Gå til innhold

Produksjonsutgaven av i8 vist frem.


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Her spyr BMW ut meningsløse eDrive/plug-in hybrid/Efficient Dynamics Eco boost/u name it modeller med latterlig dårlig rekkevidde og et design som ikke likner grisen. BMW degraderer de ferskeste modellene ved å gå tilbake til gammel teknologi (halogen vs. LED) og motorene blir downsizet i både den ene og andre enden. På den andre siden sitter Audi med nye modeller som "ur-quattro" og dagens ferskeste "Audi Nanuk" med midtmotor, V10 diesel og et meget lekkert design. Interiøret i Nanuk fremstår som forholdsvis nøkternt og stilrent, mens BMW i8's interiør likner på en tegnekonkurranse fra barneskolen. Det er noen i BMW som bør ta sin hatt og gå av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi hadde en R8 konkurrent på trappene her men nei. BMW skal nok en gang redde verden på bekosting av tradisjoner og prestisje :roll: 230 hk, 1,5 liter og tre sylindre høres ut som noe Fiat Hatchback greier :(

Ja jeg er sur og misfornøyd med BMW sine prioriteringer, se for pokker mer mot Mercedes og Audi før de tar forspranget igjen #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi hadde en R8 konkurrent på trappene her men nei. BMW skal nok en gang redde verden på bekosting av tradisjoner og prestisje :roll: 230 hk, 1,5 liter og tre sylindre høres ut som noe Fiat Hatchback greier :(

Ja jeg er sur og misfornøyd med BMW sine prioriteringer, se for pokker mer mot Mercedes og Audi før de tar forspranget igjen #-o

Det er jo akkurat det BMW gjør... Skaper et forsprang. Forbrenningsmotor og god chassis klarer dem alle. Hybrid sportsbil og lettvekts bybil med utstrakt bruk av ultralette materialer er det annerledes med ;)

Det er bare å glemme ny M1. Det er nye tider nå... Tragisk, men sånn er det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk sitter og sutrer over i-bilene?! Bilen har jo ca 360hk, 0-100km/t på 4,4s og et sinnssykt fint interiør. Maken til en så fin hybrid bil, har jeg ikke sett. Dette her kalles for progresjon, da miljø-kravene blir strengere og strengere med hvert år som går.

Hate or love it, men har jeg en dag mulighet å kjøpe den så kjøper jeg denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk sitter og sutrer over i-bilene?! Bilen har jo ca 360hk, 0-100km/t på 4,4s og et sinnssykt fint interiør. Maken til en så fin hybrid bil, har jeg ikke sett. Dette her kalles for progresjon, da miljø-kravene blir strengere og strengere med hvert år som går.

Hate or love it, men har jeg en dag mulighet å kjøpe den så kjøper jeg denne.

Konseptet er i og for seg spennende, men det er virkelig ikke imponerende med rekkevidde på i3 med 13-16 teoretiske mil eller X5 eDrive Concept med 2-3 mils rekkevidde. BMWi "born electric" mister etter mitt syn sitt konsept når de leverer både i3 (ikke i Norge) og i8 som plug-in hybrider. Modeller som dette har markedet sett for lenge siden og fremtiden har allerede Tesla vist med sin imponerende Model S. Mercedes har allerede vist fremtidens supersportsbil i SLS som elektrisk versjon. BMW har brukt såpass mye penger i utviklingen av BMWi prosjeket at man burde kunne forventet mer. Nå har vi riktignok fått imponerende karosserier, men det er vel det også. Ja, foruten laser-lys som er en option på i8.

Designmessig stiller verken i3 eller i8 seg særlig sterkt. Greit nok at ting ikke trenger å være like nøkternt som Audi, men disse bilene har etter mitt syn et svært lite "flytende" design. Her er det tydeligvis om og gjøre å ha en buet linje her, en buet linje der, innhugg der og en runding der. BMW var i et skikkelig godspor fra 2008 både interiør og ekstriørmessig, hvorfor ikke fortsette i denne trenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil, men prisen er jo helt håpløs. 130000 dollar (770000 NOK) før norske avgifter er helt hensides enhver fornuft. Selv en 911 Carrera S er jo direkte billig i forhold. Jeg tror i8 mest er ment som en teknisk oppvisning i hva BMW kan på hybridfronten. Det vil helt sikkert komme mer fornuftige konsepter fra BMW senere når hysteriet har lagt seg litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge BMW fortsetter å utvikle "de andre bilene" sine i samme tempo som tidligere ser jeg ikke noe galt i at de i tillegg utvikler el-biler og hybrider. Greit å være fremtidsrettet selvom ikke alle har så mye til overs for el.biler (som sannsynligvis kommer av tre ting - rekkevidde, fravær av motorlyd og til nå utseende - bortsett fra Tesla) Synes også designen på både i3 og i8 er spennende og tildels nytenkende mtp at bilene faktisk settes i produksjon og ikke bare er konseptuelle). Når neste generasjons 3-serie kommer, så vet man nogenlunde hvordan den vi se ut - som en videreføring av dagens 3-serie. Antageligvis ikke så veldig spennende designmessig, men gjennomført og flott. Jeg hadde helt klart vurdert i3 som nummer 2 bil dersom rekkevidden hadde vært fordoblet. Dette pga 3 ting. Design, pris og driftskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn at det er et interessant konsept, men kanskje litt skuffende teknisk sett. Prisen lever ei heller opp til det man får.

Karroseriet er jeg dog en stor fan av. Om de gjør noen få endringer og får den til å se mindre ut som en el-bil, dypper den i en flott farge og stapper nedi en v10 i front. Vips, ny 8-serie. Dette er noe BMW-entusiaster har ventet på i 20 år, og her har de sjangsen rett forran nesen på seg. Det er direkte tullete om de ikke benytter seg av sjangsen. Markedet er der helt klart.

Tilbake til i8: Vi må vel bare innse etterhvert at det blir nødvendig med alternative måter å motorisere kjøretøy på. De elektriske bilene er ikke et nytt fenomen, men ei heller et fenomen som kommer til å bli. Dette mener hvertfall jeg. De elektriske bilene samt hybridene er gjennom hele livet fra produksjon til gjennvinning ikke spesielt miljøvennlige. Vi må huske at det er de ferreste land som har like grønn energiproduksjon som vi har i Norge. Batteripakker er dyre å bytte, og teknologien i dag begrenser mulighetene. Jeg spår større fremskritt i hydrogen-teknologien før el-biler får et skikkelig fotfeste. Bio-fuel er også et bedre alternativ. Slikt er dog vanskelig å få frem da oljeselskapene allerede har et meget godt fotfeste, og aldri så mange føtter innenfor den politiske verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk sitter og sutrer over i-bilene?! Bilen har jo ca 360hk, 0-100km/t på 4,4s og et sinnssykt fint interiør. Maken til en så fin hybrid bil, har jeg ikke sett. Dette her kalles for progresjon, da miljø-kravene blir strengere og strengere med hvert år som går.

Hate or love it, men har jeg en dag mulighet å kjøpe den så kjøper jeg denne.

Konseptet er i og for seg spennende, men det er virkelig ikke imponerende med rekkevidde på i3 med 13-16 teoretiske mil eller X5 eDrive Concept med 2-3 mils rekkevidde. BMWi "born electric" mister etter mitt syn sitt konsept når de leverer både i3 (ikke i Norge) og i8 som plug-in hybrider. Modeller som dette har markedet sett for lenge siden og fremtiden har allerede Tesla vist med sin imponerende Model S. Mercedes har allerede vist fremtidens supersportsbil i SLS som elektrisk versjon. BMW har brukt såpass mye penger i utviklingen av BMWi prosjeket at man burde kunne forventet mer. Nå har vi riktignok fått imponerende karosserier, men det er vel det også. Ja, foruten laser-lys som er en option på i8.

Designmessig stiller verken i3 eller i8 seg særlig sterkt. Greit nok at ting ikke trenger å være like nøkternt som Audi, men disse bilene har etter mitt syn et svært lite "flytende" design. Her er det tydeligvis om og gjøre å ha en buet linje her, en buet linje der, innhugg der og en runding der. BMW var i et skikkelig godspor fra 2008 både interiør og ekstriørmessig, hvorfor ikke fortsette i denne trenden?

Det er vel kun første skrittet i den el-bil-eraen. i3 er den første fullelektriske bilen bmw har laget noensinne, dermed er det så lav rekkevidde på den. Bmw generelt satser mest på bensin og diesel som er mest ettertraktet i bilmarkedet den dag idag. Mange snakker om tesla, men er ikke tesla generelt fokusert på el-bil bransjen( Ja, må innrømme de setter standardene som ikke alle klarer å henge med). Personlig synes jeg en i3 er mye penere enn en nissan leaf, etc og dessuten har den lav pris også. Mulig bmw-konsernet klarer å få bedre rekkevidde på de, men tror det holder for de fleste som kjører til/fra jobb, særlig mht bompenger/kollektivfelt.

i8 er en annen sak, fine former, seff tullete 1,5l bensin( burde hvert fall være 3.0l og over), men med svart-matt folie blir den rå :lol::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...