Sturmtiger Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 All forskjell på dekk er av betydning. Fordelingskasse akselen min røk under en mående da eg prøvde ut to forskjellige dekk fra 245/70r16 til 265/70r16. *Poof* Sa det til lommeboken, 10000kr forsvannt kjappt.
MrBrum Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Står en del forklaring her. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive BMW med xDrive har jo ingen senter diff, men et clutch system styrt av elektronikk. Som i utgangspunktet tillater at for og bak aksel ruller med ulik hastighet. (forskjellig omkrets) Systemet fungerer slik at hvis et hjul ruller fortere enn et annet, blir det bremset via clutch systemet i fordelingskassa. (styrt av elektronikk og sensorer) Når alle fire hjul er like store skjønner alle at det er lett for systemet å "regne ut" at et hjul ruller fortere enn et annet. Men spørsmålet mitt gikk ut på om systemet ble programmert til å ha større bakhjul enn forhjul. Dvs at systemet måtte godta at bakhjul beveget seg med en viss hastighetsforskjell i forhold til forhjul. Og at det dermed ikke ble oppfattet som hjulspinn før bakhjulene gikk så og så mye fortere enn forhjul. Klønete forklart kanskje men dog..... Emilsen reagerte på dette 1
Otis Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Dette står i Rheingold: Detection of different tyre rolling circumferences If the tyre rolling circumferences are not the same the drive train twists due to different rotary speeds (when the multi-plate clutch is closed). Differences in rotational speed can occur as a result of the following influences: - When tyres of different makes and types are fitted: The tyre rolling circumference may fluctuate by up to 1 % due to tyres of different makes and types being fitted or the tyres are worn very differently. Ikke direkte svar på hva som snakkes om, men det ser ut som 1% er grensa...
prosjekt34 Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Du bør ikke kjøre med dette, kan skade girkassen din.
CrZyWiz Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Står en del forklaring her. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive BMW med xDrive har jo ingen senter diff, men et clutch system styrt av elektronikk. Som i utgangspunktet tillater at for og bak aksel ruller med ulik hastighet. (forskjellig omkrets) Systemet fungerer slik at hvis et hjul ruller fortere enn et annet, blir det bremset via clutch systemet i fordelingskassa. (styrt av elektronikk og sensorer) Når alle fire hjul er like store skjønner alle at det er lett for systemet å "regne ut" at et hjul ruller fortere enn et annet. Men spørsmålet mitt gikk ut på om systemet ble programmert til å ha større bakhjul enn forhjul. Dvs at systemet måtte godta at bakhjul beveget seg med en viss hastighetsforskjell i forhold til forhjul. Og at det dermed ikke ble oppfattet som hjulspinn før bakhjulene gikk så og så mye fortere enn forhjul. Klønete forklart kanskje men dog..... Den har fortsatt en grunninstillingen. Den fungerer ikke som en ren rwd fram til hjulspinn.
MrBrum Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 (endret) Da er vi hvertfall enige her om at det må være like hjul både foran og bak. Ikke noe justeringsmuligheter her. Endret Mai 5, 2015 av MrBrum
haakongus Skrevet Mai 5, 2015 Forfatter Skrevet Mai 5, 2015 Har vært i kontakt med GS i dag, og de har solgt utallige hjulsett med disse dimensjonene i 22" til X5, uten at de noen gang har fått tilbakemelding om lignende problem. Syns hele opplegget er merkelig, men blir nok å gå for 295/30 både foran og bak.
Espen Aass Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Har vært i kontakt med GS i dag, og de har solgt utallige hjulsett med disse dimensjonene i 22" til X5, uten at de noen gang har fått tilbakemelding om lignende problem. Syns hele opplegget er merkelig, men blir nok å gå for 295/30 både foran og bak. Har du hørt med BMW om de har noen erfaring med dette problemet?
haakongus Skrevet Mai 5, 2015 Forfatter Skrevet Mai 5, 2015 Har du hørt med BMW om de har noen erfaring med dette problemet? Nei, har forsåvidt ikke gjort det. Kan ta en telefon og høre med de i morgen, for sikkerhets skyld.
MrBrum Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Synes dette er et rart problem. Trodde alle produsenter i dag visste at man må hå senter diff eller lignende, når man har 4x4. Alle 4 hjul må jo ha mulighet for forskjellig omkrets, for dekk blir jo ulikt slitt.
plugg69 Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Tror du kan slite med å få på 295 dekk på 12" bred felg. Jeg kjører samme hjulsett som deg, på vredestein i samme dimensjon, ikke merket noe på 250mils ferietur..
CrZyWiz Skrevet Mai 5, 2015 Skrevet Mai 5, 2015 Synes dette er et rart problem. Trodde alle produsenter i dag visste at man må hå senter diff eller lignende, når man har 4x4. Alle 4 hjul må jo ha mulighet for forskjellig omkrets, for dekk blir jo ulikt slitt. Det har de også. Helt tydelig at du ikke helt skjønner dette her.
Saltkjelen Skrevet Mai 6, 2015 Skrevet Mai 6, 2015 295/30-22 og 335/25-22 gir et avvik på hele -1,38%, og dette er nok for mye på xDrive som tåler +/-1% differanse. Det mest ideelle her ville vært å få to nye framdekk i 285/30-22, da dette gir et avvik på 0,33% i rulleomkretsen.X5 kan originalt bli levert med 285/35-21 og 325/30-21, og dette gir et avvik på -0,63%.Jeg ville derfor bedt GS Bildeler om å lære seg å sette sammen korrekte hjulpakker, for dette er åpenbart ikke første gang de bommer. Deretter ville jeg krevet nye framdekk umiddelbart på deres bekostning. Nå vet jeg ikke hvor mye som skal til for at systemet blir ødelagt, men jeg ville krevet en eller annen form for kontroll/dokument hvor de påtar seg ansvar for feilen i tilfelle noe skulle ryke som følge av kjøring med feil dekk. Otis, Espen Aass og ahj reagerte på dette 3
MrBrum Skrevet Mai 6, 2015 Skrevet Mai 6, 2015 Det har de også. Helt tydelig at du ikke helt skjønner dette her. Skal du slenge spydigheter kan du gjøre det i PM. Og holde kjeften din her på forumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå