CrZyWiz Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Jeg lurer igrunn litt på hvorfor du kaster bort penger på 98 oktan til bilen din. Kompresjonsforholdet til din motor er vel innafor 95 Oktan med svært god margin? Fordi både Automat og klima stjeler såpass mye hester av den ellers så motorsvake M50B20 motoren at der er få hester igjen til å drive selve bilen, er iallfall sånn det føles Med 98 på tanken så føler jeg bilen har litt ekstra å gå på samt at jeg bruker merkbart mindre bensin. På toppen av dette igjen så har jeg firmakort og betaler ikke ei krone i bensin selv på denne bilen Derfor fyller jeg 98 Placeboeffekten er nok minst like stor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Placeboeffekten er nok minst like stor Det kan godt være, men likevel så gjør jeg ikke noe som er skadelig for motoren og jeg bruker mindre bensin Du vet, du må ikke kommentere og sitere meg på alt om du ikke har noen fornuftige innvendinger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Placeboeffekten er nok minst like stor Det kan godt være, men likevel så gjør jeg ikke noe som er skadelig for motoren og jeg bruker mindre bensin Du vet, du må ikke kommentere og sitere meg på alt om du ikke har noen fornuftige innvendinger Trenger ikke bli innbilsk her Det er en fornuftig innvendig, siden det er den største effekten du får ved å fylle 98 oktan på en liten motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 +1 igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Fredrik: Kan du virkelig bruke firmakort til å fylle bensin på din private bil? Hørtes søkt ut, trodde virkelig ikke man hadde slike goder i et så simpelt opplegg som Megaflis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Placeboeffekt eller ikke, synes bilen har litt mer pust til overs, går gjevnere og bruker mindre på 98 så kommer nok til å fortsette med det. Synes det er greit Fredrik: Kan du virkelig bruke firmakort til å fylle bensin på din private bil? Hørtes søkt ut, trodde virkelig ikke man hadde slike goder i et så simpelt opplegg som Megaflis. Har ikke firma kort i Megaflis nei, der har jeg kun vanlig km godtgjørelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michaelw Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Jeg fyller 95 på 535'n. Merker 0 effekt forskjell med 98/99. Ikke prøvd og måle forbruk. Fylte somregel 98/99 på gamle Corvetten også, den hadde ny V8 med insprut og ikke gasser. De få gangene jeg ikke tok meg råd til og fylle 98/99 merka jeg igjen 0 forskjell. På den "nye" gamle Corvetten med gammal V8 derimot merker jeg stoooor forskjell på 95 mot 98/99. Fyller man ikke 98 eller høyere på den så går den lenge etter man har parkert bilen og vridd om nøkkelen. Merker også tenningsbanken når man kjører. Har vært borti stasjoner med "dårlig" bensin også. Fylt 98, men motoren oppfører seg som om at den gikk på 95. Det har vel litt med hvor lenge bensinen ligger på tanken til bensinstasjonen før den faktisk blir brukt opp? Jeg tror realiteten er at svært få folk fyller det. Merker støtt at når jeg fyller 98/99 så må man vente mye lengere før bensinen kommer ut av pumpa pga den må suge det opp helt fra tanken.. Når jeg gikk inn på stasjonen og spørte om de var tomme for 98 (fordi det ikke kom noe ut på et minutt) ble karen bak kassa nesten forskrekka da jeg skulle ha 98 og ikke 95.. Sa at nesten ingen fylte det lenger, så det måtte suges opp fra tanken.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 E36 328i'en jeg hadde brukte mindre bensin med 98, følte også at det var litt mer bunndrag. Sistnevnte kan være placebo-effekt, selvfølgelig. 335i'en får bare 98. Er ikke mange kronene i forskjell uansett. Edit. Skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Måtte sjekke inni tanklokket på 330ci i går. Der sto det 91 RON - 98 bleifrei/super eller noe sånt. @Frode Hvilke stasjoner(kjeder) fyller du 98 på da? Hvilken som helst, eller foretrekker du shell over statoil, eller esso fremfor YX osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Har de 98 på yx? Aldri hatt her jeg bor, nå er det st1 da men. Jeg fyller bare Esso og Shell, om det er noe forskjell husker jeg ikke siden det er så lenge siden jeg har kjørt e34'n.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Haha. Ok. Har ikke peiling angående YX, bare brukte den som eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inline six Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 I instruksjonboka på min E46 328i sto det at man måtte fylle 98 oktan for å oppnå fabrikantens effektsiffre. Jeg fyller stort sett 98 oktan, men kan ikke si jeg merker store forskjellen om så noen mellom 95 og 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Jeg kan banne på at jeg merker forskjell på gange på min E24 når far fyllte på 95 en gang. Jeg visste det ikke engang, kom inn i stua deres etter en tur med 6eren og sa til gamlingen at "Faen, gjorde du noe med bilen? Den går så rart, særlig på litt høyere turtall..." Og da måtte han innrømme å ha fyllt på 95 av ren vane. En ting jeg lurer på er; når kom blyfri? Hva skal egentlig på 84 modellen min? 98 bly eller blyfri? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Blyfri begynte vi vel med på 80-tallet, for å smøre topp/ventiler. Bly ødelagte katalysatorene. Så kom alutopper og innsprøytning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Bensininnsprøytning for biler kom på markedet med Mercedes-Benz W198 300SL Coupé "Gullwing" allerede i 1954... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå