awt Skrevet Januar 22, 2014 Share Skrevet Januar 22, 2014 Dette burde kanskje vært i e60-tråden, men den tråden er helt ubrukelig og uoversiktelig, og i tillegg kan dette skje på de fleste modellene. De siste dagene har det kommet "Increased battery discharged"-beskjed opp i bilen, samtidig som at klokke og alt av kjørecomputer-funksjoner har nulltsilt seg. Jeg var bortreist når dette begynte å skje, men bilen både startet og fungerte helt fint bortsett fra de nevnte tingene. Nå de siste dagene har bilen begynt å bli mer og mer "død", selv om jeg har ladet den hele natten. Har også ladet batteriet for seg selv, uten at jeg følte det hjalp noe særlig. Det som går igjen rundtom er: Dårlig dynamo Dårlig IBS-sensor Et eller annet som trekker strøm Dårlig batteri - Den første har jeg igrunn utelukket, jeg måler 15V når motoren er i gang, og denne dropper ned til rett under 12V når motoren slås av. - IBS-sensoren er et mulig problem. Jeg har ikke prøvd å koble fra denne enda, noe som kan "hjelpe" litt. - Det er godt mulig det er en strømtyv på ferde, men jeg har ingenting uoriginalt i bilen, og det er lenge siden jeg har ettermontert noe nå, så da må det evt. være en komponent som feiler. - ...og sist er det batteriet. Jeg ser igrunn på dette som meget sannsynlig, men jeg føler ikke for å bruke tusenvis på nytt batteri bare for å finne ut at det ikke var det likevel (det er litt derfor jeg lager denne tråden). Noen som har noen tips eller erfaringer? Originalbatteriet er forøvrig 80Ah av "vanlig" type, og om jeg bytter det ender jeg nok opp med et AGM-batteri. Har det noe for seg å gå for et 90Ah kontra 80Ah når jeg først bytter, eller er dette bare bortkastede penger? Jeg vet forøvrig at bytte av likt batteri krever registrering og nytt batteri krever koding. Oppdatering: Om noen ikke gidder å lese gjennom tråden var mitt problem IBS-sensoren. Likevel er nok ikke dette alltid fasiten om du skulle oppleve det samme, så jeg vil anbefale å feilsøke litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 22, 2014 Share Skrevet Januar 22, 2014 Hadde samme problem på en 08mod 520D, dårlig batteri Byttet til det største AGM batteriet fra Biltema, og registrerte batteribyttet. Alt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larswilliam Skrevet Januar 22, 2014 Share Skrevet Januar 22, 2014 Strevde med det samme. Til meg var det dynamo. Hvor mange volt får du på batteri rett etter opplading? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2014 Jeg måler rundt 15V stabilt mens motoren er i gang, og rundt 12V når motoren er slått av. Spenningen gikk sakte nedover med ca. 0,01V om gangen etter dette, men da har jo heller ikke bilen gått i dvale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Om du måler batterspenning endel timer etter du hadde motor i gang. Hva får du da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2014 Spenningen er 12,4V nå etter at den har stått hele natten (uten å ha blitt ladet på noe vis). Det er da igrunn ingenting som tyder på noen strømtyver etter min mening. Edit: Jeg fikk forøvrig opp feilmeldingen "high rate of battery discharge" når jeg satt tenningen på bilen, denne har jeg ikke sett før. Jeg begynner å mistenke IBS-sensoren mer og mer, og skal prøve å koble fra denne før jeg evt. kjøper nytt batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Har hatt to E61 tidligere som jeg fikk samme feilmelding på. Parklys sluttet å lyse da man låste opp, kjørecomputer nullstilte seg, klokke nullstilte seg, gradvis færre og færre prosesser som starta opp da man låste opp og satte seg inn. Det var dårlig batteri som måtte byttes på begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Jeg tipper fortsatt batteriet, Dvs at sensoren er veldig følsom. Slik at du vil først se slike feilmeldinger, deretter vil bilen begynne å avslutte prosesser. F.eks i mitt tilfelle kuttet høyttalerne ut etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gica Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Samme symptomer som min. Hadde standard 80ah batteri, byttet batteri til en med 100ah, programmerte så dette inn og voila. Alt er nå ok, og slikt har det vært i 1 år nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Hvor mange grader i lufta der hvor bilen stod? 12,4 volt er veldig bra. 12,6 volt ved 20 grader er 100%. Tror ikke dårlig batteri. Høres mer ut som ibs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2014 Det ligger rundt 0 +/- her for tiden. Har forøvrig koblet fra IBS, og nå fungerer alt helt fint (noe som er logisk ettersom det ikke er noe som leser feil noe sted lengre). Jeg tenkte jeg skulle la den være frakoblet noen dager, og så måle batteriet gjevnlig. Om batteriet stort sett er stabilt med en akseptabel spenning tror jeg at IBS-sensoren er syndebukken her. Om spenningen på batteriet er fallende, om bilen plutselig ikke skulle starte en dag, eller at det skulle komme noen feilmeldinger blir det batteribytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Høres veldig korrekt ut awt. En logisk måte å feilsøke på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Eventuelt at elektronikken er langt mer følsom en ett voltmeter. Bilen sa ifra i lang tid før jeg merket det på andre måter, at batteriet begynte å bli dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Er jo ikke mulig, om man har 12,4 volt på ca 0 grader celsius, så er ikke batteriet dårlig. Men vi får se om noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Januar 23, 2014 Share Skrevet Januar 23, 2014 Nå har ikke jeg lest hele tråden, vil bare henvise til flere lignende tråder her inne. Min bil står veldig ofte ubrukt over lengre perioder, uavhengig om batteriet blir konstant ladet eller ikke i denne perioden så vil bilen gi denne feilmeldingen etter 14 dager. Her mener jeg at computeren regner ut at i denne perioden så har batteriet tappet seg "så mye" dermed denne meldingen. Godta meldingen, etter ny start så er alt ok. Jeg har bare akseptert at slik er det, anser ikke dette som feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå