Gå til innhold

Slutt på 98 oktan ved flere Statoil stasjoner......??IDIOTER

Erikyog
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var ikke sånn at jeg ikke trodde på deg, men man finner alltid noe som er nytt "nå", mens det overhodet ikke trenger å være noe nytt. Det er forøvrig en imponerende ytelse for en gammel sekser :)

F.eks. One piece var nytt og populært for et år eller to siden, mens babyer og mekanikere har brukt dem i gudene vet hvor mange år.

Så jeg mente ikke at innsprøytning ble oppfunnet på 80-tallet.

Det var mer sånn "det var på tiden med tunge metaller, mineralolje, forgassere og 2-takts påhengsmotor" haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke sånn at jeg ikke trodde på deg, men man finner alltid noe som er nytt "nå", mens det overhodet ikke trenger å være noe nytt. Det er forøvrig en imponerende ytelse for en gammel sekser :)

F.eks. One piece var nytt og populært for et år eller to siden, mens babyer og mekanikere har brukt dem i gudene vet hvor mange år.

Så jeg mente ikke at innsprøytning ble oppfunnet på 80-tallet.

Det var mer sånn "det var på tiden med tunge metaller, mineralolje, forgassere og 2-takts påhengsmotor" haha.

Jeg vet ikke om jeg forstår det helt, men jeg tror at jeg er helt enig med deg. Det du formodentlig tenker på er at mange såkalte nye oppfinnelser egentlig er gammelt nytt rent teknisk. Alternativt så er eldre tekniske løsninger langt på vei like gode som nyere løsninger. Rekkesekseren i W198 hadde f.eks mekanisk innsprøytning og ikke digital innsprøytning som idag. At en rekkesekser på knapt tre liter kunne yte 215 HK var absolutt imponerende i 1954, men så kom teknikken praktisk talt direkte fra V12 motoren i Messerschmitt Bf 109 som var et av WW2 beste krigsfly.

Mercedes-Benz hadde forøvrig på den samme tiden (begynnelsen av 50-tallet) også en litt mer seriøs sportsbil i form av W196 300 SLR. Den hadde en rekkeåtter (R8) på 2496 cm3 som ytet 280 HK ved 8700 rpm og 247 Nm ved 6300 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på rundt 6 sekunder og en topphastighet på 290-295 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Du traff spikeren på hodet der :)

Ja, det er ikke tvil om at Mercedes kan motorer! Har alltid hatt en liten misunnelse der, mtp at jeg er BMW-mann. Liker at modellene under toppmodellene fortsatt har mye krefter. Og AMG kan være, rett og slett brutalt. Trenger ikke si noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke tvil om at Mercedes kan motorer! Har alltid hatt en liten misunnelse der, mtp at jeg er BMW-mann

Nåja! Du trenger ikke å være misunnelig, BMW har 56 seiere i "Engine of the year" de siste årene i motsetning til Mercedes som har vunnet 9! :mrgreen:

Ikke for uten grunn at BMW ofte nevnes først når det snakkes om verdens beste produsent av bilmotorer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke inni tanklokket på 330ci i går. Der sto det 91 RON - 98 bleifrei/super eller noe sånt.

@Frode Hvilke stasjoner(kjeder) fyller du 98 på da? Hvilken som helst, eller foretrekker du shell over statoil, eller esso fremfor YX osv?

Har kun fyllt på Statoil med 335i'en, men det er ikke noe spesiell grunn til det. Har ikke shell her i området, så får ikke prøvd de fancy bensinene de har. ;)

Tror ikke man merker noe forskjell fra esso 98/shell 98/statoil 98. YX har selvfølgelig sluttet med 98 her.

btw, står 95-98 i min også, så går sikkert fint med 95. Men får bedre samvittighet med 98. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er ikke som den en gang var ifølge gamle gubber, i gamle dager kunne man fylle gressklipperen breddfull før vinteren og få start på første forsøk om våren. Sånn er det visst ikke lenger. Nesten så jeg lurer på om det kan lønne seg å fylle 95 alikevel, mtp at bensinstasjoner flest selger utrolig lite 98 kontra 95. Kan hende at man får gammel bensin med forringet kvalitet hvis man velger 98, ikke vet jeg.. Hadde vært interessant å teste.

Jeg har forøvrig fylt 98 på alle bilene mine vel vitende om at det mest trolig er totalt bortkastet. Er rart det der, sånn er det med olje og. Hos Felleskjøpet får man for 1400kr en 20l dunk syntetisk olje som tilfredstiller BMW's LL01 specs, alikevel kjøper jeg original BMW-olje til 200kr literen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke tvil om at Mercedes kan motorer! Har alltid hatt en liten misunnelse der, mtp at jeg er BMW-mann

Nåja! Du trenger ikke å være misunnelig, BMW har 56 seiere i "Engine of the year" de siste årene i motsetning til Mercedes som har vunnet 9! :mrgreen:

Ikke for uten grunn at BMW ofte nevnes først når det snakkes om verdens beste produsent av bilmotorer 8)

Haha. Jeg er absolutt ikke misunnelig på den delen! Synes min egen motor er knallgod også.

Men tenkte mer på hva Mercedes henter ut av enkelte. Så liker jeg at de bruker kompressorer, kontra turbo.

Jeg føler liksom at Audi og Mercedes tøyer grensene mtp ytelse, mens BMW holder litt igjen. Men slapp av, noe sånt får meg aldri til å bytte merke. :)

@Frode Ok. Tror jeg skal gå over på 98 selv. Men når kompressor kommer på, bør jeg bruke 98 uansett. Hehe. Har ikke lest så mye positivt om Statoil sin, så jeg tenkte å holde meg til Shell sin. Men det kan jo så klart være tilfeldigheter fra stasjon til stasjon, eller myter. Vanskelig å vite.

@nytern skal ikke se bort i fra at miljøpartiet de grønne løper rundt om natten og vanner ut bensinen vår. Evt SV, og så øker de avgiftene i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ fylle 98 vis du har lyst å gi mer en 50% gass.. :) Med kompressor blir bilen mappet til 98 og ifølge ESS må 95 kun brukes i nødstilfelle for å komme seg til nærmeste plass med 98.. Fikk tips om å kjøpe med oktanbooster på turen i sommer, siden mange land ikke har mer enn 92/95.. :P Vi var heldig og traff hver gang faktisk! Kjørte også 102 Oktan en gang .. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er ikke som den en gang var ifølge gamle gubber, i gamle dager kunne man fylle gressklipperen breddfull før vinteren og få start på første forsøk om våren. Sånn er det visst ikke lenger.

Joda, det er fortsatt sånn. Jeg fyller min gressklipper med 95 oktan på høsten, og den starter like lett på våren etter, år etter år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Fantastisk å se hvordan diskusjonen om at Statoil slutter med 98, ender i diskusjon om hva som er best av 95 og 98 :lol: Føler den diskusjonen er tatt en del ganger allerede. :lol:

Jeg kan banne på at jeg merker forskjell på gange på min E24 når far fyllte på 95 en gang. Jeg visste det ikke engang, kom inn i stua deres etter en tur med 6eren og sa til gamlingen at "Faen, gjorde du noe med bilen? Den går så rart, særlig på litt høyere turtall..." Og da måtte han innrømme å ha fyllt på 95 av ren vane.

En ting jeg lurer på er; når kom blyfri? Hva skal egentlig på 84 modellen min? 98 bly eller blyfri?

Merket stor forskjell på E28n også.

De færreste motorer med alu-topp trenger bly, så du kjører helt trygt uten blyerstatning. Når til og med 02-gjengen kjører blyfritt, vil jeg påstå du er ganske safe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg fyller båten helt opp med bensin før den tas på land for vinteren, starter alltid på første forsøk på våren igjen og sviver veldig fint. Jeg mistenker at mange ikke fyller tanken helt opp (selv om de tror de gjør det) og så danner det seg kondens samt at slam og skitt legger seg i bunnen av tanken pga stillestående over tid. Jeg tror heller dette er årsaken til startproblemer enn dårlig bensin nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, nå har jeg prøvd å tolke alle innleggene her, men blir ikke noe klokere!

Jeg har en E28 528i fra 1982 (86.000 km).

Jeg har alltid fylt 95, men HVA bør jeg fylle? Bilen brukes bare til pen "søndagskjøring"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...