Gå til innhold

Hardtops E9 3,0 CS


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

Helt fantastisk bil og arbeid ! Du har jo så mye pågangsmot at det smitter over til meg! Kjenner jeg må få ræva i gir med 46'en når jeg ser denne tråden. Keep up the good work ! Å håper og ber om at den blir å se langs ustillings"banen" på gatebil rudskogen 2016 ! [emoji3]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, det hjelper på når jeg er inne i "kjedelige" faser. Nå som mye er gjort, begynner jeg å merke at jeg blir litt utålmodig og har lyst til å få den fort ferdig. Da er det bare å skjerpe seg, og bruke den tiden det tar. Må prøve å unngå for mange snarveier, selv om det er fristende noen ganger. :smile:

 

Har fortsatt med tilpassing av innsuget, for å få klaring til BKF. Trolig ikke optimalt mhp flow, plenumstørrelse osv, men det får duge til jeg ev får tak i en mindre BKF.

 

post-40409-0-22715500-1453582871_thumb.j

 

Litt klaring er det.

 

post-40409-0-63431200-1453582921_thumb.j

 

Etter litt shining ser det bedre ut.

 

post-40409-0-26071900-1453583040_thumb.j

 

post-40409-0-87495400-1453583412_thumb.j

 

post-40409-0-52708400-1453583480_thumb.j

 

Så har jeg montert litt Mercedesdeler. :smile:

Dørstoppere fra W123 passer temmelig bra, etter å ha kappet av bakre festet. Det eneste problemet var at pinnen var for tynn, så da måtte jeg finne noe som passet utenpå. Heldigvis kaster jeg aldri noe, så jeg fant et tankarmatur som donerte litt av røret sitt.

 

post-40409-0-95027800-1453583569_thumb.j

 

post-40409-0-41013100-1453584017_thumb.j

 

Passer som hånd i hanske. :smile:

 

post-40409-0-80636500-1453584112_thumb.j

 

Tenkte jeg skule få opp eksosanlegget, montere radiator, og kanskje koble ferdig elnettet med det samme jeg holder på. Kanskje jeg rett og slett får en oppstart før jeg lakkerer. :smile:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Eg har tenkt litt på å kjøpa meg ei ok lakksprøyta for å prøva å lakkera litt smådeler slik som speiglar, fangarar osv. Sidan jobben du gjer, og resultatet deretter, er totalt fucking mint so håpte eg du hadde eit forslag til førstegangs lakksprøyte? Planen er å handla ei eller anna DeVilbiss-sprøyta, men det fins jo ein haug med sprøyter og endå fleire haugar med dysestørrelsar :P Har du eit par gode forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 22.2.2016 at 22.38, RF91 skrev:

Eg har tenkt litt på å kjøpa meg ei ok lakksprøyta for å prøva å lakkera litt smådeler slik som speiglar, fangarar osv. Sidan jobben du gjer, og resultatet deretter, er totalt fucking mint so håpte eg du hadde eit forslag til førstegangs lakksprøyte? Planen er å handla ei eller anna DeVilbiss-sprøyta, men det fins jo ein haug med sprøyter og endå fleire haugar med dysestørrelsar :P Har du eit par gode forslag? :)

Beklager sent svar, lenge siden jeg har vært innom. Jeg har jo ikke så mye erfaring med lakksprøyter, men har lært en del av Gunman på Youtube. Anbefaler en titt der.

Om du skal ha en sprøyte som kan brukes til større paneler (stor spredning/bredde på sprøytevifta og halvliters kopp) er DeVilbiss Gti pro/pro lite enkel å bruke og gir bra resultater. Alternativt Gpi som er en litt rimeligere variant. Jeg har også kjøpt en minigun som skal være bra til småjobber (iflg Gunman), men har ikke prøvd den ennå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide med en oppdatering også. Bestemte meg for å få ferdig det mekaniske før jeg begynner med lakkering, så da var det bare å prøve å finne ut av ledningsnett,

tilpasse eksosanlegget, legge opp bensinrør og forsøke å få til en oppstart. :-)

 

Begynte med å tilpasse tur/retur bensinrør.

IMG_4649.thumb.JPG.5b1df543d74f488fd1131IMG_4651.thumb.JPG.1fb0963cd7b076c629a99

 

Leverte også mellomakselen til Powertrain som gjorde en kjempebra jobb med innkorting, samt balansering og bytte av kryss. Måtte kortes ettersom femtrinns kassa er lengre enn

firetrinns. Ferdig på plass.

IMG_4660.thumb.JPG.7b483760537213a1dc582

 

Så blir det alltid et par setbacks når man holder på med gamle ting. Fant bl.a ut at styresnekka var litt inkontinent, så der måtte jeg bytte litt tetninger.

IMG_4666.thumb.JPG.5cdef40b324ff9d445368

 

Ny radiator måtte jeg også kjøpe, da det viste seg at den gamle lakk som en sil.

IMG_4702.thumb.JPG.528aad8fb5bab9afde884

 

Ledningsnettet var en utfordring også, ettersom jeg ikke hadde en motorkontakt/bilkontakt jeg kunne parre. Etter å ha satt meg inn i hvordan dette funker, var det bare tre av tjue ledninger jeg brukte

IMG_4724.thumb.JPG.77cd4fef630b34bdc8fbb

 

Fant flere fine oversikter på nettet.

IMG_4699.thumb.JPG.c33023265c640aa6ce7d7

Så var det klart for oppstart. Fikk en real overraskelse da det hørtes ut som tidenes rådebank. :-)

 

 

Heldigvis viste det seg at det var "bare" råden på sylinder 1 som kom i konflikt med ene bolten på oljepumpa. En visstnok kjent sak når man bruker E9 bunnpanne/pickup på B35.

Av med bunnpanna igjen, og litt jobbing med dremel fikset dette. Bildet viser hvor lyden kom fra.

IMG_4746.thumb.JPG.7d4cd7721e5c906bf9e6a

 

Da fikk jeg startet den og latt den gå litt på tomgang. Selvfølgelig fant jeg en oljelekkasje fra toppakningen, så da var det bare å skru av toppen. :-)

IMG_4800.thumb.JPG.5387c3732c0fdc3425a2a

 

Det var ganske mye tikking fra ventiler og støy fra registeret, så jeg bytter kam/vippearmer og registerkjede/strammer/skinner i samme slengen. Sliper også over ventilene, og bytter tetninger.

IMG_4805.thumb.JPG.693fd1ef560c1feac45ed

IMG_4806.thumb.JPG.430945df3d929edca6932

Så ting tar tid. Håper jeg får begynt med grunnarbeid i løpet av en uke eller to. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke var noe mere alvorlig med bunnedelen, tror jeg måtte hatt meg noen timer i fosterstilling selv etter en slik støkk, hehe.

Hobbylakking er ivertfall gøy, har selv ei sata4000 sprøyte med 3m sitt pps innerkopp system, noe jeg i dag synest er ett must spessielt ved dørkarmer og denslags :)

Er det forøvrig noe håp for å godkjenne med b35?

Ellers har du en fast følger som alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, hsd skrev:

Godt det ikke var noe mere alvorlig med bunnedelen, tror jeg måtte hatt meg noen timer i fosterstilling selv etter en slik støkk, hehe.

Hobbylakking er ivertfall gøy, har selv ei sata4000 sprøyte med 3m sitt pps innerkopp system, noe jeg i dag synest er ett must spessielt ved dørkarmer og denslags :)

Er det forøvrig noe håp for å godkjenne med b35?

Ellers har du en fast følger som alltid!

Ja det hender at jeg må jobbe litt med tankegangen for å orke å fortsette. :-)  Pps innerkopp er den plastikposedingsen det vel? Kan su lakere opp/ned med den?

Godkjenning av motor tror jeg kanskje kunne latt seg gjøre, men tror ikke jeg bryr meg med det. Det ser jo likt ut nedi der. (Nesten) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det å slippe å tenke på tørrsprøyting er deilig. Kan jo dra den langt uten også, men da må jo man blande en del lakk. Andre moment er at når du lakker vannbase og ikke bruker opp lakken, så kan du bare plugge den plastikkposen så er den klar til neste gang. Samtidig som at man ikke taper lakken som man ikke får ut av koppen igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en produktiv dag i garasjen. :-)

Registeret er byttet, nytt kjede/strammer/skinner.

 

IMG_4808.thumb.JPG.450a43edeb95d851aeaf3

IMG_4809.thumb.JPG.9d0d0bf1c8011d5432894

 

Hadde også, til tross for tilpassingen av innsuget, for liten klaring til BKF. Motoren slo borti når jeg stoppet den, så da ville den nok stadig ha dunket i BKF under kjøring også. Jeg blir ganske sinnsyk av durelyder, skranglelyder, gnisselyder og løse ting som ruller omkring under kjøring, så dette måtte jeg gjøre noe med. Fikk tips om at BKF fra E90 var mindre, så jeg impulskjøpte en fra en hogger (Bil1din.no, billig og raske!). 

Nå viste det seg at det ikke var så mye som passet, så jeg måtte bl.a dissikere en E30 BKF og stjele pushroden derfra. Ellers var det bare å sveise fast en bolt til staget fra bremsepedalen, og lage en overgang til boltmønsteret til pumpa. Jeg er i utgangspunktet ikke spesielt glad i å kokkelere for mye med bremseoverføringer, men dette laget jeg såpass solid at torpedoen nok gir seg før noe annet. :-)

 

E90 og E9 BKF. 22,5 cm mot 25,5 cm i diameter.

IMG_4827.thumb.JPG.473bce304bbf454da29b2

 

En død E30 BKF

 

IMG_4817.thumb.JPG.00bef276e52e43252ab3e

 

Den ofret denne pushroden, som nå skal fungere som forlengelse av den i E90 BKFen. Sveiset den inn i en hylse slik at jeg er sikker på at alt holder seg sikkert og trygt på plass

IMG_4820.thumb.JPG.175c3c45ceedbc58dcdfa

 

Tredde deretter hylsa 40 mm inn på den andre pushroden, så det bunnet.

IMG_4821.thumb.JPG.c55aca8afc8215b9fd915

 

IMG_4822.thumb.JPG.8fc9211c4f71950dc87bd

 

På E90 er det en solid flate på trykkstanga fra pedalen, så der sveiset jeg fast en bolt med samme dimensjon som E9 akselen.

IMG_4818.thumb.JPG.e07d004ce5d92b617b148

 

Så da ble det slik.

IMG_4819.thumb.JPG.46d9712c0af7252d538cc

 

Overgangen mellom E90 BKF boltmønster og E9 bremsepumpe var det som tok lengst tid. Brukte en 8-10 mm stålplate jeg hadde liggende, og borret/filte/pusset i timesvis. Ble helt som jeg hadde tenkt til slutt, så der hadde jeg flaks.

IMG_4823.thumb.JPG.1ac37ec969a84ae37d16e

IMG_4824.thumb.JPG.cffe7877561fd5c4eb996

IMG_4825.thumb.JPG.9e249dae01a8cc0c8fa7c

IMG_4826.thumb.JPG.f16705f9ed0c9ddc3d3d9

 

Så etter litt lakk, ble det seende slik ut.

IMG_4829.thumb.JPG.231c39b92c09c11fa263c

IMG_4832.thumb.JPG.5c74277b0aea1aae3ae32

 

Da venter jeg bare på kam og vippearmer fra en fyr i USA, og vippearmsaksler fra våre danske venner, så er det oppstart igjen. :-)

 

c

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Den siste tiden har gått med til slike ting man tror er fort gjort, men viser seg å ikke være det. :-)

Monterte den (nesten) nye kammen og vippearmene jeg kjøpte fra en kar i USA, og fant samtidig ut at han hadde montert alle eksenterene i vippearmene feil vei. Tipper han har hatt plunder med ventiltikking, kanskje derfor han solgte. Uansett, jeg snudde de og fikk justert alt på plass.

 

IMG_4845.thumb.JPG.c9065d64ccd9c0f16e138

 

Etter å ha montert alt på plass igjen, med ny toppakning og det hele, startet jeg opp og lot den gå seg varm før jeg skulle etterstramme boltene.

DA oppdager jeg at den fortsatt lekker olje, fra nøyaktig samme sted som sist. Det ser fortsatt ut til at det kommer fra bakre del av toppen, fra toppakningen. Dette skjønt jeg ikke noe av, så jeg tok på mine sterkeste briller og fant synderen. Det var lekkasje i selve oljetrykksensoren bak på toppen. :-o

Jeg hadde flyttet denne over fra treliteren, med ny kobberskive og det hele, men den lakk altså ut gjennom ledningsstikket. Ny føler, ingen lekkasje. Så da fikk jeg ihvertfall slipt ventiler, byttet tetninger, byttet kam/vippearmer/vippearmsaksler/registerkjede/strammer/skinner og toppakning! :-)

Da var det bare å plassere hjernen i hanskerommet, feste diagnosekontakt, releer osv der de passet best. Hadde et ledningsnett fra E30 liggende, som donerte en kontakt jeg kunne bruke mellom bil- og motornett.

IMG_4861.thumb.JPG.b1e7cc528b84b5a7e9d91

Monterte også elektrisk vifte med termostat, og nye belger, nye pluggledninger ++ slik at den blir noenlunde pålitelig å bruke.

Fikk da tatt den første prøveturen i nabolaget for egen maskin, i alle fall med egen 3,5 maskin. :-)

IMG_4867.thumb.JPG.c90489e6ff2222569fbdf

Som det synes på bildene er ikke bilen akkurat kjempelav bak, egentlig ikke foran heller. Kjøpte senkefjærer fra LaJolla i USA, av en kar som heter Carl Nelson. Han har et ganske godt rykte på diverse fora der borte, men var ikke særlig serviceinnstilt da jeg sendte ham dette bildet med spørsmål om det var riktig høyde:

IMG_4865.thumb.JPG.eb191cd1eced78b9eec0a

Han mente at de aldri hadde hatt noen problemer med dette "never ever", og at høyden ville bli helt super når jeg fikk på støtfangere. Det hjalp lite å vise til andre på bl.a E9Coupe forumet som opplevde samme sak. Never ever... :-D

Jeg får se hvordan det blir, før jeg eventuelt skaffer noen andre. (Eller fjerner en ring, som amerikanerne gjør)

Så, endelig, er det å gå i gang med grunnarbeidet før lakkering. Tiden får vise om det blir kjøreturer med ferdig bil i sommer, eller om det går ennå en vinter. Jeg kommer uansett ikke til å kaste den sammen nå på slutten av prosessen, det får ta den tiden det tar. I bunn og grunn er det jo det å kose seg i garsjen som er poenget. :-)

m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig update!.
Grattis med kjøre tur i nabolaget.

Spørsmål? noen grunn til at du har snudd eksos pakningnene / varmeskoldene ? de sitter jo normalt andre vei for å skjerme plugger og pluggledninger mot varmen på eksos manifolden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...