bmwmaxi Skrevet Oktober 2, 2015 Share Skrevet Oktober 2, 2015 Uf, ja dritt lei av alle rettigheter bruktbil kjøpere har på gamle biler+hus kjøp. Når gjennomsnittlig levetid på bil er 10,7år. Burte alt som er eldre en det automatisk anses som delebil i rettsvesenet. En ide er og ta med kjøper av gammel bil på trafikk stasjonen og levere inn skiltene og så omregistrere på ny eier og få skiltene tilbake. Da har du solgt en ikke registrert bil og har mye større sjanse for og kalle det solgt som den står/dele bil ved en tvist senere. stig. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Oktober 2, 2015 Share Skrevet Oktober 2, 2015 Hvis du er heldig kan du be han sjekke om han har en såkalt super forsikring. Det dekker b.l.a. girkasse havari. Han har egentlig fraskrevet seg retten til reklamasjon når den har blitt skrudd på før det er avklart med tidligere eier. Den bilen har jo ikke peile pinne på girkasse, og hvordan vet han da at det mangler 2L olje. Det kan jo være at han har gjort peiling av oljen feil og rett og slett fylt på 2L olje for mye. Da får man for de symptomene som det her er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Notland Skrevet Oktober 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2015 (endret) Snakk om 20.000kr for to verksted turer eller 80.000kr for helt ny girkasse. Men jeg tror vi er trygge dersom han klarer å bevise at det var feil med bilen før han kjøpte den, som det IKKE var. Så hvis det var 2 liter som har lekket før han kjøpte den, hvordan har ikke vi sett EN dråpe med olje på gårdsplassen eller i garasjen? Hvordan skal han bevise det når han skrev i kontrakt at den hadde ingen problemer når han overtok den, og at den var kjøpt som den var. Ikke at det skal bety så mye men det må finnes grenser på hvor trangsynt man er og bare akseptere at når man kjøper en bil med nypris 1,3 millioner til 380k så må man bruke litt penger på den i etterkant!!! I tillegg så er han tredje eier, kanskje det har noe betydning da vi ikke aner hvordan første eier var. "Girer nå som jeg tror den skal" Så den var unormal når man prøvekjørte den i lang tid med oss, og hele veien til nordnorge og han har ikke sagt ifra før 3 måneder.. Endret Oktober 2, 2015 av MartinKN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Oktober 2, 2015 Share Skrevet Oktober 2, 2015 Det er som du sier, gårdsplassen var helt ren, det var ikke noe oljedrypp på verken belegget eller i garasjen, og han har sett dette selv og "akseptert" at det var rent og ryddig både før og etter han hadde prøvd bilen, så sånn sett vil jeg med sikkerhet si du er trygg. Det jeg lurer på er hvorfor han ikke har oppsøkt et BMW verksted, evt tatt kontakt med BMW Norge, bilen har jo tilsynelatende gått under 100.000km, og den er vel innafor garanti enda vis den er norsk solgt? Bare der ville jo BMW ha bytta girkassa uten kostnad. Lukter litt sånn småfishy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Notland Skrevet Oktober 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2015 Var nok ingen garantisak siden det var en 2009 modell og det er 5 års garanti som hadde gått ut i fjor, men føler meg ganske trygg ja. Han hadde jo sendt den på verksted og skrudd på bilen uten å si ifra til oss så hvordan han kan bevise at det er han eller oss er jo umulig. Og han har jo på en måte fraskrevet seg retten til reklamasjon som nevnt tidligere når han har skrudd på den uten å si ifra? Bilen har jo ikke en olje peilepinne på girkassen, men jeg er ganske sikker på at det er noe som den melder ifra om på skjermen, neste oljeskifte var jo 18000km til, det er jo ikke lenge siden den var på service heller, det burde jo vært sagt ifra om hvis det var lite olje på girkassen så er ganske sikker på at det har skjedd i etterkant og dermed ikke vårt problem. Takk for alle innspill folkens, er jo greit å