Peak Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Spørs helt hva du selv gjør det til ; Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 1-serie og 5-serie (e6x) er som to forskjellige verdener. 1-serien er en relativt lett og leken bil, selv med liten motor, men comforten er ikke det helt store. Man merker også godt at 1-serien generelt er en billigere bil. I 5-serien er comforten noe helt annet, men så veldig sportslig er den jo ikke akkurat. Du burde derfor bestemt deg litt for hva du ønsker utav bilen mener jeg. 1-serie er en fin bil, men den er ikke det mest mandig man kan kjøre akkurat. Pøh, dummeste jeg har hørt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Mars 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2013 Husk at du bare får de "kjipeste" E90 og E60'ene innenfor ditt budsjett. Da ville jeg heller gått ned til tidligere modeller med mer utstyr / motorisering. 1-serie er en fin bil, men den er ikke det mest mandig man kan kjøre akkurat. Ja, jeg begynner å innse at jeg kanskje ender opp med å betale mye penger for en særdeles ribbet bil. Men problemet mitt er at jeg vil ha noe som er så nytt som mulig innenfor dette budsjettet. Det kommer ikke på tale å kjøpe f.eks en E39 med rust igjen. Rust er det værste jeg veit, så da ender jeg bare opp med å selge igjen. Spørs helt hva du selv gjør det til ;*bilder* Er 1-serien til Tony jeg har hatt i tankene siden dag én, ja. Hadde jeg hatt en 1'er som så slik ut, så hadde det ikke vært noe problem. 1-serie og 5-serie (e6x) er som to forskjellige verdener. 1-serien er en relativt lett og leken bil, selv med liten motor, men comforten er ikke det helt store. Man merker også godt at 1-serien generelt er en billigere bil. I 5-serien er comforten noe helt annet, men så veldig sportslig er den jo ikke akkurat. Du burde derfor bestemt deg litt for hva du ønsker utav bilen mener jeg. Jeg merket godt at 1-serien var "billig". Dårlig kvalitet på skinnseter og litt annet div. Min var en '11 mod. som hadde gått 35000km og skinnet hadde sprukket på en plass hvor det ikke er særlig stor slitasje ved vanlig bruk. Har sett flere andre med sprekker i skinnet også. For min del så blir en 1-serie aldri spesielt sprek, med mindre det er en 125/3 i/d - kanskje. Det har muligens noe med at jeg har vært vandt til andre biler tidligere. Men de fungerer helt ok til vanlig bruk. Men 1-serien er veldig kompakt og fin, uten mye feil og problemer. Jeg har gangavstand til jobb, så bilen blir vil ikke bli brukt annet enn til butikken, div. småkjøring, turer og annet som måtte forekomme. Så dette med comfort/sportslighet blir hipp som happ. 1-seriene har vel også hatt det største verditapet nå, etter å ha fulgt med på markedet en god tid. De vil fortsette å synke, men det går vel en stund før de er priset helt på trynet. Den her ser bra ut, med omtrent alt utstyr. Men ser ut som om skinnet på førerstolen har sprukket her også. Prisen er helt sikkert prutbar... Link: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40571865 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Jeg er ikke interessert i å bruke 150 000 på en e46 325d med 200k på telleren Bare for å pirke litt så kom aldri E46 som 325d, måtte opp på 330d som var den eneste dieselseksern i E46 Haha, det visste jeg jo egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Jeg hadde nok valgt en E46 Coupe hvis jeg var deg. Da finner du både m-sport, xenonlys, sportskinn og en god fargekombo til budsjettet ditt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Dieselmotorer er idag helt uinteressant i relasjon til E46. 320i (170 HK), 325i (192 HK), 330i (231 HK), M3 (343 HK) og M3 CSL (360 HK) er de interessante modellene. Skikkelige bensinrekkeseksere over et bredt spekter... som den siste 3-serien. Dette er hva E46 kommer til å bli husket for i ettertiden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Det er veldig inn å elske middelmådige bensinmotorer om dagen, og med fare for å virke litt på hugget Fredrik, dette sier du kun fordi du aldri har prøvd en (oppskremt) e46 330d 204hk. Vårt steg 3 ble prøvd imot csl, gikk likt (rullende start fra 50, og ikke så langt over 200, til fordel for dieselen). Har desverre ikke fått prøvd steg 4 oppimot en csl enda, men tenke seg til gleden. At m3 og m3 csl er flotte motorer, flotte biler, uten tvil. Sistnevnte står på drømmelista mi. Men når man prater om vanlige motorer, så hvorfor iallverden skal man sulle rundt i "bensinekstase" som knapt flytter på seg? Jeg er faktisk tilhenger av m54, liker denne motoren, men den blir glorifisert langt utover det som er virkelig. Det er til slutt bare en vanlig bensinmotor, og da skal man være helt greit inndoktrinet om man nekter å se det vidunderlige i m57 motorene. Jeg er helt sikker på at om du hadde prøvd 330cd så hadde du endra oppfatning, og hadde du prøvd en av våre (nesten 400hk og godt over 800nm) så hadde du aldri sett tilbake på m54. Og det kan virke urettferdig at jeg sammenligner med trimmede eksemplarer, men samtidig ikke. En trimma 330cd vil fremdeles se 100% original ut (alle komponenter er "like"), og den vil bestå alle avgasstester. Den kjører fremdeles på halvliteren på mila på fin langkjøring, og den oppfører seg på alle måter helt normalt inntil du krever effekten. I tilegg så er en slik effekt tilgjengelig for lite penger. Og for de som skal prate om repsons, repsonsen er nydelig i en riktig programmert m57, og den er heller ikke noe å skryte av i m54. Og som en morsom detalj så var det faktisk en e46 330cd Alonso holdt på å miste førerkortet med (målt til 250km/t). Det blir helt søkt at du skal dømme kanskje de viktigste e46 modellene nord og ned, uten å ha prøvd dem! (Jeg vet jo ikke om du har prøvd en slik, jeg bare antar). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Men hvordan er det med driftsikkerheten på sikt til en M57 når man tar ut over 400 hester? En M54 går jo lett 400 000 km med godt vedlikehold Beklager for offtopicen Evenol, nå diskuterer vi litt utenfor dine krav her men... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Det er veldig inn å elske middelmådige bensinmotorer om dagen, og med fare for å virke litt på hugget Fredrik, dette sier du kun fordi du aldri har prøvd en (oppskremt) e46 330d 204hk. Vårt steg 3 ble prøvd imot csl, gikk likt. Har desverre ikke fått prøvd steg 4 oppimot en csl enda, men tenke seg til gleden. At m3 og m3 csl er flotte motorer, flotte biler, uten tvil. Sistnevnte står på drømmelista mi. Men når man prater om vanlige motorer, så hvorfor iallverden skal man sulle rundt i "bensinekstase" som knapt flytter på seg? Jeg er faktisk tilhenger av m54, liker denne motoren, men den blir glorifisert langt utover det som er virkelig. Det er til slutt bare en vanlig bensinmotor, og da skal man være helt greit inndoktrinet om man nekter å se det vidunderlige i m57 motorene. Jeg er helt sikker på at om du hadde prøvd 330cd så hadde du endra oppfatning, og hadde du prøvd en av våre (nesten 400hk og godt over 800nm) så hadde du aldri sett tilbake på m54. Og det kan virke urettferdig at jeg sammenligner med trimmede eksemplarer, men samtidig ikke. En trimma 330cd vil fremdeles se 100% original ut (alle komponenter er "like"), og den vil bestå alle avgasstester. Den kjører fremdeles på halvliteren på mila på fin langkjøring, og den oppfører seg på alle måter helt normalt inntil du krever effekten. I tilegg så er en slik effekt tilgjengelig for lite penger. Og for de som skal prate om repsons, repsonsen er nydelig i en riktig programmert m57, og den er heller ikke noe å skryte av i m54. Og som en morsom detalj så var det faktisk en e46 330cd Alonso holdt på å miste førerkortet med (målt til 250km/t). Det blir helt søkt at du skal dømme kanskje de viktigste e46 modellene nord og ned, uten å ha prøvd dem! (Jeg vet jo ikke om du har prøvd en slik, jeg bare antar). Jeg synes ikke at førstegenerasjon M47/57 common-rail er noe å trakte etter idag (tiltross for at jeg har en enda eldre M47 dieselmotor selv). De kan "skremmes" opp, men er langt fra state of the art når det gjelder raffinement og gangkultur. Det virker også litt "gammeldags" å holde liv i disse gamle motorkonstruksjonene på den måten i 2013 (spesielt avgassmessig). M54 og S54 bensinmotorene derimot er de siste fra en æra da BMW virkelig satset bredt på rekkeseksere og dette både skal og bør minnes for ettertiden. E46 er den siste 3-serien med et komplett sortiment av både store og små bensinrekkeseksere... en tradisjon som strekker seg helt tilbake til E21. Samtlige av rekkesekserne er på hver deres måte spitzenklasse... kanskje spesielt M54B30 motoren. S54B30 er en annen og mer interessant historie, men også veldig mye dyrere. I et fremtidig perspektiv (som entusiast og i relasjon til verdistigning) vil jeg derfor mene at E46 med bensinrekkesekser er det man bør satse på. Det blir litt som med E36 og E30. Hvem husker gammeldagse dieselmotorer idag når man kan minnes fantastiske bensinmotorer som M52B25 og M20B25... Edit: Jeg har editert innlegget slik at det nå kun inneholder mine meninger i relasjon til E46 og motortype. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Fredrik 90: Det høres nesten litt for "lett" ut å si det, men holder som bare det. Fredrig: Småfrekk åpning, iom at mine kommersielle interesser på ingen måte blir påvirket av vår diskusjon her. Videre har jeg vært her omtrent like lenge som deg, og hadde mine første ca 10 000 innlegg før jeg hadde noe kommersiell interesse i m57 som du så fint kaller det. "Gråting til kjære mor" vet vi begge at det ikke er jeg som står i fare for å blir karakterisert som. Over på det mer saklige, førstegenerasjon m57 skal semmenlignes med m52 og ikke m54. Jeg vil også gjerne høre deg forklare teknisk hvorfor m57n er en gammeldags konstruksjon som ikke fortjener å bli holdt liv i på samme måte som m54? Avgassmessig var det co2 utslipp som var inn på tiden, og da sliter vel m54 litt. Forbruksmessig så har ikke m54 sjanse, og effektmessig er de ganske like originalt, med de muligheter som vi allerede har vært innom. S54b30 må du gjerne fortelle meg mer om... Og når det er sagt så trenger du ikke å dra over s54s egenskaper på m54, de er navnebrørdre og ikke så veldig mye mer. Og en rekkesekser er vel en rekksekser uavhengig av drivstoff? Hvem husker gammeldagse dieselmotorer? Alle de som har hatt en slik bil og opplevd hvor overlegent det er. Hvem bryr seg om en tikkende m20, og en lat m52 når man kunne ha samme modell med en m21/m51 hylende på 6000rpm og kjøre i ring rundt bensinmodellene? Desverre så er dine argumenter bygd på dine erfaringer (begrensede sådan), og "populære" meninger fra biljournalister. Missforstå meg riktig, jeg liker de fleste motorene det blir referert til, men du drar det så hinnsides ut av proposjoner. Og hadde jeg hatt en m47 318d, så hadde også jeg mista troa på diesel etterhvert. Men hva med å prøve en "ordentlig" diesel? Ikke en førstegenerasjon m57 med defekt MAF, men en som virker, og gjerne en som er gjort litt mer enn vanlig oppskremming av. Jeg lover det at uansett hvor hardt du prøver å la være så vil du smile mer enn du har gjort det siste året i forsøk på å forsvare m52s ære. Husk at jeg har også en e39 520d selv (og har hatt e46 320d 136hk). Motoren er 100% nitrist. Den blir "bra" med riktige modifiseringer, og det er ikke ymse powerboxer ol. Forøvrig så er denne motoren du mener det ikke er verdt å huske, motoren som dro hjem verdens første 24t løp seier (av betydning) til en dieselbil, 1998 e36 class II 320d. Den vant faktisk ikke bare pga dirvstoff stopp, jeg mener bestemt å huske at den var raskere enn sine bensindrevne konkurrenter (rundetider). Gaterversjonen (og classII forsåvidt) var også klasseledende når det gjaldt effekt ved lansering. Akkurat som m51 var det før det, og m21 før det, og for å gå frem igjen, m57. Selv om det svir i sjela til mange så har bmw hatt betydelig suksess med sine dieselmotorer, og det er lett å skjønne hvorfor. Og ja, det er naturligvis lov å ha forskjellige meninger, og vi er vel begge her for å dele og diskutere disse med andre. til TS, beklager OT. Såvidt jeg har forstått er ikke diesel interessant for Evenol (? fra andre tråder). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Huff... nå ble du plutselig ufin offensiv synes jeg (jeg traff visst et ømt punkt med mitt innlegg). Husk at vi bare snakker her inne og at det derfor i all enkelhet er lov å ha forskjellige meninger. Jeg liker ganske enkelt M54 rekkesekserne, men også M52 rekkesekserne (som jeg selv har hatt i tillegg til M20B20 rekkesekseren). Jeg har hatt min E46 318d Touring i nesten 10 år og det har vært en fin reise, men nå er den i likhet med de andre dieselmodellene i E46 serien gammeldags. Veien fremover er definitivt bensinmotorer, men som en historisk og entusiastisk kuriositet bør nettopp M52/M54/S54 rekkesekserne minnes for ettertiden. Dette er mitt poeng... intet annet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Kjære deg Fredrik, du fikk svar på tiltale, intent annet, etterfulgt av tenkisk begrunnede argumenter, hvilket du nok en gang glimrer med fravær av. "Traff et ømt punkt"... på tide med luftetur eller er det slik du argumenterer hver gang noen er uenige med deg? (Jeg vet det ikke er det, har hatt mange fine diskusjoner med deg før, jeg bare poengterer hva jeg synes om retorikken din her nå). At du liker m52 er jo ikke noe problem. Men å kalle kanskje noen av epokens viktigste motorer for uinteressante, og fremheve verdien i en knapt middelmådig kontruksjon.... forelskelse? Forsåvidt greit det, men på et diskusjonsforum så må man være forberedt på å bli møtt med motstand om en hevder at dieselmotorene fra epoken er "ubrukelige." S54, en fantastisk konstruksjon, et mesterverk rett og slett. Jeg lurer på hva de som lagde den ville syns om at du setter en "slash" mellom den og m52... Og nei, det kan ikke dras likheter mellom din m47 og f.eks 330cd. Faktisk ikke en eneste en, eller, begge er direkteinnsprøytede? At bilen din er økonomisk fornuftig, ja i aller høyeste grad, men det blir feil å la den mest nedpinte og rimeligste d motoren representere de nydelige andre konstruksjonene. Jeg sier det igjen, PRØV en slik bil, så kan vi snakke. Jeg liker virkelig et god bensinmotor, men på et eller annet punkt tar realiteten overhånd, og det er at den ikke henger med. Om jeg skulle plukka ut en alminnelig bensinmotor å "huske" (eller å eie som kosebil) i e46, så hadde det nok blitt m54. Problemet er bare at den ikke kan hamle opp med m57 hva angår ytelser for lite penger, og det er ikke snakk om litt forksjell (da hadde jeg hatt m54), men helt sinnsyke forskjeller. Forøvrig (vedrørende vegen fremover) vet jeg ikke om direkteinnsprøytede bensinmotorer, med spjeld som står helt åpent, og valvetronic er noe å rope hipp hurra for... Isåmåte fremstår m54 som siste "gode gamle". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 24, 2013 Share Skrevet Mars 24, 2013 Jeg må åpenbart gjenta meg selv som svar til deg: Husk at vi bare snakker her inne og at det derfor i all enkelhet er lov å ha forskjellige meninger. Hva du velger å svare er din sak, men jeg synes ikke at denne diskusjonen er inne på et fornuftig spor når du velger å bli mer eller mindre personlig i din argumentasjon. Vi har forskjellige meninger når det gjelder motorer. That´s it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Mars 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2013 Beklager for offtopicen Evenol, nå diskuterer vi litt utenfor dine krav her men... til TS, beklager OT. Såvidt jeg har forstått er ikke diesel interessant for Evenol (? fra andre tråder). Det kommer frem mye interessant lesing, så for min del så er det helt i orden. 1'eren jeg hadde var en 116D, og var egentlig storfornøyd mtp. forbruk osv. Bra går det ikke, men for min del så fungerte den - mao. er jeg åpen for diesel igjen. Men siden det blir en del småkjøring så spørs det om det er noe vits med diesel. Forbruk har heller ingenting å si da jeg kjører lite i året(maks 8000 ca.). Men om jeg har en diesel og "blåser den ren" med gjevne mellomrom så bør vel dette gå bra. Jeg kjører to turer på ca. 8 mil annenhver helg. Jeg hadde nok valgt en E46 Coupe hvis jeg var deg. Da finner du både m-sport, xenonlys, sportskinn og en god fargekombo til budsjettet ditt E46 Coupe frister enormt, da jeg syns det er tøffere enn en 1-serie. Men det frister også å kjøpe en 1-serie igjen for å gjennomføre noen planer jeg har i hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 25, 2013 Share Skrevet Mars 25, 2013 Fredrik, mottatt. Jeg bruker ikke tid på å endre mine innlegg, men stridsøks begravd. Evenol: Til ditt bruk er du avhengig av en diesel bil uten partikkelfilter isåtilfelle, evt fjerne om den har (det kan vi hjelpe deg med, samtidig som den får 190hk+). Videre kan det være lurt å deaktivere EGR dersom du har en eldre motor enn n47. Fortsett med fjerning av swirlflaps så slipper du den bekymringen. Når dette er gjort er det ingen grunn til at ikke en diesel skal "trives" med småkjøring, selv om de alltid har godt av å bli brukt i ny og ne. En 116d med 90hk og litt kilometerstand på vil du jo også kunne ta inn på alternativ beregning særs billig. Og at det er 90hk betyr ingenting for potensiale ved tuning. Alt det ovennevnte kan gjøres for rett over 10 000, og er isåmåte en liten kostnad iforhold til resultat. Når det er sagt så har jeg kjørt 116d litt (+), og den fungerer fint så lenge man kjører helt vanlig. Problemet er når man forlanger noe mer enn helt vanlig "følge de andre" kjøring, f.eks forbikjøring, at det faller helt fra hverandre, spesielt over 3000omdr. Forøvrig mener jeg vi sjekka hva en relativt ny 316dt m sport kom inn på, og tror det var ned mot prisen du nevner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå