med det, ikke bare ettermontert. Men jeg har selvfølgelig glemt igjen ledningsnettet i Oslo, så i morgen satser jeg hvertfall på å få montert spaken på rattstammen og hjernen bak fotstøtten under a-stolpen. Motoren har jeg allerede montert. Så nå gledes det til lange kjøreturer i gode skinnseter, gode kjøreegenskaper, cruisekontroll og god musikk på anlegget :)

 

++

Jeg har faktisk også endelig klart å spore opp det ene plastdekslet som skal være under motoren i forkant av bilen! Har sett på mange E34er med M50-motor, men samtlige har manglet deksel. Klarte tilfeldigvis å spore opp en som solgte et som er splitter nytt til en billig penge, så det får jeg i posten til uka :) Det blir veldig bra å slippe å få motorrommet fullt av søle etter å kjøre i regn. Så nå mangler det bare det bakre dekslet, som heldigvis er likt på nesten alle bilene. Så det burde være lettere å få tak i.

 

Det var det for denne gang! Er forhåpentligvis tilbake i morgen med flere bilder! :)

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke gjort noe i går, men i dag har jeg holdt på litt!

 

Visste på forhånd at det er forskjell på cruise-kontroll-spakene fra biler som har airbag til de som ikke har, men bestemte meg likevel for å prøve å montere den! Min bil har altså ikke airbag, men jeg har plukket cruise-kontroll fra en bil som har. Viste seg at visker-spaken gikk borti CC-spaken når man dro den ned. SÅ da er en brukt spak til bil uten airbag bestilt fra Koed  :cool:

Fikk derimot montert hjernen nede bak fotstøtten under a-stolpen. Da må jeg bare få lagt på plass ledningsnettet og clutch-bryteren!

 

Pent på plass i sitt originale feste!
50792285002_476ebedc65_b.jpg

50791419338_2d50fd8836_b.jpg

 

Jeg har også jobbet litt med brannslokningsapparatfestet i dag! Har varmet det opp og bøyd det litt for å få det til å passe, men har ikke truffet helt enda. Så jeg skal prøve igjen i morgen :)

 

 

Ellers har jeg begynt å jobbe på en ny bakluke jeg har fått tak i! Min fikk seg en skikkelig bulk i høst og må byttes. Og jeg var faktisk så vanvittig heldig at jeg fikk tak i en i samme farge fra Sverige for en ganske billig penge! Men den har litt overflaterust rundt skiltlyset, så det må tas. Det har jeg altså holdt på med i dag, og etter litt sliping og pussing er luka nå fri for rust! Dessverre fant jeg noen flere bobler rundt der hvor skiltet på den bilen den kom fra har sittet, så det ble et litt større område enn jeg hadde håpet å måtte lakke. Men heldigvis er det bak der M5-skiltplata skal sitte, så da går det greit om finishen ikke blir absolutt perfekt akkurat der. Så nå har jeg gjort klart til syregrunning i morgen, etterfulgt av litt fin sparkling på mandag. Når det er herdet er jeg klar for original farge og klarlakk fra BMW som kommer til uken! Det blir veldig bra.

 

På delefronten har jeg som sagt bestilt riktig cruise-kontroll-spak, men jeg fikk også med det bakre dekslet til under motoren med alle tilhørende klips og skruer, original elektrikertape fra BMW til når jeg skal legge kabler til CC og originalt klistremerke til sikringsboksen på engelsk :D Det blir utrolig bra, så slipper jeg å hente opp Google Translate når jeg skal sjekke sikringer :P

 

Det ble dårlig med bilder i dag, men jeg satser på å få tatt en del i morgen!  :smile:

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)
 

Det var det! Den er bare så vidt punktet fast men det var litt mer styr enn jeg hadde trodd. Jeg måtte bruke en skarp meisel for å bryte sveisepunktene, men det gikk helt fint. Selve skiposen sitter bare fast med et par klips! Alt i alt en enkel prosedyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en 45-minutters tur i går og plukket opp hanskerom til førersiden og plate til bakre midtkonsoll med 12v/sigarettenner!

 

Mangler fortsatt klipset som skal holde trelista på plass, så det ser fortsatt litt halvveis ut. Men det er utrolig praktisk å ha hanskerom på den siden! Så slipper jeg å måtte strekke meg over til det store hanskerommet for å få tak i ting jeg bruker ofte, f.eks. USB-adapter og iPhone-lader :)
50792169396_9aef5cd81d_b.jpg

 

Og sigarettenner! Har ikke fått kobla den opp enda, men skal få gjort det før eller senere. Det blir veldig bra, så slipper jeg å ha åpent askebegeret foran for å lade telefonen :P
50792285112_ccaef6ebea_b.jpg

 

Var ikke rare oppdateringen, men det får gå. Venter fortsatt på deksler under motoren (m. skruer), lakk til det nye bagasjelokket mitt og cruisekontroll-spaken som jeg har bestilt.

 

Men jeg fikk iallefall vasket bilen i dag! Det var på høy tid, men resultatet ble ikke så fryktelig bra. Brukte bare avfetting og høytrykksspyler (m. skum-pistol). Må gå over med skikkelig vaskemiddel og mikrofiber-hanske, så blir det bra. Har også planlagt en god polering når jeg får montert ny bakluke!
50792169486_fa6ba36860_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...