Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

Pen bil du har fått deg! :)

 

F10/F11 er virkelig en helt annen klasse en E60/61, tror jeg blir nødt til å investere i en F11 når jeg en gang kvitter meg med M3'n og trenger familiebil.

Bare så trasig at man må opp på 530D for å få sekssylindret, helt utrolig at de har gått bort i fra det på 525d!

Mange takk for det, er meget fornøyd :) Klyper meg stadig litt i armen når jeg står i vinduet og ser ut på bilen ;)

Mellom 2010 og 2012 så fikk man 525d med 3,0 liters rekkesekser, først fra og med 2012 modellen at de begynte med firer rælet... ;) Ellers så kan jeg bare si at 530d er en fantastisk motor det også, sprek og økonomisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for det, er meget fornøyd :) Klyper meg stadig litt i armen når jeg står i vinduet og ser ut på bilen ;)

Mellom 2010 og 2012 så fikk man 525d med 3,0 liters rekkesekser, først fra og med 2012 modellen at de begynte med firer rælet... ;) Ellers så kan jeg bare si at 530d er en fantastisk motor det også, sprek og økonomisk ;)

Men gjelder dette kun sedan'en?

Eller gjelder det kun S-drive?

525xd har jeg kikket litt på, mener du sa at dette var N47, mao uaktuelt.

Litt forvirrende det der.

Ifht økonomisk, min gamle E39 530d, brukte ca literen, hvordan er din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjelder dette kun sedan'en?

Eller gjelder det kun S-drive?

525xd har jeg kikket litt på, mener du sa at dette var N47, mao uaktuelt.

Litt forvirrende det der.

Ifht økonomisk, min gamle E39 530d, brukte ca literen, hvordan er din?

Sedan utgaven hadde 3,0 liter frem til den ble avløst av fireren på 2012 modellen, Touring kom med 2011 modellen og ble solgt i hele 2011 med 3,0 liters 525d den også før den ble avløst av firer samtidig som sedan på 2012. X-drive kom aldri på 525d med 3,0 litern, før 2012 måtte du opp på 530d for å få X-drive :)

Nå målte jeg mitt forbruk når jeg fylte tanken nå sist og da hadde jeg brukt 0,76 l per mil på blandet kjøring, pleier å ha noe lavere på blandet (0,73) med det har med kjøring å gjøre. Litt inspirert kjøring til Tovdal og mye småkjøring hjemme drar opp snittet littegran :) Ved kun å kjøre i byen så kan jeg nærme meg literen men det skal godt gjøres å komme over selv da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nå ta en liten oppsummering etter straks tre måneders eierskap nå, har jo lært bilen å kjenne med dens gode og dessverre også negative sider (svært få). Først og fremst så vil jeg forandre på og oppdatere "to do" listen jeg har.

*Jeg vil ved neste service få tatt en Software utdate, fjernlys assistenten er ganske treig og filskiftevarsleren varsler noen ganger ikke om biler i blindsona.

* Felgene som står på nå blir vinterfelger, lurer på 351 eller 332 som sommerfelger neste år. Eventuelt Zito WP111 på denne også da jeg synes de er grådig fine. Runflat faenskapet skal iallfall spennes så langt ut på sjøen som det går an, hater det.. På eksisterende felger skal beste Nokian Hakkapelitta piggfri som kan skaffes på, denne skal ikke stå å spinne i bakkene vinterstid som en Mercedes ;)

* Jeg skal resette Self learing programmet da dette kan ha en tendens til å tulle seg til og gjør at gassresponsen blir veldig brå og nykkete i hastigheter under 30 km/t, helt vanlig på F10 har jeg hørt. Enkelt å resette (på med tenning uten at motor starter, kickdown i 5 sek, av med tenning og slipp pedalen)

* De tidligere nevnte Interiørlistene med riper i overflaten skal byttes i midtkonsollen. Her er det for mye kriker og kroker til å kunne polere dem ordentlig vekk så da vil jeg bare bytte hele greia.

* Jeg dropper M550d dekselet på girspaken, det vil ikke passe mot ramma rundt girspaken og øvrige sølv detaljer i interiøret.

* Pakninga rundt døra på førersiden har allerede sprekt, det er for dårlig på en 4 år gammel bil. Denne vil jeg prøve å få bytta på garanti (håper på goodwill hos BMW Norge, de har vært greie med importbiler før)

Ellers så har jeg tilbakelagt nå 5000 km allerede, skjønner ikke hvordan jeg har klart det på tre månder men... Jeg er iallfall strålende fornøyd med hele bilen, alt med bilen er bra føler jeg og man kan forstå hvorfor bilpressen kaller F10 for "verdens beste bil". Den ser lekker ut, har god plass, nydelige kjøreegenskaper, topp kvalitet, lavt forbruk, gode seter osv. Eneste som irriterer meg er at regnsensoren egentelig kun har to valg, super sensetive eller "må hjelpes igang" samt at bakluka er vanskelig å lukke uten å måtte berøre lakken. Den spretter så fort opp igjen at du får ikke nok fart til å lukke den med det innvendige håndtaket :) Men så har jeg også bitt meg merke i hvor utrolig godt fjernlyset er på denne bilen samt at Idrive er så lett å betjene at man nesten ikke trenger å ta øynene ifra veien. Samt hvor super genialt det er med fartsgrense, navi, hastighet og andre vitale funksjoner i HUDen :)

Så dette ser meget lovende ut, jeg er bare glad jeg har en liten liste med ting jeg skal gjøre. Blir mer spennende og høy å holde på med da :)

post-47692-0-15906600-1406392235_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SW har blitt viktigere og viktigere.

Oppdatert SW gjør UI raskere og mer optimalt, nye funksjoner og utseendet har sannsynligvis kommet løpet av 4 år.

Nokia vinterdekk, hører ofte at de er for myke til BMW, selv bruker jeg conti.

Godt du er fornøyd, skikkelig skute du har her, så skulle kanskje bare mangle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SW har blitt viktigere og viktigere.

Oppdatert SW gjør UI raskere og mer optimalt, nye funksjoner og utseendet har sannsynligvis kommet løpet av 4 år.

Nokia vinterdekk, hører ofte at de er for myke til BMW, selv bruker jeg conti.

Godt du er fornøyd, skikkelig skute du har her, så skulle kanskje bare mangle :smile:

 

Nja, nå er det BMW Norge som anbefaler Nokian dekk på alle BMW'er. Prøv yokohama, der har du myke dekk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SW har blitt viktigere og viktigere.

Oppdatert SW gjør UI raskere og mer optimalt, nye funksjoner og utseendet har sannsynligvis kommet løpet av 4 år.

Nokia vinterdekk, hører ofte at de er for myke til BMW, selv bruker jeg conti.

Godt du er fornøyd, skikkelig skute du har her, så skulle kanskje bare mangle :-)

  

Ja jeg tror noe har skjedd siden 2010 på den fronten, så jeg har lyst til å koste på en utdate som ikke bare innebærer Idrive enheten men også de øvrige systemene som er i bilen.

Ja jeg kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd, dette har vært en bil jeg har hatt lyst på lenge og hverken bil eller motor har skuffet :)

Nja, nå er det BMW Norge som anbefaler Nokian dekk på alle BMW'er. Prøv yokohama, der har du myke dekk :)

Det stemmer, alle BMWer blir levert med Nokian dekk i Norge såfremt kundene ikke spesifiserer noe annet. Jeg selv har hatt Nokian Hakkapelitta på alle mine BMWer og jeg er super fornøyd, de er støysvake og har ett sykt veigrep både på slapseføre og snø. På våt asfalt så drenerer de også vann veldig fint syens jeg :) Har siste Hakkapelitta R2 på E34en og til og med den gamle bilen uten hjelpemiddler tar seg fantastisk frem på vinterføre :)

Eneste jeg lurer på er hvilke bredde jeg skal velge, vil jo egentelig ha smalest mulig for best mulig fremkommlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spesifiserte Nokian Hakkapeliita 7 RFT piggdekk på vår F20 når vi bestilte. Første sesongen (vi fikk den i november 2012) hadde vi problemer med at antispinn slo ut bare ved gasspådrag, i stort sett alle hastigheter. Tror vi fant ut at gummien i disse dekka var så myk at de vred seg under akselerasjon (..:!!). Nå forrige sesong var dette problemet tilnærmet helt borte, kom bare fram dersom jeg pressa den hardt i svinger, på tørr asfalt. Tror vi konkluderte med at gummien har gått seg til (er mykere når den er ny), men er veldig fornøyd med disse dekka, sett bort fra at piggene gjør at det støyer en del. Har kommet fram overalt der jeg har villet komme fram, det være seg snø, slaps, is osv.

 

Skal levere inn F20'en neste høst, og har allerede begynt å tenke på neste bil. Denne 5'er generasjonen står høyt oppe på lista sammen med F30/31. Med de rette felgene (les: akkurat de 19" du har på nå) syns jeg ikke hverken F10 eller F11 trenger M-sport. Hvordan er det med baksete- og bagasjeplass i F10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Hakkadekka er ganske myke, skal ikke så mye til for at det blinker i lampa hvis du har litt motorsterk bil. Men så er antispinn på BMWer veldig følsom også, derfor er den så effektiv. Fremkommeligheten er det ingenting å si på, jeg har hatt 2006 A6 med fremhjulstrekk og nye Continental og min tidligere E90 325d var langt bedre på vinterføre takket være en antispinn som jobber som en sperre i stede for å kvele effekten slik det gjør på VAG.

 

Bakseteplassen er absolutt tilstrekkelig, kunne sikkert vært større men da skal man ha store krav. Bagasjerommet er på 520 liter (for sedan) og det er like stort som både E-klasse og A6 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antispinn på en e46 er i alle fall en vits. Der strupes effekten.

Litt vanskelig å tro at du kom bedre fram med en bakhjulsdrevet bil enn en firtrekker. Dårlige dekk der i så fall :P

Teorien om at FW er så mye bedre en RWD på vinteren er for meg merkelig og kunstig.

Jeg skjønner at enkelte bakhjulstrekkere var lette i ræva og ble uberegnelige for 40 år siden.

Men hva skjer med en gnager i en sving og du går rett frem, nettopp du fortsetter rett frem og rett i ulykka, klarer ikke rette opp den.

Nei feilhjulstrekk er for gamle kjerringer og for folk som vil ha bil som transportmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antispinn på en e46 er i alle fall en vits. Der strupes effekten. Litt vanskelig å tro at du kom bedre fram med en bakhjulsdrevet bil enn en firtrekker. Dårlige dekk der i så fall :P

 

Da har du hatt dårlige dekk! Min far har en E46 320D Touring med helt middels Continental piggfri og den tar seg utrolig godt frem :) A6en som jeg hadde var håpløs å kjøre med ESP aktivert, du kom ikke langt før all motorkraft var borte. På E90en så jobba antispinn på en helt annen måte, konstant fordeler effekten mellom det hjulet som til hver tid har best grep. Bare man ikke går av speeden så klatrer bilen opp de utroligste bakker, noen ganger gikk det nesten i gangfart men den kom alltid til topps. A6en jeg hadde var kun fremhjulstrekk og var utstyrt med en sesong gamle Continental piggfri og de bakkene den ikke kom opp kjørte jeg opp med glans i 325en med Hakka piggfri :)

 

Teorien om at FW er så mye bedre en RWD på vinteren er for meg merkelig og kunstig.

Jeg skjønner at enkelte bakhjulstrekkere var lette i ræva og ble uberegnelige for 40 år siden.

Men hva skjer med en gnager i en sving og du går rett frem, nettopp du fortsetter rett frem og rett i ulykka, klarer ikke rette opp den.

Nei feilhjulstrekk er for gamle kjerringer og for folk som vil ha bil som transportmiddel.

 

Helt enig, og det er nettopp der BMW ofte sies å være de enste bakhjulstrekkerne som faktisk funker vinterstid. 50 50 vektfordeling har mye å si kombinert med god antispinn og gode dekk. FW er bare skummelt der den går rett frem i slapseføret, med RWD så har man sjanse til å rett opp igjen når hekken sklir ut :) La fremhjula styre og bakdekka drive bilen fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og fikk diagnose på bilen i dag og det var det ingen feil å melde, ingen feilmeldinger på hverken fjernlys assistent eller blindsonevarsler. Nå skal det sier at grunnen til at fjernlys assistenten ikke virka var fordi lure meg ikke hadde skrudd den på, ytterst på blinklyshendelen sitter det en knapp som aktiverer denne.... Den hadde jo ikke jeg sett :P

Men iallfall godt å vite at alt er i skjønneste orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...