Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Det skal jeg ikke uttale meg om, men umiddelbart har Tesla P85 med sine rundt 400 HK mer enn nok effekt til å nå 250 Km/t, men det gjorde den ikke til å begynne med (altså ikke... klarte den ikke). Tesla hadde implementert en begrensning på topphastigheten (rundt 200 Km/t tror jeg det var) for å spare batteriet (altså ikke motoren som stadig er den samme selv om P85 senere fikk en oppgradering til 220 Km/t). P85 har for ordens skyld kun én motor der P85D ("D" for Dual)... altså har to motorer med tilsammen 469 HK. 

 

Elektriske motorer har generelt ingen problemer med å nå en høy topphastighet. Det franske TGV høyhastighetstoget har blitt testet til knapt 580 Km/t og tilsvarende også med japanske Shinkansen som har blitt testet til 443 Km/t... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske motorer har generelt ingen problemer med å nå en høy topphastighet. Det franske TGV høyhastighetstoget har blitt testet til knapt 580 Km/t og tilsvarende også med japanske Shinkansen som har blitt testet til 443 Km/t... :)

Men det er helt andre typer elmotorer enn de som Tesla bruker. Litt forenklet kan man si at man ved en gitt størrelse elmotor må velge mellom høyt dreiemoment ved lave turtall eller høy effekt ved høye turtall. Ønsker man mer av begge er det bare en måte å oppnå det på, og det er å øke motorstørrelsen. Og med motorstørrelse menes volum og vekt for rotor og stator.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

Angående det med P85D og høye hastigheter:

Flere rykter sier at dual-modellene har ulik utveksling på for- og bakmotor. Mens bakmotoren er utvekslet for å gi bra akselerasjon fra 0-100 km/t er frontmotoren mer egnet for høyere hastigheter. Frontmotoren er dessuten mindre og mer effektiv. I en annen video målte jeg 7 % mindre forbruk på P85D i forhold til P85. Dette er ganske imponerende med tanke på at P85Den vi testet veide 150-200 kg mer.

 

Når det gjelder P85Ds manglende effekt kan dette forklares enkelt. Batteriet er en av flaskehalsene. Den klarer ikke å levere nok strøm. Nylig ble Ludicrous oppfunnet. Dette var en smart fuse som håndterer 1500 A (i stedet for 1300 A på vanlig sikring). Dette gir en økning på 15 %. Så dermed yter Ludicrous mer enn Insane sånn helt out of the box. Både motor, inverter, understell, reduksjonsgear og alt annet er likt.

 

Den andre begrensningen er i det jeg nevnte tidligere. Nemlig at frontmotoren har ulik utveksling. Dermed vil front- og bakmotor sannsynligvis ha ulike hastigheter der effekten er høyest. Da jeg testet P85D opp til 250 km/t fikk jeg bekreftet det jeg trodde. Ved hastigheter opp til ca. 230 km/t var det hovedsakelig bakmotoren som jobbet. Men da jeg passerte den hastigheten hørtes en summing fra frontmotoren. Min teori er at den tok over mot slutten siden den har annen utveksling. Summingen er ganske tydelig på denne videoen:

 

Tesla burde aldri gått ut med at bilen hadde nesten 700 hk. De burde testet på rullende landevei før de ga ut noen tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har naturligvis testet, og vet nøyaktig hva bilen yter under alle omstendigheter. Og det er akkurat dette jeg ikke liker i denne saken om Tesla. Tesla som fabrikk forsøker å bortforklare det hele med "dette er vanskelig å forklare", og eierne later til å være fornøyde med at Tesal enten ikke vet bedre, eller var litt uheldige i sin kommunikasjon.

Det er jo ikke det som har skjeddm, det som har skjedd er ren svindel, med viten og vilje. Det gjør som sagt ikke bilen i seg selv noe dårligere,men det burde svekke troverdigheten til Tesla betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et markedsførings perspektiv ja, men reduksjonen i antall teoretiske hestekrefter påvirker ikke bilens ytelser når det gjelder akselerasjon og topphastighet. Teslas kunder har fått og får hva de er lovet når det gjelder faktiske ytelser på bilen, men de kan ikke påstå at bilen har 700+ hestekrefter. For noen er dette et problem og for andre ikke.

 

Jeg tenker at det ikke er direkte uvanlig at en alminnelig motor yter forskjellig fra de offisielle tallene, men det er selvfølgelig forskjell på om motoren yter mindre enn lovet kontra mer enn lovet. Min tidligere E36 323i hadde offisielt 170 HK, men i realiteten ytet motoren rundt 185 HK. Tilsvarende også med en rekke andre BMW motorer. Jeg ville nok ha blitt litt sur om det var det motsatte forholdet, men kun hvis bilen også gikk dårligere enn lovet. 

 

Dette unnskylder på ingen måter Teslas famøse markedsførings gimmick (jeg tok faktisk dette fenomenet opp som nettopp en markedsførings gimmick før det ble offisielt kjent at antall hestekrefter var overdrevet), men jeg synes allikevel at det er viktig å holde tingene litt fra hverandre. Total krise er det ikke at bilen ikke har 700+ hestekrefter når den går som lovet (og det er durabelig fort så lenge vi ikke snakker 200+ Km/t)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det folk blander sammen, bilen presterer fortsatt det samme men antall hestekrefter har blitt markedsført FEIL.

 

Bilen har teoretisk mer enn 700 hestekrefter til sammen, men klampen i bånd så er det ingen steder i "registeret" der bilen engang bikker over 600hk....

 

Så jeg hadde fortsatt vært en av de som hadde klaget til Tesla for bevisst løgn i sin markedsføringskampanje av P85D.

 

Jeg liker Tesla bilene fortsatt veldig godt, og til tross for Tesla sin løgn så påvirker det ikke mitt forhold til bilene.

 

Forholdet mitt til Tesla som bilselsskap hadde KANSKJE vært uforandret hvis de hadde sagt: "Sorry folkens, vi gjorde en feil, vi skal gjøre det vi kan for å tilfredsstille de kundene som har kjøpt P85D og som ønsker og klage". Men de prøver bevisst å snike seg unna, slik "TRF-Racing" påpeker.

 

Utenom denne saken, så liker jeg selskapet for deres nytenkning og satsing på innovasjon. Jeg er imponert av hva de får til, men jeg ser også at mye av det de gjør skjer også i lavere grad hos andre bilselskaper rundt om i verden, og jeg mener at hybrid vil få størst markedsandel i den nære fremtiden, med mindre elbilrekkevidden økes betraktelig i de få årene som kommer.

Endret av hermanoo90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte en her om dagen uten keyless, og det var bare rart å slå på bilen med en nøkkel i en "tenningslås". Virker bare som et desperat forsøk på å gjøre den så lik som en fossilbil som mulig.

Noe som forøvrig er ganske påfallende i en e-Golf kontra en Tesla. Den er jo akkurat som en vanlig Golf, bare med en annen drivlinje. På godt og vondt.

 

Det er vel akkurat det den er, en vanlig golf med annen drivlinje.

 

Kollega av meg har eGolf, og der kom det opp i displayet at det var på tide med oljeskift.. Alle lurte litt på hvilken olje de skulle skifte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. Jeg tror bestemt ikke at dette er tilfellet, men derimot en god festhistorie... :)

Ingen festhistorie, lite alkohol på kontoret i hverdagen :P

Min kollega er blitt svært glad i elbil, fordiom det er fruen som bruker den daglig.

Hun ringte lokale Møller og de ba henne bare komme innom så skulle de ordne det, altså fjerne meldingen, for bilen skal jo selvsagt ikke ha oljeskift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med E-Golf men vi har en E-UP og der er veldig mye forandret ifra standard utgave, til og med hele bilens software. Vi har hatt noen vanlige Up som lånebil mens E-Upen har vært inne til reklamasjon (den har dessverre ikke vært helt feilfri det første året) og det er i bunn og grunn vesentlige forskjeller synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles for mange (de fleste?) mer seriøse konstruksjoner med el motor er at de har girkasse ;) Det har ikke Tesla.

 Har de fleste andre el biler en mekanisk gearkasse mener du? Jeg har absolutt mest greie på tog er der er det bare en fast utveksling mellom motor og hjul. Denne utvekslingen velges når man bestiller togene. På et lokaltog er høy akselerasjon viktigere enn toppfart derfor velger man en annen utveksling en på hurtigtog. Motorene kan godt være like. 

 

Ellers er jo en moderne el motor nesten vedlikeholdsfri. Det er ytterst sjelden en motor ryker på togene våre. Det som ryker er som regel styringselektronikken til motorene. Der har jo batteribilene en stor fordel framfor togene. De slipper og ha en 16000 volt støysender på taket. Så lenge en el motor får ordentlig kjøling så varer den nesten evig. På togene så har vi egne ventilasjonsmotorer men jeg kan ikke tenke meg at en batteribil har det. Derfor og så kan ikke Tesla ta ut så mye effekt av motorene som de teoretisk skulle ha kunnet. De må tenke på motortemperaturen.

 

Jeg er mye mere interessert i hvordan Tesla har løst andre problemer. Den største enegityven vi har på togene er varme og AC. Det trekker mye strøm. Et tog på 8 vogner trekker i værtfall 100a ved 1000 volt så da kan dere regne ut effekten selv. Dette er omtrent like mye sommer som vinter. AC er energikrevende.

 

Hvordan har Tesla løst dette? Er det 20 blå ute skal det mye strøm til for og varme opp en bilkupe. Syvern har et varmeapparat på nesten 7 Kw. Det er mye strøm.

 

Noe annet jeg savner er tester på hvordan den fungerer som en vanlig bil. Hvordan er understellet, komfort, bagasjeplass og slike ting? Leser man en vanlig biltest så står det jo mye om kjøreegenskaper og slikt noe. Jeg har ikke lest alle tester av Tesla men hvordan oppfører den seg når det begynner og gå fort i svingene? Hvordan er den i en elgtest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at i3 har to gir, og at dette gjelder andre konstruksjoner også. Ta det med en pose salt enn så lenge da.

 

Jeg har ikke greie på tog, men kom til å tenke på lokaltogene på Jæren. Disse høres ut som de girer ca 49 ganger hver gang de akselererer. Hva er dette lyden av? (siden du åpenbart har greie på tog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...