Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Hei Bimmer R,

 

Flott tråd, som jeg selvsagt følger:) Tommel opp

 

Det virker som om du kan din Bmw E36 M3 historie, så i den anledning virker du rett mann å spørre.

 

Jeg har selv en M3 1993 modell 3.0L. Når jeg kjøpte bilen fulgte det ikke med orginale felger.

 

Nå har jeg vært på utkikk etter ett fint felgsett i snart ett år.....men naturligvis er det jo ikke så mye av disse rundt omkring.

 

Min bil hadde orginalt den dobbelteke felgen (sett på tidligere bilder av bilen) men jeg ser også på muligheten for Sunflower felger lik de du har., med BMW motorsport inskripsjon på.

 

Mitt spørsmål er som følger: Hva er orginal felg dimensjon som disse bilene ble levert med?

 

Jeg mener å ha lest meg frem til at det er 17" 7,5 forran og 17" 8,5" bak.......kan du bekrefte om det stemmer?

 

Alle de settene jeg har sett til salgs både av dobbelteke og Sunflower felgen har hatt alle felgene i 7,5" bredde.....ble da veldig usikker hva som faktisk finnes der ute og hva som faktisk er riktig oppsett?

 

Takker for evt oppklaring, regner med du vet noe om dette evt kan si hva din bil er satt opp med.......evt om det er forskjell på 3.0L og 3.2L mtp orginal felgutrustning?

 

På forhånd takk.

 

P.s jeg har planer om å legge ut en tråd her rundt min bil, da jeg har gjort en del arbeid og vedlikehold på den det siste året......min er på langt nær strøken og trengte virkelig TLC. Det får den nå. Det er trivelig å se at interessen rundt disse bilene og E36 modellen er stigende, så jeg håper at noen kan ha nytte av eller vil diskutere litt rundt min tråd også når jeg nå etterhvert får begynt å dokumentert litt av det jeg har gjort og planer fremover:)

 

Tommelen opp for E36 entusiaster, så håper jeg å se noen av dere på treff neste år når jeg har fått min bil på veien igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Silentracer. Kanskje på tide med et nytt og passende kapittel?

_________________________________________________

 

M3 orginal felger og dekk - Informasjon

 

Det er i utgangspunktet 4 forskjellige typer felger til E36 M3. 

En variant til M3 3.0 Coupe. (+ Sedan og Cabriolet felger som er mest kjent fra M3 3.2)

E36_M3_Early_Wheel.jpg

..og disse tre til E36 M3 3.2.

E36_M3_Wheels.jpg

La oss ta en nærmere titt. :)

 

 

M3 3.0

Standard felger til M3 3.0 Coupe er "M Double Spoke"

87cjamg.jpg

i17599.jpg

17" størrelse og ET 41 som alle orginale E36 M3 felger.

7,5" bredde både foran og bak. 9,68kg pr felg.

Utgått vare som ikke kan bestilles ny lengre. 36112227194 er varenummeret som alltid står på innsiden av felgen.

De er også kjent som style 22 felger eller under kallenavnet "sunflower" siden designet minner om en solsikke plante.

 

De fleste forbinder nok E36 3.0 M3 med Coupe (90% av de bilene er Coupe), og dermed disse felgene til den modellen.

Men sedan, cabriolet, og spesielmodeller (som først startet produksjon i 1994/1995) brukte felger som er kjent fra E36 M3 3.2.

 

Sommerdekk dimensjonen på M3 3.0 er 235/40-17 både foran og bak uansett hvilke felger bilen kom med.

 

 

 

M3 3.2

Ble som nevnt levert med 3 forskjellige typer felger.

E36_M3_Wheels.jpg

M3 3.2 fikk smalere 225/45-17 dekk fremme og bredere dekk 245/40-17 bak. Derfor var det naturlig med bredere bakfelger på 8,5". Noe alle disse tre felgsettene i utgangspunktet har. 

Orginal vinterdimensjon er 225/45-17 både foran og bak.

La oss ta en gjennomgang av felgene.

 

M Double Spoke II

bmw_wheel_039.jpg

Dette er standard felgene til E36 M3 3.2 Coupe. Style 39. Som man ser av navnet så er disse etterfølgerene til "M Double Spoke" felgene som var på M3 3.0 Coupe (style 22). Disse har derfor noe lignende design. Såvidt jeg vet er disse eksklusive for M3 3.2 Coupe.

