Gå til innhold

Bilkjøp Diesel / Bensin

JulianK
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg deler soleklart CrZyWiz erfaringer her.

Jeg savner ingenting av dreiemomentet og girer mindre nå.

Bensinmotoren drar helt fra tickover og har sikkert mindre dreiemoment, men jeg skal ikke dra campingvogn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, men det du glemmer å nevne er at den nevnte akselerasjonen i 5. gear opp til 80 Km/t med bensinbilen tar en halv evighet. Dreiemomentet motoren utvikler i dette turtallsområdet er for lavt til at akselerasjonen blir tilfredsstillende. Med dieselbilen treffer man akkurat begynnelsen på toppen av dreiemomentkurven (ca. 1700 rpm) i 4. gear i 60 Km/t. Altså fullt turbotrykk og deilige 350 Nm til disposisjon. Det går fort og brutalt og ved 80 Km/t kan man bruke 5.gearet og lade katapulten på nytt... :)

Begge motorene er kraftige og er seige, men på to forskjellige måter. Bensinmotoren går silkemykt fra tomgang, men mangler et fornuftig dreiemoment frem til turtallet er ca. 2000 rpm og den skal ha 2750 rpm for å utvikle maksimalt dreiemoment. Dieselmotoren skal ha minst 1500 rpm for å utvikle et fornuftig dreiemoment, men utvikler maksimalt dreiemoment allerede ved 1750 rpm. Hva man trives best med er en smaksak og for noen også et økonomisk spørsmål.

Du kan si hva du vil med disse tallene, men du viser mest bare her hva du kan i teorien. Opplevelsen min med nåværende diesel, er en helt annen.

En 325i bruker langt fra en evighet på nevnte scenario, og selv nevnte 320i gjør sprinten mer en raskt nok til å følge trafikk.

Observerer at AndySix som også har praktisk erfaring med bilen, deler mitt syn. En diesel med manuelt gir mer giring i det daglige, eneste unntaket er ved raske forbikjøringer. Da man kan ligge på samme gir, å gi på. Der bensinmotoren må sjaltes ned 1 eller 2 gir for å hente maks. 

Jeg mener at dieselmotoren ikke er spesielt seig, den mister stortsett all pusten under 1500rpm. 

Min tunede M47TU2 motor er noe bedre, mye pga mindre turbo og raskere spool. Men selv den trives ikke på veldig lavt turtall.

Legger ved effekt\momentkurven til 325i, bare for å bevise det hele. Her ser vi at selv på lave 1000rpm, så har den 210nm.

attachment.php?attachmentid=612&stc=1&d=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ganske god erfaring når det gjelder nettopp temaet vi diskuterer i denne tråden. Jeg har hatt en E46 318d som maksimalt utviklet 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Jeg har også hatt en E36 323i som maksimalt utviklet 170 HK ved 5500 rpm og 245 Nm ved 3950 rpm.

Den aktuelle 325i´en har en momentkurve der dreiemomentet topper vesentlig tidligere, men dette er i forhold til dieselmotorene ikke relevant i det turtallsområdet vi diskuterer. Den aktuelle dieselmotoren er såpass mye sterkere når det gjelder dreiemoment at det meste annet i denne sammenhengen blir for bagateller å regne. Poenget er at diselmotoren kun er et gearskift fra å yte maksimalt der bensinmotoren er minst to gearskift fra å yte maksimalt. Derfor har dieselmotoren vært svært populær i over 10 år og de nye bensinmotorene med ladeluft (turbo og/eller kompressor) er populære idag.

Fremtiden for sugemotorene er ikke lys og nå har til og med Ferrari konvertert til turbomotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: skjønner du har mye erfaring her, men husk at jeg har kjørt 2009 e91 320d daglig i 4 år og nå noen mnd med 2009 e91 325i.

Føler at de to er ganske direkte sammenliknbare.

Hvis du bare ser på specs så må jo Nissan GT-R være verdens beste bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg tror at vi bør definere hva vi mener med hhv. begrepene seig og smidig (altså i relasjon til bilmotorer). Tradisjonelt blir en dieselmotor betraktet som seig, men ikke spesielt smidig. Ditto blir en selvpustende bensinrekkesekser tradisjonelt betraktet som smidig, men ikke spesielt seig. En selvpustende bensinrekkefirer blir tradisjonelt betraktet som midt i mellom disse ytterpunktene. Altså litt mer seig enn en sammenlignbar rekkesekser, men knapt så smidig. Dette er hva jeg forholder meg til i denne diskusjonen.

Når dette er nevnt mener jeg ikke at den aktuelle dieselmotoren er den beste i forhold til den aktuelle rekkesekseren. Langt derifra... rekkesekseren er overlegen, men den er ikke like seig som dieselmotoren. Hvis den var det ville f.eks hele poenget med at en dieselmotor er å foretrekke når man skal trekke tungt falle fra hverandre. Det gjør det ikke iom. at en dieselmotor kan trekke tungt på lavt turtall og dermed spare enormt mye drivstoff i forhold til en like sterk bensinmotor som skal ha signifikant mer turtall for å kunne trekke like tungt. Har bensinmotoren i tillegg et vesentlig lavere dreiemoment blir regnstykket bare værre.

Jeg registrerer ellers at den aktuelle bensinmotoren yter 174 Nm ved 1750 rpm. Ved 1750 rpm yter dieselmotoren 350 Nm. Dieselmotoren yter ca. 165 Nm ved 1000 rpm, men allerede ved ca. 1250 rpm yter den 250 Nm... altså like mye som bensinmotoren yter maksimalt. Man behøver med andre ord bare å såvidt røre gassen på tomgang for at dieselmotoren skal være like sterk som bensinmotoren maksimalt er ved 2750 rpm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg tror at vi bør definere hva vi mener med hhv. begrepene seig og smidig (altså i relasjon til bilmotorer). Tradisjonelt blir en dieselmotor betraktet som seig, men ikke spesielt smidig. Ditto blir en selvpustende bensinrekkesekser tradisjonelt betraktet som smidig, men ikke spesielt seig. En selvpustende bensinrekkefirer blir tradisjonelt betraktet som midt i mellom disse ytterpunktene. Altså litt mer seig enn en sammenlignbar rekkesekser, men knapt så smidig. Dette er hva jeg forholder meg til i denne diskusjonen.

Når dette er nevnt mener jeg ikke at den aktuelle dieselmotoren er den beste i forhold til den aktuelle rekkesekseren. Langt derifra... rekkesekseren er overlegen, men den er ikke like seig som dieselmotoren. Hvis den var det ville f.eks hele poenget med at en dieselmotor er å foretrekke når man skal trekke tungt falle fra hverandre. Det gjør det ikke iom. at en dieselmotor kan trekke tungt på lavt turtall og dermed spare enormt mye drivstoff i forhold til en like sterk bensinmotor som skal ha signifikant mer turtall for å kunne trekke like tungt. Har bensinmotoren i tillegg et vesentlig lavere dreiemoment blir regnstykket bare værre.

Jeg registrerer ellers at den aktuelle bensinmotoren yter 174 Nm ved 1750 rpm. Ved 1750 rpm yter dieselmotoren 350 Nm. Dieselmotoren yter ca. 165 Nm ved 1000 rpm, men allerede ved ca. 1250 rpm yter den 250 Nm... altså like mye som bensinmotoren yter maksimalt. Man behøver med andre ord bare å såvidt røre gassen på tomgang for at dieselmotoren skal være like sterk som bensinmotoren maksimalt er ved 2750 rpm... :)

Du skjønner godt hva som menes i denne sammenhengen. Visst ordet "fleksibel" gjør det enklere for deg, så kan vi bruke det. Bensinmotoren er mer fleksibel en dieselen, og krever derfor mindre giring i det daglige. Det kan du ikke argumentere mot! Enkelt og greit! 

Du registrerer, muligens med vilje feil for å "få rett". Visst du ser på diagrammet, så ser du at dreiemomentet er målt i "lb ft". og ikke NM. Visst du regner om, så vil du ser at du tar fryktelig feil med disse tallene dine. Bensinmotoren har 210nm så lavt som 1000rpm, på dette stadiet vil bare dieselen vibrere og lage ulyder. Dieselen yter ikke det samme før nesten 1500RPM.

