Gå til innhold

Hvilken bil til rundt 100.000,-

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

kanskje en 118d og en tuningboks er veien å gå?

Leste i en annen tråd her at 116d motoren (facelift) er så og si identisk med 120d. Gjelder dette 118d også?

Slik at 150+hk er innenfor rekkevidde med en enkel tuning?

Svart, rød eller blå 1-serie, med performancefront, og litt annet småsnacks kunne jeg sikkert klart å kose meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

":3niucnr2]kanskje en 118d og en tuningboks er veien å gå?

Leste i en annen tråd her at 116d motoren (facelift) er så og si identisk med 120d. Gjelder dette 118d også?

Slik at 150+hk er innenfor rekkevidde med en enkel tuning?

Svart, rød eller blå 1-serie, med performancefront, og litt annet småsnacks kunne jeg sikkert klart å kose meg med.

Ville ikke valgt tuningboks dog.

Det gjelder på facelift, men på pre-face så er spesielt turbo og dyser mindre på 118d, dvs at du kan hente ut 150-160hk fra 118d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 118d med 122 Hk. Dette er de alternativene jeg har sett på til nå vedr tuning;

ESS/ (SSP i Skien) / 155Hk/380Nm

http://www.esstuning.com/products/x18d- ... tware.html

BSR / (Bilmegleren Asker) / 160Hk/382Nm

http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1858/

Autopower/ (Autopower Arendal) / 165Hk/380Nm

https://www.autopower.no/?Page=Tuning&v ... Car&id=297

Kan forøvrig nevne at 1-serien er utrolig morsom å kjøre. Er strålende fornøyd fremdeles etter å ha eid 1-serie i nesten 2 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hvorfor har ESS chiper til 116d og 118d med 136hk, som tuner til 180hk, mens 122hk-varianten kun går til 150? Er det noe som er gjort i "Norgespakka" til 118d som gjør den mindre trimmevennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1yt7w5wd]Hvorfor har ESS chiper til 116d og 118d med 136hk, som tuner til 180hk, mens 122hk-varianten kun går til 150? Er det noe som er gjort i "Norgespakka" til 118d som gjør den mindre trimmevennlig?

Les hva jeg skrev lenger opp :)

122hk er preface, mens 116d\118d med 136\143hk er facelift.

118d preface har mindre turbo og dyser en de modellene etter, derfor er den mindre trimmevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Honda Civic type R koster også 100.000 nå. Sikkert mye moro for penga, men kan se for meg den er litt søitsom å leve med, ettersom en må jage turtall konstant, etter hva jeg kan huske å ha lest når den kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor motor er morsomt, men med stor motor er også en større vekt. Men over til biler, jeg hadde en 1 serie 116i på lån for to år siden. Har aldri hatt det så gøy på vinteren før. Jeg ville gått for en 1 serie av den grunn av at den er ny og nyere biler er generelt sikkere enn eldre :) men det er min mening.

Du blir sikkert fornøyd hva enn du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter samme bil til 100-130.000.

Men ser at de fleste er levert m manuelt klima....Kjipt.

Var et virkelig så få som ble levert m autoklima..??

På eldre biler ville jeg ha satset på manuelt AC. Det er mye mer pålitelig og holdbart enn automatisk klimaanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det, men jeg tror likevel det er mye annet som feiler før klimaanlegget gir opp, og når det først opp er det gjerne kompressoren e.l. som ryker, og den er lik om man har automatisk klima eller ei.

Det virker forøvrig som om andelen med automatisk klima gikk endel opp etter at faceliften kom, mest sannsynlig grunnet måten pakkene ble satt opp. Min har heldigvis dette, og jeg hadde aldri vurdert en bil uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det, men jeg tror likevel det er mye annet som feiler før klimaanlegget gir opp, og når det først opp er det gjerne kompressoren e.l. som ryker, og den er lik om man har automatisk klima eller ei.

Det virker forøvrig som om andelen med automatisk klima gikk endel opp etter at faceliften kom, mest sannsynlig grunnet måten pakkene ble satt opp. Min har heldigvis dette, og jeg hadde aldri vurdert en bil uten. :)

Selve AC/klimanlegget (altså det mekaniske) er det samme på moderne biler (ca. fom midten av 90-tallet). Det er elektronikken i det automatiske klimaanlegget som sier takk for seg alt for tidlig. Forøvrig kan man forlenge levetiden betraktelig på et AC anlegg hvis man jevnlig topper oljen på kompressoren og etterfyller gass. Mitt automatiske klimanlegg virker stadig ok (kjøler godt) etter nesten 335K kilometer, men termostaten er ikke helt god. Ergo må jeg justere temperaturen manuelt og er like langt som om jeg hadde hatt et manuelt AC anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har automatisk klima i min E34 fra 1994, det funker helt fint i "Auto" :) Eneste er at jeg må nok fylle litt gass nå så det blir å få gjort dette i nær framtid, sort bil uten takluke er varmt om sommern :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror likevel ikke det er særlig utbredt at akkurat elektronikken i klimapanelet sier takk for seg før annen mer viktig elektronikk. Uansett så kan man kjøpe disse panelene løst om det er det som er problemet, og ikke er de særlig dyre heller. :)

Jeg synes det ser rett og slett billig og kjipt ut med manuelle vribrytere i en relativt ny BMW i dag. Jeg synes fortsatt det er merkelig at automatisk klima ikke var standard på f.eks. e60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror likevel ikke det er særlig utbredt at akkurat elektronikken i klimapanelet sier takk for seg før annen mer viktig elektronikk. Uansett så kan man kjøpe disse panelene løst om det er det som er problemet, og ikke er de særlig dyre heller. :)

Jeg synes det ser rett og slett billig og kjipt ut med manuelle vribrytere i en relativt ny BMW i dag. Jeg synes fortsatt det er merkelig at automatisk klima ikke var standard på f.eks. e60.

Vet du om det er mulig med en retrofit her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over 250K kilometer tror jeg du skal være glad hvis klimaanlegget er tett og virker nogenlunde tilfredstillende. Det er heller ikke uvanlig at kompressoren må byttes på biler som har kjørt så langt og den er ikke helt billig. Selve styrepanelet der elektronikken sitter koster ca. 4K til E46 og monteringen er ikke for folk uten erfaring (koster 8-10K her i Danmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...