Gå til innhold

Den store eiendomstråden (bolig, lån etc.)


Merrushe
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg elsker billån <3

 

Hvorfor spare i 1 år og ha ca 150tusen kr kontant når man kan kjøpe bilen "idag" og nyte den? Som jeg tenker...Bedre å betale 5000kr i mnd på bilen i lån og ha 100k på konto incase noe skjer enn å cashe de 100k på bilen og sitte med ingenting den dagen du trenger penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Klart billån teller negativt når man søker om huslån. Bil uten lån teller til og med negativt. Og om det står i samme bank spiller ingen rolle. For det leser de fra selvangivelsen.

Leaser man derimot en bil kan ikle banken se det :)

Edit: og nei, EK-kravet er IKKE absolutt. Du burde skifte bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du ikke er helt klar over hva du snakker om. Billån teller ikke i det hele tatt dersom du ikke har billån i den banken du søker boliglån i. At du ikke skjønner at ved å cashe ut en bil gir mindre EK på huslån og dermed et dyrere lån der er lite forstålig. Med mindre du har en småbank i en bygd så er de grensene der ganske så absolutte. Det er blitt veldig strengt på sånn. Dessuten så er mitt poeng at mange har veldig bra inntekt men samtidig ikke akkurat spart opp mye penger til å cashe ut en bil. Å da ta et billån som man veldig fint kan betjene er ikke noe å se ned på.

Når man søker om boliglån er jo dette en av de tingene banken spør om, og som blir brukt som grunnlag for betalingsevne. Har man billån vil denne naturligvis være lavere. Man kan nok lyve, men jeg ser ikke helt hvorfor man skulle begynne med det.

 

Det er mange banker som er litt medgjørlige med de 15%. Det er ikke uvanlig å ha et annet lån med en noe høyere rentesats på "restbeløpet", men det er nok lettere i en småbank enn en stor, det er jeg ikke i tvil om.

 

Jeg ser heller ikke ned på folk som tar billån, og jeg har full forståelse for at folk trenger/må/ønsker å gjøre det. Jeg kommenterte det Merrushe opprinnelig skrev, at det å ta opp et billån på 420 på en "gammel" bil til 5-600 ikke er direkte smart i mine øyne. Har man god nok jobb til å betjene et slikt lån uten problem bør man rett og slett vente litt til egenkapitalen er noe større.

 

Når det er sagt vil jeg faktisk påstå det er smartere å låne et slikt beløp til en gammel M3 enn en splitter ny 520d som knapt er verdt halvparten etter få år.

 

Jeg elsker billån <3

 

Hvorfor spare i 1 år og ha ca 150tusen kr kontant når man kan kjøpe bilen "idag" og nyte den? Som jeg tenker...Bedre å betale 5000kr i mnd på bilen i lån og ha 100k på konto incase noe skjer enn å cashe de 100k på bilen og sitte med ingenting den dagen du trenger penger...

 

For at når du har spart det året får du en bedre bil til den summen du opprinnelig hadde tenkt å bruke. :)

 

At det er smartere å ha penger i bakhånd er jeg derimot enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Klart billån teller negativt når man søker om huslån. Bil uten lån teller til og med negativt. Og om det står i samme bank spiller ingen rolle. For det leser de fra selvangivelsen.

Leaser man derimot en bil kan ikle banken se det :)

Edit: og nei, EK-kravet er IKKE absolutt. Du burde skifte bank.

 

 

Jeg har jobbet i bank så det er ganske absolutt. Tydeligvis at du ikke har søkt lån i det siste. Og nei, billån trekker ikke negativt! Det tørr jeg vedde mye på. Har nylig kjøpt ny leilighet og der var det hverken spørsmål om billån eller noe snakk om det når de gikk igjennom mine utestående lån på andre leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man søker om boliglån er jo dette en av de tingene banken spør om, og som blir brukt som grunnlag for betalingsevne. Har man billån vil denne naturligvis være lavere. Man kan nok lyve, men jeg ser ikke helt hvorfor man skulle begynne med det.

 

Det er mange banker som er litt medgjørlige med de 15%. Det er ikke uvanlig å ha et annet lån med en noe høyere rentesats på "restbeløpet", men det er nok lettere i en småbank enn en stor, det er jeg ikke i tvil om.

 

Jeg ser heller ikke ned på folk som tar billån, og jeg har full forståelse for at folk trenger/må/ønsker å gjøre det. Jeg kommenterte det Merrushe opprinnelig skrev, at det å ta opp et billån på 420 på en "gammel" bil til 5-600 ikke er direkte smart i mine øyne. Har man god nok jobb til å betjene et slikt lån uten problem bør man rett og slett vente litt til egenkapitalen er noe større.

 

Når det er sagt vil jeg faktisk påstå det er smartere å låne et slikt beløp til en gammel M3 enn en splitter ny 520d som knapt er verdt halvparten etter få år.

 

 

For at når du har spart det året får du en bedre bil til den summen du opprinnelig hadde tenkt å bruke. :)

 

At det er smartere å ha penger i bakhånd er jeg derimot enig i.

At man kan spare 100k og kjøpe en bedre bil er jo noe som kan sies for hvert år. Da får man jo aldri kjøpt seg bil. Å kjøpe ny bil derimot er selvfølgelig ingen god ide om man fullfinansierer den, da vil jo verdifallet være større enn det man får betalt ned de første årene. Men å si at man bør vente med å kjøpe til egenkapitalen er noe større er og blir feil. Skal man leie leilighet og kjøre billigbil fordi man har lite EK selv om man har en samlet inntekt på over en mill? Bør man vente til man kan cashe ut alt? Så er man 50 år før man har bil og hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en inntekt på over en million, leier leilighet og må ta opp billån for å kjøpe en middels god bil bør man melde seg på Lukusfellen.

 

Ja, jeg mener at man bør vente med å kjøpe seg bil om man må bortimot fullfinansiere den. Evt. kjøpe seg en rimeligere bil. Det er ingen menneskerett å kjøpe en bil til 5-700K, selv om det gjerne kan se slik ut til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simmelimm, Ikke sammenlign bil og hus, det er så epler og pærer at jeg tviler litt på at du har jobbet i bank hvis du ikke forstår det - med mindre du tømte søpla og kokte kaffe i den banken da.

 

Bolig og bil har MOTSATT verdiøkning over tid. 

 

De jeg adresserte i mitt opprinnelige innlegg er vanlige lønnstagere med 350-400.000 i lønn som handler seg biler til 500-600.000 med 15-30% EK og svir av 50% av utbetalt lønn hver måned i lån forsikring og utgifter på bilen.

 

Det synes jeg er galskap, men fasade er viktig for mange tydeligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simmelimm, Ikke sammenlign bil og hus, det er så epler og pærer at jeg tviler litt på at du har jobbet i bank hvis du ikke forstår det - med mindre du tømte søpla og kokte kaffe i den banken da.

 

Bolig og bil har MOTSATT verdiøkning over tid. 

 

De jeg adresserte i mitt opprinnelige innlegg er vanlige lønnstagere med 350-400.000 i lønn som handler seg biler til 500-600.000 med 15-30% EK og svir av 50% av utbetalt lønn hver måned i lån forsikring og utgifter på bilen.

 

Det synes jeg er galskap, men fasade er viktig for mange tydeligvis :)

Har aldri forstått meg på folk som gidder å bry seg så mye om hva folk sine prioriteringer. Vi diskuterer vel folk som kjøper bil på kreditt, altså billån. Mitt argument er at å velge å bruke EK på noe annet enn bil ikke trenger å være så dumt som enkelte får det til å fremstå her. Folk som burde vært med på luksusfellen som bruker penger de ikke har og ikke betaler regningene sine er jeg enig i at burde sette tæring etter næring. Men om man har råd til å betale 5-7k i mnd på et billån så ser jeg ingen problemer med det om vedkommende ønsker det. Økonomien i verden består av utlån og innskudd. Og det gjelder langt ifra kun boliglån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den gjeldskrisa i verden i dag er ikke levedyktig over lengre tid 

 

http://www.economist.com/content/global_debt_clock

 

Folk får ta ansvar for egne liv, det å ha masse lån på ting ( utenom bolig, det må man ha mht. verdiøkning og tak over huet) gjør deg til en gjeldsslave mener jeg, og fratar enkeltmennesket frihet. Det å sitte med så stort forbrukslån og billån er noe som gir meg frysninger… men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig diskusjon egentelig, noen vil låne til drømmebilen sin og så lenge de har inntekt til å betale avdragene så ser jeg ingen problemer med det. Andre kjører en billigere bil og setter av penger på konto og det ser jeg heller ingen problem med, alt handler om prioriteringer :) Bilglede kan nytes enten bilen er belånt eller betalt med oppsparte midler, det er inviduelt fra person til person og det må vi alle bare respektere.

Over til noe annet! Nydelig klassiker men litt for stivt priset dessverre :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50074948&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig diskusjon egentelig, noen vil låne til drømmebilen sin og så lenge de har inntekt til å betale avdragene så ser jeg ingen problemer med det. Andre kjører en billigere bil og setter av penger på konto og det ser jeg heller ingen problem med, alt handler om prioriteringer :) Bilglede kan nytes enten bilen er belånt eller betalt med oppsparte midler, det er inviduelt fra person til person og det må vi alle bare respektere.

Over til noe annet! Nydelig klassiker men litt for stivt priset dessverre :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50074948&searchclickthrough=true

Helt enig, og det er det jeg har prøvd å få frem. Folk er forskjellige, og at noen skal fortelle andre hva som er riktig eller galt blir bare feil. Noen vil spare, noen vil kjøpe nå. Det finnes ikke noe fasitsvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg lånte 35000,- når jeg kjøpte v70'n jeg kjører fordi jeg liker å ha penger i bakhånd.

Er vel 1100,-i mnd derav 100,- i renter:-P

ouff sykt as... hadde du ikke råd til å cashe den ut burde du egentlig ha spart i 8mnd til...

 

 

ja det var en spøk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...