Tallene bekrefter mine og AndySix sine opplevelser, med nevnte motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?... Jeg blingset litt da jeg leste dataene for bensinmotoren, men ikke for dieselmotoren. Du har helt rett i at bensinmotoren yter 210 Nm ved 1000 rpm og det er jo en hel del mer enn de 165 Nm som dieselmotoren yter ved det samme turtallet, men allerede ved 1250 rpm har dieselmotoren passert bensinmotoren med ca. 30 Nm. På små 250 rpm endres bildet totalt til fordel for dieselmotoren og etter nye 500 rpm yter den 100 Nm ekstra. Bensinmotoren skal ha hele 1500 rpm for å øke små 30 Nm. Dette kaller jeg ren utklassing for dieselmotoren... forøvrig hva de fleste andre også etterhvert har kommet frem til. Begrepet fleksibel er ikke så forskjellig fra smidig så der er vi enige i relasjon til bensinmotoren. At motoren er seig er imidlertid mer passende i relasjon til dieselmotoren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt tips er bensin.  blir fortere varm, mindre som kan gå istykker.     blir den for lat kan du vurdere kompressor evt da.  da drar den godt fra bunn iallefall.  blir lite giring med kompressor.   og tøff lyd,  vil tippe den går friskt også da : )  

eller ganske enkelt - prøv begge og føl på det selv : ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?... Jeg blingset litt da jeg leste dataene for bensinmotoren, men ikke for dieselmotoren. Du har helt rett i at bensinmotoren yter 210 Nm ved 1000 rpm og det er jo en hel del mer enn de 165 Nm som dieselmotoren yter ved det samme turtallet, men allerede ved 1250 rpm har dieselmotoren passert bensinmotoren med ca. 30 Nm. På små 250 rpm endres bildet totalt til fordel for dieselmotoren og etter nye 500 rpm yter den 100 Nm ekstra. Bensinmotoren skal ha hele 1500 rpm for å øke små 30 Nm. Dette kaller jeg ren utklassing for dieselmotoren... forøvrig hva de fleste andre også etterhvert har kommet frem til. Begrepet fleksibel er ikke så forskjellig fra smidig så der er vi enige i relasjon til bensinmotoren. At motoren er seig er imidlertid mer passende i relasjon til dieselmotoren... :)

Men du tar jo feil! N47D20 motoren når ikke 150nm ved 1250RPM engang. 210 når den først  rett over 1400rpm. Da har Bensinmotoren nærmere 230nm. Og nå er vi kommet til ett punkt der begge motorene har krefter nok i massevis til å aksellerere over normalen. Dieselen vil ha en fordel nå pga brattere kurve, inntil Bensinmotoren får nok turtall, noe den når raskere pga lavere utveksling på girene. Når den når 4000rpm, så er dieselvogna forlatt fram til neste tanking... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mye snakk om giring opp og ned og hvilket gir i hvilke hastigheter og alt er bare vanskelig og dumt ser det ut som. Kjøp Automat! :)

Da er livet trist og fælt, så da kan man bare kjøre diesel likevell ;) Poenget er at argumentet med at dieselen krever mindre giring i det daglige, er bare tull. Den krever mer giring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?... Jeg blingset litt da jeg leste dataene for bensinmotoren, men ikke for dieselmotoren. Du har helt rett i at bensinmotoren yter 210 Nm ved 1000 rpm og det er jo en hel del mer enn de 165 Nm som dieselmotoren yter ved det samme turtallet, men allerede ved 1250 rpm har dieselmotoren passert bensinmotoren med ca. 30 Nm. På små 250 rpm endres bildet totalt til fordel for dieselmotoren og etter nye 500 rpm yter den 100 Nm ekstra. Bensinmotoren skal ha hele 1500 rpm for å øke små 30 Nm. Dette kaller jeg ren utklassing for dieselmotoren... forøvrig hva de fleste andre også etterhvert har kommet frem til. Begrepet fleksibel er ikke så forskjellig fra smidig så der er vi enige i relasjon til bensinmotoren. At motoren er seig er imidlertid mer passende i relasjon til dieselmotoren...

Min personlige erfaring er at en dieselbil ofte krever mer giring enn en ca tilsvarende sterk bensinbil, rett og slett pga et mye smalere register. Dette blir jo spesielt tydelig der også bensinbilen får overlading, men ikke bare der. For tilfellet 320d vs 325i er dette høyst reelt. Jeg har kjørt begge motorer mye. At man jevnt over kan ligge et gir eller to høyere i dieselbilen når farten er noenlunde konstant, er jo noe annet. En 325i 3,0 har et fantastisk bredt register for å være sugemotor. 218hk ved 6100rpm og 270nm ved 2400rpm. I praksis trekker denne motoren godt ved "alle" turtall. Skulle nesten tro den hadde kompressor.

(Kurven til CrzyWiz over må være for den gamle 2,5-literen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men hva ville dere valgt hvis dere fikk velge mellom 420i og 420d? Begge er 4-syl turbo!

Sent from my iPhone using Tapatalk

420i. Lett. (Hvis den har kommet). Hadde ikke vurdert diesel overhodet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...