Gå til innhold

Vår ´08 E60 523iA LCI M-sport


 Share

Anbefalte innlegg

Så ble det ny bil på oss :)

Hentet for en måned siden denne bilen like utenfor Tønsberg etter at vi solgte fruens B-Vectra.

Bilen er helt nydelig å kjøre og turen hjem gikk som en drøm, selv i høljregn det meste av veien og det var litt av en

oppgradering fra B-Vectraen !!  :cool:

Selv beholder jeg min e34 520 (og  M3GT´n) da vi nesten må ha to biler, så denne blir kone/familiebil  :klemme:

 

Bilen er en 2008 modell 523iA LCI med M-sport pakke og mye godt utstyr i Karbonsvart metallic.

Interiøret er i lyst beige skinn med sorte detaljer og sort innertak. Produsert sent ´08 med N53 motor og automat.

 

Av orginalt levert utstyr kan nevnes:

- M-sport pakke med:

 M-sport understell

 M-sport seter og ratt

 M-tech fangere.

- Cremebeige skinn interiør.

- Varme i fram- og bakseter samt ratt.

- Webasto bensinvarmer med fjernkontroll.

- 18" double spoke 135 felger.

- Shadowline lister.

- Business Navi, AUX inngang og iDrive kontroller med hurtigknapper.

- Cruisekontroll med bremsefunksjon.

- Automatisk A/C.

- Bi Xenon.

- Nedfellbare bakseter.

- Alarm.

- Koppholdere (integrerte) for fører og passasjer foran og i midtarmlene bak

- PDC forran og bak på iDrive skjerm.

- Alu Pentan finish på interiørlister.

 

 

Dette er gjort med bilen:

- Olje- og filterbytte inkludert luftfilter.

- Byttet bakre deksel i midkonsoll.

- Byttet Y-deksel på rattet grunnet softplastik syndromet.

 

 

 

 

Her er noen bilder :)

 

Først fra turen hjem, fornøyd med ny kone/familiebil  :klemme:

post-43939-0-57298900-1405243579_thumb.j

 

 

Her etter en vask:

post-43939-0-31462900-1405243586_thumb.j

post-43939-0-11159500-1405243599_thumb.j

post-43939-0-80773500-1405243604_thumb.j

 

 

Og her noen interiørbilder fra annonsen inntil jeg tar noen bedre:

post-43939-0-85666700-1405245025_thumb.j

post-43939-0-80698300-1405245024_thumb.j

post-43939-0-76592700-1405245023_thumb.j

post-43939-0-76330200-1405245022_thumb.j

post-43939-0-15022200-1405245022_thumb.j

 

 

Og dette var første prosjekt, ser ut som dette er ett vanlig problem med orginale softplastic deler.

Byttet y-dekslet på rattet, liten jobb, bare husk å ta av batteriet da airbaggen må taes av (denne har hurtiglås).

post-43939-0-38827500-1405243910_thumb.j

post-43939-0-71719200-1405243926_thumb.j

post-43939-0-64300500-1405243942_thumb.j

 

 

Byttet også dekselplaten som 12V, setevarme og AUX står i da motholdene i plata var knekt så knappene ble løse.

Også lysringene rundt 12V uttakene var sprukkne og ødelagt (12V utakene følger med ny plate).

post-43939-0-83870300-1405243956_thumb.j

post-43939-0-67636600-1405243970_thumb.j

post-43939-0-40724700-1405243983_thumb.j

post-43939-0-27119900-1405243988_thumb.j

 

 

 

Har også byttet olje/filter og luftfilter (BMW castrol edge 0-w30 longlife04) og har kjøpt inn ny (pent brukt) selelås til passasjerside forran da plastdekslet rundt låsen har sprukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Dette er en liten samling av hva som er gjort i det siste:

- Byttet fra M-Ask til fullt funksjonibel CIC (uten behov for gps emulator).

- Combox i original plassering bak på venstre side med orginal most fiber/ledningsnett mellom CIC og combox, bluetooth antenne og orginalt plassert usb/aux med orginalt ledningsnett (alle disse ledningsnettene kan kjøpes fra BMW, tror det ene måtte kjøpes til touring men det passer).

- Byttet fra standard lci joystick til sport auto joystick (krevde også flashing av gearskifteboksen), neste steg er flashing av gearbox hjernen til sport auto program.

- Skifte av 1stk deffekt «compensating element» på eksos siden (den hydrauliske demperen på hver ventil som på N53 er flyttet bort fra selve ventilen og nå er i kontakt med ventil og kamaksel konstant via en rullearm), lager enorm tikkelyd som kommer og går litt.

Endret av Olelink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.7.2014 at 15.28, papertiger skrev:

gratulerer med fin bil :) hvordan er motoren i disse? tenker på fraspark i kombinasjon med automat, forbruk etc.

Lovlig sent svar kanskje :oops:

Motoren er en grei videreutvikling fra alt jeg kjenner igjen fra M50 motorene, med lavere forbruk takket være forskjellige driftsmodus (blandt annet mager blanding på tomgang og lav bellastning), høytrykks innsprøytning, bedre bunndrag og fortsatt en pen 6-er lyd ved pådrag. Motoren er dog ikke alltid like bensin aktig i lydbildet, grunnet høytrykks innsprøytningen og mager blandings modus høres den mer ut som en diesel motor med hard gange på tomgang.

Nå er jo 523i den minste i søskenflokken av N53 og fyller du bilen med folk, bagasje eller en henger så merker man fort den blir seigere, men alene eller med få i bilen er den morro å kjøre.

Den har også vist seg å ha noen svakheter, blandt annet ryker de hydrauliske demperene som her er flyttet bort fra selve ventilene slik M50 for eksempel hadde. De er nå i kontakt med ventil og kamaksel konstant via en rullearm. Disse demperene har en fjær inni seg som arbeider når oljetrykk/viskositet ikke er optimal, og disse set ut til å feile slik at all den tid oljetrykket er litt lavt eller viskositeten ikke optimal (kald motor, småkjøring, tomgangskjøring osv) begynner den å tikke, til tider heftig. I tillegg er Nox sensor noe som feiler og lager merkelige, litt ubestemmelige feil.

Har alt i alt vært godt fornøyd med bilen og vi har hatt mange fine langturer i den, men må si vår nye X3 20i 17mod virkelig har imponert meg og noe av det jeg savner mest i e60 er 8’trinnskassa BMW bruker nå, man fikk vel denne fom f-serien. Ser man bort fra lydbildet savner jeg ikke 6-eren nevneverdig da 4-eren med 8-trinns kassa fungerer meget godt til alle formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Olelink skrev:

Dette er en liten samling av hva som er gjort i det siste:

- Byttet fra M-Ask til fullt funksjonibel CIC (uten behov for gps emulator)

- Combox med bluetooth og orginalt plassert usb/aux.

- Byttet fra standard lci joystick til sport auto joystick (krevde også flashing av gearskifteboksen), neste steg er flashing av gearbox hjernen til sport auto program.

- Skifte av 1stk deffekt «compensating element» på eksos siden (den hydrauliske demperen på hver ventil som på N53 er flyttet bort fra selve ventilen og nå er i kontakt med ventil og kamaksel konstant via en rullearm), lager enorm tikkelyd som kommer og går litt.

Jeg kan heller anbefale xHP flashtool til girkassa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ahj skrev:

Jeg kan heller anbefale xHP flashtool til girkassa :) 

Nå har jeg ikke satt meg inn i akkurat denne produsenten, men de fleste lignende løsninger er jo bare en kopi av BMW sine orginale EGS flash filer fra større modell med N53 som kunne leveres med 2TB siden 523i ikke kunne leveres med dette.

Og å ta betalt for noe jeg kan fikse selv gratis er jo både dyrere og mindre spennende enn å flashe selv :-)

Nå er jo ikke feks en 530i flash 100% optimal mtp momentkurver osv men den er nærme nok til at flere har gjort dette med stor hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Olelink skrev:

Nå har jeg ikke satt meg inn i akkurat denne produsenten, men de fleste lignende løsninger er jo bare en kopi av BMW sine orginale EGS flash filer fra større modell med N53 som kunne leveres med 2TB siden 523i ikke kunne leveres med dette.

Og å ta betalt for noe jeg kan fikse selv gratis er jo både dyrere og mindre spennende enn å flashe selv :-)

Nå er jo ikke feks en 530i flash 100% optimal mtp momentkurver osv men den er nærme nok til at flere har gjort dette med stor hell.

Dessverre så er det xHP slik. Der er hver enkelt TCU testet på og programmert til den enkelte motoren som sitter på og ikke som du sier bare en kopi av en annen kasse. Jeg er veldig fornøyd med xHP på min bil, først etter man har programmert at man innser hvor drit disse er satt opp fra fabrikk. 

Men du blir nok fornøyd med det du velger :) Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min nå med en kasse som har mye mer respons osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.2.2018 at 9.17, Olelink skrev:

Motoren er en grei videreutvikling fra alt jeg kjenner igjen fra M50 motorene, med lavere forbruk takket være forskjellige driftsmodus (blandt annet mager blanding på tomgang og lav bellastning), høytrykks innsprøytning, bedre bunndrag og fortsatt en pen 6-er lyd ved pådrag. Motoren er dog ikke alltid like bensin aktig i lydbildet, grunnet høytrykks innsprøytningen og mager blandings modus høres den mer ut som en diesel motor med hard gange på tomgang.

Nå er jo 523i den minste i søskenflokken av N53 og fyller du bilen med folk, bagasje eller en henger så merker man fort den blir seigere, men alene eller med få i bilen er den morro å kjøre.

Stiller meg bak alt dette. Har E60 med samme motor, men i kombinasjon med manuell kasse. Den fungerer fint, på grensen til kvikk når jeg er alene i bilen, men blir fort litt tungpustet når man laster den opp med folk og bagasje. Det er først og fremst "forbikjøringsrykket" som lider da. Den cruiser fint avgårde ellers. Også i motbakker. 

 

Og ja: relativt stygg gange på tomgang når den er kald. Ved driftstemp og under pådrag låter den som en bensinsekser skal.

Fint eksemplar du har skaffet deg der. Tøff fargekombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 10.27, *MrB* skrev:

Stiller meg bak alt dette. Har E60 med samme motor, men i kombinasjon med manuell kasse. Den fungerer fint, på grensen til kvikk når jeg er alene i bilen, men blir fort litt tungpustet når man laster den opp med folk og bagasje. Det er først og fremst "forbikjøringsrykket" som lider da. Den cruiser fint avgårde ellers. Også i motbakker. 

 

Og ja: relativt stygg gange på tomgang når den er kald. Ved driftstemp og under pådrag låter den som en bensinsekser skal.

Fint eksemplar du har skaffet deg der. Tøff fargekombo.

Akkurat det du beskriver om last i bilen og at «forbikjøringsrykket lider men cruiser ellers greit avgårde» er ganske spot on :)

 

Nå har vi hatt denne bilen i snart 4 år og egentlig kunne jeg gjerne tenkt meg å bytte meg opp til større motor etter hvert. E60 lci som karosseri har ikke skremt meg nevneverdig (rust, slitasje etc) og tech messig er den grei å holde oppdatert (CIC, Dab+, iphone tilkobling osv) i en del år til.

Men, n53 har jeg blitt kurert for. Fra ett ståsted hvor jeg normalt hardnakket hevder at BMW har hatt og fortsatt har blandt de best utviklede og gjennomprøvde motorkonstruksjoner som står tidens prøve svært godt vektet opp mot ytelse. Så føler jeg at n53 var noe prematur og uferdig. Når de får noen år og tusen km lager summen av ør små slitasjer her og der en del tullefeil, som er vriene å finne ut av.

N53 var en state of the art konstruksjon når den kom og vant mange motorpriser, men den ble raskt og stille byttet ut og må vel være en av BMW’s motor konstruksjoner med kortest levetid. Jeg husker ikke tallene lengre, men leste her om dagen hvor mange tusen kalkulasjoner N53 sin DME gjør hvert minutt. Det var iallefall spektakulært den gang N53 kom på markedet. Vel og bra det, men det virker for meg som den har for små tolleranser sånn at den ikke tåler avvikene og variablene som noen år og km med slitasje bringer med seg. I tillegg var den vel BMW’s første bensin motor med høyttrykksinnsprøytning, og derfor var mange av de dyre delene fortsatt ikke gjennomprøvde.

 

Nå ser jeg at dette kan høres i overkant negativt ut, og bilen har så definitivt både gitt, og gir oss fortsatt mye glede. Og hvis man ser på min BMW historikk, som er full av bensin 6’ere, er det vel ingen overraskelse at jeg hadde krysset av for 6’er bensin på listen over must-have når vi for 4 år siden skulle kjøpe bil og glade og fornøyde endte opp med denne.

Men hvis vi nå spoler 4år frem i tid så sitter vi nå her med siste tilskudd i bilfamilien, en 17’mod X3. Man ville da tenke at jeg igjen hadde krysset av bensin 6’er på must-have lista. Men nei, etter fire år med N53 har noe av gleden med bensin 6’er falmet og jeg har funnet overraskende stor glede i N20.

Endret av Olelink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så først nå hvor gammel tråden var.....

Har hatt veldig lite tull med mine to N53. Har fått byttet noen couler og dyser på garanti, pluss 1 stk NOx-sensor, men that's it.

Men 2,5 er veldig "nedsig" om du sammenligner direkte mot en 3,0. Treliteren er en fantastisk fin maskin. selv i laveste effektutgave. (204hk i F1X). Og da har jeg masse erfaring med M50, M52, og M54 som ballast. Sekserentusiasmen min er fortsatt sterk, og jeg synes det er synd BMW faser de ut i så stor grad, men det koker nok ned til økonomi, og standardisering. (skal passe i FWD-biler bla).  Mtp forbruk og ytelse tror jeg man kunne nådd like langt med sekserne som man nå gjør med firere og treere. Det er jo ingen av dagens "downsizing"-motorer som er i nærheten av oppgitte forbrukstall uansett. Men de er kvikke da: Moderne turbosnurrer med variable geometri osv gjør underverker med kjøreytelsene. En turbofisert 2-liters sekser i euro6-støpning med 200-300hk og 250-350nm tror jeg fint kunne klart samme reelle forbrukstall i en ny BMW som dagens firere gjør med tilsvarende teknologi og finesser.

Menmen. Neste bil blir vel en bensinfirer. Kanskje med hjelpemotor :lol:

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

I dag ble denne bilen solgt til en entusiastisk eier.
 

Litt prakk og hodebry har n53 motoren gitt meg, og noen feil tok lang tid og finne ut av, men til tross for det har det vært en god bil gjennom vårt 5årige eie. Og e60 lci som karosseri har fungert meget bra.

Etter å ha prøvd diverse spennende biler det siste året har jeg igjen fått troen på BMW rekke 6’er og jeg har slettes ikke eid min siste BMW med r6 motor. Både X4 M40i, nye X3M og den nye 45e hybridlinjen har alle r6 med turbo til felles og lover meget godt for mange år fremover ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Denne bilen ble forøvrig solgt for drøyt 2 år siden til en hygglig entusiast som jeep har pratet med nå og da siden. Høres ut som bilen har holdt sg godt etter vi solgte også 😀 Gjorde noen "last minutes" ting med bilen som aldri kom med her.

- Michelin PS4 (245/40-18) dekk på GS felg. Dette burde vært gjort leeeenge før, du verden for en forskjell 🤩 Mye mindre dekkstøy, helt annet grep på tørr/våt vei og bedre styrefølelse. Dag og natt fra run-flat.

- Kjøpte inn pent brukte orginale top-hifi høytalere til oppgradering av diskant og mellomtone foran og i hatthylla, men ble ikke ferdig så ble ikke byttet subber under setene eller installert forsterker.

- Bilen ble innkalt og tatt inn til en sjekk av batteri koblingspunkt i bagasjerom (service bulletin).

- Fikk problem med batterisensoren (IBS). Viste seg å være fukt i bagasjerom ved batteriet som hadde ført til erodering på signal kontaktene på sensoren. Byttet kontaktpinner i kabelplugg og pusset opp kontaktene på sensoren og problem løst. Ukjent hvor vannet kom fra men tett/manglende drenering under batteriet var synderen. Ingen problemer etterpå.

Ser også at det aldri kom ut bilder av oppgraderingen til sport auto girvelger eller av M-Ask til full CIC med combox og funksjonibel lading/tilkobling over usb. Legger ved noen bilder her.

 

IMG_7533.jpeg

IMG_7534.jpeg

IMG_7529.jpeg

Flb0G.jpeg

8iHN6.jpeg

A4XXz.jpeg

IMG_8979.jpeg

Endret av Olelink
Lagt til mer info og bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...