RNJ Skrevet November 3, 2013 Share Skrevet November 3, 2013 Hadde du sagt den var like tøff om det var et Toyota eller Opel merke på den? Kalltøff ???? Jaja, det er det jeg mener med det jeg har skrevet tidligere, er det BMW er det alltid tøft, selv med 155 dekk.. . Jeg har kjørt BMW i 18 år nå, det er fordi det er de som har kunnet gi meg bilen jeg ønsker til ønsket pris, men jeg er ikke BMW fanatiker, jeg gidder ikke kjøre (og har aldri kjørt) BMW bare fordi det er BMW, dersom andre tilbyr noe jeg liker bedre gidder jeg ikke bruke pengene på BMW. Noen av dere er som fotballfans som holder med det samme engelske laget selv om det har falt til bunn av 2. divisjon, det gidder ikke jeg. Å sammenligne i3 med Leaf er som å sammenligne VW Lupo med BMW 1 serie, en helt annen størrelse og klasse. Å diskutere smak blir litt meningsløst. Noen liker i3 og noen Leaf - verre er det ikke. Selv gleder jeg meg til å se og prøve i3 og jeg tror jeg vil like den. Ikke fordi det er en BMW men fordi jeg syns den er fin og fordi jeg liker litt anderledes biler. Jeg har en 130i i garasjen og koser meg stort når jeg kjører den. Likevel kjører jeg den ikke hver dag da jeg syns det er for ille å slite den opp i køkjøring i Oslo. Da kjører jeg heller Audi A2 som jeg også liker! i3 er sikkert en glimrende bybil og kanskje kan A2'en snart få hvile i garasjen mens Oslo-trafikken forseres i en i3... Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet November 3, 2013 Share Skrevet November 3, 2013 Meget flott ide! Hehe, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor noen ikke har tenkt tanken, blir jo samme som sykkelen i gamle tider, for og få lys la du innpå en rullende sak som produserte strøm via hjulets rullehastighet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet November 4, 2013 Share Skrevet November 4, 2013 For å ta en seriøs tilnærming til problemstillingen så har jo i3 nettopp dette i den grad det er mulig, med sin ekstra kraftige regenerering av kraft så snart man går av gassen. Motorbremsen er ment å være så kraftig at man nesten aldri trenger å bruke bremsepedalen. Regner ellers med at du var delaktig i kraftdistribusjonen på sykkelen via pedalene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet November 4, 2013 Share Skrevet November 4, 2013 Fungerer ikke på samme måte som min ide, hehe Haha Men til det seriøse, så tror jeg dette er en god løsning på frustrerte el-bileiere som støtt og stadig for beskjed om at nå er det så og så lenge til batteriet blir tomt. Stoppe en halvtime i frustrasjon på og få ladet opp det j@$#a batteriet, den osen av folk som irriterer seg kjenner jeg nesten i motvind Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 4, 2013 Share Skrevet November 4, 2013 Du må huske at dynamoen som lader batteriet gir deg lys, varme og musikk i bilen. Det å genere strøm til en el motor er noe heeelt annet. Da må de først finne opp en dynamo/spole som genererer mye mer strøm enn den forbruker. For hver ekstra dynamo, øker også motstanden/strømforbruket til motoren tilsvarende. Derfor må du ha en ekstern drivkraft som en forbrenningsmotor gir. Selv om du har en million hamstere i bagasjerommet, som løper i hjulene sine tilkoblet spoler, må du fortsatt holde dem i live med mat/vann=drivstoff. I stedet for å hente kraft fra motor, ved å sette på en motstand, som igjen gir økt strømforbruk, bruker de en sekundær kraft, f.eks. tyngdekraft o.l (motorbrems, bremseregenerering etc) Det du snakker om er evighetsmaskin. I noen tilfeller kan det funke over en kort periode, så vil effekten avta. Jo mer krefter som er i sving, jo kortere varer effekten. Så med dagens teknologi er ikke dette mulig. Denne ideen er det nok millioner som har kommet på og mange, mange forsøk. Har til og med en egen tråd her inne med samme diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet November 5, 2013 Share Skrevet November 5, 2013 Meget positivt innslag.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 Realistisk innslag kalles det. Veldig bra innslag faktisk, som reflekterer i fakta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 Jeg vet ikke om denne motorbremsen er variabel på BMW i3, men på VW e-Up! har den fem innstillinger for hvor kraftig den skal være (altså graden av regenerering av energien). På den måten kan bremsevirkningen tilpasses terrenget og/eller måten man kjører på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 Jeg vet ikke om denne motorbremsen er variabel på BMW i3, men på VW e-Up! har den fem innstillinger for hvor kraftig den skal være (altså graden av regenerering av energien). På den måten kan bremsevirkningen tilpasses terrenget og/eller måten man kjører på... Nissan Leaf har 3 innstillinger for regenerering. Vanlig D, Eco (som regenererer litt mer) og B som regenererer mye, typisk brukt ned bratte bakker som f.eks undersjøiske tunneler o.l.. Jeg antar at i3 vil ha minst 2 innstillinger fordi den sikkert også har eco-modus som sannsynligvis i tillegg til lavere ytelse sikkert også regenererer mer når man slipper gassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 i3 har eco-modus. Enten to eller tre forskjellige, hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet November 6, 2013 Share Skrevet November 6, 2013 i3 har eco-modus. Enten to eller tre forskjellige, hvis jeg ikke husker helt feil. Nokså sikker på at jeg leste at den har ECO PRO og ECO PRO +, så stemmer det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Hehe, festlig med ideer som går mot de fysiske lovene. Med 0 luftmotstand, og 0 friksjonsmotstand i alle ledd (hjul mot vei, drivledd osv) og en destinasjon lavere enn der du starter, så fungerer ideen din. Og det er uansett ikke noe poeng med 2 batterier. En kan jo bruke en mobil mens den lader, som et eksempel. Alle elbiler har regenerering som er opp mot optimal vil jeg tro. I3 skal jo kunne kjøres med 1 fot. Noe som irriterer meg med f.eks i3: når de har laget en såpass lett bil, hvorfor ikke slenge på 100 kg ekstra med batterier i bunnen? Ikke en kjeft ville merket forskjellen i daglig pendlerkjøring med bilen, og rekkevidden hadde kunnet konkurrere med Tesla Model S. Elbil lønner seg i dag i stor grad kun for de som i dag har 2 bommer på vei til jobb, og kanskje må betale for parkering på jobben. Om ikke vil du komme bedre ut med en vanlig gjerrig dieselbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Eller en gjerrig bensinbil. Mange dieselbiler bruker en del drivstoff hvis du kjører kort, og spesielt på vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Hehe, festlig med ideer som går mot de fysiske lovene. Med 0 luftmotstand, og 0 friksjonsmotstand i alle ledd (hjul mot vei, drivledd osv) og en destinasjon lavere enn der du starter, så fungerer ideen din. Og det er uansett ikke noe poeng med 2 batterier. En kan jo bruke en mobil mens den lader, som et eksempel. Alle elbiler har regenerering som er opp mot optimal vil jeg tro. I3 skal jo kunne kjøres med 1 fot. Noe som irriterer meg med f.eks i3: når de har laget en såpass lett bil, hvorfor ikke slenge på 100 kg ekstra med batterier i bunnen? Ikke en kjeft ville merket forskjellen i daglig pendlerkjøring med bilen, og rekkevidden hadde kunnet konkurrere med Tesla Model S. Elbil lønner seg i dag i stor grad kun for de som i dag har 2 bommer på vei til jobb, og kanskje må betale for parkering på jobben. Om ikke vil du komme bedre ut med en vanlig gjerrig dieselbil. Kanskje det ikke er plass til flere batterier uten å plassere de på utsatte steder slik Tesla har gjort ? Det jobbes med teknologi for å få 2-3 ganger så mye energi i batterier med samme fysiske størrelse som dagens. De har klart det under det de kaller kontrollert lading Hvor langt unna oss brukere denne teknologien er vet jeg ikke, men jeg gleder meg til dette kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Er nok bare avgiftsystemet i Norge ,som gjør i3 ekstra attraktiv ,som kun el-bil. Etter hva jeg forstår ,så er i3 designet for både kombinere el + bensinmotor. Dvs den har en Rekkevidde på 30-40 mil. Tror vi er et stykke unna ,for Resten av verden med lade infrastruktur. Min egen nyere installert 16 amp. Kurs og ledning ut til garasje , vil maks kunne lade 10 amp . Dvs jeg trenger hele natta for å kunne lade for 10-14 mils kjøring. Prøvde en golf 7 her om dagen, for å vurdere sittestilling/kjørefølelse om jeg skulle vurdere e-golf ,som kommer en gang i 2014. Higline og 1.4 140 hk, bra komfort, fin motor kombinert med dsg , perfekt sittestilling, en av de bedre nybilene jeg har testet i denne prisklasse. Men jeg fant ut at jeg ikke er klar for fwd , elektrisk styring, vil ikke ha automat, manuell med liten turbo bensin eller tdi er nok litt masete med manuell, merket også at dette fortsatt er en "kort " bil , etter at jeg jeg gikk over til lengre kjøretøy for snart 20 år siden. Kjøreergonomi og interiør design/ materiale var lang over nivå til leafen, insteg/takhøyde var også overraskende praktisk på golfen. Men Når jeg satte meg inn i min 97' a6 quattro med recaroseter, stemmer alt, setter enda mer pris på det man har,den stramme enkelheten, interiørkvalitet, komforten og sporsikkerheten prioriter jeg høyt - så spørs om det ikke blir tog/ sykkelpendling på meg - fikk kjøpt meg ny tråkke- hybridsykkel nå i høst , som jeg nå passerer bomringen gratis med og avgiftsfri trening enn så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå