Gå til innhold

"Increased battery discharged" i 5-serie e6x (løst)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Dette burde kanskje vært i e60-tråden, men den tråden er helt ubrukelig og uoversiktelig, og i tillegg kan dette skje på de fleste modellene.

 

De siste dagene har det kommet "Increased battery discharged"-beskjed opp i bilen, samtidig som at klokke og alt av kjørecomputer-funksjoner har nulltsilt seg. Jeg var bortreist når dette begynte å skje, men bilen både startet og fungerte helt fint bortsett fra de nevnte tingene.

 

Nå de siste dagene har bilen begynt å bli mer og mer "død", selv om jeg har ladet den hele natten. Har også ladet batteriet for seg selv, uten at jeg følte det hjalp noe særlig.

 

Det som går igjen rundtom er:

  • Dårlig dynamo
  • Dårlig IBS-sensor
  • Et eller annet som trekker strøm
  • Dårlig batteri

- Den første har jeg igrunn utelukket, jeg måler 15V når motoren er i gang, og denne dropper ned til rett under 12V når motoren slås av.

- IBS-sensoren er et mulig problem. Jeg har ikke prøvd å koble fra denne enda, noe som kan "hjelpe" litt.

- Det er godt mulig det er en strømtyv på ferde, men jeg har ingenting uoriginalt i bilen, og det er lenge siden jeg har ettermontert noe nå, så da må det evt. være en komponent som feiler.

 

- ...og sist er det batteriet. Jeg ser igrunn på dette som meget sannsynlig, men jeg føler ikke for å bruke tusenvis på nytt batteri bare for å finne ut at det ikke var det likevel (det er litt derfor jeg lager denne tråden).

 

Noen som har noen tips eller erfaringer?

 

Originalbatteriet er forøvrig 80Ah av "vanlig" type, og om jeg bytter det ender jeg nok opp med et AGM-batteri. Har det noe for seg å gå for et 90Ah kontra 80Ah når jeg først bytter, eller er dette bare bortkastede penger?

 

Jeg vet forøvrig at bytte av likt batteri krever registrering og nytt batteri krever koding. :)

 

 

Oppdatering:

Om noen ikke gidder å lese gjennom tråden var mitt problem IBS-sensoren. Likevel er nok ikke dette alltid fasiten om du skulle oppleve det samme, så jeg vil anbefale å feilsøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler rundt 15V stabilt mens motoren er i gang, og rundt 12V når motoren er slått av. Spenningen gikk sakte nedover med ca. 0,01V om gangen etter dette, men da har jo heller ikke bilen gått i dvale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen er 12,4V nå etter at den har stått hele natten (uten å ha blitt ladet på noe vis). Det er da igrunn ingenting som tyder på noen strømtyver etter min mening.

Edit: Jeg fikk forøvrig opp feilmeldingen "high rate of battery discharge" når jeg satt tenningen på bilen, denne har jeg ikke sett før.

Jeg begynner å mistenke IBS-sensoren mer og mer, og skal prøve å koble fra denne før jeg evt. kjøper nytt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to E61 tidligere som jeg fikk samme feilmelding på. Parklys sluttet å lyse da man låste opp, kjørecomputer nullstilte seg, klokke nullstilte seg, gradvis færre og færre prosesser som starta opp da man låste opp og satte seg inn. Det var dårlig batteri som måtte byttes på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper fortsatt batteriet, Dvs at sensoren er veldig følsom. Slik at du vil først se slike feilmeldinger, deretter vil bilen begynne å avslutte prosesser. F.eks i mitt tilfelle kuttet høyttalerne ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger rundt 0 +/- her for tiden.

Har forøvrig koblet fra IBS, og nå fungerer alt helt fint (noe som er logisk ettersom det ikke er noe som leser feil noe sted lengre).

Jeg tenkte jeg skulle la den være frakoblet noen dager, og så måle batteriet gjevnlig. Om batteriet stort sett er stabilt med en akseptabel spenning tror jeg at IBS-sensoren er syndebukken her. Om spenningen på batteriet er fallende, om bilen plutselig ikke skulle starte en dag, eller at det skulle komme noen feilmeldinger blir det batteribytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, vil bare henvise til flere lignende tråder her inne.

 

Min bil står veldig ofte ubrukt over lengre perioder, uavhengig om batteriet blir konstant ladet eller ikke i denne perioden så vil bilen gi denne feilmeldingen etter 14 dager. Her mener jeg at computeren regner ut at i denne perioden så har batteriet tappet seg "så mye" dermed denne meldingen. Godta meldingen, etter ny start så er alt ok. 

 

Jeg har bare akseptert at slik er det, anser ikke dette som feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...