Gå til innhold

2014 BMW i3

Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

Når man først er inne på BMWi, så syntes jeg det er verdt å nevne kommende BMW i5. Dette ser jo riktig så spennende ut:

attachment.php?attachmentid=882395&stc=1&d=1372534541

Kul bil og det er interessant at den har Mini Clubman dører bak, men har den slike dører på begge sider?

På tegningene er den tegnet på begge sider. Disse dørene har også blitt sett på et par tidligere spionbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i3 vil få "range exstender" på utstyrslisten, så man får valget mellom elbil eller plug in hybrid. Blir nok dyrt ekstrautstyr i Norge..

Synes i3 og i8 er spennende og viser at BMW tør å satse, men avventer endelig dom på design til jeg har sett de live. Må si meg enig i at i3 ser ut som en kommende konge av konebil statistikken.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakhjulstrekk = elsk. :-)

Vital Stats

Vitals:

Near 50:50 weight distribution

DIN curb weight of 1,195 kilograms, (2,630 lbs)

Small turning circle (32.3 ft or 9.86 meters)

Rear wheels drive

Single-speed transmission

Electric motor outputs 170hp (125 kW) and peak torque of 184 lb-ft (250 Nm), which is on tap immediately.

Top speed of 93 mph (150 km/h)

The motor weighs just 110 lbs. (50 kg)

Maintains a linear flow of power into the higher reaches of the rev range.

0 to 35 mph (0 - 60 km/h) in about 3.5 seconds

0 to 60 mph (0-100 km/h) in approximately seven seconds

Battery range of 80 – 100 miles (130 - 160 km) in everyday driving.

Can be increased by up to approximately 12 percent in ECO PRO mode and by the same amount again in ECO PRO+ mode.

Wall box charger completely recharges battery in six hours

With 40kW fast charge station, battery can be charged from 20% to 80% in 30 minutes

Available with a range-extender engine, which maintains the charge of the lithium-ion battery at a constant level while on the move as soon as it dips below a specified value.

650cc two-cylinder gasoline engine developing 34 hp (25 kW).

Range extender increases the car’s maximum range in day-to-day driving to around 160 – 180 miles (250 - 300 km)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ganske grei ut som bruksbil og fremogtilbaketiljobb-bil når man ser statsen er ^

Syns 130-160km på en ladning er veldig lite derimot. Tesla sin minste har vel 370 km per ladning, og er mye mer lukseriøs og penere. I3, tipper jeg, kommer fort til å bli veldig gammeldags iløpet av 2 år, da elektrisk-bil bransjen vokser så sinnsykt fort, og plutselig er det biler som kan gå 500km på en ladning for samme pris (300.000?). Da er jo bruktbil-verdien helt borte, og man sitter igjen med en bil som plutselig har blitt utrolig gammel på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettop det som er "farlig" med å investere i en ny el-bil pr dags dato...rekkevidden...

Ser at Ford Connect leveres som el-varebil...med rekkevidde på 130km... hvordan kan man tjene penger på noe sånt? En budbil sjåfør kjører da garantert mer enn 130km iløpet av en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordet er hurtiglading med en ladeeffekt på 100-120 kW. 15-20 minutters lading vil gi opp mot 80% batterikapasitet. Med tilstrekkelig mange ladestasjoner rundt omkring i byen vil el-bilene bli en seriøs konkurrent til dagens biler. I Nederland er det f.eks vedtatt å bygge ut et landsdekkende nettverk av hurtigladestasjoner med en avstand på maksimalt 50 Km (mindre i byene). En blanding av nye tekniske løsninger, tilgjengelighet og miljøpolitiske løsninger (f.eks strenge miljøsoner i byene og større avgifter på fosilt brennstoff) vil gjøre el-bilene (og hybridbilene i en overgang) svært attraktive. BMW vet helt klart hva de holder på med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tipper det har en sammenheng med dette; som også kan føre til stor el-bil konkurranse (som forhåpentligvis gir bedre ytelser/rekkevidde/batterilevetid, men med en bakside mtp bruktmarked og verditap, som blir nevnt over her):

Gjennomsnittlig CO2-utslipp per kilometer fra nye personbiler solgt i EU skal ned til 95 gram innen 2020. Rådet og Europaparlamentet ble enige om dette i en foreløpig avtale 24. juni (avtalen må endelig godkjennes av medlemslandene og parlamentet i plenum). Bilprodusentene får dermed skjerpede krav å forholde seg til. Innen 2015 skal gjennomsnittsutslippet være 130 g/km.

Tyske bilprodusenter bygger større biler med høyere snitt-utslipp enn andre. Tyskerne har derfor kjempet mot et strengt mål for 2025 og for ordninger som gjør det lettere for dem å nå 2020-målet. Dette har de fått delvis gjennomslag for i kompromisset, fordi el- og hybridbiler vil gi en ekstra bonus i CO2-regnskapet i perioden 2020-23 , såkalte superkreditter (el-biler vil telle dobbelt i 2020, deretter reduseres faktoren ned til en i 2023). Dette skal også hjelpe den tyske regjeringen med å nå et mål den har satt om en million el-biler på veiene innen 2020.

http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/eu-kompromiss-om-utslippskutt-for-biler/

Tror også, som flere andre her, at dette vil sparke i gang noe stort som får nytt til å virke gammelt, rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Er det mange her inne som har bestilt en i3? Slik det ser ut nå blir det sendt inn en bestilling i løpet av vintern. Vil fungere som en bil nr 2 som jeg skal bruke til og fra jobb osv.

Er veldig spent på å teste den og liker utseende på den!

Fikk testa en Tesla Model S P85 i helgen og det var helt rått selvfølgelig og kan ikke sammenlignes. Men likte veldig godt elbil egenskapene, altså ingen motorlyd(diesel knatring), Instant Power når man smeller pedalen i gulvet.

Hovedgrunnen til å kjøpe en i3 for vår del er mye lavere driftskostnader vs f.eks en 116d

Ser for meg å bestille en i denne fargen:

post-45974-0-27783400-1380709252_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at noen her inne allerede har "bestemt seg" for å bestille i3! jeg liker designet simenzz la ut, med vinduer som strekker seg lenger ned, men da får man ikke "gjemt" seg bak så mye, som man kanskje vil?

Ser for meg at denne kommer sterkt frem etter lansering, men kommer vel til å bli en #2bil til alle de som har bmw fra før, har mine tvil på at folk med a6, forester, passat osv kjøper seg en i3, men heller sverger til leaf, som selger altfor godt om dagen. BNH har nå i september solgt 173 leaf, kun i osloområdet! Godt flere kommer på markedet nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange her inne som har bestilt en i3? Slik det ser ut nå blir det sendt inn en bestilling i løpet av vintern. Vil fungere som en bil nr 2 som jeg skal bruke til og fra jobb osv.

Er veldig spent på å teste den og liker utseende på den!

Bavaria har visst forhåndssolgt over 400 stk allerede, så er en del som har bestilt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lansering bavaria 16. November.

Veil pris:                            237 100

Lev kost                              12 800

Comfort package adv. 7GA 14 400 (19 200) fra 03/14
Park assist opack 5DU          6 800

Met lakk                                 4 600

Int design Suit 7 KZ              20 500

Led front lykter 5A2               4 800

Gulvmatter i velour                       0

Led lyselementer                         0
Navi prof                                13 700 (0,- fra 03/14)

Hi-Fi harman kardon                5 500
Soltak                                       6 800
SUM                                       327 000 (318 100 fra 03/14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...