Fredrik Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Problemet er ikke hva som er mulig, men hva folk faktisk gjør... og det er dette vi andre ser i trafikken Wicky. Folk glemmer å sette på autolys eller fysisk vri på lysbryteren slik at bl.a baklysene blir tent. I begge tilfellene vil bilene ikke ha tente baklys i mørket eller i tunneller og dette er svært trafikkfarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Folk flest har bryteren i "0" i Norge, for og så slå over til nærlys når det blir mørkt (ute, ikke i tuneller). Før var ikke dette noe problem da nærlysene fungerte som kjørelys (med unntak av noen få biler, deriblandt Mazda 626 som lenge har hatt egne kjørelys), men etterhvert som bilene har fått egne fancy kjørelys får man denne problemstillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Jeg er helt på linje med profilen jojr i denne saken. Bilprodusentene burde lage en slags idiotsikring som gjør at baklysene blir tent samtidig når man kun bruker LED-kjørelysene foran. De fleste nyere bilmodeller har LED lys bak også så netto strømforbruk (og dermed drivstofforbruket) går kun marginalt opp med en slik løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Argumentet har etter det jeg har forstått vært at baklysene ikke er på i forbindelse med DLR for at bremselysene skal være tydeligere. Har siden jeg hørte dette første gang ment at det er idiotisk, og trodd at det kom til å være mot sin hensikt. Er derfor ikke overrasket over at dette alt har ført til flere ulykker. Spesielt på vinterstid i Norge ser man at det er et problem pga. refleksene bak på bilene ofte er så skitne at heller ikke de har noen funksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Folk flest har bryteren i "0" i Norge, for og så slå over til nærlys når det blir mørkt (ute, ikke i tuneller). Du mener at folk flest aktivt velger hva skal lys de bruker? Jeg vil heller påstå at folk flest ikke bryr seg om hvor bryteren står og hva slags lys som brukes så lenge følgende kriterier er oppfylt: [*:1unnjkxt] At lyset ikke blir stående på etter at motoren er slått av.[*:1unnjkxt] Det er nok lys også når det er mørkt. Jeg tror folk flest først gjør et aktivt lysvalg når de må slå på fjernlysene. Det er jo kun de færreste som gidder å sette på parklysene når de stopper ved veien, så jeg tror de fleste gir litt beng. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Nei. Ettersom vi stort sett har biler med automatiske lys i Norge har folk flest bryteren på "0" hele tiden, frem til det blir mørkt og der blir vanskelig å se instrumentene som ofte ikke er belyst. Da blir denne vridd til nærlys. Jeg tror igrunn vi mener det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Nei. Ettersom vi stort sett har biler med automatiske lys i Norge har folk flest bryteren på "0" hele tiden, frem til det blir mørkt og der blir vanskelig å se instrumentene som ofte ikke er belyst. Da blir denne vridd til nærlys.Jeg tror igrunn vi mener det samme. På min E39 står lysbryteren på hele tiden, det er det beste. Men på noen biler går ikke det fordi lysene da lyser selv om motoren er av, det gjorde de på en Opel Vectra vi hadde, bryteren måtte stå på 0 for automatiske kjørelys, da var det ikke lys i instrumentene og tror heller ikke det var baklys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Slik var det på e46-en min også, i tillegg til at "0" var helt av. Har ikke sett dette på andre bilmerker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Nei. Ettersom vi stort sett har biler med automatiske lys i Norge har folk flest bryteren på "0" hele tiden, frem til det blir mørkt og der blir vanskelig å se instrumentene som ofte ikke er belyst. Når jeg tenker meg om, så var det jo slik på den Opel-jævelen samboeren min hadde for 4-5 år siden. På de siste to bilene jeg har hatt, så går jo dette helt av seg selv, men det er jo ikke alle som har det slik. Har man ikke automatikk i dette, så er nok realiteten akkurat slik som du skisserer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Lenge siden jeg hadde tåkelys med ae på E39'en, var litt tøft på den modellen. Men føler jeg har vokst fra det hehe. Tror ikke jeg har prøvd tåkelysene på F10'en mer en 1 gang, og det var for å se om de virket. Ang DRL så lyser mine bak når dette er aktivert. Bruker kun auto funksjon og er det lyst ute lyser kun ringer og bak, er det mørkt tennes HID og ringer blir svakere. Lyser sterkere bak også om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Lenge siden jeg hadde tåkelys med ae på E39'en, var litt tøft på den modellen. Men føler jeg har vokst fra det hehe. Tror ikke jeg har prøvd tåkelysene på F10'en mer en 1 gang, og det var for å se om de virket. Ang DRL så lyser mine bak når dette er aktivert. Bruker kun auto funksjon og er det lyst ute lyser kun ringer og bak, er det mørkt tennes HID og ringer blir svakere. Lyser sterkere bak også om jeg ikke husker feil. Det stemmer, slik er det på facelift E60 og Preface E92 også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Senest for et par timer siden så jeg en F11 med kun DRL lysene foran aktivert... og ingen lys bak tent. Bildet er litt broket vedr. hva slags biler som bruker lysene på denne måten, men jeg mener å registrere at spesielt de helt billige bilene som f.eks Citroën C1, VW Up! etc. er i flertall... iallefall her i DK. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Senest for et par timer siden så jeg en F11 med kun DRL lysene foran aktivert... og ingen lys bak tent. Bildet er litt broket vedr. hva slags biler som bruker lysene på denne måten, men jeg mener å registrere at spesielt de helt billige bilene som f.eks Citroën C1, VW Up! etc. er i flertall... iallefall her i DK. Men du vet ikke hvilken possisjon lysbryteren står i... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 Senest for et par timer siden så jeg en F11 med kun DRL lysene foran aktivert... og ingen lys bak tent. Bildet er litt broket vedr. hva slags biler som bruker lysene på denne måten, men jeg mener å registrere at spesielt de helt billige bilene som f.eks Citroën C1, VW Up! etc. er i flertall... iallefall her i DK. Men du vet ikke hvilken possisjon lysbryteren står i... Nei... det gjør jeg jo ikke, men hvis vi skal tro det som blir skrevet ovenfor i denne tråden står den ikke i autofunksjon og dette er åpenbart roten til problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet April 4, 2013 Share Skrevet April 4, 2013 2012 utgaven av F10 har ikke lys bak. Kun 2010-2011. Går enkelt å kode om evt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå