Gå til innhold

BMW Lanserer nye Motorer

Zubzero
 Share

Anbefalte innlegg

Det er så mange BMW sjåfører der ute som kjøpte sin første BMW mye pga den fasinerende og fengende godlyden fra bilens rekkesekser. Du kunne drømme om en 330I men hadde kun råd til 320I, da kunne du i det minste føle du kjørte the real thing. I dag drømmer du om en 435I men minnes om at 420I du har er langt unna hver gang du starter opp eller gir gass. Min 20 år gamle 520I er ikke mye å skryte av lengere, men den føles som "a million dollar car" hver gang jeg starter opp eller gasser på :D Lyd har mye å si for hvordan man oppfatter en bil, hvorfor driver ellers BMW med fake lyd igjennom høyttalere?

Det du beskriver her tror jeg først og fremst gjelder de som kjøper i bruktmarkedet, og som i tillegg er entusiaster. Jeg har vanskelig å se for meg at lydbildet står høyt på listen over den gjengse nybilkundes kjøpskriterier. Hvis det likevel innebærer at man velger bort BMW til fordel for noe andre er det jo helt fint, men det er ikke noe ved BMWs salgstall globalt eller i Norge som tyder på at det er i ferd med å skje. Og downsizing har vært her en stund nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt F30 328I? Det har jeg og det er ingen tvil om at denne er en fantastisk bil, men lyden eller rettere sagt manglen på lyd gjør den en smule uinspirerende å kjøre. Lyden kan ikke sammenliknes med E90 330I, å si noe annet er bare vittig :P

Det har jeg, og jeg ble positivt overasket. Det kan du si, men det blir vell like vittig som å kjøre diesel, og henge seg opp i motorlyd.

Smak er subjektivt, og noen liker den hardere gangen til en 3\4 syl, der man hører at den faktisk jobber under pådrag. Mens andre liker den uanstrengte turbinlyden fra en 6syl. Man kan ikke si at noen av delene er feil, noe han over her sikter til ved salgstallene.

Min mening er at i en "dagligcruiser", som likevell er meget stille i den daglige normale kjøringen. Så spiller motorlyden i seg selv en mindre rolle.

Nevnte F30 328i lager ved pådrag en tøff lyd, fra EKSOS.

Når man tar seg råd til å betale 800-900k for en bil da med rekkesekser, da spiller det ingen rolle om bilen bruker 0.1-0.2 mer på mila. Det har man da tatt seg råd til.

Hvorfor mener du at jeg har valgt feil merke når jeg har lyst på sekser og bmw? Jeg har valgt det merke jeg synes er best i verden og jeg er fornøyd med det og vil fortsatt kjøpe biler de lager, så igjen hvorfor har jeg valgt feil merke? Du får komme med forslag på det du mener jeg skal kjøre siden BMW er feil merke.

Missforstå meg rett, jeg mente ikke deg spesifikt, men generelt :) Amerikanerne har i en mannsalder levd etter den tankegangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fakrisk ikke jeg gidder å gjenta meg selv flere ganger ang BMW sine motorprioriteringer og mine personlige meninger. Men jeg kan jo sitere Shane O Donoghue i BMW Car Magazine sin siste test av 428I..

"The turbocharged four-cylinder unit is not very interesting to drive! Sure, its remarkably smooth and refined at all times, but there's little in the way of character. Yes, we know BMW nede to downsize their engines to meet emissions targets, and turbocharging is the simplest way to maintain performance, but we still hanker after the pure sound of a naturally aspirated straigth-six"

Godt å vite at det ikke bare er meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Fredrik. Motor og eksoslyd er en del av totalpakka. Selv synes jeg 4 syl. motorene høres forferdelig ut, men ettersom jeg kun kjøper nye biler har jeg ikke råd til 6'ere med norsk avgiftsnivå.

Beste nyheten mht motorer er at diesel 4'rn etter ryktene blir mer stillegående. Har selv kjørt en E90 320D de siste årene, og den høres ut som en utslitt gammel traktor. Har derfor bestilt 320 bensin nå - den er ihvertfall vibrasjonsfri og støysvak på lave turtall.

Gremmes alltid når jeg hører en BMW diesel 4'er fra utsiden. Støy er også en miljøfaktor, spesielt i urbane strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte faktisk på det sistnevnte sist jeg var i New York, hvor rolig det var, forholdene tatt i betraktning. Skyldes mye hybrid og bensin og lite diesel.

Startet for øvrig en nyeste type z4 2.0 og en 2.3.. det vant faktisk 2.0 ved oppstart lydmessig.. kjøpte de ikke mot hverandre da for å sammenligne lyden.

3 cylinder bensin låter ok men litt lite "turtall".. nye bmw 3 cylinder låter fortsatt Daihatsu spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fakrisk ikke jeg gidder å gjenta meg selv flere ganger ang BMW sine motorprioriteringer og mine personlige meninger. Men jeg kan jo sitere Shane O Donoghue i BMW Car Magazine sin siste test av 428I..

"The turbocharged four-cylinder unit is not very interesting to drive! Sure, its remarkably smooth and refined at all times, but there's little in the way of character. Yes, we know BMW nede to downsize their engines to meet emissions targets, and turbocharging is the simplest way to maintain performance, but we still hanker after the pure sound of a naturally aspirated straigth-six"

Godt å vite at det ikke bare er meg :D

Neida, er ikke det. Men jeg synes det er flott de erstatter de små og late sekserne med mer effektive varianter.

Tror nok fortsatt BMW vil beholde 3l R6n i turboutgave en stund til.

Var stortsett den jeg observerte i USA, når jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg, og jeg ble positivt overasket. Det kan du si, men det blir vell like vittig som å kjøre diesel, og henge seg opp i motorlyd.

Smak er subjektivt, og noen liker den hardere gangen til en 3\4 syl, der man hører at den faktisk jobber under pådrag. Mens andre liker den uanstrengte turbinlyden fra en 6syl. Man kan ikke si at noen av delene er feil, noe han over her sikter til ved salgstallene.

Min mening er at i en "dagligcruiser", som likevell er meget stille i den daglige normale kjøringen. Så spiller motorlyden i seg selv en mindre rolle.

Nevnte F30 328i lager ved pådrag en tøff lyd, fra EKSOS.

Missforstå meg rett, jeg mente ikke deg spesifikt, men generelt :) Amerikanerne har i en mannsalder levd etter den tankegangen.

Ja okei. 

Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i BMW sine rekkeseksere, men når de legger opp til økonomiske motorer som er i BMW ånd så må også jeg følge med. 

Prøvde for en stund siden 328i xdrive, og som deg, synes jeg at lyden i den er en av de råeste fra en firer. Siden økonomi som styrer valg av bil, vil jeg nok velge en slik motor ved neste valg. Selvom jeg gjerne vil ha en sekser. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei.

Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i BMW sine rekkeseksere, men når de legger opp til økonomiske motorer som er i BMW ånd så må også jeg følge med.

Prøvde for en stund siden 328i xdrive, og som deg, synes jeg at lyden i den er en av de råeste fra en firer. Siden økonomi som styrer valg av bil, vil jeg nok velge en slik motor ved neste valg. Selvom jeg gjerne vil ha en sekser. :)

Det er også min plan! Estorilblå F31 328i M-Sport ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Mye av grunnen til at de må downzize og begynne å bruke turbomotorer ( noe de altid har vært imot ) er rett og slett eurokravene på utslippssiden.

Neste sportsbil fra BMW blir trolig noe i samme '' dur '' som Toyota ft1, dette er spekulasjon men det blir sansynlig som de har signalisert en hybrid bil hvor de sammarbeider med Toyota og bruker noe av samme greiene som de gjør i i8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at de må downzize og begynne å bruke turbomotorer ( noe de altid har vært imot ) er rett og slett eurokravene på utslippssiden.

Neste sportsbil fra BMW blir trolig noe i samme '' dur '' som Toyota ft1, dette er spekulasjon men det blir sansynlig som de har signalisert en hybrid bil hvor de sammarbeider med Toyota og bruker noe av samme greiene som de gjør i i8

Jeg driter i både jorda, miljø og utslipp så lenge jeg får kjøre 6'er! :gunfire:  :-x  :grr:  :whatever: 

(Det var delvis ironi i dette innlegget) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er ikke bare miljøhysteri hos BMW for tiden. En insider har mer eller mindre bekreftet at V10 gjenoppstår i neste generasjon M5 og M6 med twinturbo. Årsaken er visstnok "skuffelsen" over F10/F06/F12/F13 sett i forhold til råskapen fra forrige generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...