Gå til innhold

Hvorfor kjører DU med tåkelys?

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Feil lysbruk irriterer meg noe helt grenseløst :lol:

Møter ofte biler med idiotisk lite lys på kveldstid, dette i kombinasjon med høye hastigheter i tettbygde strøk og generell gifaenistisk holdning til det meste som ikke omfatter fantasiverdenen endel av disse folka befinner seg i er for meg heeelt borti natta. Bokstavelig talt, mørkeste natta!

Det å kjøre ca uten lys i mørket fordi det ser best ut.. Jeg har ikke ord.. Hvorfor må man dele veiene med sånne mennesker?

Så fantastisk det må være for disse folka å forklare seg til pårørende av en eller annen random fotgjenger den dagen det går skikkelig galt..

"Jammen, du skjønner det.. Bilen ser så mye bedre ut med parklys" Selvfølgelig skal liv kunne ofres bare man høster respekt i gata! #-o:applause:

Hvem prøver sånne folk egentlig å imponere?

Det er i mine øyne ett antiklimaks at det slås strengere ned på for mye lys enn for lite :lol:

Edit: Ok, jeg må bare nevne en ting til;

Hva med skiltlysa disse parklysrånerne kjører rundt med om dagen? Der er det plutselig KULT med kraftige leds! Selvfølgelig skal man lyse opp hele veien BAK bilen, men foran? Huff!!

Skjerp dere! Jeg mener det!

/rage off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjører med park og tåkelys kombinasjonen på dagen når det er lyst(dvs hele sommeren nordpå,ellers er det vanlige nærlys som gjelder). Kombinasjon av å variere looken, og spare xenonpærer\tennere.

Om dagen så kjører jeg stort sett kun med vanlig Xenon kjørelys på 325en, hender jeg av en eller merkelig grunn slår på tåkelytene om dagen uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Bare gjør det liksom :roll: På kveldstid så har jeg alltid på tåkelysene sammen med kjørelys da jeg liker å ha godt med lys rett foran bilen også, hender jeg setter på parklys (angleeyes) om kvelden også da jeg synes det er tøft. Kjører sjelden med angleeyes om dagen da de lyser svakere på pre LCI biler.

Får bare håpe onkel blå tar til vett, og bøtelegger deg til du selv tar til vett... :stupid:

Man kan få E90 med kurvelys som tenner når du svinger, dersom hastigheten er lav nok (innerst i hovedlykten).

Nei det er jeg ganske sikker på at ikke stemmer. Har du noe å vise til i så fall? :)

Du tar feil, bla facelift E60 har også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jammen, du skjønner det.. Bilen ser så mye bedre ut med parklys"

Sånn tenkte jeg også - og suste rundt med tåkelysene på. Lovlig bruk av tåkelys, vel å merke. Det så jo så tøft ut.

Så fant jeg ut at når tåkelyspærene skulle skiftes, og det ble ganske ofte, måtte jeg av med forhjulet og ut med innerskjermen. På høyre side var den en fordel om jeg løsnet på vindusspylertanken også. (Ikke spør.)

Da gikk det opp for meg at det ikke var noen vits i bruke tåkelys når jeg kjørte, siden jeg ikke fikk sett hvor bra bilen tok seg ut likevel.

Etter det har jeg kun brukt tåkelys når jeg selv står foran bilen og beundrer den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Tenk at en trend kan stoppes av evolusjon, egentlig ett interessant tankekors!

Forfengelighet er nok i seg selv en kraftig drivkraft, men når evolusjonen gjør sitt inntog med bøtter av moment er det bare å legge seg flat. Det blir litt Fiat 500 vs Starship enterprise egentlig.

Skal nevnes at jeg ikke har noe imot park/tåke komboen på dagtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det har jeg kun brukt tåkelys når jeg selv står foran bilen og beundrer den. :)

Og det vet vi alle at du gjør temmelig ofte. Åjoda, bare innrøm det først som sist.. :)

Det er jo ikke ofte, da. Pleier å ta meg et minutt eller to hver gang jeg parkerer bilen om kvelden. :)

Tidligere pleide jeg å stille meg opp på parkeringsplassen utenfor den lokale banken, siden de hadde så god speil-effekt i panoramavinduene sine. Der kunne jeg prøve ut de forskjellige lyskombinasjonene og se hva som så best ut.

Men en dag kom to bankansatte ut med et førstehjelpsskrin og spurte om jeg trengte hjelp siden jeg blinket sånn med lysene. Så da sluttet jeg med det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært borti noe lignende. Coopen borti her har sånne speilvinduer og jeg har alltid lurt på om det var best med eller uten benklær så jeg var jo innom der og sammenlignet av og til. Men der var det ikke snakk om spørsmål, de ansatte påsto at jeg trengte hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikene : Jeg lever videre..kanskje dere ikke gjør det? Aner ikke! Men som sagt, alle biler jeg har vært borti har hatt auto-lys der de skifter om. Vi har en auris med slike lys i familien og der kan man ENTEN velge å kun ha på lys foran (da skifter ikke bilen over til kjørelys/baklys) eller la bilen gjøre det selv (da skrur den på lys bak også!)

Så jah opp til deg å tro på meg eller ikke..trenger så absolutt ikke din hjelp til noe :)

Uansett hvordan du snur å vender på det, jeg pendler mellom Ulsteinvik og Oslo, å noen tuneller blir det jo etter hvert, før tunellen er det mange som kommer med enkle kjørelys (led) og mange uten lys i det hele tatt, lysene kommer da automatisk på foran noen meter inne i tunellen, men utrolig mange har ikke lys bak. bruker feil og instillinger på biler godt mulig. Men en bilprodusent burde vel strengt tatt ikke gi den muligheten, trenger du lys, så er det som regel lurt å ha det både foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med tåkelys om dagen (AE har sluttet å fungere av en eller annen grunn..), og med gule pærer på sort bil, syntes jeg selv det er pent. Når det blir mørkt, går det i nærlys. Er veldig varierende på dagtid. Syntes det er tøft nok med vanlig kjørelys og. Og ikke minst, mye mer sikkert.

Jeg må ha slått meg. Jeg er jo bare 23 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært borti noe lignende. Coopen borti her har sånne speilvinduer og jeg har alltid lurt på om det var best med eller uten benklær så jeg var jo innom der og sammenlignet av og til. Men der var det ikke snakk om spørsmål, de ansatte påsto at jeg trengte hjelp.

Dette er sannsynligvis trådens beste innlegg.

Å kjøre rundt med tåkelys i kombinasjon med nærlys til alle døgnets tider er det samme som å stille seg opp utenfor Coop uten bukse - "fordi jeg ser så bra ut".

Vel, det er alle de andre som er nødt til å se på deg, så spør dem om det er i orden først.

Skjerp dere. Jeg mener det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 22 tiden på mandag og 22 tiden onsdag (da bestemor slutter på kveldsskift) kom det to E60 M Sport med tåkelys i mørket og med angel eyes på kun én side. Da en sort ene kvelden og en sølv andre kvelden. Begge med samme lysfeil. Så rimelig teit ut, ja!

Men slenger meg på med at det er irriterende med nærlys+tåkelys, spesielt i mørket.

Kjører endel på landeveiene, og da er det typisk Ford-biler med nær/LED+tåke. og SUV/pickup med en million ekstralys som blender. "Flash bang grenade".

Og SUV med Xenon er jo alltid kjekt å ha bak seg i mørket. Må vippe sidespeil og interiørspeil 720 grader feil vei, ellers kan man jo bli lurt til å tro at man blir beemet opp i en UFO, og da kan det skje mindre trivelige ting. (Les: probing) Fokus og konsentrasjon forsvinner hvertfall delvis fra veien foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikene : Jeg lever videre..kanskje dere ikke gjør det? Aner ikke! Men som sagt, alle biler jeg har vært borti har hatt auto-lys der de skifter om. Vi har en auris med slike lys i familien og der kan man ENTEN velge å kun ha på lys foran (da skifter ikke bilen over til kjørelys/baklys) eller la bilen gjøre det selv (da skrur den på lys bak også!)

Så jah opp til deg å tro på meg eller ikke..trenger så absolutt ikke din hjelp til noe :)

Uansett hvordan du snur å vender på det, jeg pendler mellom Ulsteinvik og Oslo, å noen tuneller blir det jo etter hvert, før tunellen er det mange som kommer med enkle kjørelys (led) og mange uten lys i det hele tatt, lysene kommer da automatisk på foran noen meter inne i tunellen, men utrolig mange har ikke lys bak. bruker feil og instillinger på biler godt mulig. Men en bilprodusent burde vel strengt tatt ikke gi den muligheten, trenger du lys, så er det som regel lurt å ha det både foran og bak.

Nemlig!

http://ing.dk/artikel/intelligent-korel ... igt-132334

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1 ... alvmoerke/

http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarh ... 074737.htm

http://www.tv2.no/underholdning/broom/k ... 77397.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Har bilen din regnsensor (som også inkluderer autolys), vil man kunne sette lysbryteren i en posisjon kalt «autolys». Da vil LED-kjørelysene være på når det er lyst ute – men gå over til nærlys (foran) og baklys automatisk når det er mørkt ute/eller man kjører i tunnel.

2: Har ikke bilen autolys, så har bilen valgene mellom å ha lysbryteren i posisjon «0», «Park» eller «Nærlys», og da vil kunden fysisk måtte skru bryteren til nærlys når det er mørkt. Da vil nærlys og baklys lyse. I posisjon 0 vil man kun ha LED foran og ikke lys bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...