Gå til innhold

En epoke er over :(


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Som de fleste sikkert har fått med seg har BMW gått mer og mer bort i fra sitt "kjennemerke", nemlig selvpustende rekkeseksere.

Disse har gradvis blitt erstattet med "mer effektive" firere med turbo. Man får riktignok seksere i de største modellene fortsatt, men som de firesylindrede søsknene sine har disse også pustehjelp.

Til nå har vi hatt et hederlig unntak, nemlig e82/e88 1-serie coupé og cab med modellen 125i (og 128i for det amerikanske markedet).

Nå stopper produksjonen for denne modellen, da den blir erstattet av 2-serie. Dette medfører at vi nok har sett den siste selvpustende sekseren fra BMW i en bil på en god stund. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må si jeg synes det er trist, om de nye firesylindrede motorene er aldri så spreke og effektive så er det noe med den manglende lyden. Særlig i en bil som 1 serie Coupe (nye 2-serie) som har såpass stor apell til entusiastene, det var liksom en moderene E30 325I ;) Særlig surt er det at BMW velger bort sekserne til ingen nytte, Mercedes har stadig sin 3,5 liters selvpustende V6er (M276) som matcher N20 motorene til BMW på alle felt. Så 1-0 til Mercedes fra entusiastenes ståsted ;)

Å kjøre skikkelig BMW blir dyrt framover, dagene hvor man kunne kjøpe en low range modell og likevel få ekte BMW med godfølelse og lyd er absolutt forbi. Det synes jeg er trist, ennå jeg vet at jeg aldri skal ha noe mindre en seks sylindre under panseret på en BMW 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For håpe at downsize-ingen blir like kortvarig som på slutten på 70-tallet, men det er vell forbrukerene denne gangen som bestemmer hva som gjelder og ikke tilgangen på drivstoff.

Vil tro at mye av denne nye bensin turbo trenden er skapt av momentsterke dieselmotorer, der selvpustende 4-6-8 ere ikke har sjangs momentmessig i forhold til tilsvarende turbomotorer. Folket er litt vant til moment hehehe.

Noe jeg er temmelig sikker på er at bensin turbo vl oppleve samme driftsproblemer som dieselene med tett veivhusventilasjon osv.

Men jeg velger å tro at BMW har selvpustende motorer i laboratoriet for å revelusjonere drivstofføkonomien på sugemotorer og komme sterkt tilbake med høyturtallsmotorer puster morgendagens turbomotorer i nakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner meg igjen i det du sier der med store dieselmotorer og moment. Har selv kjørt 6-diesel de siste 4 årene og synes ærlig talt at bensin sugemotorer er ganske triste å kjøre nå. Du har lyden å turtallet som dieselen mangler men det herlige skyvet fra 400-500-600nm mangler desverre :-) men men smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp mangelen på et stort dreiemoment som er den direkte årsaken til at bensinmotorene nå også har fått ladeluft. Som en bonus kommer bedre drifstofføkonomi samt miljøvennlighet. Det som imidlertid er litt ironisk er at når bensinmotorene nå også har fått pustehjelp har spesielt de små dieselmotorene nærmest blitt overflødige. Det er lite som taler for å kjøpe en 320d idag når 320i har blitt så sterk og økonomisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp mangelen på et stort dreiemoment som er den direkte årsaken til at bensinmotorene nå også har fått ladeluft. Som en bonus kommer bedre drifstofføkonomi samt miljøvennlighet. Det som imidlertid er litt ironisk er at når bensinmotorene nå også har fått pustehjelp har spesielt de små dieselmotorene nærmest blitt overflødige. Det er lite som taler for å kjøpe en 320d idag når 320i har blitt så sterk og økonomisk... :)

 

For min del, kunne jeg tenke meg bensin neste gang da 20.000km og merforbruk på 0,2-0,3 l/m utgjør ca 6000,- årlig i merutgifter på drivstoff i året.

Men det må være samme effekt og moment som jeg har i dag (530d) og da må jeg vel gå for 6er med turbo noe lommeboka ser svart på... hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må si jeg synes det er trist, om de nye firesylindrede motorene er aldri så spreke og effektive så er det noe med den manglende lyden. Særlig i en bil som 1 serie Coupe (nye 2-serie) som har såpass stor apell til entusiastene, det var liksom en moderene E30 325I ;) Særlig surt er det at BMW velger bort sekserne til ingen nytte, Mercedes har stadig sin 3,5 liters selvpustende V6er (M276) som matcher N20 motorene til BMW på alle felt. Så 1-0 til Mercedes fra entusiastenes ståsted ;)

Å kjøre skikkelig BMW blir dyrt framover, dagene hvor man kunne kjøpe en low range modell og likevel få ekte BMW med godfølelse og lyd er absolutt forbi. Det synes jeg er trist, ennå jeg vet at jeg aldri skal ha noe mindre en seks sylindre under panseret på en BMW :cool:

Matcher den de også på forbruk og utslipp?

