Gå til innhold

Politibiler med konstant blålys


Clutch
 Share

Anbefalte innlegg

Leste her om dagen at politiet har lagt frem et forslag om å ha på blålys til en hver tid. Når det ikke er utrykning, så lyser det blått, men ikke like kraftig. Dette var for å bli mer synlige og preventivt. 

Personlig, så tror jeg at dette kan føre til misforståelser i starten og forvirring. Mener at politibilene er synlig nok, som de er nå. 

 

Hva er meningen deres om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg sett ved flere anledninger i andre land. Puerto Rico på Gran canaria kjørte de slik når de kjørte sakte utenfor restauranter og der det var mye folk på kvelden.
I Sør Africa kjørte politiet slik midt på dagen. Både på motorveien og på andre småveier.

 

Her er noen bilder fra Sør Africa. Politi kjører på motorveien og blir innhentet av andre biler.

 

post-49693-0-68972800-1421455195_thumb.j

post-49693-0-38091900-1421455196_thumb.j

post-49693-0-76683700-1421455196_thumb.j

post-49693-0-36197700-1421455197_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Sjøbuse sier og dette blir nok bare en vane sak. Som for øvrig burde hvert innført for flere år siden.

Nå skal jo de også prøve med LED tekstskilt i lysbroen, altså mellom varsellysene som en kan bruke i forskjellige oppdrag som sier for eks. "follow me"  "Stop!"  osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være positivt. Man trenger ikke å være flashy for å vise "tilstedeværelse", da har man faktisk misforstått hvordan dette best gjøres, og hvilke effekter man er ute etter. At politiet ikke evner å forstå dette kan jeg dog tenke meg.

 

Politibilene er godt synlige, hvorfor skal de bli enda mer synlige? Hvorfor skal synsfeltet plages av flere farger og lys på natta? Når det ikke er uttrykning så har de pent med å forholde seg til trafikken som alle andre, og jeg mistenker at en slik løsning som dette vil gjør politiet enda mindre "en av oss" og skape større avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig mer TRF her, jeg jobber i en stor industribedrift med mye store tunge kjøretøyer og i HMS hysteriets rette ånd så ble et blinkende lys løsningen på det meste. Det blinker og lyser alle veier, orange lys , røde lys roterende lys og flash lys. Et lys som fortalte at det var forgjengere i nærheten, etc etc. Til slutt hadde de ingen annen effekt enn å forvirre og blende. Lysene er blitt et HMS problem i seg selv men det er en tung vei å få de bort igjen men jobben er faktisk begynt. 

 

Det samme har skjedd i skiltjungelen. Et skilt som skal informere om ting som er farlig, det var jo fornuftig i begynnelsen men som kjent så er jo alt farlig idag og det er blitt så mye skilt at de har null effekt fordi ingen leser de. 

 

I mørke er alle mulige  lys enda mer plagsomme. Får ikke håpe at dette blir innført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Sjøbuse sier og dette blir nok bare en vane sak. Som for øvrig burde hvert innført for flere år siden.

Nå skal jo de også prøve med LED tekstskilt i lysbroen, altså mellom varsellysene som en kan bruke i forskjellige oppdrag som sier for eks. "follow me"  "Stop!"  osv.

Dette har tyskerne hatt i mange år. Min mor hentet igjen en politibil på autobahn i tyskland. Ho kjørte ikke forbi. For ho viste det ikke var lov. Men ho sjekka ikke farta. Etter litt kom det blålys og tekst på taket "polizei. Bitte -->" rullet over taket.

Vi stoppet bak politi på rasteplassen som de kjørte til. Der ble begge polisene i bilen litt overrasket over at det var en dame som kjørte.

De ba om vognkort. De fikk arket. (gamle gule og grå vognkortet) Han lette lenge før han fant vekta på 5384. Og ga beskjed om at biler over 3,5 ton ikke kunne kjøre fortere enn 80. Så kjørte de. Mener det sto noe på taket da også. Hade bra og kjør pent eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har tyskerne hatt i mange år. Min mor hentet igjen en politibil på autobahn i tyskland. Ho kjørte ikke forbi. For ho viste det ikke var lov. Men ho sjekka ikke farta. Etter litt kom det blålys og tekst på taket "polizei. Bitte -->" rullet over taket.

Vi stoppet bak politi på rasteplassen som de kjørte til. Der ble begge polisene i bilen litt overrasket over at det var en dame som kjørte.

De ba om vognkort. De fikk arket. (gamle gule og grå vognkortet) Han lette lenge før han fant vekta på 5384. Og ga beskjed om at biler over 3,5 ton ikke kunne kjøre fortere enn 80. Så kjørte de. Mener det sto noe på taket da også. Hade bra og kjør pent eller noe.

  

Ja vet at det har vært utbredt i Tyskland. Det finnes også i England og Sverige (meg bekjent).

 

For øvrig så er dette egentlig gammelt nytt for Norge da vi i brann etaten har hatt slike tekstkilt bak på brannbiler i flere år, men Politiet er jo som vanlig treg når det gjelder elektronikk på bilene sine.

 

Og til dere som sier politibilene er godt nok synlig er jo forsåvidt sant, men poenget her er jo at hvis de står parkert en plass så er det ennå lettere for en person å kunne se bilen i mørke langt der borte ved at det lyser blått på taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal vi se en parkert politibil bedre enn en parkert sivilbil? Dersom de står "ulovlig" parkert så kan de slå på vanlig blålys. Dette vil også sørge for enn viss terskel før man (politiet) parkerer tåpelig langs veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal vi se en parkert politibil bedre enn en parkert sivilbil? Dersom de står "ulovlig" parkert så kan de slå på vanlig blålys. Dette vil også sørge for enn viss terskel før man (politiet) parkerer tåpelig langs veg.

 

Fordi det er lettere og se ordens patruljen i mørket for en person i nød eller hva det måtte være om natten. Eller andre folk som skal ha tak i politiet så er det lettere å springe bort enn å ringe. Er heller ikke alle plasser det er gatelys. Er jo ofte politiet står i ro en plass i sentrum og følger med på folket og diverse ting.

 

Sivilbiler forstår jeg ikke skal ha det fordi de tilhører jo UP og ikke ordens patrulje. En sivil bil brukes som oftest i trafikken eller ved spanings oppdrag og alle må jo da skjønne at de ikke skal bli spottet ved konstand være synlig blålys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min argument har så langt basert seg på politiet i _trafikken_. Og det vil jeg tro er det samme temaet politiet har valgt.

 

Dersom du prater om sentrum, ved utesteder etc, så er vi tilbake til det å vise tilstedeværelse , og det gjøres best på andre måter. Ut å gå med beina, refleksvest på. Prat med folk, vær årvåken, og få med deg hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke særlig troen på dette..kan tenke meg at det kan skape forvirring hos flere, viss en for eksempel blir innhentet av politi kan man begynne å stusse i om man skal kjøre ut eller ikke. Med skitten bakrute kan dette bli vanskelig og skille...og hører man da på radio i tillegg så er det ikke sikkert man hører sirenene før de begynner å komme nær:)

Tror og politibiler med blinkende lys langs veiene kan bli et forstyrrelses element for sjåfør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...