mrroy76 Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Hei. på tide å kvitte seg med min E91 2008 mod M-Sport. Så om noen er int så send pm. Men det jeg lurer på. Er det noen svakheter med motorene til F10/F11 Tenker hovedsaklig på 520D 163hk og 184HK. Hvordan er 184HK`eren til å dra f.eks campingvogn. Er 163 hk`eren samme som står i E90/91 ? Vurderer 525D også for å få litt mere drakraft med 3 liter og sekser. hvordan er disse sammenlignet med 2 literen? Da tenker jeg først og fremst på barnesykdomer, turbohavari etc. Har havarert turbo 2 ganger i min 177hk. Men nå er årsakene til havari eliminert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 163 og 184 er samme motor, bare softwarebegrenset i Norge og Belgia. Så man merker vedlig liten forskjell på de to. 525d er bare sekser frem til 2012 hvis jeg ikke husker helt feil, jeg synes ikke den var verdt penga. Lite merkbart mer drag i 525d med sekser når jeg prøvde. Hadde man satt de ved siden av hverandre så hadde den sikkert dratt i fra, men når man kjører synes jeg forskjellen er forsvinnende liten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrroy76 Skrevet August 18, 2014 Forfatter Share Skrevet August 18, 2014 Ok takk for info, men 2 literen er ny motor og ikke samme som i E90/E60? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-HF Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Ok takk for info, men 2 literen er ny motor og ikke samme som i E90/E60? N4720DC er motorkode på den nye motoren fra 2010/11, ja. Har 184 hk selv, synes den er prek og deler erfaring og opplevelse med 3,0, den gav meg ikke nok. Skulle jeg valgt noe annet: 523, 528 eller 530/535i. Bensin var ikke å få som alternativ til mitt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet August 19, 2014 Share Skrevet August 19, 2014 Motoren er av N47D20TU type som er en teknisk oppdatering. De er omtrent lik men revidert på en del svakheter som har vært tidligere. Min 2009 mod 320d er av N47D20C type med 177 hk. Den er så å si lik idag som før teknisk sett men med blant annet oppdaterte kjededrev og dens guides.. En bra motor, men, bytt olje hver 16000 km minst en gang i året og ikke slik iDrive sier. Da lever turboen lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 19, 2014 Share Skrevet August 19, 2014 Velg 3,0 litern i denne bilen, noe annet blir og føles feil i en bil som dette. Du har vesentlig bedre drag og mye mer moment i en 525d og N57 maskinen har ett litt bedre rykte når det kommer til driftsikkerhet 520d med N47 er en god motor det også men den mangler det lille ekstra en bil i denne klassen bør ha. Conquest reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Enig med Fredrik 90. En 5 serie bør ha en rekkesekser minst. Er en tung bil og 3 litern gjør seg veldig godt i den. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMV Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Jeg kom fra E61 2005 530dA og har nå F11 2014 520d xDrive 184 hk, og synes 520d er overraskende kvikk/sterk. (Var forberedt på en liten motormessig nedtur, men den gang ei...) Dette har nok mye med den suverene 8-trinns automatkassen å gjøre. Man må nok på autobahn for å virkelig savne mer krefter enn hva 520DA har.Vedr. hyppigere oljeskift enn hva bilen selv varsler (iDrive), så kommer det vel an på kjøremønster, skulle jeg tro. Med masse bykjøring/korte turer så er nok dette viktigere enn hvis man kjører for det meste landevei og lengre strekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Trenger ikke noe mer enn en toliter her. Vil sette det litt på spissen og hevde at alt annet er tull og vås med norske veier og fartsgrenser.Trenger du litt ekstra power så hiver du i en chip, og vips har du 0-100 på under 8 sekunder. Denne funker like godt på 163 som 184 hestekrefter, og gir stort sett 218 hk, akkurat som den nye 525d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet August 21, 2014 Share Skrevet August 21, 2014 Jeg prøvde 520d med både 163hk og 184hk, og selgeren påsto at det ikke skulle være mulig å merke noe forskjell, men både jeg og samboeren merket stor forskjell! Kanskje ikke i krefter, men på støynivå og turtall! 163hesteren virket som den slet mye mere, hadde pusteproblemer og stresset mere opp på turtall. Var slitsom å kjøre. 184hesteren var mye roligere og behagelig. Synes det spiller minst like mye rolle som 0-100km/t tiden.. Begge bilene hadde automat. Tok oss ikke lange tiden å avgjøre at 163hk var uaktuelt. Mens 184hk var bra. Gjorde dessverre den tabben å prøve en 525d også, selv om den var for dyr :/ Ble nedsig å kjøre 520d igjen etter det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn_Beemer Skrevet April 16, 2016 Share Skrevet April 16, 2016 Min første var en ny 2008 530 XD. Ble helt hekta på BMW, og har ikke blitt helt god siden Var veldig overbevist om at sekseren var eneste alternativet. Helt til jeg tunet en 520 d for en kunde...en rask testtur etter tuningen gjorde meg imidlertid noe usikker. Ble faktisk litt småirritert over å måtte innrømme (bare for meg selv), at en godt tunet firer faktisk opplevdes like sprek/ smidig, og mindre bråkete enn sekseren! I ettertid har jeg eid to 320 E91 og en 09 520 dat, og slått meg veldig godt til ro med at denne motoren er fantastisk! Ja, sekser er sekser, uten tvil, og dersom prisen hadde vært identisk, hadde jeg nok valgt den. I morgen kommer min nyeervervede F11 50d dat, noe jeg ser veldig frem til. Fullstappet og digitalt instrumentpanel... Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 (endret) Hvordan tror du da en godt tunet 3,0 oppleves i forhold til en tunet 2,0 liter? 525d og 530d kan enkelt levere 300 hester og 600-650 nm, i tillegg til at motoren er mer robust konstruert og således mer driftsikker med tuning. 520d kan absolutt oppleves kvikk og sprek med tuning, men den går fortere tom for krefter da den har kortere register. En 525/530d med tuning går aldri tom for krefter, det er iallfall min egen erfaring med tunet 530d. Vi hadde en E60 520d som var tunet til ca 215 hester, den gikk bra og hadde nok moment. Men den flatet fort ut f eks over 150 km/t, her bare mater en 3,0 liter videre på. Du kan ligge i f eks 220 km/t (på Autobahn), ta kickdown og bilen faktisk girer ned og skyver solid videre oppover til ett sted over 250 km/t. Det får du ALDRI til med en 520d... Man kjører aldri så fort og det er unødvendig i Norge sier mange kanskje da, greit nok det. Men så ha du lyden, vi kan alle være enige i at en dieselbil ikke høres like bra ut som en bensinbil. Men en dieselsekser høres mye mer grom og maskulin ut i forholdt til den dieselfirer. I tillegge til en mer behagelig lyd så er en rekkesekser langt mer kultivert og i F10 nesten 100 prosent vibrasjonsfri. Spør du meg så er pris det eneste argumentet for å kjøpe en 2,0 liter, på de fleste andre områder kommer den krafig til kort ovenfor en 3,0 liter. 550d sies jo å være helt overlegen 550I når det kommer til kraftleveranse, absolutt en av de råeste dieselmotorene som lages i dag...om ikke den råeste Endret April 17, 2016 av Fredrik 90 rst026 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 29 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Hvordan tror du da en godt tunet 3,0 oppleves i forhold til en tunet 2,0 liter? 525d og 530d kan enkelt levere 300 hester og 600-650 nm, i tillegg til at motoren er mer robust konstruert og således mer driftsikker med tuning. 520d kan absolutt oppleves kvikk og sprek med tuning, men den går fortere tom for krefter da den har kortere register. En 525/530d med tuning går aldri tom for krefter, det er iallfall min egen erfaring med tunet 530d. Vi hadde en E60 520d som var tunet til ca 215 hester, den gikk bra og hadde nok moment. Men den flatet fort ut f eks over 150 km/t, her bare mater en 3,0 liter videre på. Du kan ligge i f eks 220 km/t (på Autobahn), ta kickdown og bilen faktisk girer ned og skyver solid videre oppover til ett sted over 250 km/t. Det får du ALDRI til med en 520d... Man kjører aldri så fort og det er unødvendig i Norge sier mange kanskje da, greit nok det. Men så ha du lyden, vi kan alle være enige i at en dieselbil ikke høres like bra ut som en bensinbil. Men en dieselsekser høres mye mer grom og maskulin ut i forholdt til den dieselfirer. I tillegge til en mer behagelig lyd så er en rekkesekser langt mer kultivert og i F10 nesten 100 prosent vibrasjonsfri. Spør du meg så er pris det eneste argumentet for å kjøpe en 2,0 liter, på de fleste andre områder kommer den krafig til kort ovenfor en 3,0 liter. 550d sies jo å være helt overlegen 550I når det kommer til kraftleveranse, absolutt en av de råeste dieselmotorene som lages i dag...om ikke den råeste Jeg støtter det Fredrik 90 sier angående R6 motoren til BMW. Min erfaring med R4 er at den ikke er så kraftig på høyt turtall, men derimot på lavt turtall så drar bilen greit nok. Det skal sies at BMW sin R4 motor er mer villig til å dra på høyt turtall enn andre 2.0 diesel med lik effekt på markedet. Angående vibrasjoner så er min erfaring etter å ha kjørt 525d 3.0 F10, 730d F01 og 740d F01 at det så og si ikke er noen forskjell når det kommer til vibrasjoner i forhold til F10 og F11 520d som jeg har kjørt. Ved oppstart så kan det hende at R6n har en anelse mindre vibrasjoner, men det vil ikke hvermansen legge merke til engang. På tomgang må jeg si at jeg merket heller liten/ingen forskjell. Det skal sies at jeg kun uttaler meg om F10 og F01, vet ikke hvordan disse motorene oppfører seg i mindre biler. Uansett etter jeg testet første BMW med N57, så angret jeg veldig på at jeg heller ikke kjøpte en eldre F10 med R6 diesel. Motoren er rett og slett herlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars S Skrevet April 17, 2016 Share Skrevet April 17, 2016 Min erfaring etter å hatt 525dx F11(4 syl 211hk) og 330dx F31 er vel at det kun er pris som er til fordel 4 syl motor. Hvordan de går på full gass er jo greit nok for begge, men responsen i motor med automat kasse er noe helt annet. 330'n var mye sterkere på lavt turtall og mye mer smidig på bykjøring og rundkjøringer hvor man vil litt raskt avgårde. Lydbildet på diesel sekseren er også mye finere enn 4 syl. Etter å ha hatt diesel sekser og nå bensin sekser så er det helt uaktuelt å kjøpe en 4 syl diesel igjen, 4 syl bensin derimot kan være mer aktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå