Gå til innhold

Sommerdekk, hva skal man velge?


ahj
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg fikk 50 meter fra, men mulig jeg blandet med at det dårligste dekket har 50 km/t når det gode dekket står stille i en bremsetest fra 80 km/t. Uansett så er det såpass stor forskjell, at å spare noen få kroner for å risikere livet ditt og andres, blir bare dumt.

 

Leste en annen test hvor det var 13m lengre bremsestrekning på det dårligste dekket kontra det beste. Dvs. ca. 3 billengder.. I tillegg så har det vært problem med enkelte Kina-dekk som eksploderer i høy fart, da de ikke tåler belastningen..

 

Man gjør selvsagt som man vil, men å spare småpenger for å kjøre på drittdekk er for meg uforståelig. Anbefaler alle å tenke seg om en ekstra gang før man velger å kjøpe dekk med navn som Triangle, Sunny, Rotalla, Linglong, Wanli og Kingstar.

 

BB79: Selvsagt skal man kjøre etter forholdene, og sjåføren har som regel skylden i en ulykke, men er det ikke greit å ha litt mer marginer på sin side ved å velge et best mulig dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt på mye, å faktisk folk kan si akuratt hva fanken de vil, jeg synes nankang ns20 (ikke samme som ns2) fungerer helt utmerket.

ikke sporet de noe særlig, ikke støyet de voldsomt, å de fungerte så absolutt på regn, man kjører etter forholda og etter egne egenskaper, men sanheten er det at vert eneste billige jalla jalla dekk som blir solgt i norge tilfredstiller alle krav og litt til under lovelige tester,

 

(90 graders sving i 130kmt i ei 60 sone på våt asfalt er ikke et kriterie her)

 

synes fulda og falken er mye verre en nankang

 

å såklart for topmodellene av dekk, som michelin og goodyear etc så har det lite og si hva man velger, men at en som spinner ut 3 og 4 sett bakhjul iløpet ta en sommer velger dekk som da koster 40-50% mindre skjønner jeg veldig godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med billigdekk er ikke bare at de ofte sitter dårlig på våt asfalt, men når de har ligget til lagring en sesong har gummien alt blitt knall hard å dekket er ikke forsvarlig å kjøre med når det er vått! Da kun et år etter produksjonsdato! 

 

Kjørte 3 sesonger med continental dekk, (ContiSportContact 3 elns), Disse var like gode på vått 3. sesong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger på denne posten da jeg er i samme situasjon som trådstarter. Jeg har kjørt 2,5 sesonger(30-35000km)på Goodyear Eagle F1 A2 og er meget godt fornøyd med både støy og veigrep på vått og tørt samt holdbarhet. 

Men nå når jeg må skifte til nye dekk lurer jeg på om Falken FK453 er en billigere erstatning som er verdt pengene. Det er jo tross alt snakk om 700,-kr pr dekk i prisreduksjon.

Jeg kjører på dim. 255/30-20 og lurer på om noen har erfaringer med Falken dekk på denne dimmen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på 19" felger med nankang ns2 foran og continental 5p bak om jeg ikke husker feil. 

 

Hadde nankang ns2 på alle fire før, og det var jævlig å kjøre med. De bak var ubrukelig på vått føre mtp bremselengde og vannplaning. Ble nesten skummelt å kjøre fort med de dekkene. Videre var dem bråkete, sporete, og dårlig å bråbremse med. 

 

Har fortsatt nankang ns2 foran da det fortsatt er masse mønster igjen. Bytta nylig til continental 5p bak, og forskjellen var merkbar! De er mindre bråkete, behagelig å kjøre med, og best av alt: de er KONGE på vått føre vs nankang ns2. Med ns2 fikk du rumpa lett ut på vått føre - gøy det i lave hastigheter, men kjempe skummelt når du kjører i 100 på motorvegen i regnvær og får vannplaning.  Det er ihvertfall min erfaring med ns2 ;) 

 

Fordelen med nankang ns2 er at dem koster lite sammenlignet med andre dekk, og at dem faktisk var brukbare på tørt føre :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har hørt om, og/eller har erfaringer med Kinforest KF550?

 

Jeg har aldri hørt om disse, og hadde heller aldri kjøpt de, da jeg automatisk tar slikt for søppel, men jeg har funnet et sett med felger jeg kunne tenkt meg som har disse dekkene påmontert.

 

Dekkene er visst helt nye, så om jeg skal bytte de ut med et mer normalt merke blir det fort et dyrt sett med hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Saltkjelen prøvd andre budsjett dekk? Sonar er det beste budsjett dekket i mine øyne. Ja di støyer noe jevlig. Men har mye bedre grep på vått føre enn foreks. Nankang, ling long osv.

Har man råd til skjikkelige dekk ville jeg gått for Eagle f1a2. Disse er vertfall bedre enn Potenza:)

Nåja, Sonar er verre en både Falken, Federal og Nankang NS-20. Grøss og gru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye internettlesing på sommerdekk går jeg for Dunlop / SP Sport Maxx. Slik jeg forstår er dette et rimelig dekk i premiumklassen som folk har gode erfaringer med. Disse skal og gå litt mere stillegående enn Goodyear Eagle F1. 

Veldig vanskelig å lese noe ut ifra dekktester når dekkene som er testet gjerne er i 18" og jeg skal ha 20". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjører OEM Bridgestone Potenza R050A1 runflat med standard 17'' M-Sport blanding. 225/45 R17 framme og 255/40 R17 bak.

 

Dekkene sporer helt ekstremt og er utslitt innerst bak som er ganske vanlig med bakhjulsdrevne biler og da spesielt i Norge med skispor av asfalt på alle europaveiene. Så skal bytte nå...

 

Jeg vet at Runflat har dårlig rykte og mye av det er berettiget kritikk. Samtidig så er de trafikksikker i den forstand at hvis du skulle punktere skikkelig i 80-90 km/t så vil et vanlig dekk høyst sannsynlig sende deg i grøften eller fjellveggen hvis du ikke er 100% konsentrert mens et runflat vil bringe deg videre uten problem i opptil ca. 20 mil med bare et lite rødt dekkvarsel på iDrive/Cluster

 

Siden jeg ikke har noe jekk eller noe som helst levert med bilen så går jeg for runflat men over til høyst sannsynlig Pirelli P Zero. Har hørt og lest at disse dekkene er mer tilgivende og komfortabel i runflat enn Bridgestone Potenza. De leveres blant annet standard til Porsche 991 og de går kun for det beste som finnes.

 

Prismessig er de helle ikke så ille. Ca. 7500 med montering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...