forsikre seg om sånne ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Oktober 3, 2015 Share Skrevet Oktober 3, 2015 Var nok ingen garantisak siden det var en 2009 modell og det er 5 års garanti som hadde gått ut i fjor, men føler meg ganske trygg ja. Han hadde jo sendt den på verksted og skrudd på bilen uten å si ifra til oss så hvordan han kan bevise at det er han eller oss er jo umulig. Og han har jo på en måte fraskrevet seg retten til reklamasjon som nevnt tidligere når han har skrudd på den uten å si ifra? Bilen har jo ikke en olje peilepinne på girkassen, men jeg er ganske sikker på at det er noe som den melder ifra om på skjermen, neste oljeskifte var jo 18000km til, det er jo ikke lenge siden den var på service heller, det burde jo vært sagt ifra om hvis det var lite olje på girkassen så er ganske sikker på at det har skjedd i etterkant og dermed ikke vårt problem. Takk for alle innspill folkens, er jo greit å forsikre seg om sånne ting. Husk at girolje og motorolje er to forskjellige ting, girolja blir ikke bytta før værtfall over 200.000km, er faktisk usikker på når den blir bytta, min bil har gått 142.000km straks, ikke bytta olje på kassa enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 3, 2015 Share Skrevet Oktober 3, 2015 Også er det ikke varsling på lite olje på girkasse heller. Min egen bil hadde manko på 1 liter på girkassen, ca 2 mnd etter kjøp. Tok alt via superkasko og bare varslet tidligere eier. Tenkte ikke på at dette var en sak jeg kunne tatt mot tidligere eier engang. Ellers håper jeg at dette ordner seg for begge parter. Og dessverre tror jeg at kjøper kan vinne noe på p ta dette videre, man har ganske sterke rettigheter som kjøper i alle tilfeller. Det har fint lite å si at den selges som den står feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Det forundrer meg at det ikke er kommet alarmer på girkassen før den slutter å gire skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popza Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Han vil eie luksus til ikke-luksuspris, og heller ikke betale vedlikehold for å ha luksus. Frekke faen. Da jeg solgte min E65 7-serie hadde jeg en lignende deal, med en kar som skulle klage på alt. Sa at han kunne finne noen andre å presse penger i fra. Hørte da aldri noe mer heller da. Er så mange tullinger der ute når det kommer til kjøp/salg av bruktbil, at jeg nesten ikke tør å selge til privatpersoner lengre. Som fks i vår, da jeg solgte en sliten Rexton. Kjøper klagde på at lyspæren høyre bak hadde sluttet å virke et par dager etter salg. Fikk en haug av telefoner og smser pga dette(sur og sta trønder). Bare ga han noen kroner til slutt, orket ikke mer. Fordi han skulle klage til forbrukerrådet osv(Ikke at han hadde kommet noen vei, men orket ikke mer mas). Tror ikke kjøper kommer noen vei. I forretningsjussen vi hadde på høgskolen, var foreleser veldig på at "det skal være klaget innen rimelig tid". 4-5 måneder er ikke innen rimelig tid for en klage i dette tilfellet, etter min mening. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Husk at begrepet "rimelig tid" gjelder fra da han oppdaget, eller burde oppdaget feilen. Ellers burde man avtale i kontrakt at kjøper fraskriver seg enhver reklamasjonsmulighet for feil som måtte oppstå i ettertid og at det avtales at kjøpsloven fravikes i sin helhet. Dette er den mest sike måten å sørge for at kjøper ikke kan komme tilbake i ettertid, all den tid det ikke virker urimelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 (endret) Her er grunnen til at jeg ikke liker å selge bil Endret Oktober 4, 2015 av janerik171187 Enes Yakici reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Jeg ser han skriver at girkassen ikke girer slik den skal, hvordan skal girkassen gire da? Så etter to verkstedbesøk så "tror" han at den er som den