Gå til innhold

Innvendig motor rens - hvordan gjør de det?


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Det var litt spøk fra min side, men jeg syns det høres litt skummelt ut.. :)

Det som gjør meg usikker er det om den vil begynne og bruke olje etter jeg renser, om koksen tetter osv.. Siden min har gått såpass langt.

Det er skummelt om du peiser på med en liter med diesel, da har du nesten ikke oljetrykk igjen, og nivået i motoren blir alt for høyt så veiva blir stående å slå nedi oljen når motoren går, derfor bare 2dl og ingen påstand på motoren, selv om det sikkert hadde gått bra.

Det skal ikke vere koks som tetter i en motor, så det er ingen fare.

Og med tanke på oljeforbruk burde det uansett bli bedre av en rens, da oljeringene på stempelene ( heter egentlig Sleperinger, og er den nederste ringen på hvert stempel) ikkje presser like mye ut som de skal på en gammel motor, fordi koks og avleiringer ligger i sporet og gjør den "tregere"

Hovedjobben til sleperingen er jo å smøre sylinderforingen da den tar med seg olje som spruter opp i sylinderveggene når motoren går, og stoppe for at oljen går videre opp til forbrenningskammeret, så med rene sleperinger bør motoren bruke mindre olje enn med gamle ringer som ikkje er renset og som ikkje holder presset skikkelig utover mot sylinderveggen.

se på bildet så forstår du litt bedre, de to øverste er komp. ringer og den nederste er en slepering..

http://i82.photobucket.com/albums/j261/ ... 0023-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Omega sin motorrens.

Kjørte det gjennom en 320i med 302 000km på telleren. før dette var oljen lys brun etter ca 9000km. oljen var Castrol magnatec 5w40.

Kjørte 15-20km med rolig kjøring og sjekket olje igjen, den var kullsvart.

Tappet av olje, flushet med biltemaolje og på med ny castrol magnatec, kjørt 6000km siden den tid, litt økt effekt av motor, roligere gange/stillere og jeg inbiller meg annet forbruk (ca 2-5%)

oljesumpen fra oljen med motorrens i var det MYE drit i.

fikk ikke noe mer oljeforbruk, men bilen bruker ikke olje, har fremdeles 6.5l olje igjen etter 10 000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk katalog fra biltema i dag, og kikka på oljene deres.
Ser dem har en "flushing oil", som skal fjerne avleiringer og sludge.

Denne er ikke dyr, koster 200,- for 4.5l. Den må da være perfekt for og kjøre igjennom olje etter en skikkelig rens? Eller?  :)

 

Foresten, kan man flushe med delsyntetisk mens man egentlig bruker fullsyntetisk? :)
Dem har jo halvsyntetisk 10 l 10w-40 til 430,-, det er jo svære greier.. :) Står i beskrivelsen at den kan blandes med andre oljer.. Men er det andre viskositeter eller helsynt og halv osv.?

Spør fryktelig nå, men dette er noe jeg vil være 100% sikker på.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når står han på 1000rpm og surrer med comma engine flesh i olja! Krysser fingra for at alt går bra.. :P Tror ikke jeg tør og la den gå så mye lenger en 10 min.. står at least 10 minutes på kanna, men har ikke nerver til sånt. :lol: Står at du kan kjøre med det i motoren før du skal på service.. DET tør jeg ikke!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

post-53083-13803647928235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, sleng ut mer info. senere da :)

Tenkt å prøve rens selv.....

Fikk stå i 15 min. :P

Brukte et skittent kar til å tappe olja i, så har desverre ikke noe info om hvor mye dritt som kom ut.

Oljen var naturlig nok svart, etter mange km. Fylte på flusheolja i sta, bilen gikk 20 min på tomgang og holder på og tappe den av nå.

Da jeg så flusheolja sprute ut dunka jeg hode i motorplata! Den var jo faen svart den og! Må vente til alt har kommet ut før jeg får sett nøyere på den. Kan legge ut et par bilder senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da var det unnagjort!

 

Da jeg flushet så oljen svart ut, men den var reinere en den gamle.

 

På dette bildet er det gamle oljen:

 

post-53083-0-51295400-1380381912_thumb.j

 

 

Og her er flushe oljen:

 

post-53083-0-11330300-1380381900_thumb.j

 

 

Et bilde av filterhuset etter flusheoljen er tappet av:

 

post-53083-0-04369100-1380381890_thumb.j

 

 

 

Kan ikke si jeg merket noe på bilen etterpå, men jeg har definitivt en god følelse nå.. hehe :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått gjort dette, men prøvde med 2dl diesel i oljen jeg (liker å ha det litt ekstra spennende innimellom).

Tok en kort tur for å få oljen litt varm og for å ha oljen i alle plasser før jeg hiver diesel oppi.

2dl diesel i olja og 5 min på tomgang.

Tappet av oljen, heiv på billigolje, kjørte den en fem min på tomgang og tappet av.

Byttet filter og fikk i noe skikkelig total 5-40 olje og min standard (magic stuff) STP oljetilsetning som jeg får tak i superbillig til 60kr.

Startet opp og motoren gikk merkbart stillere enn vanlig etter oljeskift og går på 50-100 omdr lavere.

Ingen ulyder og resultatene var veldig like alpejohn sine. Oljen var fortsatt litt brun før rens, men ble helt kullsvart etterpå.

Lurer på om jeg kanskje bytter oljefilteret om 1000 km i tilfelle det er fortsatt skit igjen etter rensingen.

Glemte selvfølgelig å bytte fjæren til kjedestrammeren da jeg tok oljeskift, så det står som neste punkt på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Omega 907.

Tømte olje først, fylte på 6.4 liter og 600ml Omega 907 deretter jeg bilen gå på tomgang i ca 10 min.

Da jeg tømte olje igjen var oljen helt svart(!). Tok en runde til med Omega 907, tømte igjen, da var oljen helt grei. Til slutt bytta jeg olje og oljefilter.

Men helt ærlig så har jeg ikke merka noe forskjell på ventiltikking e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått gjort dette, men prøvde med 2dl diesel i oljen jeg (liker å ha det litt ekstra spennende innimellom).

Tok en kort tur for å få oljen litt varm og for å ha oljen i alle plasser før jeg hiver diesel oppi.

2dl diesel i olja og 5 min på tomgang.

Tappet av oljen, heiv på billigolje, kjørte den en fem min på tomgang og tappet av.

Byttet filter og fikk i noe skikkelig total 5-40 olje og min standard (magic stuff) STP oljetilsetning som jeg får tak i superbillig til 60kr.

Startet opp og motoren gikk merkbart stillere enn vanlig etter oljeskift og går på 50-100 omdr lavere.

Ingen ulyder og resultatene var veldig like alpejohn sine. Oljen var fortsatt litt brun før rens, men ble helt kullsvart etterpå.

Lurer på om jeg kanskje bytter oljefilteret om 1000 km i tilfelle det er fortsatt skit igjen etter rensingen.

Glemte selvfølgelig å bytte fjæren til kjedestrammeren da jeg tok oljeskift, så det står som neste punkt på lista.

Hvordan skal du forklare at oljeskift har sammenheng med lavere tomgangsturtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det ble slik at den fikk lavere tomgang vet jeg ikke. Sikkert noe annet som gjor det. Egentlig når jeg tenker på det nå, så er det ganske så usannsynlig at det var rensen/oljeskift som gjor det hehe.

Motoren bruker ca en kvart liter mellom oljeskift, skal se om det blir noe forandring på det før neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...