Min bil (avbildet nedenfor) ble orginalt levert med fem slike. 

IMG_4754__zpsjcvmqrye.jpg

Fremfelg (7,5") er 9,94kg pr stk. 10,39kg bak (8,5"). Som man ser så har bakfelgene litt mer kant.

Felgene er utgått vare, så disse er det nok vanskelig å få kjøpt i splitter ny stand.

 

 

M Contour II

Dette er sedan felgene.

M35.jpg

10,13kg fremme og 10,65kg bak gjør disse til de tyngste M3 felgene. Det er også de rimeligste.

En fremfelg (7,5") kan i skrivende stund kjøpes ny for 3177,- fra f.eks koed.no. 36112227895.

Bakfelger (8,5") er ikke tilgjengelig/utgått vare. 85329409846

 

Disse felgene er også tilgjengelig i 7" bredde. De er tiltenkt som vinterfelger der man har 4 stk 17x7" felger.

36112227295 - 3590,- 

 

 

Forged M Double spoke

Også kjent som style 24. De letteste felgene til E36 M3. 8,94kg foran og 9,48kg bak.

De er hovedsaklig kjent som cabriolet felger, men alle E36 M3 3.2 har kunnet blitt levert med en variant av disse.

Det er 3 forskjellige varianter av disse felgene.

BMW_M3_Evo_E36_Convertible_-_Flickr_-_Th

 

Variant 1

Disse kjennetegnes ved at de er blankpolerte/har blankpolert kant og er uten motorsport stempel. Standard felger på alle E36 M3 3.2 Cabriolet.

7,5" fremme - 36112227850 - 4243,- fra koed

8,5" bak - 36112227860 - 5620,- fra koed

l_DSC_8259.JPG

 

Variant 2

Lakkert utgave (Ikke polert, med motorsport logo). Disse var standard på Amerikansk E36 3.0 M3 light weight.

På samme måte som man i dag kan velge alternative felger til ny BMW, så kunne man på 90-tallet krysse av for "Forged M Double Spoke" når man kjøpte M3 3.2 Coupe eller Sedan. Jeg tror man da fikk denne varianten uten at jeg skal si det helt sikkert. (Om ikke fikk man variant 1)

7,5" fremme - 36112227350 - 6030,- fra koed

8,5" bak -  36112227360 - 6656,- fra koed

 

$_57.JPG

 

Variant 3

Polert og med motorsport stempel . Levert til E36 M3 3.0 GT.

Fremme (7,5"): 36112227759

Bak (8,5"): 6112227760

Utgått vare

79.jpg

_________________________

 

Dekktrykk::

E36 M3 3.2

dekktrykk_zpsd8bxpz8m.jpg

_________________________

 

*Redigerer dette innlegget dersom behov for forbedring. Godt mulig det finnes noen unntak eller noe jeg har rotet til, men har nok i skrivende stund dekket det meste rundt disse felgene. *

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine felger og dekk

 

Når jeg først er i gang. Håper folk tåler mer felger og dekk. :P

Her er sommerfelgene mine på bilen. Orginale M Double Spoke II. 

Contour felgene, avbildet i bakgrunnen, ble kjøpt brukt november 2004 i Tyskland. Tror ikke bilen hadde hatt vinterdekk før det. Dette er varianten med 7" bredde som var tiltenkt som vinterfelger til E36 M3. Når bilen min kom til Norge så ble disse gjort om til banefelger med gateslicks (225 foran og 235 bak). Så jeg har i skrivende stund to sett med sommerdekk på orginale E36 M3 felger. 

IMG_5229_zps4f12dukd.jpg

 

Utover disse så har jeg også et tredje sett felger som passer bilen men som ikke hører til E36 M3. 17" M-felger i ganske så riktig størrelse. Disse felgene (Style 68) er orginalt til E46 330I M-sport og E46 M3.

Fremme - 7,5" - ET41 (Nøyaktig som E36 M3)

Bak 8,5" og ET 51

Jeg vurderer å selge disse, (kanskje med brukte gateslicks) så send meg en PM om du eller noen er interessert.

IMG_4946_zpseia06lxz.jpg

 

Jeg har KW V2 coilovers på bilen. Kan justere høyde og hardhet. :) Har også orginale dempere og fjærer liggende.

Godkjent og montert i 2010. Tror det ble gjort med orginalfelger/dekk kombinert med 5mm spacer uten at jeg har sjekket mål i vognkort. Men da med knøttliten klaring til fjær.

KW V2 var en av mine toppvalg for coilovers, så jeg er godt fornøyd med at disse stod på bilen. Men et problem (som mange biler kan få med coilovers) er at man må ha spacer foran om de skal kombineres med orginale felger/dekk dimensjon. 

Jeg kjøpte noen nye 225 Goodyear Eagle F1 fremdekk til sommerfelgene og disse hadde noe mer felgbeskyttelseskant enn tidligere Kumho dekk. Som man ser på bildet så er gummien borti fjæren til tross for 5mm spacer. Tenker å prøve 12mm spacer og tilhørende hjulbolter som jeg har liggende for å se hvordan det sitter. Da får jeg ihvertfall god klaring til fjæren, men den komboen vil ikke gå gjennom eu-kontroll om den blir sjekket godt. Føler ikke for å styre på med godkjenning av det, eller kjøpe splitter nye frem dekk nok en gang som har mindre felgbeskyttelsegummi nede ved felgen.

(Skal fikse rusten/lakken som har blitt skrapt av fjær jeg før fikk bilen. Tydeligvis vært borti tidligere.)

IMG_7390_zpstjctcyug.jpg

Lesestoff om felgbeskyttelse kanten til dekk her.

 

Jeg har prøvd litt forskjellige felg (og dekk) kombinasjoner siden jeg kjøpte bilen. Eksempelvis:

IMG_4974_zpsnayv82k7.jpg

 

235 Federal RSR bak er i bredeste laget for 7" felg. Vurderer å kombinere disse felgene med spacere bak også, men får se.

Jeg har i overkant av 2 grader camber bak om noen skulle lure.

IMG_5002_zps5f0yrcay.jpg

 

For de som har interesse av kjøreegenskaper så er det generelt anbefalt å forholde seg til dekk/felg bredder som vist i tabellene under.

Anbefalt%20dekk%20bredde_zpspyssvcih.jpg

 

Jeg skal snart kjøpe vinterdekk, så da blir de 7" Contour felgene igjen tildelt jobben de ble laget for. Bilen blir nok ikke kjørt mye på vinteren, men jeg vil ha skikkelige dekk for det halvåret. 

Jeg synes de ser bra ut på bilen. :)

IMG_5137_zpsu8gsfryv.jpg

Noe jeg lurer på. Er det 100% lovlig med 205/50-17 vinterdekk når det står 225/45-17 i vognkort? Jeg liker smale dekk, noe som blant annet er fordelaktig med tanke på klaring til fjær, men jeg vil ha et dekk/felgsett som problemfritt går gjennom EU-kontroll selv med en streng kontrollør.

 

Jeg har ikke lest alt, men på lovdata kan jeg blant annet lese følgende:

"Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
 

Jeg tenker ikke å overskride noe som helst, bare "underskride" bredden litt. :P

Om jeg skal ha 225/45-17 vinterdekk så vil jeg helst ha best mulig dekk som har minst mulig felgbeskyttelse nede mot felgen. Tar imot tips og innspill.  :)

 

Jeg har tenkt at det hadde vært fint å hatt alle tre variantene med orginale M-felger til bilen min. :) Men har også innsett at jeg egentlig ikke har behov for mer enn sommer og vinterdekk/felgsett.

E36_M3_Wheels.jpg

Forged M Double Spoke er egentlig min favoritt (med liten margin)  Det er de letteste felgene, noe jeg også liker. Har hatt en "ønskes kjøpt annonse" i signaturen min en god stund. Men M Double spoke II felgene føler jeg er mest riktig på min bil. Synes også disse har blitt finere og finere etterhvert som jeg har sett de på bilen. Så kanskje jeg bare skal forholde meg til de på sommerhalvåret....

IMG_5010_zpsxcsnichx.jpg

 

IMG_5186_zpsugyyhczu.jpg

 

IMG_4754__zpsjcvmqrye.jpg

 

IMG_4994_zpsc395tmny.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker :)

 

Holder på med litt rustforebygging under bilen i disse dager, samt shine opp...  :)

IMG_7557_zpswhj3fcyr.jpg

Får komme tilbake til det en gang i fremtiden... Før jeg begynte på det så var det på høy tide at bilen fikk seg en god vask på undersiden..

 

Understellsvask

Begynte med å vaske hjulbuer og mest mulig av understell før bilen skulle på bukker i garasjen... (Ja skulebollen, kommer tilbake til jekkfestene med tiden også.)

IMG_5147_zpsjhiyww8g.jpg

 

Dirty...

IMG_5157_zpsln5z4sgh.jpg

 

Dirty everywhere...

IMG_5159_zpsxsddehko.jpg

 

Innsiden av hjulbuene bak var fulle av grums/leire aktig masse som hadde samlet seg opp over tiden. Anbefaler alle (som har E36) å sørge for at hjulbuene er skikkelige rene slik at fukten ikke ligger lengre i skit der enn nødvendig. Mine er relativt fine, men noe forebyggende arbeid må til.

IMG_7406_zpsuxd9x56a.jpg

 

Gjør seg å få ting rent.. :)  Selv om bildet ikke viser tonnevis med inngrod skit som fortsatt var under bilen...

IMG_5223_zpsjhtlizyq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Brukte stort sett bioavfetting og litt kaldavfetting. Kanskje noe "superavfetting"? Tok av det jeg hadde stående. Ble noen omganger før jeg ble noenlunde fornøyd. Jobbet til tider avfettingen inn med børste. Spylte med høytrykk etter hver omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei BimmerR,

 

Nok en gang ett meget grundig og oppklarende svar rundt det med original felg og dekkutrustning.

Takker så mye for tiden du legger ned i research og at du deler denne grundige informasjonen med oss andre E36 fans:)

 

Etter å ha lest dette innlegget, så er jeg helt sikker på at jakten etter ett originalt felgsett skal rettes mot forged M double spoke (variant 2).

 

Disse er vanskelige å finne og hvis jeg ikke lykkes med det så blir det Style 39 M Double spoke II eller style 22 M Double spoke. (de sistnevnte ligger det noen av ute på finn, men da kun felger). Jeg vil heller kjøpe komplett dekk og felgsett som er i god stand, men det er kanskje for mye forlangt.

 

Angående rengjøring og rustbeskyttelse. Jeg hadde min bil oppe på bukker nå før EU godkjenningen, da tok jeg ut alle innerskjermer foran og bak. Hos meg var det også mye sand og grus og dritt, oppi støtdemper tårn og inn bak påfyllingsrøret til bensintanken osv.....det er noen krinkler og kroker på disse bilene som man helt klart ikke kommer godt til om man bare underspyler. Så enig med BimmerR her, ta av innerskjermer og vask grundig minimum en gang om året, om man kjører kun sommersesong ( så holder det etter endt sesong). Kjører man vinter ville jeg gjort det 2 ganger om åreten gang på våren og en gang på høsten.

 

Når det gjelder rustbehandling, så prøvde jeg noe "nytt". Nemlig Lanolinolje (sau/ullfett).....dette har vært brukt lenge i skipsindustrien etter vasking av ballasttanker blant annet. Dette er nok ikke et middel som er like hardfør som Tectyl. Men det er mange ganger bedre å jobbe med. Jeg sprøytet alle kanalene og dørene på min bil med dette. Hele undervognen og hjulbuene fikk først ett lag med smørbar/tykkere lanolinolje før jeg gikk over med ett tynt lag med mer tyntflytende olje som beskyttelse. Dette stoffet kryper visstnok inntil 15 cm og trenger inn under evt skitt man ikke har fått bort. Det er ikke skadelig mot hverken gummi eller elektriske komponenter/ledninger. De er helt harmløst å få på kroppen og det var overraskende enkelt å jobbe med.

 

Jeg skal prøve dette nå på alle mine biler, inkludert de jeg bruker i saltlake om vinteren.....er veldig spent på hvordan dette stoffet klarer seg på biler som blir brukt på vinteren. Fabrikanten sier i hvert fall at man må belage seg på å påføre ett nytt lag hvert år. Men hvis det er så bra som de sier og det i tillegg er miljøvennlig så tåler man å gå under bilen en gang i året for å sprøyte på ett nytt lag. Tok vel ca 2-3 timer å spraye bilen under inkl forberedelser.

 

Lykke til med vinterforberedelsene.

 

Fikk forresten min bil godkjent, litt arbeid gjenstår fortsatt. Men kommer mer om det i egen tråd.

 

Nok en gang takk til deg BimmerR for fin tråd og deling av en flott bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker for fint og informativt innlegg med hyggelig tilbakemelding. :)

 

Har du hørt med Skulebollen angående Forged M double spoke? Han har (/hadde?) den varianten du er ute etter som har blitt omlakkert og med dekk på.

Fra et orginalperspektiv så synes jeg M Double Spoke hører til på 3l Coupe og M Double Spoke II hører til på 3,2l Coupe.

 

Holder meg godt unna tektyl på M3n. Jeg var med å tektylerte min første E36. Blir veldig "tilgriset" og ikke noe jeg har planer om på M3 min. Kun fordi bilen blir kjørt litt på vinterhalvåret så betyr ikke det at det er en "vinterbil". Biler generelt har jo godt av å være i bruk. Men rustforebygging er jo viktig uansett. Vestlandet er ikke akkurat California når det kommer til fukt. Men bilen min står tørt og fint i garasje. Er nøye med vask og vedlikehold. Har også luftavfukter som jeg setter inn i garasjen ved behov.

 

Hvor får man tak i lanolinolje?

Hvordan er det med lanolinolje med tanke på å få det bort om man ønsker det? Forsvinner det 100% av seg selv med tiden? Blir det "klis" som man får på hendene dersom man skal skru og er borti det f.eks? 

 

Diverse fra og rundt Funderud Antirust:

Artikkel fra dinside her.

 

Fra NRK, med video.

 

Her er et sammenligningsbilde (fra Funderud antirust) på en Honda CRV.

lanolin-oljebehandling.jpg

"Bildet er tatt et snaut halvår etter behandling og viser en tydelig forskjell mellom oljene: Det er overbevisende mye mer lanolinolje igjen på bilen enn det er mineralolje. Dette har nok sammenheng med den geleaktige konsistensen som lanolinolja har."

 

Reklamefilm som inkluderer en BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vinterlagra min nå, men ville ikke satt bilen på bukker.
Da blir vekta av forstilling og bakstilling hengende i subframe-fester og foringer som gjør at når du setter bilen på hjula igjen så kan foringene ha blitt disformert.

Det beste er nok å sette bilen på noen billige lagringshjul slik at vekta av forstilling og bakstilling står med press oppover, ikke nedover. Demperne dine tåler det fint :) Bare min mening da! Her er min bil med mine billige lagringshjul:

 

post-65829-0-95153100-1444835868_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fantastisk flott M3 i rett farge!

Ser ut som den har fått et godt hjem også, bra!

Begynte med BMW for 20 år siden og kjøpte meg jammen en ok bruksbil i form av en E36 jeg også, for kun et par uker siden.

Hatt 4 stk av disse tidligere, så de kjenner jeg godt.

Mye bra BMW i en E36.

Følger med på denne tråden fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasseh, takker. Fint at se deg i tråden også. Greit med litt kommentarer. Dette er min tredje E36. Herlige biler. :)

 

Nyheim, takker for tips. Bilen min har det nok ganske bra. Kan legge ut noen bilder fra en 7 uker prosess jeg drev på med. Tok mye lengre tid enn planlagt. Men det er vel bedre å gjøre ting tregt enn å ikke gjøre noe. :P

 

 

Oppshining under bilen

Fjernet en god del plastdeksler. Slik såg det f.eks ut fremme før jeg satte igang.

IMG_7493_zps6rh27hws.jpg

 

Her er en av de mange små dremel børstene jeg slet ut. Såg ut som en feier i ansiktet etter mange av øktene. Så om jeg ikke alltid er helt objektiv rundt E36 i denne tråden så er det bare fordi jeg har fått E36 støv på hjernen, i lungene og alle veier...

IMG_7529_zpsksj4ih2w.jpg

 

Hopper bare rett til noen ferdig bilder jeg. Sier meg fornøyd for denne gangen.

IMG_5240_zpsbugsbquu.jpg

 

Bare for å nevne en av mange detaljer. Når eksosfeste var av så ble festet pusset helt rent for rust. Gjenget opp skruer og mutre. Sveiset et skruehode fast. Sprayet på kobberpasta når det ble satt sammen.

IMG_5232_zpsyfwzdjq3.jpg

 

IMG_5233_zps220nemek.jpg

 

IMG_5236_zpsn9ivoc0j.jpg

 

IMG_5250_zpso8nxtkuw.jpg

 

En nedstøvet bil ser sollys igjen før den kom ned på bakkenivå og fikk seg en etterlengtet vask. :)

IMG_5282_zps1banztko.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...