Visst du mener at man må ha en 6'er i en "lowrange" modell for å få "ekte BMW følelse" som du så fint kaller det. Så tror jeg du har misforstått endel ting. Helt tilbake til E30 tidene har BMW produsert 4'ere som har vært bedre en disse små 6'erne som er tørste og late. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matcher den de også på forbruk og utslipp?

Visst du mener at man må ha en 6'er i en "lowrange" modell for å få "ekte BMW følelse" som du så fint kaller det. Så tror jeg du har misforstått endel ting. Helt tilbake til E30 tidene har BMW produsert 4'ere som har vært bedre en disse små 6'erne som er tørste og late.

BMW F30 328I: R4 bensin Turbo på 1995ccm 8 trins Automat

Toppfart: 250 km/t. 0-100 : 6,1 sekund. Effekt: 258 hk og 350 nm. Forbruk: By 0,82, Landevei 0,52 og blandet 0,63, CO2: 148 g per km. Vekt 1504 kg

Mercedes W204 C 350: V6 Bensin sugemotor på 3498 ccm 7 trins automat

Toppfart: 250 km/t. 0-100: 6,0 sekund. Effekt: 306 hester og 370 hm. Forbruk: By 0,84, Landevei 0,51 og blandet 0,64, CO2: 159 g per km. Vekt 1610 kg

Audi derimot beviser bare at de ikke er like gode som sine landsmenn til å lage motorer ;)

Audi A4 3,0 TFSI Quattro (kommer ikke som 2wd): V6 bensin turbomotor på 2995 ccm 7 trins automat

Toppfart: 250 km/t. 0-100: 6,1 sekund. Effekt: 272 hester og 400 nm. Forbruk: By 1,11, Landevei 0,68, blandet 0,84. CO2: 197 g per km. Vekt 1790

Som du ser her så er det så si ingen forskjell på BMWen og Merca, jeg sier ikke dette for å skrive dritt om BMW på BMW forum men akkurat her er Mercedes flinkere. Det at BMW har gått over til firere vitner bare om at de er mest opptatt av å vise verden at de tar grep for å få ned utslipp og forbruk, effekten er det svært så som ser og den er lik null. Altså BMW svikter entusiastene som oss for ingen nytte, ikke kom å fortell meg at BMW med sine 56 Engine of the Year seiere og kanskje verdens beste motorbyggere ikke klarer å lage en økonomisk rekkesekser bensin.

Jeg er fullt klar over at man fikk firere også før, men hvis man var sugen på å ha en rekkesekser å behøvde ikke det å koste så mye som det gjør i dag. Man trengte ikke lengere opp en 320I på E46, og selv om man ikke hadde råd til en 330I så hadde man litt følelsen av å kjøre skikkelig bil likevel. Akkurat som med min daue 520I, lyd er for meg veldig viktig og selv om bilen er dau og 20 år gammel så føler jeg at jeg kjører BIL med stor forbokstav. Denne muligheten er jeg lei meg for at BMW har tatt i fra oss :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i den vurderingen selv om jeg alltid har hatt sansen for BMW´s rekkefirere også (spesielt S14). Da jeg kjøpte min E30 320i i 1988 var mer eller mindre hele poenget med bilen M20 rekkesekseren. Med den i front hadde man en slags baby 535i som var kongen på haugen blandt alminnelige sedaner på den billige siden av en Mercedes-Benz S-klasse med V8 motor. Det var rekkesekseren som var det geniale med 320i. Bortsett fra litt sylindervolum var den mer eller mindre som en 325i og BMW spilte på dette for alt hva det var verdt i markedsføringen. Det gikk en klar rød tråd fra 320i via 325i til 5-serien og ultimativt 535i. Hvilken modell man valgte var mest et spørsmål om smak og størrelsen på lommeboken, men man kunne alltid stole på at man fikk en BMW med det essensielt samme innholdet. Dette gjør man dessverre ikke idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel heller det at det er lovpålagt: 

http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/index_en.htm

Ja men det er ikke lovpålagt å gå over til firesylindrede motorer, EU gir en bolle i hvordan bilfabrikkene senker utslippet bare det blir gjort. Det er måten de gjør det på jeg synes er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om ikke lenge er det 3 sylindre som gjelder i den rimelige enden av BMW modellutvalg. Synes egentlig det blir litt spennende. Får ihvertfall mer særpreg igjen, selv om jeg totalt sett har blitt positivt overrasket av motoren vi har nå. Var skeptisk til å gå bort fra r6, og hadde fortsatt foretrukket det, men føles fortsatt absolutt som en BMW. Er mer skeptisk til kjøreovervåkning og veien mot biler som kjører selv enn forbruksoptimalisering når det gjelder bilglede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW F30 328I: R4 bensin Turbo på 1995ccm 8 trins Automat

Toppfart: 250 km/t. 0-100 : 6,1 sekund. Effekt: 258 hk og 350 nm. Forbruk: By 0,82, Landevei 0,52 og blandet 0,63, CO2: 148 g per km. Vekt 1504 kg

Mercedes W204 C 350: V6 Bensin sugemotor på 3498 ccm 7 trins automat

Toppfart: 250 km/t. 0-100: 6,0 sekund. Effekt: 306 hester og 370 hm. Forbruk: By 0,84, Landevei 0,51 og blandet 0,64, CO2: 159 g per km. Vekt 1610 kg

Audi derimot beviser bare at de ikke er like gode som sine landsmenn til å lage motorer ;)

Audi A4 3,0 TFSI Quattro (kommer ikke som 2wd): V6 bensin turbomotor på 2995 ccm 7 trins automat

Toppfart: 250 km/t. 0-100: 6,1 sekund. Effekt: 272 hester og 400 nm. Forbruk: By 1,11, Landevei 0,68, blandet 0,84. CO2: 197 g per km. Vekt 1790

Som du ser her så er det så si ingen forskjell på BMWen og Merca, jeg sier ikke dette for å skrive dritt om BMW på BMW forum men akkurat her er Mercedes flinkere. Det at BMW har gått over til firere vitner bare om at de er mest opptatt av å vise verden at de tar grep for å få ned utslipp og forbruk, effekten er det svært så som ser og den er lik null. Altså BMW svikter entusiastene som oss for ingen nytte, ikke kom å fortell meg at BMW med sine 56 Engine of the Year seiere og kanskje verdens beste motorbyggere ikke klarer å lage en økonomisk rekkesekser bensin.

Jeg er fullt klar over at man fikk firere også før, men hvis man var sugen på å ha en rekkesekser å behøvde ikke det å koste så mye som det gjør i dag. Man trengte ikke lengere opp en 320I på E46, og selv om man ikke hadde råd til en 330I så hadde man litt følelsen av å kjøre skikkelig bil likevel. Akkurat som med min daue 520I, lyd er for meg veldig viktig og selv om bilen er dau og 20 år gammel så føler jeg at jeg kjører BIL med stor forbokstav. Denne muligheten er jeg lei meg for at BMW har tatt i fra oss :(

Meget imponerende av Mercedes, og Mercedes ville jo ikke vært der de er idag. Visst de ikke kunne sakene sine :)

 

Men etter å ha prøvd BMW's nyere turbofirere, så er jeg ikke så overbevist om at de "svikter entusiastene" sine. Motoren virket kvikk, med god respons. Og lyden var ikke dum! http://www.youtube.com/watch?v=j1Yw7DatGuo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget imponerende av Mercedes, og Mercedes ville jo ikke vært der de er idag. Visst de ikke kunne sakene sine :)

 

Men etter å ha prøvd BMW's nyere turbofirere, så er jeg ikke så overbevist om at de "svikter entusiastene" sine. Motoren virket kvikk, med god respons. Og lyden var ikke dum! http://www.youtube.com/watch?v=j1Yw7DatGuo

Ja dette synes jeg er imponerende og denne motoren har fått alt for lite oppmerksomhet, og det er synd for dette er ett prakt eksempel på at downsizing ikke er nødvendig.

Ikke så ille den der :Psent from my microwave using tapatalk

Ja jeg har selv kjørt 328I og bortsett i fra lyden så er det en helt fantastisk bil, turtallsvillig motor og enormt med krefter hele veien i registeret. Men likevel så fant jeg den litt "uinspirerende" å kjøre, mulig mine forventninger var for høye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...