Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance

bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan noen kan mene en tesla ser finere ut enn nye s klasse er kun fordi man er på Bmw forum. :)

Fordi S klassen ser ut som en feit hval med svært kjeft og små rare øyne, greit nok så er ikke F01 den peneste jenta i klassen heller men den har nå iallfall proporsjonene og linjene i orden. De desidert beste designene i luksusklassen de siste årene står E38 og W221 for, A8 har alltid bare vært en kjedelig forstørret A4 ;)

Men smaken er som baken og nå er vi off topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lademuligheter finnes mange steder, og det blir bare mer og mer av det, men når man er på familetur er det ikke så aktuelt med hotell for min del. I tillegg hjelper det jo ikke om hotellet ligger lengre unna enn det rekkevidden på bilen tilsier.

Nå kan man såklart argumentere med at en natt og to på hotell knapt koster det man sparer i bensin på turen, men det hjelper jo ikke når man desperat leter etter et sted å lade kl 11 om kvelden. :)

Som du selv påpeker er stikkordene planlegging, planlegging og mer planlegging... man må virkelig endre tankemåte drastisk for at en elektrisk bil skal kunne fungere skikkelig. Jeg følte meg veldig fremmed overfor dette, men konseptet modner og virker mer og ner fornuftig for hver dag som går. Jeg tror faktisk at jeg er villig til å ofre litt fleksibilitet for å få de andre fordelene som en elektrisk bil gir. På den annen side kan man jo velge en slags middelvei ved å kjøpe f.eks en BMW i3 med range extender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er absolutt en mulighet mange steder, men for min egen del (og sikkert 90% av de som kjøper EL-biler) er hovedmålet å spare penger, noe man pr. dags dato ikke gjør med i3 med range extender her til lands. Om man skal ha EL-bil mener jeg også at man bør kjøpe dette så tidlig som mulig for å få full utbytte av de fordelene som finnes (hovedsakelig gratis bompenger og ferjer). Bilen vil jo naturligvis alltid være billig i bruk, men mye av besparelsene ligger likevel i slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer leasing ut i dette tilfellet? Her i Danmark kan man privatlease Tesla Model S Performance for 5500 DKK + mva pr. måned. 20000 Km årlig og 50000 DKK i depositum. Alternativt kan man privatlease en BMW i3 for 5200 DKK inkl. mva pr. måned. 20000 Km årlig og 30000 DKK i depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing på Elbil er så og si ikke eksisterende i Norge pga det er moms på leasing av elbil men ikke på "vanlige" biler. Det har vært snakk om at dette skal fjernes men ikke skjedd noe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... det er jo forståelig. Hvis regjeringen virkelig ønsker å støtte gode miljøløsninger kunne de bare fjerne momsen på leasing av elbiler. Leasing og elbiler bør være en perfekt pakkeløsning... spesielt for folk som er bekymret for fremtidig verditap etc. Jeg leaser gjerne en BMW i3 bare for å prøve konseptet (Model S er for stor for oss)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... det er jo forståelig. Hvis regjeringen virkelig ønsker å støtte gode miljøløsninger kunne de bare fjerne momsen på leasing av elbiler. Leasing og elbiler bør være en perfekt pakkeløsning... spesielt for folk som er bekymret for fremtidig verditap etc. Jeg leaser gjerne en BMW i3 bare for å prøve konseptet (Model S er for stor for oss)... :)

Helt enig. Hadde det vært gunstig leasing på i3 så ville vi nok hatt det som bil nr 2. Men pr dags dato er usikkerheten mtp restverdien så høy på f.eks en i3 at de må nesten skrives ned til 0 på 5-7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing på Elbil er så og si ikke eksisterende i Norge pga det er moms på leasing av elbil men ikke på "vanlige" biler. Det har vært snakk om at dette skal fjernes men ikke skjedd noe enda.

MVA-fritak for leasing av elbiler er utsatt pga mulige "EØS-rettslige problemstillinger": http://www.statsbudsjettet.no/Revidert-budsjett-2014/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Merverdiavgift--leasing-av-elbiler-mv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer leasing ut i dette tilfellet? Her i Danmark kan man privatlease Tesla Model S Performance for 5500 DKK + mva pr. måned. 20000 Km årlig og 50000 DKK i depositum. Alternativt kan man privatlease en BMW i3 for 5200 DKK inkl. mva pr. måned. 20000 Km årlig og 30000 DKK i depositum.

Jeg klarer ikke se fornuften i å blåse 300 høvdinger på en 3-års leasingperiode med en Tesla S? I tillegg med lav km-sats, pluss forsikring, slitedeler og kostnader på strøm fra hjemmet. Det blir over 100k i året på en bil man ikke eier selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette skal forstås ut fra at biler med tilsvarende effekt som f.eks BMW M5 koster minimum 1,7 milloner DKK.Tesla Model S Performance er virkelig billig også i Danmark... leaset eller kjøpt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette skal forstås ut fra at biler med tilsvarende effekt som f.eks BMW M5 koster minimum 1,7 milloner DKK.Tesla Model S Performance er virkelig billig også i Danmark... leaset eller kjøpt... :)

Dette er kanskje flisespikkeri men sjekket nettopp prisen på en ny M5 på BMW.dk (vi hadde en diskusjon på jobb) og den begynner på ganske nøyaktig 2 mill DKK. I Norge begynner den på 1,690 000 kr, samme med E63 AMG S som begynner på 1,8 mill NOK og 2,3 mill DKK...

Var noen kolleger som mildt sagt ble fascinert over at det finnes ett land med dyrere biler enn norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... du har helt rett. 2 millioner DKK koster en BMW M5 i Danmark før ekstrautstyr... helt latterlig mye for en bil.

Ja det er ganske drøyt, selv i Norge har M5 en hinsides pris når man ser på hva bilen koster i Sverige (964 000 SEK....) Man kan spørre seg selv hvor mange Modell S man hadde solgt i Norge om bilen ikke hadde fått avgiftfritak, svært få tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan noen kan mene en tesla ser finere ut enn nye s klasse er kun fordi man er på Bmw forum. :) Grillen og generelt sett fronten på en Tesla harmonrere jo ikke i det heele tatt. Men den er tøff bakfra.. Det skal Tesla ha :)

Imponerende arbeid i filmene du lager Bjørn! :)

Takk for tilbakemelding :)

Jeg testet Tesla her en dag, og ble utrolig imponert over bilen i sin helhet, men som han sier i filmen så virker interiøret "billig" ut, og har liksom ikke helt den rette finishen.

I tillegg er det jo ingen tvil om at fordelene til bilen også i stor grad er ulempene.

Vi var i Danmark i påsken, og skulle vi gjort den turen med en Tesla hadde det krevd veldig mye planlegging, kontra ca. ingenting nå. Når man kommer i land i Hirtshals på kvelden med trøtte unger i baksetet vil man frem dit man skal, ikke på jakt etter et sted å lade de neste fem timene.

Jeg kunne gjerne hatt en Tesla, og om jeg av en eller annen grunn måtte ha byttet bil hadde den nok vært en kandidat, men man må endre tankemåte ganske drastisk i endel situasjoner. Noe som forøvrig viser ganske godt i Bjørns siste film. :)

Nordkappturen var mer en ekspedisjon enn en kosetur. Det var mange lange dager med kjøring og lading. Og for de som ikke har sett alle videoene mine kan man lett få et galt inntrykk av Teslaen. Så lenge man er innenfor superladerrekkevidde er ladetid så kort at det ikke har så mye å si.

Jeg har regnet litt på tidligere turer med BMWen og turer med Teslaen. Med BMWen på Europatur hadde jeg ca. 110 km/t i snittfart inkludert fyllestopp, men da var ikke spisestopp tatt med. Med Teslaen på tur med superlader er snittet på 80 km/t med ladestopp. Men der er spisestopp medregnet. Så da ser man fort at road trip med Tesla ikke er så ille i forhold til en fossilbil. Dette vil vise seg til sommeren når vi skal på tur, sannsynligvis helt til Italia eller Spania.

Til sammenligning var snittfarten på nordkappturen på ca. 40 km/t medregnet ladestopp. Dette har noe med at ladeeffekten bare var 11-18 kW kontra 105 kW på superladerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...