Gå til innhold

Autobahn i 200+


Cab3serie2009
 Share

Anbefalte innlegg

Den generelle fartsgrensen på Autobahn er ubegrenset, men dette betyr ikke at man ubetinget kan kjøre så fort man vil overalt. Jeg tror at ganske mange misfortår dette og kjører for fort der det faktisk er fartsbegrensninger. Spesielt ved større på og avkjørsler, og disse er det flere av på A7 mellom Flensburg og Hamburg, er det fartsgrenser. I tillegg kommer naturligvis div. fartsgrenser pga. veiarbeider. Store deler av denne strekningen har automatisk regulering av hastigheten pga. mye trafikk spesielt i helgene.

 

Bare for å trekke en parallell til Danmark så er den generelle farten på motorveiene 130 Km/t. Dette er ikke opplyst med egne skilt, men det er derimot fartgrensen på 110 Km/t rundt de store byene samt enkelte partier der motorveiene ikke er egnet til 130 Km/t (f.eks ved de store broene). Man må med andre ord se etter skiltene som forteller at 110 Km/t er opphevet (rundt hvitt skilt med fire sorte striper på skrått) før man lovlig kan kjøre i 130 Km/t. De samme reglene gjelder på Autobahn i Tyskland, men der betyr skiltet som opphever fartgrensen at det igjen er fri hastighet. Det er mange slike skilt på A7 mellom Flensborg og Hamburg. Ergo har det også vært fartsgrenser og ikke hele tiden fri hastighet.

Tror jeg ordla meg litt feil, det er selvsagt ikke frifart på hele strekningen mellom Flensburg og Hamburg, men deler av strekningen har fri fart. Men nå holder de på å utbedre A7 her til seks kjørefelter så det er jo nærliggende å tro at her blir det fri fart utenom områdene med av og på kjøringer. Ellers så blåser det posetive vinder i retningen fri fart flere steder, i Australia innfører de nå fri fart igjen på enkelte strekninger :)

http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2015/09/11/194871573/ikke-flere-ulykker-na-blir-det-fri-fart-pa-flere-veier

Flere delstater i USA har også vært posetive til å gjennomføre fri fart, blandt annet Texas. Det var fram til 1973 og oljekrisen det var fri fart på flere av USA sine motorveier, nå har i midlertid biler blitt så miljøvennlige at forskjellen er ikke så stor lengere. Forsking viser jo at ved fri fart så kjører jo ikke folk innså mye mer en 140 km/t likevel, ikke en veldig stor øking ifra fartsgrenser på 120 og 130 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en del på tyske dashcam-videoer på youtube, og jeg blir litt oppgitt av at kamerabilen (som legger ut klipp og forklarer hvor idiotiske alle andre sjåfører er) ofte kjører veldig aggressivt, og presser andre biler unødvendig i venstrefeltet under forbikjøring. Det virker som de i raske biler mener de har mer rett på veien enn de som kjører forbi lastebiler i "bare" 140 km/t.

Når jeg kjører fort/gris på motorvei (norske og utenlandske) lar jeg i hvert fall sjåføren foran bli ferdig med forbikjøringen så lenge den gjennom føres etter boka. Venstrefelts-komabilister er en annen sak, de kjører jeg bare forbi i høyre uten å bruke energi på blinking med fjernlys og irritasjon.  

Autobahn vil ikke bli noe mindre trafikkert i årene fremover nå som de skal importere 1 million muslimer inn hvert år. Så det blir nok ikke så lett å kjøre jevnt fort over tid mellom kl 06 og 20 i fremtiden heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk fri hastighet på motorveiene i Danmark også frem tom. 1973. Fri hastighet på hovedveiene var blitt innført 20 år tidligere, men pga. oljekrisen og helt sikkert alt for mange alvorlige ulykker benyttet man muligheten til å innføre hastighetsbegrensning. Dette er litt interessant iom. at den første egentlige motorveien etter tysk standard først ble bygget i 1963. Ergo hadde man utrolig nok fri hastighet på landeveiene i Danmark mellom 1953 og 1963.

 

Den første motorveien i verden var AVUS (Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße) i Berlin som ble bygget i 1921. Den første Autobahn ble bygget mellom Köln og Bonn i 1932. Den første motorveien i USA var Dupont Highway i Delaware og den ble bygget i 1933... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en del på tyske dashcam-videoer på youtube, og jeg blir litt oppgitt av at kamerabilen (som legger ut klipp og forklarer hvor idiotiske alle andre sjåfører er) ofte kjører veldig aggressivt, og presser andre biler unødvendig i venstrefeltet under forbikjøring. Det virker som de i raske biler mener de har mer rett på veien enn de som kjører forbi lastebiler i "bare" 140 km/t.

Når jeg kjører fort/gris på motorvei (norske og utenlandske) lar jeg i hvert fall sjåføren foran bli ferdig med forbikjøringen så lenge den gjennom føres etter boka. Venstrefelts-komabilister er en annen sak, de kjører jeg bare forbi i høyre uten å bruke energi på blinking med fjernlys og irritasjon.  

Autobahn vil ikke bli noe mindre trafikkert i årene fremover nå som de skal importere 1 million muslimer inn hvert år. Så det blir nok ikke så lett å kjøre jevnt fort over tid mellom kl 06 og 20 i fremtiden heller.

De vanligste ulykkene på Autobahn er nettopp påkjørsel bakfra grunnet at folk ikke sjekker speilene, selv i frifarts sonene på Autobahn opplevde jeg flere ganger at jeg måtte ty til all bremsekraft pga komabilister som legger seg ut uten å kikke bak. Jeg skal ikke en gang nevne danskene, de legger seg ut samme faen om luka til bilen foran bare er fem meter. For danske virker det som om bilene i venstrefila har vikeplikt for de i høyre fila som vi legge seg ut, og får de ikke lagt seg ut så blir de helt krakilske inne i disse små Aygoene sine. Men tyskerne har mistet all form for god trafikk kultur de siste årene, iallfall på Autobahn. Jeg kommer i 245 km/t (i frifart sone) når en grønn Polo legger seg ut bak en trailer i 100 km/t, jeg bremser det jeg er kar om mens jeg blinker med langlysene. Da reagerer jævlen med å hugge inn bremsen så jeg holder på å kjøre i hekken på ham, da tuter jeg og som svar så hiver han askebegeret ut av vinduet så sneiper flyr over frontruta mi og viser meg fingern. Når han legger seg inn, stadig med fingeren fremme så svinger jeg krafig over i hans kjørefelt slik at han må bråbremse og kaste seg inn på veiskulderen. Vet det er veldig dårlig gjort av meg men akkruat der og da føltes det bare så "riktig", angrer dog på den manøvren i ettertid. Men han "jekket" seg iallfall veldig ned etter den episoden :)

Men ja, ligger folk og sløver i venstrefilen så bruker jeg høyrefilen uten å bruke noe mer tid og energi på å tute og blinke. 90 prosent legger seg inn i høyrefilen straks etter at de har blitt forbikjørt på innsiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det sannelig godt at du ikke ble tatt av politiet for du hadde mistet førerkortet på stedet, blitt tiltalt for uaktsom kjøring under svært skjerpende omstendigheter og minst fått en fartsbot på 15500 DKK (19000 NOK). Slike saker blir imidlertid normalt overtatt av norsk politi og du vil deretter bli straffet etter norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det sannelig godt at du ikke ble tatt av politiet for du hadde mistet førerkortet på stedet, blitt tiltalt for uaktsom kjøring under svært skjerpende omstendigheter og minst fått en fartsbot på 15500 DKK (19000 NOK). Slike saker blir imidlertid normalt overtatt av norsk politi og du vil deretter bli straffet etter norsk lov.

Man kommer vel til et punkt på speedometeret hvor førerkort ryker og botheftet kommer frem lenge før 284km/t. Da spiller det liten rolle om man blir tatt i 170 eller 280.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke spesifikke grenser de har på sånt i Danmark, men etter en viss hastighet spiller det ingen rolle hvor mye over grensen man ligger, straffen blir vel det samme. Så hvis man likevel skal risikere liv, lemmer, førerkort og økonomi kan man like gjerne gjøre det i høy hastighet. Så lenge det ikke får ut over andre enn deg selv så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Danmark og jeg har fortalt deg hva grensen er forutsatt at det ikke er skjerpende omstendigheter. Selvfølgelig er straffen progressiv avhengig av hvor mye over fartsgrensen man kjører, trafikkmengde, kjøreforholdene generelt (tørt, regn, sne etc), hvordan man kjører (ordentlig, tulling etc.) osv. Jeg tror helt klart at du skal snekre paller i noen måneder i et åpent fengsel hvis du blir tatt i 280 Km/t. Hvis du blir tatt i 180 Km/t mister du trolig lappen i minst et halvt år. I begge tilfellene skal du kjøre opp på nytt for å få lappen tilbake (les: du har jo åpenbart ikke skjønt reglene) og dette koster noen kroner. I tillegg kommer boten på mellom 9000 og 15500 danske kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så seriøst du skulle ta dette da? Alt jeg mente var at han sikkert hadde blitt straffet på samme måten som du nevnte i hastigheter langt lavere enn 280km/t. Var ikke meningen å by opp til noen diskusjon rundt overskridelser av fartsgrenser og bøtesatser, så jeg takker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at det er veldig seriøst å kjøre i 280+ Km/t der det er 130 Km/t fartsgrense og det vil jeg tro at de fleste andre også synes at det er. Ikke bare er det dumt, men det er også farlig. Det mange ikke tenker over er at de andre trafikantene på motorveien hverken er forberedt på eller forventer at andre biler kommer bakfra i en hastighet som er hele 150 Km/t fortere (spesielt der det er en langt lavere fartsgrense). At noen kan bli forskrekket å reagere på en farlig måte er ikke så merkelig... selv om den som kjører i 280+ Km/t synes at han/hun har full kontroll.

 

Jeg liker å kjøre fort og har gjort dette mange ganger (jeg har bl.a hatt fire Porscher), men man bør ikke overdrive til de grader. Kjør gjerne fort, men gjør det nogenlunde forsvarlig... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og syns du tok det litt over middels seriøst.. Selvom høy fart, kjørte vi ikke "villmann" mellom biler e.l. Det var så og si ingen biler på veien vi kjørte på, og vi kjørte ikke forbi en eneste bil i disse hastighetene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle om dere ikke møtte en eneste bil på veien. Det er stadig ikke lov å kjøre 280+ Km/t i Danmark og det er heller ikke tillat til å gradbøye lover og regler etter eget ønske. Mitt poeng er at selv om man i eget perspektiv synes at man er flink til å kjøre fort og mener at man har full kontroll over situasjonen... kan det stadig oppstå mange overraskende og farlige situasjoner.

 

Motorveiene i Danmark er heller ikke bygget for slike hastigheter. Alt fra selve veidekket (friksjon), bredde (både på veien og nødfeltet) til graderinger (hvordan veien heller utover, nedover og grader på svinger) er spesielt på Autobahn for å gi mest mulig sikre forhold for fri fart. Temmelig mange av motorveiene i Danmark har også for grove reparasjoner på veidekket (veidekket og kuler på veien) som aldri ville ha blitt godkjent i Tyskland. Autobahn er en temmelig dyr veikonstruksjon og den danske staten sparer derfor med overlegg mange penger på å ha 130 Km/t fartsgrense.

 

Jeg synes derfor at man bør være såpass "proff" som BMW eller f.eks Porsche eier/sjåfør at man kun kjører i hastigheter over 160-170 Km/t (altså der man ubetinget mister lappen for å kjøre for fort på 130 Km/t motorveiene i Danmark) på Autobahn. Man blir ikke automatisk en god Porsche sjåfør selv om man har råd til bilen... man skal bruke innsiden av hodet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det sannelig godt at du ikke ble tatt av politiet for du hadde mistet førerkortet på stedet, blitt tiltalt for uaktsom kjøring under svært skjerpende omstendigheter og minst fått en fartsbot på 15500 DKK (19000 NOK). Slike saker blir imidlertid normalt overtatt av norsk politi og du vil deretter bli straffet etter norsk lov.

 

Jeg forstår logikken din, også det du har skrevet under i postene etter her.

Men jeg skjønner ikke hva du gjør inne på denne tråden som er en skrytetråd av hvor fort man har kjørt (riktignok lovlig på autobahn). Men det er jo ikke til å unngå at andre skrytehistorier dukker opp. Det du driver med nå er jo bare å spre galle med din lovlydige a4 preken. Tråden er åpen for alle, og alle kan si sine meninger, men det her blir jo bare dumt. De som har kjørt ulovlig her VET hva de har gjort.. en moralpreken fra din side gjør at du bare gjør deg selv upopulær og lager "diskusjon"

 

Så kan man også diskutere om det jeg skriver hører hjemme her, og hvor saklig jeg er.. men det bryr jeg meg fint lite om. Jeg bryter forresten også loven, ganske ofte faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...