Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

Ja ryktene skal ha det til at motor utvalget blir slik det er på F10 i dag, altså firer bensin/diesel, sekser turbobensin, sekser diesel samt V8er i topputgaver 550I og M5 (ryktene har spekulert i sekssylidra 550I men det hadde blir feil på enkelte markeder hvor kundene ønsker å distansere seg ifra den lavere 535I (som sikkert blir hetene 540I på G30) modellen). Men jeg tror vi for første gang ser en tresylindret motor i 5-serie, i en hybridutgave basert på I8 sin drivlinje. Jeg sitter også og håper på en omlegging av avgiftene, jeg mener at både hk og vekt komponenten må fjernes eller reduseres kraftig. Dagens biler blir tyngre og tyngre pga mye sikkerhetsutstyr, miljøvennlige biler er tyngre enn vanlig pga batterier og med økt vekt i bilene så må man ha mer motor. Dagens avgiftsystem er gammelt og utdatert!

Rekkevidden er vel og grei på Teslaen med rundt 500 km, men når man legger seg i 130 km/t så halverer man denne ned til mellom 250-300 km og det er ikke mye når man skal langt. Jeg er også av den typen at når jeg er på farta til ett sted så klarer jeg ikke å sitte inaktiv i tre kvarter mens bilen hurtiglader, jeg vil helt stoppe og pisse raskt, fylle tanken og rase videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, nå har kjerra akkurat runda 6000 kilometer, og jeg fortsetter å kose meg med bilen hver eneste gang jeg setter meg inn for å kjøre. Det blir mest kjøring til og fra jobb, men har fått noen lengre turer også.

 

Har hatt noen "hendelser" underveis:

 

For et par dager siden da jeg startet opp bilen, kom ikke HUD på, samt at en god del visning var borte fra instrumentpanelet. Jeg kjørte til siden og tok det gamle Windows-trikset: omstart. Det fikset problemet, og både HUD og andre displays kom på igjen. Har ikke vært noe problem siden. Det er vel bare slik man må regne med når mengden elektronikk øker i moderne biler...

 

Tidligere i vår måtte jeg skifte til sommerhjul tidligere enn jeg pleier på grunn av en punktering i et vinterhjul. Sommerhjula var litt støvete etter å ha ligget i garasjen i vinter, så jeg bestemte meg for å gi dem en vask. Hadde kjøpt en pakke med diverse felgbørster og gikk løs med en passe størrelse børste og såpevann. Etter at jeg var ferdig, oppdaget jeg til min store forskrekkelse at felgene var fulle av riper! Felgene hadde ikke vært på bilen annet enn under transporten fra fabrikken til Norge, så det var ganske så underlig. Oppdaget at felgbørsten jeg hadde brukt hadde spisse ståltrådbiter stikkende ut på enden... Jeg hadde altså klart å gjøre dette selv, med en "felgbørste" som ikke burde ha vært i nærheten av en aluminiumsfelg. Det er mange riper, og noen av dem er ganske dype. Er litt i stuss på hva jeg skal gjøre med dette. Tror ikke det går å polere ripene bort, det må nok kraftigere lut til. Vurderer å rett og slett kjøpe nye felger, få fikset/omlakkert de gamle og selge dem.

 

Det leder meg over på neste tema: kjørekomfort med RFT-dekk. Jeg synes sporingen er vesentlig verre med 18" felger enn med 17" vinterfelger. Til tider drar bilen faktisk ganske kraftig til den eller andre siden, så mye at om jeg slipper rattet, så er bilen ganske raskt på tur ut av veien. Ganske irriterende! Har kjørt både X5 og X6 på samme strekning som bilen min sporer, og på disse bilene var dette et mye mindre problem, på grensen til helt fraværende, selv om de hadde vesentlig større felger enn min bil. Jeg vurderer å få mekanikeren til å ta seg en prøvetur, for å se om sporingen er innenfor det man må forvente, eller om det kan være noe galt.

 

Jeg har foreløpig ikke forsøkt å øke lufttrykket i sommerhjula, noen som hadde en god effekt på sporing med vinterhjula. Har hørt litt forskjellig om dette: en BMW-mekaniker anbefalte å fylle luft tilsvarende fullastet bil, mens selgeren mente dette ikke var noen god idé, siden det ville føre til økt midtslitasje på dekkene. Har valgt å ha hjula på dekkhotell hos forhandler, og de gutta som skifter der fyller luft ihht. anbefalt trykk ved "tom" bil, altså ikke noe ekstra luft i dekkene.

 

Sporing blir verre med større felger, har jeg hørt. Stemmer det? Erfaringene mine med X5/X6 tyder på at det ikke nødvendigvis stemmer. Det er derfor fristene å høre med forhandleren om det er mulig å få prøve min bil med f.eks. 19" felger, dersom de har et passende sett. I fall jeg velger å kjøpe nye sommerhjul, kunne jeg vurdert 19" i stedet for 18".

 

Har oppdaget en liten, men irriterende, greie med viskeren bak: Hvis man ar slått denne på og parkerer bilen, så kommer ikke viskeren på igjen når man starter opp, selv om viskerhendelen står i bakre posisjon (= bakvisker på). Man må vippe hendelen fram også tilbake igjen for å få bakviskeren til å begynne å gå.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen. Det er en formidabel kjøremaskin som gir mye glede bak rattet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sporing er det ikke noe jeg kan så mye om, men kommer ofte med store felger/lav profil. Har det selv på mine 18" (255/35/18) på E46. Evt. prøv tilsvarende bil og hjul uten RFT.

 

Felgene kan du nok redde med polish, men mulig du må sette dem bort til noen som har god erfaring med dette. Det funker ikke å fjerne riper fra lakk med ting fra bensinstasjon/Biltema osv. 

 

Og det du har opplevd med bakruteviskeren stemmer nok ja, er samme funksjon på fjernlys f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at HUD forsvinner kan løses med en kjapp software update, ville iallfall fått gjort dette om problemet gjentar seg. Ellers når det gjelder felgbørste så ville jeg kjøpt en ordentlig børste, er selv veldig fornøyd med en ifra Mothers. Eller så kan kjøpe noen stykker med sånne microfiber hansker, de er også fine på felger men blir fort ødelagte så kjøp noen stykker til å ha liggende. Og til slutt, det med viskeren bak er vel for at viskerarmen/mekanismen ikke skal bli ødelagt når du morgenen etter starter bilen med masse snø liggende oppå viskeren bak som du har brukt kvelden i forveien og glemt å skru av ;) Hver vinter ser jeg masse Audi og VW som kjører med bakviskerene hengende rett den fordi VAG ikke har tenkt så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at HUD forsvinner kan løses med en kjapp software update, ville iallfall fått gjort dette om problemet gjentar seg. Ellers når det gjelder felgbørste så ville jeg kjøpt en ordentlig børste, er selv veldig fornøyd med en ifra Mothers. Eller så kan kjøpe noen stykker med sånne microfiber hansker, de er også fine på felger men blir fort ødelagte så kjøp noen stykker til å ha liggende. Og til slutt, det med viskeren bak er vel for at viskerarmen/mekanismen ikke skal bli ødelagt når du morgenen etter starter bilen med masse snø liggende oppå viskeren bak som du har brukt kvelden i forveien og glemt å skru av ;) Hver vinter ser jeg masse Audi og VW som kjører med bakviskerene hengende rett den fordi VAG ikke har tenkt så langt...

Fikk beskjed av selgeren å kjøre rett til verkstedet uten å skru av tenningen dersom problemet skulle oppstå igjen, slik at han kunne få lest av evt. koder mens HUDen var ute av drift. Så jeg regner med at det ordner seg. Kjører nærmest forbi forhandleren på vei til jobb hver dag, så det er gode sjanser for at det klaffer å stikke innom med "HUD down"...

 

Har også opplevd at navigasjonsskjermen har restartet av seg selv et par ganger under kjøring. Den har da kommet opp igjen etter ca. ett minutt med reboot, uten at jeg har måttet skru av tenningen.

 

Hadde kjøpt en pakke med MucOff felgbørster i forskjellige størrelser fra en av de store nettsidene som pusher detailingutstyr, og var da feilaktig ledet til å tro at jeg hadde utstyret i orden, og at disse børstene var skånsomme mot felgene. Jeg hadde litt dårlig tid da jeg la om hjul, så jeg glemte å inspisere børsten før jeg startet å vaske... gjett om jeg angret på at jeg ikke tok meg tid til det etterpå! :-/

 

Takk for forklaring på bakviskeren! Det var jo rett og slett ganske så smart! Da stryker jeg denne fra den (korte) listen over små irritasjonsmomenter med bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sporing er det ikke noe jeg kan så mye om, men kommer ofte med store felger/lav profil. Har det selv på mine 18" (255/35/18) på E46. Evt. prøv tilsvarende bil og hjul uten RFT.

 

Felgene kan du nok redde med polish, men mulig du må sette dem bort til noen som har god erfaring med dette. Det funker ikke å fjerne riper fra lakk med ting fra bensinstasjon/Biltema osv. 

 

Og det du har opplevd med bakruteviskeren stemmer nok ja, er samme funksjon på fjernlys f.eks. :)

Har ikke prøvd F10/F11 med andrer dekkdimensjoner, men har prøvd X5/X6 med vesentlig større dim enn det jeg har på min, og det sporet mye mindre på samme veistrekning. Synes det er litt merkelig at F10/F11 skal være mer utsatt for sporing enn andre BMW-modeller, selv med mindre dekkdim. Må jeg virkelig kjøpe SUV for å bli kvitt sporingsproblemet...? ;-) Skal ta opp problemet med forhandleren, så får vi se hva som kommer ut av det.

 

Dekkhotellet tok en titt på ripene, og mente noen av dem var for dype til å kunne poleres bort. De henviste meg til en dekk/felg-spesialist i nærheten, skal høre med dem hva de anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert F1x er mer utsatt enn X'ene, men du kan være uheldig med dekktype og dim.

 

Legg ut eller send noen bilder av felgene så kan jeg se :)

Hadde bilder liggende etter at jeg forsøkte meg på å klage til nettbutikken. Lastet disse opp til et album: 

 

http://bimmers.no/gallery/album/422-felgskader-etter-felgb%C3%B8rste/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig små bilder, men vil tro man hvertfall kan få fjernet 80-90% av ripene, men vanskelig å se. 

Ja, jeg hadde lastet opp bilder med redusert oppløsning (for å kunne sende dem på epost til nettbutikken). Har byttet til originalbildene nå, men det er fremdeles vanskelig å se ordentlig på mange av bildene. Jeg får ta en tur innom felgsjappa jeg fikk anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig surt å skrape opp nye felger.  :-x

 

Når det gjelder sporingen er det kanskje mer et dekkproblem enn dimensjonproblem, 245/45/18 er ikke akkurat ekstremt lavprofil. 

Når kjørte du X5 på samme strekning, husk at det kan komme endel hjulspor i løpet av en vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt tre sesonger med 20" på e61-en, og har nå 19" fra F30 med "originale" runflat-dekk. Merket ingen sporing med 20" (ihvertfall ikke av betydning), og jeg har heller ikke merket noen form for sporing med 19" jeg bruker på vinter, men de 19" runflat-dekkene jeg har nå derimot sporer en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...