Gå til innhold

lovlig soting av vinduer spørsmål

318turbodiesel
 Share

Anbefalte innlegg

kommer til biltelsynet for å vise bilen min uten solfilm ( ble stoppet i teknisk å hadde svart film på rutene).

det første jeg ser er bilen utenfor porten å tenker han her må jo være der angående vinduene . neida sier eiern de der er bestilt fra usa slik . Hvor i huleste får man tak i sånt ? han sier han har fått det godkjent for det er ikke film å det er akkurat like lite lett å se en person gjennom de vinduene der som da jeg ble stoppet med filmen på . 

hvilken leverandør kan man bestille slike ferdig sota ruter fra ? da tenker jeg ikke på film så klart . 

er jo faen ikke et pøkk forskjell på de rutene der og de jeg ble stoppet med.

tenker på lysgjennomtregning og gjennkjenning av ansikt som politiet brukte som argument når jeg ble stoppet . 

post-73478-0-09268200-1437032972_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett ikke lov med mørke ruter forran? Er jo det som har vært sagt i alle år..

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_31#KAPITTEL_31

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen har originalt tonede ruter( ikke solfilm av noe slag) og dette kom fra fabrikk tror jeg dette er mulig å få godkjent. Dette er nok i få spesielle tilfeller.

Aldri sett BMW ha dette fra fabrikk så tror ikke du får det til uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_31#KAPITTEL_31

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

måtte le litt av den siste linja "hvor innvendig speil kreves" for jeg veit det at fra b-stolpen og bakover kan man faktisk male igjen rutene om man vil

(som i ikke påkrevd å ha sikt i det hele tatt),

men da SKAL man fjerne sladrespeilet/innvendig speil, for da er det et unødvendig hinder i frontruta :-P

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om hvordan du "vet" dette?

Regelverket som vises til her er hentet fra Lovdata, og det er nok det som er gjeldende.

Varebiler o.l. uten sikt bak har normalt større sidespeil, og er godkjent på denne måten. Det er ikke vanlige personbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller aldri sett originalt fra BMW, men volvo har vært flink der med å levere mørkere ruter foran rett fra fabrikken. Nylig vært på museet og fabrikken der og så mye av det på nye, fremdeles folierte biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om hvordan du "vet" dette?

Regelverket som vises til her er hentet fra Lovdata, og det er nok det som er gjeldende.

Varebiler o.l. uten sikt bak har normalt større sidespeil, og er godkjent på denne måten. Det er ikke vanlige personbiler.

skal ikke være påbudt med sikt bakover (man må jo ha sidespeil såklart),

si man har en grønnskilta bil full med lass, det er lov, å den har like utvendig speil som vanlig personbil ;-)

men hvis man kun har sikt fra sideruter forran og fremover, så skal man egentlig fjerne sladrespeilet da det er til unødvendig hinder i sikt fremover

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har funnet ut hva amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966 er for noe?

Vet at det har noe med måling av lysgjennomstrømning, men finner noe om den forskriften?

(Litt merkelig at dem bruker en amerikansk standar på dette og bannlyser andre amerikanske standarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...