Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har akkurat fått en 2014 520XD. Dette er en importert bil, og har ikke redusert motoreffekt. Bilen har gått 26000 km.

Jeg reagerer på forbrukstallene fra tripcomputeren. Jeg tok akkurat en tur på 4 mil langs E18 for å teste. Ingen kø og jevn fart, Eco Pro-modus, og med AC av. Jeg fikk da et snittforbruk på 5.3 l / 100km.

Når jeg kjører blandet (i byen / rundt Oslo) ligger snittet på 8-9 l / 100km.

Bilen har helt nye Continental SportContact5-dekk. Jeg har sjekket at luffttrykk er korrekt.

Jeg hadde tidligere en 2007-modell 520D, og denne har faktisk lavere forbruk enn den nye bilen.

Er her noen som har tilsvarende bil som kan opplyse om hva deres snittforbruk ligger på?

Skrevet

0,53 på en så tung bil må vel være greit.

Blandet bykjøring, hva mener du med det?

Uansett 0,8-0,9 på bykjøring er vel ikke til å klage på det heller...

Skrevet

0,53 på en så tung bil må vel være greit.

Blandet bykjøring, hva mener du med det?

Uansett 0,8-0,9 på bykjøring er vel ikke til å klage på det heller...

I tillegg har bilen x-drive.

Skrevet

min (f11 520dat)ligger på litt over 0,6 i snitt med 21" bakhjul med 295 bredde.

Bor i Oslo og kjører stort sett bare i lokalområdet. så hvis du ligger på 0,8-0,9 så synes jeg det høres mye ut.

Skrevet

Hei! Takk for alle svar.

Det jeg mener med "blandet" er at jeg kjører i Oslo-området, med litt bykjøring og litt kjøring på ringvei / E18 / E6.

De offisielle forbrukstallene for 520xd er ifølge denne siden http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/5er/limousine/2013/technische-daten.html

By: 6,2 - 5,7 l / 100km

Landevei: 4,8 - 4,4 l / 100km

Kombinert: 5,3 - 4,9 l / 100km

Jeg vil tro denne testen jeg gjorde skulle være nærmere "landeveistallene", men de er jo et godt stykke unna.

Setter pris på om noen som har en F10 520 med xdrive kan poste sine tall.

Skrevet

Jeg har 520d xDrive Touring 184 hk 2014.

Tur-retur jobb (80% landevei - 20% by): 0,67
Langtur landevei: 0,51

Dekk: 255/35-20 på alle fire hjul

Skrevet

Sjekk først dekktrykket på bilen at det er korrekt.

Kjører for tiden en E91LCI og den ligger blandet på 0,54

På langkjøring kommer jeg ned i 0,48-0,50 som er bra. Når du ligger på rundt 0,6 på langkjøring så stemmer det bra med mitt forbruk siden din bil veier en 350 kg mer minst. 

Derimot hvis du opplever 0,8-0,9 på bykjøring er ikke det så ille. Hvis du har mye småkjøring kan det bety at dieselpartikkelfilteret ditt jobber mye med regenerering hvor det da sprøytes diesel rett i filteret for å brenne av sotlaget som dannes ved kjøring i filteret. Det kan gi deg noe høyere forbruk enn oppgitt på bykjøring.

Skrevet

Hørtes høyt ut i forhold til min E39 530d, ligger på ca 0.82 på blanda kjøring..
Kanskje ikke en god sammenligning, men ville tro en såpass ny bil skulle bruke mindre en min gamle.. :)

Skrevet

Min 525dat 08 ligger på 0,91 akkurat nå på blandet kjøring.

Da har jeg vel 33 km/t i snittfart.

På landevei har jeg mellom 0,52-0,55. Da med 65-89 km/t i snittfart.

Skrevet

Så har vi dette med feilmargin. Kjørekomputeren er ikke en spesielt "sikker" måte å måle forbruket på, siden det er flere kalibreringsverdier som kan endres.

Mål ved tanking, for å verifisere.

• 3 weeks later...
Skrevet

Hei! Takk for alle svar!

Jeg har nå målt ved tanking, og den bruker 35 liter på 41 mil, altså hele 0,85 l/mil på blandet kjøring i og rundt Oslo. Mye av dette er kjøring på ringveien og E6, og ikke stamping i kø. Jeg har for det meste kjørt med Eco Pro-modus, og ikke på noen måte vært hard på gassen.

Det virker for meg unormalt høyt. Hvis det er noe feil - hva kan dette skyldes? Jeg har målt lufttrykk.

Er her andre med tilsvarende bil / modell som har noe i nærheten av dette?

Skrevet

Min F10 530d bruker 0,72 l per mil på blandet kjøring og ca 0,54 l per mil på langkjøring, syens ikke det er så galt for en 3 liter på 1,8 tonn. Synes den 520en høres tørst ut ja, skal ikke ha så mye å si om den har firehjulstrekk.

Skrevet

Virker litt høyt ja, jeg ligger jo på ca 0,8-0,85 på blanda, det viser den både på kjørecomputeren og etter utregning.

Har du snakket med bmw om dette?

Skrevet

Høres høyt ut! Min mors E60 520d 177hk, bruker rett over 0,6 på blandet.

X-drive skal ikke ha så mye å si.

Disse har vell temp måler, er kjølevannstemperatur normal?

• 2 months later...
Skrevet

Hei

Jeg har akkurat samme bilen som deg, med samme kjørelengde. Tallene du presenterer er relativt like som mine. Tror ikke det er noe galt med bilen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...