skal, ergo han har jo ikke peiling på hvordan disse kassene er. Tro er noe man gjør i kirka på Søndagen, her må man være sikker før man uttaler seg og kaster om seg med krav. Jeg vet at disse girkassene kan oppføre seg noe køddent av og til, det er faktisk ikke verre enn at girkassens "Self learning system" jobber litt mot seg selv å trenger å resettes. Dette går ut på at kassen skal forme seg etter førerens kjørestil, men over tid så kan det bli noe nykkete og forvirrede girskift hvis kassen ikke blir resatt ifra tid til annen. Dette opplevde jeg selv på min F10 530d, resette kassa og den var som ny å kjøre med. Dette er omtalt i de aller fleste kjøperguider om F01 730d/F10530d og anses som helt normalt på disse bilene. Dette er også girkasser ifra ZF som i mange tilfeller regnes som de beste girkassene på markedet, så sannsynligheten for at noe er utslitt eller ryker før 100 000 km er forferdelig liten. Jeg synes det hele her virker rart, har du i det hele tatt fått se noen fakturaer ifra disse verkstedene på hvilket arbeid som egentelig er utført? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Notland Skrevet Oktober 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2015 Han hadde sendt den på service hvor de har oppdatert programvare på girkasse ja, og da fikk han problemer i etterkant hvor den blir kvalt når den rygger og sånn men jeg tviler på at noe har ryket, er nok bare en liten bagatell. Oljen skal jo skiftes ut hver 200.000km (?) og da burde jo denne være veldig bra fortsatt... Men nå har vi ikke hørt noe fra han på en god stund han bare sendte ett brev med kvitteringer og sånn og at han kanskje skal gå til forbrukerrådet hvis vi ikke finner en løsning, han er visst ikke så villig til å betale regninga på 13.000kr (flushing av kasse og programmering) + bremseveske på en bil som kostet han 3/8 av nypris... I tillegg så prutet han jo 20.000kr så han burde jo bare holde kjeft. Vi fikk kvitteringer ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popza Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Han hadde sendt den på service hvor de har oppdatert programvare på girkasse ja, og da fikk han problemer i etterkant hvor den blir kvalt når den rygger og sånn men jeg tviler på at noe har ryket, er nok bare en liten bagatell. Oljen skal jo skiftes ut hver 200.000km (?) og da burde jo denne være veldig bra fortsatt... Men nå har vi ikke hørt noe fra han på en god stund han bare sendte ett brev med kvitteringer og sånn og at han kanskje skal gå til forbrukerrådet hvis vi ikke finner en løsning, han er visst ikke så villig til å betale regninga på 13.000kr (flushing av kasse og programmering) + bremseveske på en bil som kostet han 3/8 av nypris... I tillegg så prutet han jo 20.000kr så han burde jo bare holde kjeft. Vi fikk kvitteringer ja. Siden han ikke gjør noe "action" av hva han skriver til deg om. Så virker det som om han prøver å presse deg for penger. "Går til forbrukerrådet(trussel) om vi ikke finner en løsning(få penger av deg!)". Ikke gi fra deg en dritt. Enes Yakici, Werther og Martin Notland reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Saken understreker vel bare at man skal velge sine kjøpere med omhu. Folk som skal prute utover det normale er alltid et varsel, og folk som pirker i små ubetydeligheter, eller ikke har realistiske forventninger til bilens tilstand ut fra alder og kjørelengde. Det er i grunnen ufattelig at finn.no enda ikke har karaktersetting på kjøper og selger. Internasjonale salgstjenester har jo hatt dette i mange år. Det gjør at både kjøper og selger skjerper seg og i større grad oppfører seg rimelig og ordentlig. Hva er finn.no redd for? Kanskje er en slik direkte vurdering av folk for unorsk. Men det er i høyeste grad nødvendig. Popza og Martin Notland reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå