Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk en pakke i posten i dag. Viste seg å være lommelykten jeg bestilte!
50792350151_ff6461fe7f_b.jpg

50791602148_d10e50b135_b.jpg

50792467467_257edf1c14_b.jpg

 

 

Siden dette er en nyere type enn E34 har originalt må jeg bytte ladeuttaket v. hanskerommet til det som fulgte med denne. For å få det til å passe må man gjøre litt små modifikasjoner på plata den sittet i, men ikke noe store greier. Skal få ut bilder når den er montert og ladet opp!

Stoppet også innom en skraphandler! Fikk tak i en ny girkule i skinn som ikke har hull, noe min har + div. småklips. Tok også med meg oppvarmede spyledyser fra en E39. Jeg klarte å miste tetningene i mine som holder de to delene tette mens jeg hadde de fra hverandre for å rengjøre dem, noen som selvfølgelig gjorde dem helt ubrukelige.

De fra E39en har forskjellig kontakt, men samme feste, så det skal gå fint å koble.

Ellers er det ikke stort mye å si, annet enn at det kommer bilder fortløpende som jeg får ting gjort.

MEN, jeg og pappa skal måtte ganske mange deler på bilen hans til helgen, så det kommer hvertfall bildet av det.

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I kveld kommer jeg endelig tilbake til bilen etter to uker borte! Det skal bli bra. Så, på agendaen i morgen står PowerFlex traversforinger, ny viskosekobling, kobling av lommelykta og oljeskift + filter. Det skal bli bra.

 

Ellers holdt jeg på med pappas 525i (M20) forrige helg! Ny bunnpannepakning, dempertårnlager, fjærgummi over og under + bump-stop, støvdeksel og ny radiator. Byttet også minuskabelen på batteriet og jordingskabelen fra motoren siden isolasjonen på begge har begynt å bli borte enkelte steder og det var en god del korrosjon i kablene.

 

Jordingskabel, ny vs. gammel!
50792352346_4152646ab6_b.jpg

 

Såå digg med nye deler!
50792352381_c7ae8340d3_b.jpg

50792352301_7917e7b4fc_b.jpg

 

Aldri feil med nye deler. Klarte selvfølgelig å dra hodet av lufteskruen på nye radiatoren. Strammet såvidt til, og den gav etter. Og selvfølgelig var det ikke like gjenger på den gamle og den nye, så jeg måtte gjøre en liten "harryfiks". Fant en bolt med riktige gjenger og fikk det så og si tett, heldigvis. Så jeg må nok få pappa til å kjøpe en lufteskrue i messing, som den jeg har på min. Det var visst et godt kjøp, viser det seg!

Bunnpannepakningen var et helvette å få løs fra blokka, men nå er endelig motoren helt tørr, uten noen form for lekkasjer, for første gang på mange år. Rimelig deilig!

 

Det var det for denne gang!

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig lesestoff dette! Bilen din har det virkelig som plommen i egget, utrolig hvor mye en eier med sans for detaljer betyr for bilens generelle inntrykk :D

 

 

 

Sånn litt på siden, er du fornøyd med Alpine-spilleren? Bestilte noe alà spilleren din i kveld, lei av min ynkelige Kenwood-spiller. 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du! Ja, it's all in the details! Og verre skal det bli. Kommer noe ny snacks snart, forhåpentligvis ;)

Ja, meget fornøyd med den! God lyd, god Bluetooth-funksjon. Ikke fått testet handsfree enda, men skal få koblet opp den nå snart. DAB funker også greit, men jeg har ikke montert antenna skikkelig, så jeg får ikke dekning så mange steder. Men jeg har kjøpt en splitter som visstnok skal gjøre så jeg kan bruke FM-antenna til DAB også. Blir spennende å se om den funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

PowerFlex ble montert i forrige uke, sammen med lommelykt, viskosekobling, oljefilter og olje :) Gjorde seg godt! Ingen bilder av lommelykta montert enda, da jeg klarte å ødelegge dekslet som sokkelen skal sitte i og måtte få tak i et nytt som jeg enda ikke har fått montert.

 

Ellers har jeg fått splitteren jeg bestilte så jeg kan ta inn DAB-signaler fra FM-antenna i bilen! Den funker fjell selv om DAB-dekning fortsatt er ræva.. Så da slipper jeg heldigvis å montere en ny antenne i ruta for å få DAB-signaler :D

 

Fikk også en liten pakke med småting her om dagen! Ny pedalgummi til clutch og brems OG rosinen i pølsa! Den blåe kluten med BMW-logo som hører til i verktøysettet til bilen. Den er uheldigvis ikke original, siden de har gått ut av produksjon for mange år siden, men det er en god reproduksjon fra en fyr i Nederland! SYKT fornøyd med så og si komplett verktøysett. Mangler bare en liten bit nå, så er hele komplett.

 

Før:
50791612203_98cd7a3c69_b.jpg

 

Etter:
50792477832_70a568654b_b.jpg

 

50792360466_f7dcf3f96b_b.jpg

50792486137_d0a054c2ef_b.jpg

 

Begynte på felgrenovering i går, etter jeg til slutt fikk henta dem på skroten! BBS RZ395. Polert kant, mangler bare senterkopper så blir det bra! Gleder meg til å få denne looken på bilen! Blir utrolig stilig tror jeg. Bildene får snakke for seg selv ;)
50792360646_e450997ff9_b.jpg

50792478277_5e24f5748f_b.jpg

50791612473_60bc74c08b_b.jpg

50792478122_a05bddfa83_b.jpg

50792360736_d6fd44173c_b.jpg

50792360961_984a61a030_b.jpg

 

Forresten, noen som har eller vet om noen som har senterkopper som passer disse? BMW-senterkoppene til vanlige krysseike-felger fra BMW passer ikke, bare så det er sagt.

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukket opp en touring fra 94 her om dagen som skulle selges i deler, OG den var i samme farge som min! Så, da tok jeg muligheten til å skaffe meg facelift speil! Syns de ser hakket bedre ut enn pre face-speila OG de er oppvarmede. Det er helt topp. Så nå har jeg oppvarmede sidespeil, spylerdyser og forseter. Eneste jeg mangler nå er setevarme i baksetene.
50792481087_3303d17d01_b.jpg

50792363831_3ef985be5b_b.jpg

50791615193_efbb35d65b_b.jpg

50792481232_84498f5dd6_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Klar for en skikkelig overhaling av bakstillinga nå! Pluss et par småting foran :) 
50792485197_bfddfae265_b.jpg

 

Skal bli greit å få unna, spesielt siden jeg har EU-frist i september. Hadde bilen på bukk for en stund siden og det meste bak er helt utslitt. Så dette er på tide!

 

 

Ellers driver jeg å jobber så smått med denne karen!
50811442653_2407989575_b.jpg

 

Skal overhale bakbremsene, siden håndbrekket setter seg fast og jeg hadde ganske ujevn bremsekraft sist EU. I den anledning har jeg bestilt litt nye deler, deriblandt returfjærer til brekket, og klips som skal holde vaieren. Har også bestilt nye pakninger til bremsesylindrene og skal lakke opp sylinderen og bremsetromlen på utsiden så det blir litt ordentlig. Ingen bilder av det foreløpig..
50812186551_c2d4a8b044_b.jpg

 

Har også nettopp overhalt bensinpumpa på den, og jobber med å få den til å gå skikkelig. Har slitt litt med dårlig tenningsjustering det siste året, så nå skal jeg straks få bukt med det. Mulig jeg investerer i elektronisk tenning. Fikk den til å gå igjen etter at jeg overhalte bensinpumpa, men nå flommer selvfølgelig forgasseren over av bensin. Sannsynligvis må jeg justere nålene i flotørkammeret i gasseren, men har ikke fått gjort det enda. Men den skulle også vært overhalt, så det blir vel det etter hvert også. 

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag har vært den store bakstillingsdagen! Begynte i 3-tiden og har holdt på helt til nå med en matpause.

 

Begynte med disse! Når jeg hadde bilen på bukk og fikk byttet traversforinger kjente jeg på disse, og de var helt løse. Fikk bekreftet det når jeg tok av de gamle, og de var helt utslitte. Nye på plass!
50791686823_7753a82fc7_b.jpg

 

Videre har jeg også byttet stabilisator-armer bak, da de også var helt ferdige. I samme slengen byttet jeg også stabilisatorforingene, som også var relativt slitne.
50792435936_d334317ba1_b.jpg

 

Har også byttet diff-oppheng! Tenkte at når jeg først byttet det meste bak der kunne jeg likesågodt bytte det også.
50792553142_ff40ba3ed3_b.jpg

50792436031_1f642d6e1b_b.jpg

 

Og, mens jeg holdt på med dette viste det seg at det ene eksosopphenget på bakpotta var helt rustet bort. En snartur bort til Biltema senere kom jeg tilbake med monteringssett og fikk byttet begge opphengene bak.
50792435791_ee5c77334c_b.jpg

50792435876_649d67d983_b.jpg

 

Jeg har også lenge visst at dette opphenget var røket av, så var godt å få skiftet det i samme slengen!
50791687053_772325a046_b.jpg

 

 

Til slutt en fin samling med gammal drit som er slengt langt ned i søppla! Snart klar for EU-kontroll  :bounce:
50792436186_0fa08cdabe_b.jpg

 

 

På agendaen i morgen står stabstagforinger og klapprestag foran! Det skal det bli bra å få i orden også. Så skal jeg også få start på veteranbilen og få overhalt bakbremsene ferdig på den, så den også kan få dratt på EU-kontroll.

 

Over og ut!

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Rakk aldri å bytte stabstag-foringer og klaprestag foran, så det får bli senere!

 

Har tenkt på å gjøre clutch-bytte en stund, da man såvidt kan kjenne at den tar lenger. Jeg har også fått en risting hvis jeg står i kø og ender opp med å slure mye på 1. gir. 

Så, nå har jeg bestilt så og si det jeg mangler av deler for å få det gjort! Det eneste jeg mangler nå er selve clutch-settet. I tillegg skal jeg bestille nye motorfester, pakning til der eksosmanifolden møter forpotta og nye koppermuttre. Siden jeg må ned med eksosanlegget når jeg skal bytte clutchen.
50792553372_ae430a6385_b.jpg

 

 

Ellers var jeg på Sverigetur her om dagen! Fikk virkelig testet fjæringen bak med full bil og fullt bagasjerom, hahaha. Lurer på om fjærene mine er litt slitne?  :stupid:
50822522818_17217a4862_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, flott arbeid du gjør her. Fint at du legger det ut og dokumenterer godt, det blir nyttig for meg når jeg skal til på dette :)

Bakdemperene behøver nødvendigvis ikke være slitt, men det er vanlig at E34 blir litt sigen i hekken etter noen år. Min er også slik man bakdemperene er ikke slitt, tror bare de begynner å trekke på åra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...